Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Det jeg virkelig likte her, var en fin hest og en "nusselig" hund,@na_X!😄
    Tore
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.127
    Antall liker
    20.497
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vet du hvor man kan få kjøpt det? Sjekket på biltema, men de virker til å være utsolgt.
    Vet du om de hjelper på å få bedre lyd i hifien? Kan de kobles til jord og skjermes for bedre effekt?
    På forhånd takk for svar!
    Du kigget vel på feil hylle......
    Det heter "Tesla-Coils" 😁 :ROFLMAO:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ortofon leverer 4 Hz på sin test-vinyl........og det er vel bare fordi det er en mening med det ? :unsure:
    Det er ikke veldig mye musikalsk mening med det. Stortromme ligger rundt 50-60 Hz, hjerteslagene på Pink Floyds «Dark Side of the Moon» ved 30 Hz. De største Bösendorfer-pianoene går til C0 ved 16,5Hz, som de største kirkeorglene, for å kunne gjengi Bachs orgelmusikk på piano. Man kan ikke egentlig høre de tonene, bare overtonestrukturen fra dem.

    Jeg syntes det passet bra å dimensjonere for fullt volum ved 16 Hz hos meg og rulle av ganske bratt under det. En LP med kast i vinylen går rundt med 33 1/3 rpm, 0,55 Hz, og jeg ser ikke noe behov for å utsette høyttalerne for sånt. Da får man heller sette en rumperister under sofaen.

    Frequency Response: 10-80 Hz
    Fs (unmounted): 30 Hz
    Impedance: 4 Ohms
    Power Handling: 50 Watts RMS
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.919
    Antall liker
    22.009
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En øvre grensefrekvens på 40 Hz for subwoofere man jeg nikke anerkjennende til. Det skal dog innrømmes at jeg nylig har flyttet den delefrekvensen mot bassene opp til hårreisende høye 45 Hz.
    Kan ikke si at det endret på støybildet. Beklager.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er sikkert sant, men det var veldig underordna i det eg lurte på:



    Edit: Vidare lurer eg på kva du tenkjer rundt det openberre problemet med bekreftelsesfella ("confirmation bias"), sidan du har klaska på med tiltak etter tiltak og alle har gjeve betre lyd.

    Då eg drog fram ting som horn, vinyl og røyr var ikkje fordi det er genuint "betre" lyd, men fordi det er fascinerande maskineri folk kan ha ein sjølvstendig glede av å fikla med (modelltog-effekten). Det verkar på meg som om du har slik glede av forsterkarane dine. Dei har eit veldig særmerkt design, imponerande spesifikasjonar og ikkje minst ein pris som for dei fleste vil vera ei enorm investering (heilt utenkeleg for meg, til dømes). Det forstår eg, sjølv om eg ikkje sjølv ville hatt ditt anlegg i stova. Det er forresten inga nedvurdering: eg hadde takka høfleg nei til veldig mykje flott hi-fiutstyr sjølv om eg hadde fått det til ingen pengar (malapropos trur eg at eg ville takka nei til ein Bentley, også, dersom eg måtte hatt han i garasjen).

    Så: det eg lurer på var om du starta med dette fordi du var misfornøgd med lyden (sagt med andre ord, korleis burde det vore, kva er referansen?), eller fordi du hadde nevrosar for at du ikkje gav det flotte utstyret optimale arbeidsvilkår, men likevel ville/måtte ha det i stova, og straumrens var noko du "kunne ta tak i".
    Har et kort svar på det! Hadde jeg kjøpt for utseende og ikke pga lydkvalitet hadde jeg antagelig kjøpt avantgarde. Jeg har fokus på lydkvalitet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er bare det att når alt dette spiller på lag så blir det veldig bra, forstår att noen dropper dette på pga problemene dette kan skape i stua.
    Blir sterkt vanedannende. de 2 siste som var her som er veldig glad i musikk sa rett ut att her er det jo mye vi aldri har hørt før.
    Kjipt! Fikk dere fikset ulyden?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Har et kort svar på det! Hadde jeg kjøpt for utseende og ikke pga lydkvalitet hadde jeg antagelig kjøpt avantgarde. Jeg har fokus på lydkvalitet.
    Det forstår eg at du har. Eg berre ville anerkjenna at apparata dine må gje betydeleg, øh, eigarglede, også.

    Er det slik at lydkvalitet for deg er noko objektivt, eller slik at så lenge du sjølv opplever at lyden er finare, meir behageleg eller “meir digg” som resultat av noko du gjer, så har du fått betre lydkvalitet? Har “kvalitet” noko idealbilete, altså, korleis veit du korleis det som er på plata (dvs, opptaket) skal høyrast ut?

    Det tek meg litt attende til dei to fyrste spørsmåla, som eg oppriktig lurer på: Korleis fann du ut at straumen din var eit problem, og hadde det gjort nokon skilnad om du i 2017 hadde visst korleis ei straumforsyning verka?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det forstår eg at du har. Eg berre ville anerkjenna at apparata dine må gje betydeleg, øh, eigarglede, også.

    Er det slik at lydkvalitet for deg er noko objektivt, eller slik at så lenge du sjølv opplever at lyden er finare, meir behageleg eller “meir digg” som resultat av noko du gjer, så har du fått betre lydkvalitet? Har “kvalitet” noko idealbilete, altså, korleis veit du korleis det som er på plata (dvs, opptaket) skal høyrast ut?

    Det tek meg litt attende til dei to fyrste spørsmåla, som eg oppriktig lurer på: Korleis fann du ut at straumen din var eit problem, og hadde det gjort nokon skilnad om du i 2017 hadde visst korleis ei straumforsyning verka?
    Det er bare å prøve med og uten strømrens. Om du ikke tror anlegg har forskjellig lydkvalitet kan alle ha onkyo forsterker og genesis høyttaler. Mener du oppriktig at alle anlegg har samme kvalitet i lyden?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    614
    Antall liker
    783
    Sted
    Orkanger
    Så hvis man ikke hører/opplever en forskjell med/uten strømrens så er enten anlegget for lite avslørende eller ørene ikke helt på stell?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å prøve med og uten strømrens. Om du ikke tror anlegg har forskjellig lydkvalitet kan alle ha onkyo forsterker og genesis høyttaler. Mener du oppriktig at alle anlegg har samme kvalitet i lyden?
    Det er det ingen som har sagt eller ment. Spørsmålet er fortsatt litt interessant: Hvorfor nettopp strømrens som fokusområde, heller enn f eks å bytte effektforsterkere til du fant en som fungerte hos deg og med dine høyttalere? Det virker som høyttalere og effektforsterkere var gitt her, selv om de tydeligvis låter pyton hos deg uten alle remediene rundt. Hvorfor ikke forsøke å finne effektforsterkere som ikke behøver slike krykker?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å prøve med og uten strømrens. Om du ikke tror anlegg har forskjellig lydkvalitet kan alle ha onkyo forsterker og genesis høyttaler. Mener du oppriktig at alle anlegg har samme kvalitet i lyden?
    Du mener støyforskyver regner jeg med, og egentlig ikke strømrens? Det du bruker er stort sett forskyvere, det har ingenting med rens å gjøre.. Du får heller opprette en ny tråd om støyforskyvning istedet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er det ingen som har sagt eller ment. Spørsmålet er fortsatt litt interessant: Hvorfor nettopp strømrens som fokusområde, heller enn f eks å bytte effektforsterkere til du fant en som fungerte hos deg og med dine høyttalere? Det virker som høyttalere og effektforsterkere var gitt her, selv om de tydeligvis låter pyton hos deg uten alle remediene rundt. Hvorfor ikke forsøke å finne effektforsterkere som ikke behøver slike krykker?
    Sier det igjen! Effektforsterker forbedrer strømmen til resten av anlegget. Eneste effektforsterker har av «rens» et skilletrafo/støydemper for et felles nullpunkt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    1
    Sier det igjen! Effektforsterker forbedrer faktisk strømmen til resten
    Blander du begrepene strøm med signal også..? Strøm inn er jo vesentlig forskjellig fra signalet en forsterker skal forsterke opp.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du mener støyforskyver regner jeg med, og egentlig ikke strømrens? Det du bruker er stort sett forskyvere, det har ingenting med rens å gjøre.. Du får heller opprette en ny tråd om støyforskyvning istedet.
    Klasse d dritten som er i basserne funker veldig bra med ansuz. Resten av lavstrøm komponentene funker veldig bra på ren 230v 50hz sinus de er laget for.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Blander du begrepene strøm med signal også..? Strøm inn er jo vesentlig forskjellig fra signalet en forsterker skal forsterke opp.
    Hvorfor det? Strømrenseren mine er en a/b forsterker til 230v 50hz, er det feil og?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    1
    Klasse d dritten som er i basserne funker veldig bra med ansuz. Resten av lavstrøm komponentene funker veldig bra på ren 230v 50hz sinus de er laget for.
    Så nå har du plutselig fjerna alt av dilldall av strøm remedier på Gryphon?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så nå har du plutselig fjerna alt av dilldall av strøm remedier på Gryphon?
    Aldri hatt på effekten, har koblet pre amp rett i skilletrafo vs regenerator. Vil påstå den strømforsyningen er temmelig for seg gjort, men likevel bedre med ren 230v 50hz sinus inn.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Det er bare å prøve med og uten strømrens. Om du ikke tror anlegg har forskjellig lydkvalitet kan alle ha onkyo forsterker og genesis høyttaler. Mener du oppriktig at alle anlegg har samme kvalitet i lyden?
    Nei. Då har eg uttrykt meg dårleg.

    Men øyro mine er ganske dårleg til å seia kva som er bra. Kan nok stort sett seiat A > B, B > C, men det treng ikkje alltid implisera A > C, slik det skulle gjort (veldig forenkla).
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei. Då har eg uttrykt meg dårleg.

    Men øyro mine er ganske dårleg til å seia kva som er bra. Kan nok stort sett seiat A > B, B > C, men det treng ikkje alltid implisera A > C, slik det skulle gjort (veldig forenkla).
    Ufattelig lett å surre seg vekk ved å bruke kun egne ører! Jeg var akkurat på månereise pga jeg tunet etter et par sanger og en «kjører seg inn» i dem. Erk var i paradis og lyden var tunet av de store gutta, men tilbakemelding fra gode ører fra sentralen og veilede seg videre med tilbakemeldingene er en god vei å gå. Sitte med pcn alene og dra snorrett frekvensrespons er ingen fasit til god lyd. Mange erfarne ører er beste måler verktøyet. I tillegg har ALLE et forhold til lyd, ja, til og med kona som mange bruker som en kontrollør.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.966
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    tror ikke jeg kan bruke kona som kontrollør, hun hater Queen og Bachman Turner Overdrive.....men, hun er egentlig unik pga hun nyter musikken, ikke teknikken, men musikken, uansett om den kommer fra en reiseradio eller en hi-rez fil kjørt igjennom utallige "lydforbedrene" teknologisk fantastisk revolusjonerende produkter! Hun har flaks!
    Ikke engang Stax Signature II system med 006t interesserte henne.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ortofon leverer 4 Hz på sin test-vinyl........og det er vel bare fordi det er en mening med det ? :unsure:
    Ja. Dette er en testplate, og meningen med 4 Hz og de andre lave frekvensene på plata er for de som ønsker å finne tonearmresonansen ved å "spille den". Det er altså ikke poenget at du skal sette deg ned for å nyte lyden av 4 Hz (dette har ingenting med subbass å gjøre), du skal følge med på bevegelsene til tonearmen og på hvilken frekvens tonearmen "rister". Når den "rister" har du funnet resonansen til tonearmen. Dette har @HasseBasse lært meg og jeg har gjort det selv (min tonearm "rister" mellom 10 Hz og 8 Hz).

    Hvordan i huleste Ortofon sin testplate kom inn i en tråd om strømrens har jeg derimot ikke noe svar på ;) Vi er vel rimelig langt på viddene i forhold til trådens egentlige tema, men tross alt synes jeg det er mer spennende med tonearmresonans enn strømrens. Så derfor gjorde jeg en sjelden gjesteopptreden i denne tråden.

    La strømmen forbli skitten! Over og ut fra meg :D
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Ufattelig lett å surre seg vekk ved å bruke kun egne ører! Jeg var akkurat på månereise pga jeg tunet etter et par sanger og en «kjører seg inn» i dem. Erk var i paradis og lyden var tunet av de store gutta, men tilbakemelding fra gode ører fra sentralen og veilede seg videre med tilbakemeldingene er en god vei å gå. Sitte med pcn alene og dra snorrett frekvensrespons er ingen fasit til god lyd. Mange erfarne ører er beste måler verktøyet. I tillegg har ALLE et forhold til lyd, ja, til og med kona som mange bruker som en kontrollør.
    Nå som tråden ikke dreier seg om strømrens lenger:
    Jeg kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen din selv om jeg er enig i at ørene er et veldig viktig instrument. For meg så er egne ører og preferanser aller viktigst. Jeg kan få innspill men de spriker ofte i litt forskjellige retninger og det er ikke alltid jeg er enig og da er jeg sjefen. Det er tross alt jeg som hører på disse boksene sånn stort sett og jeg har ikke anleggene for å blidgjøre hifisentralen selv om det også er hyggelig hvis andre liker det de hører :)
    I helgens lyttesceanser var det noen få ting som gjentok seg som konstruktive innspill og de vurderer jeg selvsagt seriøst fordi det er fornuftig å prøve ut råd fra folk med mye erfaring og ører som har litt forskjellige referanser og derfor lettere kan identifisere eventuelle forbedringspunkter. Andre ting var jeg klar over allerede og det ble i grunn bare bekreftet. Men jeg er fortsatt i paradis, selv om du antyder noe annet i måten du formulerer deg på. Tuning av mine anlegg har jeg for øvrig gjort mest selv og vet hva jeg vil oppnå iht egne preferanser men jeg har hatt svært stor glede av kunnskapen og ørene til spesielt Snickers i denne prosessen også. Selvsagt kan jeg nesten si, og mer skal det bli. Vet ikke hvem "de store gutta" er. Flinke og hyggelige hifi-kompiser er mer treffende og det blir stadig flere av dem noe som er kjempestas :cool:
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Dette er en testplate, og meningen med 4 Hz og de andre lave frekvensene på plata er for de som ønsker å finne tonearmresonansen ved å "spille den". Det er altså ikke poenget at du skal sette deg ned for å nyte lyden av 4 Hz (dette har ingenting med subbass å gjøre), du skal følge med på bevegelsene til tonearmen og på hvilken frekvens tonearmen "rister". Når den "rister" har du funnet resonansen til tonearmen. Dette har @HasseBasse lært meg og jeg har gjort det selv (min tonearm "rister" mellom 10 Hz og 8 Hz).

    Hvordan i huleste Ortofon sin testplate kom inn i en tråd om strømrens har jeg derimot ikke noe svar på ;) Vi er vel rimelig langt på viddene i forhold til trådens egentlige tema, men tross alt synes jeg det er mer spennende med tonearmresonans enn strømrens. Så derfor gjorde jeg en sjelden gjesteopptreden i denne tråden.

    La strømmen forbli skitten! Over og ut fra meg :D
    Her brukes bare REN strøm rett fra stikk-kontakten så tonearmresonansen kan visualiseres og nytes i sin helhet.
    Ortofons trivelige stemme veileder oss gjennom videoen av Spectrumet slik at singel_digit_Hz kan nytes - spesielt når det begynner å riste i kroppen fra Basstårnene med Tonearmslyd....

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Her er et greit spor å sjekke forskjellen både med og uten strømrens.... (y)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn