Eller hensynet til de pårørende på den andre siden? Ingen sammenlikning, jeg synes bare det ofte blir glemt at det er fire familier som er rammet, ikke kun to..Hva med hensynet til rettssikkerhet og en som kan ha sittet fengslet uskyldig i 21 år?
Han hadde heller ingen kjennskap til hvilke baser som kobler til telefonen på ulike steder i området, ingen har det, så det virker konstruert at tro at dette er en effektiv plan for å skaffe seg alibi.Kristiansen virker ikke oppegående nok til å involvere/organisere andre å gå rundt med mobiltelefonen hans på det aktuelle tidspunkt, så ja, det skurrer litt her.
Den her saken minner meg litt om noe jeg ble utsatt for som 20-åring (det er en stund siden, ha ha). Jeg drev på si et lite enkeltpersonsforetak med salg av vaskemidler og havnet på en slesket måte i garnet på kataloghaiene. Altså, at jeg pr telefon hadde sagt ja til en liten oppføring i "Rosa Sider" katalogen. Jeg hadde ikke sagt ja, men muligens et tja for en oppføring av en aggressiv selger.Nå starter rettssaken mot Laila Mjeldheim fra Det Norske Kartverket eller hva det heter, og tiltaten går ut på svindel ved å ha solgt tilnærmet verdiløse produkter. Har tidligere fulgt saken og lest om sammensuriumet med Espen Andresen og Addictologi sekten hans, som de ansatte i Kartverket var pålagt å gå i terapi hos. Dette er ganske ekstreme greier, men kanskje vanskelig å få dømt noen for å ha manipulert og kontrollert dem for økonomisk vinning i lang tid. Jeg håper hun får en rettferdig dom, og hun vet nok selv hva hun har gjort.
Tiltalt for bedrageri på 62 millioner kroner – nå starter rettssaken mot Laila Mjeldheim
Forretningskvinnen Laila Mjeldheim er tiltalt for grovt bedrageri på flere titalls millioner kroner. Tirsdag starter rettssaken i Oslo tingrett.www.vg.no
Det er ikke straffbart å reise til Syria. De må bevise at hun har deltatt i en terrororganisasjon for å få henne dømt, og det kan bli en interessant øvelse.
På mange måter enig med deg, men man kan ikke straffe noen for noe de kanskje kommer til å gjøre. I og med at å kjøre uten førerkort ikke er noen stor forbrytelse blir det vanskelig å gjøre noe mer enn 45 dager i kasjotten, kjøring uten førerkort er kun en forseelse.Her er et eksempel på at noe er riv ruskende galt med straffereaksjonene i Norge.
En mann i 20-årene er tatt for å kjøre uten førerkort 23 ganger, flere ganger for råkjøring i høy fart. Den 23 gangen han ble tatt fikk han 45 dagers fengsel.
Politiet sier dem står maktesløse.
Dette er en ung mann som er livsfarlig både for seg selv og andre. Det må jo være bedre at han bures inne i forvaring, enn at han meier ned og dreper 3 små barn, ikke sant?
Det ironiske er at det faktisk må skje først at han dreper 3 små barn, før vi går inn endrer lovverket for straffeutmåling i sånne situasjoner.
Egentlig ikke til å tro at lovverket lar ham drive på sånn, år etter år.
Nå vet jeg ikke om mannen har hatt noen form for kjøreopplæring, har han ikke det, er jo situasjonen ekstra ille.På mange måter enig med deg, men man kan ikke straffe noen for noe de kanskje kommer til å gjøre. I og med at å kjøre uten førerkort ikke er noen stor forbrytelse blir det vanskelig å gjøre noe mer enn 45 dager i kasjotten, kjøring uten førerkort er kun en forseelse.
Godt poengHvis hun ikke har deltatt aktivt, men likevel blir dømt fordi hun har laget mat, vasket klær, født barn og dermed bidratt med "logistikk" så må jo det reise en rekke spørsmål for ektefeller av andre typer forbrytere.
Men du vet ikke?Men et urovekkende moment er at dette må være en som har havnet på skråplanet, og sannsynligheten for at han har rusproblemer, psykiske problemer eller noe sånt, er absolutt mulig. Og det gjør ikke situasjonen bedre.
Bilene vil jeg anta ligger i prisleie 4000-6000. Det går faktisk an å få en "kjørbar" bil til like over vrakpant.Det vil nå koste. Ved overtredelse nr 5 blir bilen det skjer i beslaglagt i 3 mnd, ved overtredelse nr 6 i 6 mnd. Så skaffer han seg en ny, blir tatt, og den blir beslaglagt i 9 mnd.....
Det tar kort tid før dette regnestykket ikke lenger går opp, selv om bilene bare koster 20-30.000 kr....
Drapsdømte rennes jo ned av kvinner, så det kan godt hende hun visste.Mann som tidligere er blitt dømt for brutalt drap, dreper på nytt når han løslates.
Når ikke kriminalomsorgen eller domstolene klarer å beskytte enkeltindivider i samfunnet mot nye overgrep fra svært voldelige personer, er det på tide med et offentlig register med fritt innsyn over alle drapsdømte?
Kanskje hun ikke visste bedre og hvis hun visste, kanskje hun da aldri hadde innledet et forhold til drapsmannen?
Tre venner fant Thea (31) brutalt drept
VESTFOLD TINGRETT (VG) Det var tre venner som fant Thea Braavold drept i sitt hjem i Sandefjord. De oppsøkte henne fordi hennes nå drapstiltalte kjæreste skal ha fortalt en av dem at Thea var død.www.vg.no
Skjønner jo at det er to hensyn å ta. Hensynet til den drapsdømte og mulighten til å starte på nytt etter soning. Men også hensynet til enkeltindivider i samfunnet og deres trygghet.Tja, er det ikke narkisser eller tilsvarende som har sin egen definisjon av fornuft?
Det finnes ingen offentlig liste med dømte i Norge. Uansett lovbrudd. Årsaken til dette er at man anser det som straffemyndighetene sin oppgave å idømme og utføre straff for de som har begått lovbrudd i Norge.Skjønner jo at det er to hensyn å ta. Hensynet til den drapsdømte og mulighten til å starte på nytt etter soning. Men også hensynet til enkeltindivider i samfunnet og deres trygghet.
Men hvis vi først har et register over drapsdømte som er til offentlig innsyn, så vet i hvertfall kommende drapsmenn og kvinner hva dem har i vente den dagen dem slipper ut.
Men jeg ønsker ikke et register over seksualforbrytere, her står det ikke om livet til andre.
Er det drapsofferet du sikter til eller? Skjønner bare ikke helt hva du mener.Tja, er det ikke narkisser eller tilsvarende som har sin egen definisjon av fornuft?
Det er jo noen helter som driver med offentliggjøring av overgrepsdømte. Er det noe bedre?Kjekt å lese et innlegg basert på bena på jorden og fornuften på rett plass. Jeg trodde egentlig at ønsket om «et register over drapsdømte til offentlig innsyn» var humor men nå er jeg ikke like sikker. Det er jo så far out som det kan bli.
NeiDet er jo noen helter som driver med offentliggjøring av overgrepsdømte. Er det noe bedre?
Man kan jo anta at det er noe med drapsofferet all den tid hans fortid neppe går under radaren i en småby.Er det drapsofferet du sikter til eller? Skjønner bare ikke helt hva du mener.
Så synes jeg du må overveie å moderere de ekstremt nedsettende utsagnene dine. Det går en grense altså.Man kan jo anta at det er noe med drapsofferet all den tid hans fortid neppe går under radaren i en småby.
Jeg og de fleste andre har familiemedlemmer med ruslidelser som du så stigmatiserende kaller «narkiser». Du definerer dem som undermennesker som ikke fortjener respekt og en verdig behandling. Jeg må minne deg på at 100% av alle kvinner og 70% av alle menn med ruslidelser har seksuelle overgrep og omsorgssvikt i barndommen. Man ruser seg så for å ta vekk den psykiske smerten man bærer på.Min grense går ikke der, finnes en grense for å være blåøyd også.