Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Nå som tråden ikke dreier seg om strømrens lenger:
    Jeg kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen din selv om jeg er enig i at ørene er et veldig viktig instrument. For meg så er egne ører og preferanser aller viktigst. Jeg kan få innspill men de spriker ofte i litt forskjellige retninger og det er ikke alltid jeg er enig og da er jeg sjefen. Det er tross alt jeg som hører på disse boksene sånn stort sett og jeg har ikke anleggene for å blidgjøre hifisentralen selv om det også er hyggelig hvis andre liker det de hører :)
    I helgens lyttesceanser var det noen få ting som gjentok seg som konstruktive innspill og de vurderer jeg selvsagt seriøst fordi det er fornuftig å prøve ut råd fra folk med mye erfaring og ører som har litt forskjellige referanser og derfor lettere kan identifisere eventuelle forbedringspunkter. Andre ting var jeg klar over allerede og det ble i grunn bare bekreftet. Men jeg er fortsatt i paradis, selv om du antyder noe annet i måten du formulerer deg på. Tuning av mine anlegg har jeg for øvrig gjort mest selv og vet hva jeg vil oppnå iht egne preferanser men jeg har hatt svært stor glede av kunnskapen og ørene til spesielt Snickers i denne prosessen også. Selvsagt kan jeg nesten si, og mer skal det bli. Vet ikke hvem "de store gutta" er. Flinke og hyggelige hifi-kompiser er mer treffende og det blir stadig flere av dem noe som er kjempestas :cool:
    Ikke meningen å dra hyggelig normale folk inn i elendigheten. Beklager! Har 39,5 i feber på 3 dagen så får skylde på det.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Totalt OT. Lurer man på noe med personen så send pm.
    Gikk du tom for argumenter på sak igjen, larsmartin?
    Da går du som vanlig etter person.:censored:

    Ifølge deg så er jeg tydeligvis:
    -Dyslektiker
    -Innflytter til Horten

    Ble lyden bedre hos deg nå?
    Er du født i horten? Det tror jeg ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stort sett all elektronikk er laget for 230volt. All endring i strøm skaper støy. Klart all elektronikk er best på ren strøm, dere mangler bare å høre det.
    Egentlig er det slik at stort sett all elektronikk er laget for 5-30 V DC. Selv utgangstrinnet i en kraftig effektforsterker har kanskje +/- 70 V DC eller deromkring.

    Det er ganske uvanlig med kraftelektronikk som opererer rett på 230 V AC, og i så fall er det for andre formål enn audio. Bilen min har PWM-elektronikk som driver motorer ved 375 V AC tre-fase og variabel frekvens, men stereoen og mediakonsollen i den går på 12 V DC.

    Poenget med å ha en strømforsyning i apparatet (eller som en veggvorte eller annen ekstern boks) er å generere tilstrekkelig ren DC med riktig spenning for elektronikken. Det er hele jobben til strømforsyningen.

     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vel, for hva det er verdt: Min erfaring hos meg var at nettopp de tidligere effektforsterkerne mine var de mest følsomme komponentene for nettstøy i det anlegget. Filtrering foran dem gjorde lett hørbar forskjell, ikke like mye foran CD-spiller og preamp. Helt komponentavhengig, så hvorfor ikke fokusere på å finne komponenter som fungerer uten krykke og bandasje?
    Hva tror du skjer med last impedans på kursen til stereoen når det går fra to effekttrinn til seks.. og hva vil da skje med støy komponentene? Kan de da heller gå inn på andre kurser i installasjonen?
    Har du en fulstendig oversikt over dette? I såfall er du god da slikt er svært komplekst selv for de som holder på med dette i det daglige arbeidet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror du skjer med last impedans på kursen til stereoen når det går fra to effekttrinn til seks.. og hva vil da skje med støy komponentene? Kan de da heller gå inn på andre kurser i installasjonen?
    Har du en fulstendig oversikt over dette? I såfall er du god da slikt er svært komplekst selv for de som holder på med dette i det daglige arbeidet.
    Forsøker du å si at din teoretiske forståelse av ulike trafotyper og elektriske kurser trumfer min praktiske erfaring, hjemme hos meg, i mitt eget anlegg?

    Jeg har forresten seks effekttrinn tilkoblet nå, tre pr side. Fire av dem har SMPS, to har lineære strømforsyninger, alle rett i stikkontakten uten noen problemer med strømkvalitet.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Flott jobbet. Da kan vi endelig få noe fakta på bordet.
    BTW så har jeg i mellomtiden målt båndbredden på flere typer trafoer. Deler gjerne disse her, men det skal bli interessant å høre hva du finner ut.
    Her går de sakte fremover da turer og andre gjøremål tar tid. Og det er ikke alle som kan tilbringe arbeidsdagen på hifi forum, eller svare meg. Men her er i hvert fall ett svar fra SB.
    Og link til R core utgangs transformer med data for to utgangs trafoer med forskjellige båndbredde

    Kommer sikkert feil rekkefølge med Screenshot. Får ikke styr på dette ☹

    Screenshot_20230331_135928_com.microsoft.office.outlook~3.jpg
    Screenshot_20230331_135608_com.microsoft.office.outlook~2.jpg
    Screenshot_20230331_135514_com.microsoft.office.outlook~2.jpg
    Screenshot_20230331_135448_com.microsoft.office.outlook~2.jpg




    Forsøker du å si at din teoretiske forståelse av ulike trafotyper og elektriske kurser trumfer min praktiske erfaring, hjemme hos meg, i mitt eget anlegg?

    Jeg har forresten seks effekttrinn tilkoblet nå, tre pr side. Fire av dem har SMPS, to har lineære strømforsyninger, alle rett i stikkontakten uten noen problemer med strømkvalitet.
    Nei, jeg sier at når du gikk fra to electrocompaniet monoblokker på kursen din til seks stk. Da ble last impedansen på den kursen forandret og det vil påvirke hvor støyen i installasjonen går, og det er komplekst. Da trenger det ikke lenger være det at dine seks nye forsterkere er bedre enn de to andre, med at pre og kilder har fått andre arbeids betingelser mht til ett annet, forandret støybilde på kursen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg sier at når du gikk fra to electrocompaniet monoblokker på kursen din til seks stk. Da ble last impedansen på den kursen forandret og det vil påvirke hvor støyen i installasjonen går, og det er komplekst. Da trenger det ikke lenger være det at dine seks nye forsterkere er bedre enn de to andre, med at pre og kilder har fått andre arbeids betingelser mht til ett annet, forandret støybilde på kursen.
    OK, men problemene med strømkvalitet forsvant allerede da jeg byttet fra to klasse AB monoblokker til to klasse D monoblokker, fortsatt med lineære strømforsyninger. Sporløst. Kom ikke tilbake da jeg gikk fra to til seks monoblokker med lineære strømforsyninger, heller ikke da jeg gikk fra lineære strømforsyninger til SMPS på fire av dem. Det ble bare 10-15 dB lavere støy i siste steg, siden de nyeste effektforsterkerne har enda mye mer NFB enn de andre.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    OK, men problemene med strømkvalitet forsvant allerede da jeg byttet fra to klasse AB monoblokker til to klasse D monoblokker, fortsatt med lineære strømforsyninger. Sporløst. Kom ikke tilbake da jeg gikk fra to til seks monoblokker med lineære strømforsyninger, heller ikke da jeg gikk fra lineære strømforsyninger til SMPS på fire av dem.
    Nye historiefortellinger igjen, som når du først la ut om fortreffelighet ved bruk av nettfilter på dine seks monoblokker til at de ikke hadde vært tilsluttet nettfilteret og så til at du bare plugget de i filteret og ikke merket noe forskjell når du fjernet filteret.
    Her er ingen troverdighet lenger,bare trolling. Som jeg har sagt tidligere, dette er flagget så høyt at det er ingen vei tilbake.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det viser vel heller hvor liten kunnskapen om hva som blir påvirket og hvorfor.
    Hadde en skjønt det hadde det å bruke effekttrinn som eksempel ikke forekommet i så stor grad som her.
    I eksemplet til LM så har faktisk effektrinn endel å si, det er bare å se på impedansekurven på høyttalerne så ser man fort på den at det ikke bare er å slenge på hva som helst. Trenger ikke å høre engang for å vite at det blir ille til forvrengning med ganske mange effektforsterkere der ute på markedet, selv om mange forsterkere har kraftige trafoer så holder ikke det alene til å takle 2 Ohm.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    I eksemplet til LM så har faktisk effektrinn endel å si, det er bare å se på impedansekurven på høyttalerne så ser man fort på den at det ikke bare er å slenge på hva som helst. Trenger ikke å høre engang for å vite at det blir ille til forvrengning med ganske mange effektforsterkere der ute på markedet, selv om mange forsterkere har kraftige trafoer så holder ikke det alene til å takle 2 Ohm.

    Strømrens dreier seg vel ikke om høyttaleren påvirkning av effektforsterker men om nettets påvirkning på elektronikken?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Strømrens dreier seg vel ikke om høyttaleren påvirkning av effektforsterker men om nettets påvirkning på elektronikken?
    Strømrens burde dreie seg om hva som er sluttproduktet, nemlig DC og da gjerne 12V som det er vanligst å bruke internt i det meste av elektronikk (3.3V, 5V, 24V og 48V er også endel brukt). Måler man på rippel på sekundærsiden av strømforsyningen så ser man fort status, enkelt og greit. Det som skjer på primærsiden er ikke like relevant om man da ikke har store problemer med stabilitet og 50Hz på AC-siden. Her får man gjerne trafoer og UPS løsninger for regenerering og oppretting av stabil kurs igjen.
    Som du har bilder av (fra epost?) Så er det beskrevet lavpass og høypass filtre for å fikse det verste av støy, en trafo er jo også i utgangspunktet en spole og gir demping. Så hva består en SMPS av? Endel spoler og kondensatorer, som gjerne fungerer som høypass og lavpass filtre, som både reduserer inngående og utgående støy på nettet.

    Om man ser på klasse D og en SMPS strømforsyning så er det noen likheter på måten de opererer på. Klasse D bruker pulsbreddemodulering, SMPS har lignende teknikk. Dette gjør at man enkelt og ikke minst effektivt modulerer opprinnelig signal til et annet som gjør at det opprinnelige signalet som kan ha mye støy rett og slett forsvinner som gjør at man får en fin jevn strøm som resultat og ikke minst utrolig høye topper ved behov. DC er en jevn konstant strøm, AC består av vekselspenning som gir 50Hz og veksler imellom 230V og 0V innenfor det intervallet og ved 0V så gir det heller ingen strøm. Så ved å bruke SMPS og stykke det mer opp så har det endel fordeler som gjør at man ikke trenger like mye buffere i form av kondensatorer som i en ringkjerne trafo, og som nevnt tidligere i tråden så er høyere frekvenser enklere å filtrere bort enn lavere frekvenser.

    SMPS og klasse D er ikke digitale, men digital form har gjerne thresholds på oppadgående og nedadgående flanke og man får kun rene 0 og 1 ut i form at kun sterke nok signal kommer igjennom. Har man 0V og 5V, så kan det være lurt å ha thresholds på f.eks. 1V og 4V, alt over 4V er sterkt nok til å trigge en digital 1 og alt under 1V er svakt nok til å trigge en digital 0.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Her går de sakte fremover da turer og andre gjøremål tar tid. Og det er ikke alle som kan tilbringe arbeidsdagen på hifi forum, eller svare meg. Men her er i hvert fall ett svar fra SB.
    Og link til R core utgangs transformer med data for to utgangs trafoer med forskjellige båndbredde

    Kommer sikkert feil rekkefølge med Screenshot. Får ikke styr på dette ☹

    Vis vedlegget 907158 Vis vedlegget 907159 Vis vedlegget 907160 Vis vedlegget 907161
    De svarene du har fått ble litt generelle synes jeg. Ikke så mye nytt annet enn grunnleggende teori om spoler og kondiser.
    Eneste faktiske målingen kommer fra en FW-20 som er en koblingstransformator som er designet for å ha flatest mulig respons opp til 20kHz. Noe den klarer fint også. Ved 100kHz begynner det med -9dB å monne litt hvis det er støydemping man ønsker.
    1680272358844.png


    Kanskje det er slik at trafo ikke demper noe særlig støy under 50kHz? Eller har du mer info?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nye historiefortellinger igjen, som når du først la ut om fortreffelighet ved bruk av nettfilter på dine seks monoblokker til at de ikke hadde vært tilsluttet nettfilteret og så til at du bare plugget de i filteret og ikke merket noe forskjell når du fjernet filteret.
    Her er ingen troverdighet lenger,bare trolling. Som jeg har sagt tidligere, dette er flagget så høyt at det er ingen vei tilbake.
    Jeg vet at du har sagt det tidligere, men det blir jo ikke riktigere om du gjentar det …
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Egentlig er det slik at stort sett all elektronikk er laget for 5-30 V DC. Selv utgangstrinnet i en kraftig effektforsterker har kanskje +/- 70 V DC eller deromkring.

    Det er ganske uvanlig med kraftelektronikk som opererer rett på 230 V AC, og i så fall er det for andre formål enn audio. Bilen min har PWM-elektronikk som driver motorer ved 375 V AC tre-fase og variabel frekvens, men stereoen og mediakonsollen i den går på 12 V DC.

    Poenget med å ha en strømforsyning i apparatet (eller som en veggvorte eller annen ekstern boks) er å generere tilstrekkelig ren DC med riktig spenning for elektronikken. Det er hele jobben til strømforsyningen.

    Hvorfor plukke ut den delen av kjeden? Hinter du til at spenningen inn på strømforsyningen ikke betyr noe, betyr ikke dc spenningen noe heller pga det er vekselstrøm til høyttalerne?
    Klart alle ledd i kjeden betyr noe hva som som blir levert til høyttaleren.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Her går de sakte fremover da turer og andre gjøremål tar tid. Og det er ikke alle som kan tilbringe arbeidsdagen på hifi forum, eller svare meg. Men her er i hvert fall ett svar fra SB.
    Og link til R core utgangs transformer med data for to utgangs trafoer med forskjellige båndbredde

    Kommer sikkert feil rekkefølge med Screenshot. Får ikke styr på dette ☹

    Vis vedlegget 907158 Vis vedlegget 907159 Vis vedlegget 907160 Vis vedlegget 907161





    Nei, jeg sier at når du gikk fra to electrocompaniet monoblokker på kursen din til seks stk. Da ble last impedansen på den kursen forandret og det vil påvirke hvor støyen i installasjonen går, og det er komplekst. Da trenger det ikke lenger være det at dine seks nye forsterkere er bedre enn de to andre, med at pre og kilder har fått andre arbeids betingelser mht til ett annet, forandret støybilde på kursen.
    Ingen ting her som gjelder spesifikt for R-core.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Hvorfor plukke ut den delen av kjeden? Hinter du til at spenningen inn på strømforsyningen ikke betyr noe, betyr ikke dc spenningen noe heller pga det er vekselstrøm til høyttalerne?
    Klart alle ledd i kjeden betyr noe hva som som blir levert til høyttaleren.
    Forsterkeren eller hva det måtte være har ingen anelse om hvordan strømmen på DC-siden blir støyfri. Det har absolutt ingen ting å si hva du putter inn dersom det ikke slipper gjennom.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Nye historiefortellinger igjen, som når du først la ut om fortreffelighet ved bruk av nettfilter på dine seks monoblokker til at de ikke hadde vært tilsluttet nettfilteret og så til at du bare plugget de i filteret og ikke merket noe forskjell når du fjernet filteret.
    Her er ingen troverdighet lenger,bare trolling. Som jeg har sagt tidligere, dette er flagget så høyt at det er ingen vei tilbake.
    Unødvendig fjas. Kan du ikke argumentere for noe av det du hevder i stedet for å forsøke å gå løs på folks troverdighet?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor plukke ut den delen av kjeden? Hinter du til at spenningen inn på strømforsyningen ikke betyr noe, betyr ikke dc spenningen noe heller pga det er vekselstrøm til høyttalerne?
    Klart alle ledd i kjeden betyr noe hva som som blir levert til høyttaleren.
    «Alt» har «noe» å si, men alt er ikke vesentlig. «Noe» kan til og med vere uvesentlig. I siste ende er det som du muligens antyder et spørsmål om hva ulike ting har å si for det som kommer ut av høyttalerne. En fluefjert i en orkan har «noe» å si, men for de fleste formål (mht orkanen) er det uvesentlig.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor plukke ut den delen av kjeden? Hinter du til at spenningen inn på strømforsyningen ikke betyr noe, betyr ikke dc spenningen noe heller pga det er vekselstrøm til høyttalerne?
    Klart alle ledd i kjeden betyr noe hva som som blir levert til høyttaleren.
    Poenget er fortsatt at strømforsyningens fordømte jobb er å omforme og filtrere det som er i stikkontakten til rett DC-spenning for elektronikken. Elektronikken går på f eks +/- 12 V DC. En forsterker vil ha en viss evne til å undertrykke rippel på DC-spenningen fra strømforsyningen, gjerne uttrykt i dB demping for ulike frekvenser. Strømforsyningen skal helst levere såpass ren DC at gjenstående rippel havner godt under nivået som kan gi hørbare effekter ut av elektronikken. Det er konstruktørens jobb å se til at strømforsyningen i apparatet matcher kravene fra elektronikken i samme apparat.

    Det blir nesten en selvfølge at en komponent som påvirkes i hørbar grad av nettstøy og derfor behøver omfattende filtrering foran seg for å fungere som den skal ikke har en god nok strømforsyning til å levere forventet lydkvalitet i den installasjonen. Om strømforsyningen var god nok ville den gjort jobben selv, uten krykker fra hjelpemiddelsentralen.

    Det er hva jeg hinter om.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette begynner å gjøre vondt.
    Er det virkelig mulig å ikke banke ting inn i hode på enkelte mennesker p dette forumet.
    Fagfolk forklarer, men de "troende" står på sitt, uten å komme med forklaringer. Da går vi heller til angrep.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Dette er ikke vanskelig LM. Alle vet at det er en viss støy på strømnettet, - i hvert fall alle som designer disse apparatene. Jobben til designeren er å sørge for at variasjoner og støy på strømnettet ikke påvirker apparatets funksjon eller reduserer apparatets ytelse.

    I enkle apparater der presisjon ikke er så nøye kan designeren slippe unna med et enkelt power supply. Litt støy fra eller til spiller ingen rolle. Et eksempel på dette er LED-lys som lett lar seg påvirke med flimrende lys som resultat hvis det blir utsatt for de slemme ultraharmoniske.

    I apparater som lages for å være "state of the art" og som koster latterlig mye bør designerne av dette apparatet sørge for at de normale driftsbetingelsene (altså det støyete strømnettet) ikke påvirker ytelsen. Klarer de ikke det har de feilet.
    Din konklusjon er at alt utstyret i ditt anlegg trenger krykker og hjelp for å virke som det skal. Ikke akkurat god reklame.

    Et problem for de som ikke vet nok om elektronikk er å skille mellom det som er uvesentlig og det som faktisk har noe å si.
    Har en spenningsvariasjon på 7uV (-103dBV) ved 1kHz noe å si for:
    En RIAA forsterker ?
    Hva med på inngangen på en preamp?
    Hva med på signalet ut fra en preamp?
    Hva med på DC spenningen til et drivertrinn?
    Hva med på DC spenningen til en effektforsterker med PSRR på 30dB?
    Hva med på DC spenningen til en effektforsterker med PSRR på 80dB?

    Svarene på disse spørsmålene er alt fra "det har mye si" via "det er kun såvidt målbart" til "det har absolutt NULL å si"

    Jeg vet at enkelte sliter med akseptere at noe har null effekt. De tror de kan høre hva det skal være. Det er helt latterlig.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Poenget er fortsatt at strømforsyningens fordømte jobb er å omforme og filtrere det som er i stikkontakten til rett DC-spenning for elektronikken. Elektronikken går på f eks +/- 12 V DC. En forsterker vil ha en viss evne til å undertrykke rippel på DC-spenningen fra strømforsyningen, gjerne uttrykt i dB demping for ulike frekvenser. Strømforsyningen skal helst levere såpass ren DC at gjenstående rippel havner godt under nivået som kan gi hørbare effekter ut av elektronikken. Det er konstruktørens jobb å se til at strømforsyningen i apparatet matcher kravene fra elektronikken i samme apparat.

    Det blir nesten en selvfølge at en komponent som påvirkes i hørbar grad av nettstøy og derfor behøver omfattende filtrering foran seg for å fungere som den skal ikke har en god nok strømforsyning til å levere forventet lydkvalitet i den installasjonen. Om strømforsyningen var god nok ville den gjort jobben selv, uten krykker fra hjelpemiddelsentralen.

    Det er hva jeg hinter om.
    Er det noen i 2023 som sliter med hørbar støy fra strømnettet? Tema er forringelse av lydkvalitet under avspilling.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Er det noen i 2023 som sliter med hørbar støy fra strømnettet? Tema er forringelse av lydkvalitet under avspilling.
    Det er samme sak. Normal støy fra nettet skal ikke kunne forringe (eller lage støy) på normalt bra designet audio utstyr.
    Lik det eller ikke, men Topping klarer det for en billig penge.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er samme sak. Normal støy fra nettet skal ikke kunne forringe (eller lage støy) på normalt bra designet audio utstyr.
    Lik det eller ikke, men Topping klarer det for en billig penge.
    Det er helt topp det. Men det er flere parameter som gir resultatet til lyd signaturen en ønsker.

    Så takler ikke forsterker enkelte situasjoner eller skaper støy under avspilling av musikk kommer det frem ved en test tone og målingen av den?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    I hvilke "situasjoner" skaper en forsterker ny støy under avspilling??
    Det jeg spør om! Avspilling av musikk er ufattelig mer komplekst enn av spilling av en tone. Er det 100% det samme skal jeg slutte å mase om strømrens, for da er det svart på hvite det ikke har betydning.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    På jobben har vi en diger batteribank som forsyner Norges største plukksystem for medisiner.
    Det hadde hvert noe for LM.
    Kunne sikkert spilt i en mnd før han burde lade igjen.
    Men det hadde sikkert ikke hvert bra nok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg spør om! Avspilling av musikk er ufattelig mer komplekst enn av spilling av en tone. Er det 100% det samme skal jeg slutte å mase om strømrens, for da er det svart på hvite det ikke har betydning.
    Nei, egentlig er et typisk testsignal med f eks to sinuser med full utstyring ved 19+20 kHz langt mer krevende for elektronikken enn noe musikksignal. Det er da ting kan gå i stykker, mens i musikksignalet har du både et frekvensspektrum omtrent som 1/f, en crest factor på 15 - 20 dB, og til slutt ørets psykoakustiske maskering i tid og frekvens. Det er derfor man bruker slike testsignaler. Hvis det ikke viser noe ugreie kan man være trygg på at et musikksignal passerer uhindret.

    Om man gjør motsatt kunne man både underdimensjonere strømforsyningen ganske kraftig (fordi crest factor redder dingsen fra å måtte holde samme signalnivå lenger enn noen millisekunder), rulle av loop gain fra rundt 1 kHz og oppover (fordi signalnivået er så mye lavere ved høye frekvenser, og uansett hører ikke middelaldrende herrer all verdens i den øverste oktaven), og generelt ignorere lavereordens forvrengning (som maskeres av grunntonen).

    Det er på den måten man får reklame-specs med ufattelig mange watt «program power» eller «music power». Det er helt enkelt en mye enklere oppgave for elektronikken.

    BOTTOM LINE: If you want to know the ultimate performance limits of a car you take it to a test track or race course. And if you want to know the ultimate performance of audio gear, you put it on a test bench and use an audio analyzer to make appropriate measurements. Subjective impressions are still important in both cases. For example, the numbers tell you nothing about how easy the controls are to use. But when it comes to determining if the BMW or Mercedes is the higher performance car, measurements offer the best answer. The same is true when comparing audio gear.
    An amplifier with a much greater music power than its 'RMS' power usually has a transformer and/or filter capacitor that is too small.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Mange av testene man gjør skjer ved kun en tone om gangen slik at det skal være lettere å identifisere problemer og lese grafer. Men dual-tone tester (IMD) er også en viktig del av testingen. Imidlertid ser man at korrelasjonen mellom de to er stor.
    I tillegg til dette kjøres det av og til også 32 toners test. Amir har begynt med dette.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Det jeg spør om! Avspilling av musikk er ufattelig mer komplekst enn av spilling av en tone. Er det 100% det samme skal jeg slutte å mase om strømrens, for da er det svart på hvite det ikke har betydning.
    Vi kan godt måle et stereoanlegg ved å bruke HELE Mozarts Requiem som målesignal, og filtrere det på nøyaktig samme måte som vi ville filtrert en hver måling. Da vil vi se hvor mye det forvrenger, vi kan se på bestemte deler av stykket, eller hele stykket som en helhet, vi kan plukke ut millioner av separate intermodulasjonsforvrengninger og analysere hver detalj med langt større nøyaktighet enn noe øre kan.

    Men vi vet hva vi vil finne mht støy, for vi vet hvor høy PSRR-forsterkeren har, og hvordan den påvirkes av å sende signal gjennom forsterkeren. Det er nemlig slik at støy som endrer på et signal også endrer på et "ikke-signal", fordi det enkelt og greit summeres med selve signalet.

    En effektiv metode for å få et veldig presist resultat er å teste dette ved å gjøre en måling av et gitt signal, også matematisk trekke fra hele signalet etterpå. Da kan vi studere støyen både i frekvens og tidsdomenet, og vi ser om den endrer seg med signalet.

    Spoiler alert, dette er ikke noe nytt som du eller de som selger tweaks har kommet på. Dette er kjent materie og det skjer ikke noe magisk eller uventet. Gjør en jævla blindtest så det blir slutt på maset en gang for alle!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn