Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

larsmartin

Gjest
    Har nå lagret alt rundt LM for å ha til å legge frem for forsikring den dagen det brenner ned. Får håpe du, din kone og barn ikke er i huset. Trist hvis det skulle gå liv. Men ikke sikker det blir mye penger fra selskapet. Er jo totalt galskap hele greiene.
    Nå er det vel du som driver med hjemmemekk? Alt jeg har er laget av produsent.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Basert på det du skriver her på forumet, så er det elektriske anlegget i huset ditt hjemmemekk.

Lurer nesten på hva Gryphon ville sagt om de viste om alle de greiene (lovlige og ulovlige) du holder på med for at det ifølge deg skal låte bra? 🤔

L

larsmartin

Gjest
    Basert på det du skriver her på forumet, så er det elektriske anlegget i huset ditt hjemmemekk.

Lurer nesten på hva Gryphon ville sagt om de viste om alle de greiene (lovlige og ulovlige) du holder på med for at det ifølge deg skal låte bra? 🤔
    Hva har jeg skrevet som er ulovlig utført? Om du tror på teoriene her om at det er forbudt å jorde sekundærsiden til sikkerhetsjord er det faktisk eneste lovlig løsning. Tror du burde sjekke regelverket selv fremfor å tro på synsing på et forum du så enkelt svelger.

Sist redigert av en moderator:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Hva har jeg skrevet som er ulovlig utført? Om du tror på teoriene her om at det er forbudt å jorde sekundærsiden til sikkerhetsjord er det faktisk eneste lovlig løsning. Tror du burde sjekke regelverket selv fremfor å tro på synsing på et forum du så enkelt svelger.
    Ser at du klokelig etter advarsel redigerte innlegget ditt.

Egentlig artig poeng du legger frem. For hvilke regelverk er det du driver å følger når du holder på med det elektriske anlegget i huset ditt?

L

larsmartin

Gjest
    Ser at du klokelig etter advarsel redigerte innlegget ditt.

Egentlig artig poeng du legger frem. For hvilke regelverk er det du driver å følger når du holder på med det elektriske anlegget i huset ditt?
    Godt du rakk å lese så veit du hva jeg egentlig mener. Du får høre med elektrikeren min, vil du ha nr? Jeg regner med han følger NEK som alle andre.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det driver jeg med. Men ikke på strømsiden i mitt oppsett.
    Amper er plugg and play, høyttalere er helt innenfor lover og regler det også.
    PC er bygd opp her i hulen, men helt innenfor lover og regler det også.
    Så alt hos meg er laget av produsenter, jeg har klikket på plass kabelmatter. Er det ulovlig?
    Har skrudd sammen strømkabler selv, det er også helt lovlig.
    Så forstår egentlig ikke hva som er ulovlig av det jeg har gjort.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Så alt hos meg er laget av produsenter, jeg har klikket på plass kabelmatter. Er det ulovlig?
    Det du har gjort som er ulovlig er å forsøke å vinne en diskusjon ved hjelp av fakta. Det er det som ødelegger selve entusiasmen og gleden ved å legge ut 3 millioner på tiltak som "løfter musikken til nye høyder" bare den med rødglødende kredittkort er i stand til å høre.

L

larsmartin

Gjest
    Det er lov, men feil dimensjonerte høyttaler og feilkobling av faser osv kan skape oppheting av elementet og utvikle brann.

L

larsmartin

Gjest
    Det du har gjort som er ulovlig er å forsøke å vinne en diskusjon ved hjelp av fakta. Det er det som ødelegger selve entusiasmen og gleden ved å legge ut 3 millioner på tiltak som "løfter musikken til nye høyder" bare den med rødglødende kredittkort er i stand til å høre.
    Ja, det kan virke som du sliter med å høre forskjeller.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er lov, men feil dimensjonerte høyttaler og feilkobling av faser osv kan skape oppheting av elementet og utvikle brann.
    Enda godt att ingen av disse tingene er av feil dimisjoner eller feilkoblet.
    Og hvordan skal det begynne å brenne i ett element? Der svir du jo bare av en spole, så blir det stille. Det er jo pga overbelastning. Hadde en ht en gang som delefilter brant, men fikk jo ikke brann av den grunn.

L

larsmartin

Gjest
    I følge statistikken starter 9 av 10 branner i @larsmartin sitt hjem med overopphetede talespoler. (kilde SSB og foreningen søkkrike hjemmebrenneres venner).
    Forsterkeren kan delvis kortslutte, overopphetes og ta fyr. Anbefaler å sette bort arbeide til folk som er proffe, da blir som regel mye bedre resultat.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkeren kan delvis kortslutte, overopphetes og ta fyr. Anbefaler å sette bort arbeide til folk som er proffe, da blir som regel mye bedre resultat.
    Enda godt att jeg ikke har amper som blir så varme da.
    Hvordan er det med dine? Blir sikkert ikke varme de.
    Delevis kortslutte, hva mener du med de ordene?

• Haha
    Reaksjoner: KMR

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Enda godt att jeg ikke har amper som blir så varme da.
    Hvordan er det med dine? Blir sikkert ikke varme de.
    Delevis kortslutte, hva mener du med de ordene?
    Jeg tipper det er basert på samme logikk som at hvis du prater i mobilen mens du fyller bensin så står jo alltid gnistregnet ut av mobilen som den rene pyroteknikk. Det vet jo alle.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.810
    Sted
    Sunnmøre
    I all denne støyen (eg trur larsmartin har blokka meg, for han svarar aldri på det eg skriv), tykkjer eg at det er interessante spørsmål her.

Eg har, til dømes, alltid vore fascinert av DIY røyrutstyr, før eg skjøna at det var spenningar på >900V inkludert. Då slo det meg at eg burde forstå ting før eg sette igang. Det har vore eit effektivt hinder for min del (ikkje at eg har prøvd så hardt, altså, så interessa var ikkje så veldig stor når alt kom til alt).

Det same gjeld bilar, for den del. Eg hadde ein lærling ein gong (tidligare liv) som dreiv med slikt, og han sa at både det eine og det andre var easy-peasy å fiksa sjølv, men så tenkte eg på at dette også skulle verka når bilen køyrde i tett trafikk i 80 km/t.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    I all denne støyen (eg trur larsmartin har blokka meg, for han svarar aldri på det eg skriv), tykkjer eg at det er interessante spørsmål her.
    Han har en tendens til å aldri svare på spørsmål, han synes tydeligvis det er mer morsomt å svare svada på ting han ikke vet noe om og skulle trodd han egentlig var politiker slik han snor seg unna spørsmål. Han svarer gjerne med spørsmål på spørsmålene om han først svarer på et spørsmål.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Feil, om man har for lite dimensjon på kablene til høyttaler så kan kablene ta fyr. Om fase er feil så vil bare elementet slå den andre veien.
    Om man har sær impedanse på kablene, f.eks. alt for høy kapasitans (eller mangel på induktans om man vil) så kan forsterkeren ta fyr pga. selvsving (det som er morsomt er jo gjerne at det er veldig dyre kabler som har slike data). Forer man en høyttaler med for mye effekt så vil det jo før eller siden ta fyr, det er jo en spole som fungerer som en motstand tross alt..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel... hvis man spiller muikk med 1kW effekt og HT-kabler 0,1kvmm så kanskje man greier å få fyr....

Forøvrig - rørforsterkere har sjelden noe over 450V eller så... det er noen få svært sære konstruksjoner og rør som krever 900-1000V eller så...
    HF PA forsterkerne jeg har brukt på jobb i mange år har forøvrig 3000V..... :cool:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.810
    Sted
    Sunnmøre
    Forøvrig - rørforsterkere har sjelden noe over 450V eller så... det er noen få svært sære konstruksjoner og rør som krever 900-1000V eller så...
    Må vedgå at eg ikkje har filosofert så veldig mykje over forskjellen i effekt på barn og/el katten. Feig type.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voldsomt så populært det har blitt å rakke ned på alt som har med strømfiltre etc å gjøre…jeg har et edruelig forhold til dette, men det går litt for langt synes jeg.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Godt du rakk å lese så veit du hva jeg egentlig mener. Du får høre med elektrikeren min, vil du ha nr? Jeg regner med han følger NEK som alle andre.
    Tydelig at advarselen fra moderator ikke hjalp nevneverdig. :rolleyes:

Men du kaster som vanlig rundt deg med begreper du ikke kan noe om, denne gang NEK:

Du skriver at du pusler med diverse kobling og settinger på skilletrafo i pop-anlegget ditt, for å forbedre lyden selvsagt.
    Isovolt 6K har jo en sånn flott Ground Lift knapp jeg antar du har satt til lift-posisjon. -Hvis ikke så er jo jord koblet igjennom og formålet med hele Isovolt'en blir litt borte for deg.
    Hva tror du så forskriften sier til at du da effektivt har jordet og ujordet stikkontakter i samme rom?

Et annet åpenbart spørsmål er; Du nevner at du legger midpunkt sekundærside på din skilletrafo du har til sikkerhetsjord; hvordan får du til det uten å åpne enheten?

PS. Ja, legg gjerne ut hvem du har som elektriker. Greit å kunne ta en prat hva han/henne har som standpunkt ifm koblingene dine.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Hva mener vitenskapmennene at gnisten er når jording blir koblet til er om det ikke finnes spenninger til jord? JEG HAR IKKE JORDFEIL, HAR NYE SIKRING MED JORDFEIL FOR HVER KURS.
    Vis vedlegget 897998
    Det er kanskje mer interessant å høre hva du tror denne blå gnisten kommer fra larsmartin, det er vel du som har koblet opp.

L

larsmartin

Gjest
    Det er kanskje mer interessant å høre hva du tror denne blå gnisten kommer fra larsmartin, det er vel du som har koblet opp.
    Jeg veit hvorfor! I følge bedreviterne går det ikke strøm der, så veldig merkelig en kan lage gnist med en ledning uten strøm. Da snakker vi magi!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg veit hvorfor! I følge bedreviterne går det ikke strøm der, så veldig merkelig en kan lage gnist med en ledning uten strøm. Da snakker vi magi!
    Når det er så stor spenningsforskjell at det oppstår en gnist skal du være veldig glad for at det ikke går nevneverdig strøm der…

Ioniseringsspenningen i luft er ca 1000 V pr millimeter. Du kan gjerne fundere litt på hvordan en elektronisk lighter fungerer, stabil 3-4 mm lysbue fra et 3,7 V litium-ionbatteri som lades med 5 V USB.

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Når det er så stor spenningsforskjell at det oppstår en gnist skal du være veldig glad for at det ikke går nevneverdig strøm der…
    Har aldri påstått det går mye. Jeg ønsker innstrålt og indusert støy til jord selvom du ønsker å beholde strømmene i anlegget.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Kanskje jordkabelen tar fyr og brenner opp snart? Greit å sjekke om den er varmere enn at man kan holde i den kanskje...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn