Strømprisen - nok en gang

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Fordi det enkelt sagt kun er snakk om resirkulering/frigjøring av CO2 som allerede er i det naturlige systemet. Ift. «CO2-regnskapet» så er det ett fett hvordan CO2 fra organisk materiale frigjøres, ved vedfyring eller på annen måte (f.eks. skogbrann eller what ever). Det samme argumentet gjelder ikke for fosilt brensel (kull, olje og gass) fordi denne CO2-bindingen ikke vil frigjøres til atmosefæren ad naturlig vei.

mvh
KJ

Joda, greit nok det, men tiden spiller jo også inn her da. Nå slippes jo CO2-en ut i løpet av et mye kortere tidsrom enn den ellers ville gjort ved f.eks forråtnelse.
Og man hugger ned trær, som kunne blitt stående og produsere oksygen, for å brenne disse i stedenfor. Klart det slippes ut mer co2 da som også må med i regnskapet.
Og her kommer jo også dette med vindmøllene inn igjen. Ved å rasere myrområder for å bygge vindmøller her frigjøres store mengder CO2.

Så lurer jeg jo på hva som er så svært med disse pelletsovnene. Det trengs jo energi for å produsere pellets og, og ovnen trenger en vifte som går på strøm for å brukes så vidt jeg vet. Dumt da om strømmen går..
Hvorfor er det ikke like greit å gi støtte til de nye reintbrennende vedovnene? Vår er helt fantastisk. Vi henter en liten beholder med ved en gang per dag, toppen, og den avgir enormt med varme. Lite aske, og det merkelige er at ovnen ser helt rein ut innI, ikke sot på veggene.

K

knutinh

Gjest
til Knutinh:

Bare for å samle trådene til din rasjonelle/irrasjonelle antipati mot den norske jordbruker og strømregningen:
Biobrensel! Her finnes vitterligen treffpunktet der vi kan senke oppvarmingsutgifter OG holde gårdsbrukene lønnsomme! :)

Honkey
Helt klart!

Så lenge vi lar strømprisene holde seg høye så vil det være lønnsomt å generere alternativ energi.

-k

NB!
Det er norsk jordbrukspolitikk og forkjempere for denne jeg har et problem med, ikke norske bønder generelt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Første halvår i år i forhold til 2003.

Økning i inntjening i %

Statkraft 63,7 %
E-Co Energi 64,5%
Lyse Energi 47,7%
BKK 124,2 %

Produksjonen har vært lavere, men inntjeningen bedre p.g.a. høyere priser.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Vekker denne til live igjen.
Da blir det ikke strømkrise alikevel, ifølge statkraftsjefen.
Og apropos : Hvor ble fugleinfluensan av? Den som skulle ta livet av oss alle.

Jævla media som hauser opp alt og alle. Men det er vel det de lever av.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Når jeg ser strømprisen er jeg evig takknemlig for at den er inkludet i husleia. Kan bruke strøm til jeg stuper.

K

kiwi

Gjest
Vis dette mildværet fortsetter så er det ikke sikkert at det blir noe særlig økning på strømmen :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Et leserinnlegg i avisen Varden

"Strømkrise

Jeg har lenge fulgt med meg på debattprogram om strømkrisen i Norge. Og irriterer meg over så mye rart som blir sagt og ikke sagt. Problemene kan løses med enkle og billige grep, istedenfor gasskraftverk. Tidligere i år stod det i et stykke i Varden om kraftstasjonen på skottfoss, der hadde e satt i en ny turbin som produserte dobbelt så mye strøm, med halvparten av vannet i forhold til den gamle.
Ved og bytte ut de gamle turbinene som det sikkert er mange av, med up to date teknologi er det enorme mengder og hente. Man behøver bare å bruke halvparten av vannet i magasinene. Man kan også vurdere muligheten av og sette nye turbiner på nedsiden av de som er og benytte samme vannet en gang til. Så har vi tidevannskraftverk i nord Norge, i områder Tjeldsundet, Lødingen – Tromsø, der er det 3-4 meter forskjell på høy og lavvann, og meget sterke strømmer. Hydro som har planer om vindmøller til havs kan se på muligheter for og bygge inn bølgekraftverk i disse.
Det som ikke bli sagt er at det bygges tusenvis av nye boliger, kontorer og hoteller, og det blir startet mange nye bedrifter. Det er derfra økningen i forbruket kommer. Husholdningen bruker mindre strøm, nye husholdnings apparater bruker mindre strøm enn før. Store LCD tv-er bruker for eksempel mye mindre strøm enn de gamle. Når det gjelder gasskraft har renseteknologien vært på markedet i flere tiår vel og merke i mindre målestokk.
Kværner kommer med ny renseteknologi til kraftverk i 2010, hvorfor vente med rensing av Mongstad til år 2014. Penger til modernisering er det nok av i kommunene her tar ut aksjeutbytte på 1 milliard, og staten fra statkraft 4-5 milliarder. Dette kunne vært brukt som utgifter til inntekts ervervelse.
Ole Jakob Løvsjø
"

hmmmm

og

http://www.framtidinord.no/nyttitroms/article61644.ece

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Poenget er jo ikke å tilby billig strøm. Hvis vannmagasinene fylles opp, tappes de ned for ikke å presse prisene.
Kraftindustrien i Norge er privatisert.
At staten har en stor eierandel har lite å si, så lenge styret bestemmer.
Styret jobber for å berike eierne, ja også staten, men først og fremst for å gi seg selv utbetalinger i form av opsjoner, bonuser og utbytter.

Det koster penger å skifte ut gammelt utstyr, som igjen vil gjøre at opsjonsavtalene blir mindre verd. Det er jo soleklart ugunstig for dem som sitter på "gullkantede" opsjoner

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Styremedlemmer som først og fremst jobber for å gi seg selv utbetalinger i form av opsjoner, bonuser og utbytter sitter ikke lenge i et styre.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Styremedlemmer som først og fremst jobber for å gi seg selv utbetalinger i form av opsjoner, bonuser og utbytter sitter ikke lenge i et styre.
Dream on ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
PS. Om et styre, eller deler av et styre blir upopulær, så tar de en fallskjerm for senere å dukke opp i et annet firma. De gutta samarbeider, og de samme folka går igjen i de største bedriftene i Norge.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Når det gjelder mulighetene for å oppgradere norske vannkraftverk, så er det riktignok en mulgieht for å hente inn litt ekstra kraft her. Men i det store og hele er veldig lite å hente på dette.

På de store kraftanleggene i Norge, som virkelig leverer mye strøm, så er virkningsgraden så høy, at det er lite å hente på en oppgradering.

Det er også slik, at dersom det er lønnsomt å oppgradere, så vil selskapene gjøre dette på eget initiativ. Det er jo det positive med at de ønker å maksiemere profitten.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
PS. Om et styre, eller deler av et styre blir upopulær, så tar de en fallskjerm for senere å dukke opp i et annet firma. De gutta samarbeider, og de samme folka går igjen i de største bedriftene i Norge.
Hei!
Jeg tror det kan være gunstig å skille mellom styreledere og styremedlemmer, og å skille mellom Telenor, Yara og Statoil, og de mange små kraftselskapene i Norge. Men på den annen side, å nyansere diskusjonen ødelegger jo for bombastiske og tabloide uttalelser.

Hvis forholdene hadde vært slik du beskriver i innleggene dine her, så er det et under at det i det hele tatt er verdiskapning i Norge.

Mvh
OMF

Topp Bunn