Atlerovik
Hi-Fi freak
Det er så deilig med sånne informative, lærerike innlegg, med godt grunngitte argumenter som: drit i ditt og datt og alt annet er søppel. Stor hjelp for oss andre, som man jo bare skal drite i uansett.
Intresante observasjoner. Jeg ville trodd forsterkeren ville være den mest følsomme gitt at det er den som normalt spiller rett av nettet med likeretter og glattingskondesatorer i mellom. Kilden og forforsterker har i tillegg mer eller mindre komplekse spenningregulatoer som jeg innbiller meg isolerer bedre mot ubekvemheter fra strømnettet.Kilder er ofte mere sensitiv enn forsterkere. ....
Jeg har motsatt erfaring. Sett den "beste" kabelen tidlig i kjeden. Mulig dert stemmer med "saftigere" kabler på STORE amper. Det siste stemmer ikke helt her hos meg. Jeg trives best med 2.03mm2 "lakris" uskjermede kabler med gode kontakter på mine sluttrinn. Disse er ledningene er fra før gjenbruk.Selvsagt er det den komponenten som kan trekke mest strøm som (kan) dra fordel av bedre/saftigere strømkabel. Det er effektdelen i kjeden.
Intresante observasjoner. Jeg ville trodd forsterkeren ville være den mest følsomme gitt at det er den som normalt spiller rett av nettet med likeretter og glattingskondesatorer i mellom. Kilden og forforsterker har i tillegg mer eller mindre komplekse spenningregulatoer som jeg innbiller meg isolerer bedre mot ubekvemheter fra strømnettet.
Det finnes ikke noe fasit på hva som strømkabel funker best på. Jeg har hatt forsterkere som det har gitt en liten forbedring på og andre som gir null forandring,Intresante observasjoner. Jeg ville trodd forsterkeren ville være den mest følsomme gitt at det er den som normalt spiller rett av nettet med likeretter og glattingskondesatorer i mellom. Kilden og forforsterker har i tillegg mer eller mindre komplekse spenningregulatoer som jeg innbiller meg isolerer bedre mot ubekvemheter fra strømnettet.
«First things first»Det vigtigste for lyd, er en optimal placering af lytteren og højttalerne.
Og kabelen skal matche med hva-hvilke parametre?Har testet mange strømkabler. Har lykkes best med å bruke strømkabler fra forskjellige produsenter til ulike komponenter. Må bruke mye tid på å teste kombinasjoner, og se om man finner den riktig matchen.
Jeg har prøvd å lese det du skriver om strøm, og skal innrømme at jeg ikke vet hva jeg snakker om faglig. Så mitt parameter er bare hva som låter best.Og kabelen skal matche med hva-hvilke parametre?
Interessant. Hadde vært nyttig om du rangerte alle kablene du har testet her.Har testet mange strømkabler. Har lykkes best med å bruke strømkabler fra forskjellige produsenter til ulike komponenter. Må bruke mye tid på å teste kombinasjoner, og se om man finner den riktig matchen.
Siden uggreier på strømnettet tar minste motstands vei, — er det da en plausibel teori at bruk av ulike strømkabler i stereoanlegget mest av alt flytter rundt på hvem av hi-fi komponentene som blir offer for ugreiene? Gitt at de fleste av oss kjører alle enheter fra samme kurs.Og kabelen skal matche med hva-hvilke parametre?
For å sei det slik..
Når Elco tar seriøs finmålingtester for f.eks til TV2 og andre, bruker de deres egen strømpadde. Du vet.. Den hvite..
Anbefales. Har Supra sin.Skal teste en DC-blokker, tenker jeg. Den skal visst fjerne en eventuell likestrømskomponent og skal kobles mellom forsterker og vegguttak. Koster ca. 700 kroner, så det er ikke så galt.
Selv undrer jeg meg på om dersom en hadde en 'mystisk-rød-knapp' en kunne trykke på,
Berre fortsett å undre deg du!! Men mange av oss med dyre anlegg og dyre kabler, vi VET hvor mye disse dyre kvalitet kablene betyr for å få fram potensial i hele anlegget.Ja, prikken over i´n. Eg vil påstå uten å undre meg ett sekund, at det er verd hver eneste tusenlapp. Lenge leve dyre kvalitetkabler!!!!Selv undrer jeg meg på........
Hvis vi tar utgangspunkt i sitatet at en system match bare kan fungere under visse omstendigheter,Interessant. Hadde vært nyttig om du rangerte alle kablene du har testet her.
Jeg tenker at de er eksperter og har nok målt dette her før. Og de bruker en kabel som er som den skal væreNår Sintef og netteier finmåler har det med seg som du sier egen strømpadde,som du ser øverst med orange lys,den hvite
Ikke bare det, men også en kabeltrommel med en del kabel i trommelen. Hva tenker du om det?
Vis vedlegget 680878
Og når netteier måler enda finere,måleinstrument i stikkontakt,med helt vanlig kabel.
Dette for å måle støyens virkning på nettfilter og apparatkabler.
Her med supra kabelen inn i Consonance nettfilter,og for å gjør det mer spennende,PS Audio noise harvester inn i nettfilteret.
Noe som førte til at støykomponent ved 4kHz økte enda mer pga den økte kapasitansen.
Posen på nettfilteret er for at målepinnene ikke skulle sprette ut.
Er du med?
Vis vedlegget 680879
Sånn i teorien blir vel apparatene vi har på en dedikert krus til stereoen påvirke hver andre.Siden uggreier på strømnettet tar minste motstands vei, — er det da en plausibel teori at bruk av ulike strømkabler i stereoanlegget mest av alt flytter rundt på hvem av hi-fi komponentene som blir offer for ugreiene? Gitt at de fleste av oss kjører alle enheter fra samme kurs.
F.eks at en krysskoblet G5 4mm² fleks kabel med relativ lav indutans kan fungere som snarvei ut av strømpadden for støy til enheten tilkoblet samtidig som den teoretisk kan gi bedre arbeidsbetingelse for enheten?
Forresten har jeg nå en 5 meter 2,5mm² skjøtekabel med ferrit kjerner i begge ender lagt som en S bak TV benken. Planlegger koble de ulike enheter til denne etter tur. Først ut erTV'n som ofte står på når stereoanlegget spiller, — ingen forskjell så langt jeg kan høre.
Vi med billige drittanlegg trenger ikke høyt prisede kabler for at det skal låte bra.Berre fortsett å undre deg du!! Men mange av oss med dyre anlegg og dyre kabler, vi VET hvor mye disse dyre kvalitet kablene betyr for å få fram potensial i hele anlegget.Ja, prikken over i´n. Eg vil påstå uten å undre meg ett sekund, at det er verd hver eneste tusenlapp. Lenge leve dyre kvalitetkabler!!!!
Støyfri kurser eksister ikke.@ymir - Så det ideelle er å ha en kurs som i utgangspunktet er støyfri og har lav impedans (jf. eksempelet fra Sverige). Men hvis en sliter med nettstøy, bør en enten velge den kursen med nest lavest impedans, slik at støyen vil vandre til kursen med lavest impedans, ELLER hvis en må bruke kursen med lavest impedans (en kan jo oftest ikke velge kurs fritt), bør man øke impedansen ved bruk av f.eks. skjøteledning slik at kursen ikke lenger har lavest impedans.
Tror ikke helt du når i mål med noget til den pris. Sagen er at overdimensioneret. Jeg bruger 6 stk 68000 uf. Desuden skal man undersøge om der er en i forstærkeren allerede. To filtre i serie giver et dårligere resultat end et.Skal teste en DC-blokker, tenker jeg. Den skal visst fjerne en eventuell likestrømskomponent og skal kobles mellom forsterker og vegguttak. Koster ca. 700 kroner, så det er ikke så galt.
Jeg kjøper den på nett og har 14 dagers returrett, så det er greit. Produsenten lover heller ikke radikale forbedringer, så jeg har realistiske forventninger. Hører jeg ingen forskjell, går den tilbakeTror ikke helt du når i mål med noget til den pris. Sagen er at overdimensioneret. Jeg bruger 6 stk 68000 uf. Desuden skal man undersøge om der er en i forstærkeren allerede. To filtre i serie giver et dårligere resultat end et.
Hva tenker man en mister i et slik forsøk med skjøteledning sammenlignet med en støydempingtrafo når målet er å øke kildeimpedansen?...
Jeg som har ekstra lav kilde impedans der kabler og nettfiltre av naturlige årsaker gav mertrøbbel
ble av saksbehandler hos netteier anbefalt å bruke en LITEN støydempingtrafo for å øke kildeimpedansen
slik at bruk av emc filtre til preamp og dac ble mulig å bruke uten at de gir negative konsekvenser.
Så bruk av skjøteledning for å øke impedansen vil ikke jeg anbefale.
En mister demping av støy.Er usikker på hvilket frekvensområdet den demper.Det sies fra KHz til MHz.Hva tenker man en mister i et slik forsøk med skjøteledning sammenlignet med en støydempingtrafo når målet er å øke kildeimpedansen?
Er det muligens slik at impendansen i en ISO-trafo for nettbruk ikke er 1:1?
Vel, Primare er så pass klare på at dette er et tema at de pakker forsterkerne med en målepenn for strømfase og de spesifiserer at støpselet må vendes riktig vei for å få god lyd. Dette gjelder selv om forsterkerne er bygget opp balansert tvers igjennom med balansert overføring forforsterker/utgangsforsterker. Gå inn på Primare.net og les manualene hvis du ikke tror meg.Det er ganske usannsynlig at en strømkabel gjør noe som helst med lyden. Å snu stikkontakten kan i noen tilfeller ha noe å si. Det kommer an på induserte spenninger i kabinettene og jordstrømmer i mellom apparatene. Med balansert overføring av signalene skal ikke dette heller være et tema...........