Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Har i det siste hørt på bassen hvor jeg ikke er fornøyd for tiden....Og jeg har kommet fram til at det er høyttalerne mine som er akilleshælen.For det har gått igjen på alle Forsterkerne jeg har eid og prøvd til nå i større og mindre grad,etter som de også hadde gode og mindre gode evner på dette området.Synd,da jeg er så innmari glad i disse Patosene mine.Kommer nok litt av de store og nokså romlete kabinettene. ::)

Har prøvd mange forskjellige plasseringer og kom fram til at bassen ble best om jeg flyttet dem en meter ut og med ca.3 meter mellom dem rent lydmessig.Eller rett ut på gata som jeg har mest lyst til akkurat nå.Fremdeles virker bassen litt vel "boomy" og spesiellt på kontrabass.Det er en basspukell som overskygger klangen og akustikken i selve kontrabassen og det er sørgelig.Det og at den kanskje til og med ikke evner gjengi bass på en slik måte jeg ønsker har gjort at jeg har mest lyst til å kjøpe nye høyttalere før forsterker.Det er jo kanskje også mest rett å starte med høyttalere da man lettest finner rett forsterker slik.Har bare en midlertidig Forsterker akkurat nå.En Rotel Ra-930AX,men den overrasket med den mest musikalske spillestil av allt jeg har hatt så langt.Til 520,- på QXL.Slå den!Jaja,det er en annen historie.Men Rotel står på min pri-1-liste kan jeg trygt si.Nå dreier det seg derimot om høyttalere da. ;)

Det som egentlig fikk meg til å våkne på bassområdet var da jeg var hos min far og hørte på hans anlegg.Bassen der var så utrolig detaljert og nær perfekt at jeg satt bare å gapte og humret halveis sjokkert.Makan!Helt rått! :eek:

Klarer ditt anlegg gjengi kontrabassen på Odd børretzens og Lars Martin Myhres "noen ganger er det all right" og låten "Fortere" er du velsignet mener jeg.Ikke noe er så herlig som å høre når den dypeste bassstrengen dirrer i halsen på kontrabassen og man tydelig kan høre akustikken i den dype kassen.Slik var det på min fars anlegg.Dette er noe jeg ønsker å få frem,tenkte jeg.Håper det er mulig.Men hvordan?Og med hvilken høyttaler?Det min far eier er for lengst ute av produksjon og dukker aldri opp på brukten,så det har jeg gitt opp å vente på. :-\

Jeg har ikke plass til noen sub hjemme hos meg så det jeg ønsker er en fullregister høyttaler som går ned mot 30 HZ men samtidig beholder fastheten og evner en detaljert gjengivelse av instrumenter som kontrabass og andre typer bass.Samtidig er det fint om de er plasseringsvennlige da jeg ikke normalt kan ha dem lenger enn 50cm fra bakvegg.

Pris bør ikke overstige 15.000,-

Så,hvilke høyttalere bør jeg høre på? ???

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du ber om bass med tydelige og faste konturer, og vil i tillegg at den skal gå dypt. Det er ikke småtterier du ber om for 15kkr, for å si det sånn....

Min umiddelbare 'gut'-reaksjon er dynamisk dipol. For eksempel er mine Gradient Revolution fantastiske på definisjon og tydelighet i bassen. Dessverre går de ikke ubegrenset langt ned i kjelleren, selv om kontrabasser går så det griner. En annen lei detalj er at de koster j***** mye penger. Sjekk PM Audio http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=1&merke=4&produkt_id=29
De har vært på markedet noen år. Nåværende modell er tredje utgave av høyttaleren. Det betyr at det kan finnes muligheter på bruktmarkedet.

En annen mulighet du bør sjekke ut er Forsman VSS-høyttalere. http://www.forsman.no/ Det skulle være mulig å finne brukte utgaver av disse som er til å betale. Forsman har også kontrabasser som du ikke trenger å anstrenge deg for å tro på.

Enda litt kaldt vann i blodet. Du må ha forsterker med masse krefter. Dipoler er dessverre uvanlig tunge å drive. Og så, et par isbiter til slutt, dipoler lever av luft bak seg.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.504
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det du fortel om dine ynskjemål skulle tilseie ein dipol, ja. Zomby sitt råd er vel verd å ta med seg. Eit basshorn vil vere mykje for dyrt.
Vurder gjerne bassen du får ut av eit sett pent brukte og billege Magnepan av passande storleik. Ikkje djup nok på dei små og rimelege, (om du då ikkje finn 1D på bruktmarknaden), men dei andre momenta er der til fulle.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
BanjoArrne skrev:
Til du satte dette kravet, tenkte jeg på Gallo Ref 3.1 (http://norskaudioteknikk.no/gallo.htm). Dette er høyttalerne som har fungert best hos meg med tanke på detaljering og stramhet i nedre regioner (34 Hz på papiret) uten å måtte pantsette huset. De er også høyst plasseringsvennlige. Eneste aberet (om du kan leve med utseendet, da) er at de er sultne på strøm og ønsker seg forsterker deretter. Men uansett er vel faren at de ikke er lett å få tak i for 15 lapper. Her på børsen har de billigste hatt antydning på 20.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
BanjoArrne skrev:
Klarer ditt anlegg gjengi kontrabassen på Odd børretzens og Lars Martin Myhres "noen ganger er det all right" og låten "Fortere" er du velsignet mener jeg.Ikke noe er så herlig som å høre når den dypeste bassstrengen dirrer i halsen på kontrabassen og man tydelig kan høre akustikken i den dype kassen.Slik var det på min fars anlegg.Dette er noe jeg ønsker å få frem,tenkte jeg.Håper det er mulig.Men hvordan?Og med hvilken høyttaler?Det min far eier er for lengst ute av produksjon og dukker aldri opp på brukten,så det har jeg gitt opp å vente på. :-\
Måtte bare prøvespille "Fortere" på de tre anleggene mine - siden den var nevnt.

Mitt anlegg nr. 2 i signaturen min spilte denne best. Deretter kom faktisk anlegg nr. 3 - hardt slag for selvtilliten, det. Dårligst ut kom anlegg nr. 1. Nå er det sub i begge de to "vinnende" anleggene - men det gir jo en viss grunn til ettertanke, da....

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Som andre har nevnt for meg kan det jo hende at rommet er en faktor verdt å ta i betraktning.Kan jo hende Det gjelder for deg også Ulf-B.At den dype bassen skaper problemer for rommet.Artig at du testet den da ;) Men den låta er herlig,ikke sant? :)

Tusen takk for tips så langt.Ber vel om litt mye til prisen kanskje,men det bør være mulig.Om det ikke krever at jeg flytter da. :-\

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Den beste høyttaleren brukt til 15k som jeg kan komme på i farta må være Dynaudio Contour 3.4. Stram, dyp og detaljert bass er som regel et resultat av helhetlig tankegang hvor en tar hensyn til elektronikk, høyttalere, rom og plassering.

C

Cyber

Gjest
Enig i at jeg og tenkte Gallo 3.1 med en gang. Tightere får du det nesten ikke i bånn... men de krever mye av strømkilden for å synge reint. De sant pent her med 2 x 250 watt + 2 x 240 watt fra subamp, da var derimot detalering, drag og slam helt RÅ!

Til 20K er Gallo et funn hvis rommet ditt klarer spredningen.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hei

Føler jeg har grunnlag for å gi deg et høyttalertips, da jeg snart har hatt 3 dusin par og gått nesten like mange ganger på trynet pga uerfarenhet, lite tålmodig og ikke testet nok høyttalere hjemme først.

Har for øyeblikket noen relativt ukjente høyttalere som heter T+A Criterion TS-350, som koster 18000kr hos www.oslohifisenter.no (bør vel være mulig å få prutet dem ned til 15000kr). http://www.taelektroakustik.de/eng/index.htm

Disse høyttalerene har ALT, inkl slam i mellombassen, går dypt og har meget detaljerik og stram bass.
Enten er noen av konkurentene sterkt overpriset eller så leverer T+A high-end til budsjett pris. Selvfølgelig sprenger de ikke fysikkens lover, så har du et stort rom vil disse høyttalerene bli for små. da vil også prisen på lignende høyttaler med større elementer og kasse koste bortimot 50000kr.

Dette er også en høyttaler som klarer å kombinere drama ogmusikalitet med ørevennlig lyd fri for skarpe kanter.

Føler selv at de ligger et sted mellom Dynaudio Focus 220 (23000kr), og Proac D28 (45000kr) i prestasjon, men slår de nevnte høyttalerene på basskvaliteter etter min mening. DYP, presis bass med masse klangfarger, som jeg tidligere ikke har hørt i noen av mine tidligere høyttalere.

Dette er en ekte high-end høyttaler, som klarer å gi alle instrumenter den opprinnelige klangen, men samtidig spille åpent og lett uten å bli hissig på noen måter. Den farger minimalt men er heldigvis av den musikalske slaget som leverer et stort lydbilde som har imponert meg.

Tror mye av T+A sin nøkkel å la denne høyttaleren få yte maximalt , er måten den klarer å spille krystallrent i <normale> rom som ikke er opptimale. Mitt lytterom er bortimot håpløst for 95% av høyttalerene der ute, men TS-350 bryr seg ikke om rommets akustikk problemer og gir derfor lytteren detaljer og ro som nesten ikke skulle vært mulig å høre :D

I mitt rom spiller TS-350 bedre enn høyttalere som koster 3 ganger så mye nettopp fordi de evner å spille rent, så jeg vil påstå at med riktig høyttalervalg, så kan ytelsen forbedres med over 50%. derfor er det ALLTID lurt å låne med seg høyttalere hjem. Nesten aldrig blir det nevnt i tester om at høyttalere kan oppføre seg ubehagelig og umusikalsk i rom som ikke er optimale. MEN det er det som utgjør HELE forskjellen. sparer også mye penger og irritasjon også med riktig høyttalervalg.

Alle som sliter med vanskelig rom-akustikk bør få øynene opp for dette merkets solide høyttalere ;)

Bruker relativt god og kraftig elektronikk på dem nå, men føler faktisk at det er mer å hente med bedre elektronikk, så det bør si litt om den kvaliteter.

PS: Disse høyttalerene passrer perfekt fra 10-25kvm, men oner dette vil jeg gå for noe annet (T+A har selvsakt større og dyrere modeller).

TS-350 er TS seriens nyeste modell og hadde ennå ikke kommet ut på markedet da lyd&bilde testet storebroren.
Her er en link til testen:
http://www.lydogbilde.no/test-ta-ts-300.79291.65o3371o62.lbt.html

Selv bor jeg i nærheten av oslo, så om noen skulle ønske å høre dem, så kan det la seg gjøre ;)

mvh

Jonas
[/quote]

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Et par brukte Dynabel Euforia ville ikke gjort seg bort. Dette er knallbra høyttalere til prisen som spiller nøytralt og klangrent og går dypt. Disse vil du trolig kunne får for mellom 11k til 15k avhengig av alder. Går du inn på Eltek sine sider, vil du kunne se de gode tester de har fått i div hifi-blekker. Eneste minus ved dem er at de bør stå temmelig langt fra bakvegg, ca en meter eller mer..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
ron-hi skrev:
Et par brukte Dynabel Euforia ville ikke gjort seg bort. Dette er knallbra høyttalere til prisen som spiller nøytralt og klangrent og går dypt. Disse vil du trolig kunne får for mellom 11k til 15k avhengig av alder. Går du inn på Eltek sine sider, vil du kunne se de gode tester de har fått i div hifi-blekker. Eneste minus ved dem er at de bør stå temmelig langt fra bakvegg, ca en meter eller mer..
Støttes, Euforia er en kjempeflott høyttaler.

Personlig mener jeg at både Contour og Euforia har mer å tilby enn Gallo.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
ron-hi skrev:
...samt at man nok bør legge minst samme budsjett i forsterker før de viser hva de kan. Men det kan også være et fint utgangspunkt for å oppgradere videre, he he.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.475
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei, det ligger et par Dali Helicon 400 tilsalgs på bruktbørsen for 15000. Det er et røverkjøp. Kjempegod høyttaler til prisen selv som ny. Har god erfaring med denne når det gjelder plassering, den er ikke kresen når det gjelder lyttepoisisjon og spiller bra selv med relativt rimelig elektronikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sikkert flere gode forslag her. Men bare noen tanker. Høyttalerne er en ting, men rommet har også stor innvirkning på bassen. Kan godt hende din far har et mye bedre rom i så måte. Sitter du på en plass i rommet hvor bassen er dårlig, så sjansen stor for du får lignende problemer med nye høyttalere også. Men du kan være heldig. Vanskelig å si på forhånd. Mitt tips er lån av høyttalere eller en løsning med sub/stativer som jeg linker til under. Stativhøyttalerne kan stå på toppen av subene, slik at plass blir da ikke et problem. Fordelen med denne løsnigen er justerings mulighetene du får i bassområde. Da kan tune i forhold til rommet. Det følger med forsterker til subene slik at Rotelen da kun driver 99.26. Det er ekstremt gode høyttalere i forhold til prisen. Se tester.

http://www.surround.no/product/440314/_XTZ_99.26_Pianolakk.html
http://www.surround.no/product/459598/_XTZ_Sub_Amp_1_+_2_stk._W10.17.html

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
orso skrev:
Høyttalerne er en ting, men rommet har også stor innvirkning på bassen.
Underskriver på det. Jeg hadde et par Audio Physic Spark som var nesten uten bass i vanlig lytteposisjon. En meter nærmere kom perspektivet på plass. AP er kjent for kritisk oppstilling, men gir til gjengjeld rik vellyd når alt stemmer.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
larkrla skrev:
Hei, det ligger et par Dali Helicon 400 tilsalgs på bruktbørsen for 15000. Det er et røverkjøp. Kjempegod høyttaler til prisen selv som ny. Har god erfaring med denne når det gjelder plassering, den er ikke kresen når det gjelder lyttepoisisjon og spiller bra selv med relativt rimelig elektronikk.
[/quot

Enig at dette er særdeles gode høyttalere og som har fått gode omtaler, MEN om de vil spille optimalt i ditt rom og derfor kan anbefales er usikkert.

I et rom med bra akustikk vil eier få betalt for alle oppgraderinger, men de fleste av oss har kun ok til dårlige lydforhold og jobbe med og derfor blir matching viktigere også.

Hos meg har ofte et anlegg til nesten 100000kr spilt så ræva at jeg misunner dem som sitter med flerkanalspaskker til budsjettpris. Riktig match og det låter som det skal.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.475
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det Jonas skriver er selvsagt for det meste rett og lett å være enig i. Jeg nevner Daliene fordi, de fungerte godt hos meg tidligere, jeg bor selv i et akustisk helvete, siste høyttaleren som strøk på dør var B&W Nautilus 803..som i andre rom spiller fletta av Daliene..Men til 15000,- hva kan man egentlig forlange?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Til 15 000 brukt kan man forlange veldig mye av en høyttaler.

Euforiaene og Contourene som er anbefalt kan trygt brukes sammen med svært dyrt utstyr og de har ingen store svakheter.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Zomby_Woof skrev:
Du ber om bass med tydelige og faste konturer, og vil i tillegg at den skal gå dypt. Det er ikke småtterier du ber om for 15kkr, for å si det sånn....

Min umiddelbare 'gut'-reaksjon er dynamisk dipol. For eksempel er mine Gradient Revolution fantastiske på definisjon og tydelighet i bassen. Dessverre går de ikke ubegrenset langt ned i kjelleren, selv om kontrabasser går så det griner. En annen lei detalj er at de koster j***** mye penger. Sjekk PM Audio http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=1&merke=4&produkt_id=29
De har vært på markedet noen år. Nåværende modell er tredje utgave av høyttaleren. Det betyr at det kan finnes muligheter på bruktmarkedet.

En annen mulighet du bør sjekke ut er Forsman VSS-høyttalere. http://www.forsman.no/ Det skulle være mulig å finne brukte utgaver av disse som er til å betale. Forsman har også kontrabasser som du ikke trenger å anstrenge deg for å tro på.

Enda litt kaldt vann i blodet. Du må ha forsterker med masse krefter. Dipoler er dessverre uvanlig tunge å drive. Og så, et par isbiter til slutt, dipoler lever av luft bak seg.....
Det var mye is,hehe.Men veldig interresante produkter.Nytt for meg.Har sett både Forsman og Gradientene før,men aldri hørt dem.Skal kanskje å høre på en Gradient Revolution snart da,så det kan bli spennende.Men det gjenstår å se om de spiller godt hos meg,om det låter interresant der jeg får hørt dem.Og om de hvor nært bakvegg de tollererer å stå ::)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.392
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Audio Physic Scorpio kan jo også nevnes. Spiller med kjappt, presis og stram bass.
Spiller greit ned mot 30Hz. Du må jobbe litt med plassering etc, men sitter det så sitter det!! ;) Da har fått mye for penga ;D Gikk et par for en stund siden for rundt 17K.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
HCS skrev:
Subjektivt innlegg som bare fy...Men, men.... Jeg sier bare Monopulse... Her får du alt du spørr etter og til den prisen du har satt deg .... Og de har jo vunnet noen priser disse høytalerne og for god lyd ;)

http://monopulse.co.uk/reviews.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=22789.0
OJ,disse var også interresante.Denne gange også med en spesiell "look" og dipol-løsning.Kanskje jeg bare må spare enda mere da og slå på den berømte stortromma igjen. ::)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
extenso skrev:
BanjoArrne skrev:
Til du satte dette kravet, tenkte jeg på Gallo Ref 3.1 (http://norskaudioteknikk.no/gallo.htm). Dette er høyttalerne som har fungert best hos meg med tanke på detaljering og stramhet i nedre regioner (34 Hz på papiret) uten å måtte pantsette huset. De er også høyst plasseringsvennlige. Eneste aberet (om du kan leve med utseendet, da) er at de er sultne på strøm og ønsker seg forsterker deretter. Men uansett er vel faren at de ikke er lett å få tak i for 15 lapper. Her på børsen har de billigste hatt antydning på 20.
Disse har jeg hørt hos en venn av min far og på messa.Virkelig gode høyttalere men det var noe jeg savnet.Husker ikke helt hva det var . ::) Om det var mangel på kropp i stemmer eller at bassen virket litt innestengt,som den ikke fikk luft.Men kan hende det hadde med rommet den sto i på messa og da.Og vet ikke om det var nok krefter da jeg var og hørte på dem en gang tidligere.Så jeg skal ikke påstå noe her.

C

Cyber

Gjest
Hørtes rart ut, har ikke hørt mindre innestengt og komprimert bass en fra 3.1 med nok krefter. Problemet er at de er så tighte at det kan høres ut som det er lite bass, men det du får er lite forvrengning.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Anonym skrev:
Den beste høyttaleren brukt til 15k som jeg kan komme på i farta må være Dynaudio Contour 3.4. Stram, dyp og detaljert bass er som regel et resultat av helhetlig tankegang hvor en tar hensyn til elektronikk, høyttalere, rom og plassering.
Ikke dumme de.Pene er de også :)

Ja alt det du nevner er tatt med i betraktning.Men ikke alt (plassering eks.) er lett å innfri bestandig.Men så finnes det høyttalere som tolererer å stå nærmere bakvegg enn andre. ;)

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
894
Torget vurderinger
35
BanjoArrne skrev:
HCS skrev:
Subjektivt innlegg som bare fy...Men, men.... Jeg sier bare Monopulse... Her får du alt du spørr etter og til den prisen du har satt deg .... Og de har jo vunnet noen priser disse høytalerne og for god lyd ;)

OJ,disse var også interresante.Denne gange også med en spesiell "look" og dipol-løsning.Kanskje jeg bare må spare enda mere da og slå på den berømte stortromma igjen. ::)
de er ikke dipol...
Men de er et kjempekupp til prisen!
Håndlaget etter ordre og "direct" pris - http://monopulse.co.uk/direct.html

mvh

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
cybervision_ skrev:
Hørtes rart ut, har ikke hørt mindre innestengt og komprimert bass en fra 3.1 med nok krefter. Problemet er at de er så tighte at det kan høres ut som det er lite bass, men det du får er lite forvrengning.
Rettet litt på komentaren min.Det kan nok stemme det du sier her. ;)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Pilsern skrev:
BanjoArrne skrev:
HCS skrev:

de er ikke dipol...

mvh
Stod det på Pm....Dipol i bassen.Jaja kan være det samme.Interressant uansett :)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Forsterkeren din tatt med i betraktningen kan du bare glemme Gallo Ref.3.1. Samme med Gradient. Dette er ikke høyttalere hvor det lønner seg å spare på forsterker. Jeg har Galloene og har hatt Gradient Revolution 05 og de kvitterer med de egenskapene du etterser kun om du har kraft og kvalitet nok.

Et meget bra alternativ er Monitor Audio GS20. Disse spiller bra bass selv med begrenset effekt. Frisk spillestil som kan kombineres med en rekke forsterkere. Den går ikke helt ned i kjelleren, men man kan trylle forbausende dype toner om man plasserer de riktig og er litt heldig med romgainen.

Lykke til.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.459
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er vel ikke eksakt svar på det du spør om - men jeg hadde beholdt høytalerne og brukt 15k på en brukt forsterker med romkorreksjon (Tact) - gjerne ICE basert!

Alle rom har problemer i bassen - og da hjelper det ikke hvor mange forskjellige høytalere du setter opp....rommet er det samme!

Mvh
OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rommet er ikke det samme med dipoler som med omnipolare apekister!

Ellers er jeg helt enig i at digital romkorreksjon er gull i et vanskelig rom.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
BanjoArrne skrev:
Pilsern skrev:
BanjoArrne skrev:
HCS skrev:

de er ikke dipol...

mvh
Stod det på Pm....Dipol i bassen.Jaja kan være det samme.Interressant uansett :)

Vet ikke hvem som har sendt deg pm om dipol. Uansett er dette en høytaler som går helt ned på 20-tallet i hz. Og de veldig snill last for forsterkere så der kan en bygge seg opp over tid. Som sagt før her er Gallo og Gradient sultne på effekt. Har selv eid Monitor Audio GS60. En meget god høytaler, men jeg opplevde den som litt lite dynamikk-glad. Kan ha noe med forsterkerne jeg bruke da. Men de samme forsterkerne ble brukt på Monopulse og det var det en meget god dynamikk av...

En får jo ikke testet disse dessverre. Når det er sagt så er det veldig trygt å handle der. Du får hele tiden svar på mailer og ting du måtte lure på. Tror jeg pepra Allan med minst 30 mail før jeg bestemte meg. Men har ikke angret på det valget jeg tok etter jeg fikk de i huset. De er helt enkelt et kupp til prisen :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Siden faren dins anlegg låter så bra i bassen, hva er det han har da?? hva med å prøve det?.
For 15k burde du få et par Audio physics Virgo II. En velutdannet høyttaler som i sin tid kostet over 40k ...
Sleiven

PS
Fattern har også knallbra lyd i peisestuen når vi lytter på jazz.
Han spiller på noen gamle Hitachi plastikk rack høyttalere hvor den ene er plassert oppe på et skap og den andre nede på en kiste/kassebenk.
Kilden er en Mac PC og noe greier, rutet gjennom tynn 70 talls høyttaler ledning.

Pussig hvor bra low end kan låte, det får en til å lure på hva vi egentlig bruker pengene på... ::)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.204
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Stram og dyp bass ? Hm, la meg se, det virker kjent. Er 19Hz som i Monopulse 82A interessant kanskje? ;)
Sjekk ut MP-tråden og se hvem som bor nærmest, kanskje er du heldig og får en liten lytt hvis du spør fint.
Obs: pass på matching, dette er avslørende verktøy.

C

Cyber

Gjest
GS20 vs Gallo 3.1 i bassen er da 2 verdener. GS20 går like dypt som Gallo uten Subamp, men GS20 er mye løsere i fisken i bånn, men en flott høyttaler som spiller virkelig godt, men Gallo 3.1 er divisjoner over på de fleste punkter.

Jeg nevnte jo i første innlegg at Gallo krever power.

Monopulse kan nok fort være interessant utifra hva jeg har lest ja.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.780
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hei

Ser at mange her sier at gradient er sultne på effekt, i min erfaring er det en sannhet med modifikasjoner.
Ja, det stemmer at du lett hører forskjell, avhengig av hva du driver de med, og ja- spesielt bassen blir strammere om de drives av en forsterker med kontroll. Hva du hører tror jeg varierer litt avhengig av hvilken modell det er snakk om.
Sjekk Lydkarl sin tråd for å få erfaringer med mk I og mkII og ulike effekttrinn, med ulike krefter.
Jeg har mk II, men har såvidt hatt mod 05 i eget oppsett.
Først hadde jeg en 2x80w unico forsterker som jeg fikk god lyd i heimen med.
Så en TVC/dpa1 kombo som gav litt høyere oppløsning, men ikke nødvendigvis "bedre" lyd musikalsk sett.
Dernest hadde jeg besøk av et Einstein 2x80w effekttrinn, som ble litt soft i bassen. Men det kunne likegodt være impedanse mismatch med pre. Dette effekttrinnet kun på toppene hadde vært flott, tror jeg.
Så det jeg spiller på i dag Aestethix Calypso/dpa1 som er en kombo jeg har hatt lenge, og liker.
Har i tillegg prøvd dpa1s ewb, Krell evo 302, Plinius SB 301 (favoritten så langt)
Altså både 80 wattere og 300 wattere, de liker krefter (strøm) men det er ikke et must, musiken nøt jeg med unico også.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gradient krever ikke så mye, men liker strøm som Burnt sier.
Jeg drev de godt med min EAR 890 rørforsterker. Den gav 2x70w klasse A.
Jeg vet at PM audio demonstrerte de med Coda forsterkere som leverte 2x50W klasse A.
Ser at disse Gradientene nærmest "gis bort" på bruktmarkedet nå om dagen. Mitt råd er helt klart LØP OG KJØP!

S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg gjentar meg selv her. Ta deg en lytt til Rega sine gulvstående. Utdrag fra Stereotimes sin omtale:

Probably the most striking aspect of the R7 is its simply stupendous bass clarity. While I’ve always been a bass lover, I’ve never been a bass freak or a bass slut. No perverted one-note bass boom, mud and thud for me; nor will just any type of sleazy and promiscuous bass performance do. I want faithful, clear, and precise renditions of individual bass guitar notes down to the bottom of the instrument’s frequency range; I want the rhythm and swing clearly marked out; I want to hear ‘tunes playing in the bass.’ On orchestral music I want to hear the difference between the double bass and the cello. I want to hear the kick drum clearly differentiated from the floor tom-toms. I want to hear the polyrhythmic complexities of West African and Middle Eastern Music. I want to know precisely what the contribution of the bass instruments are to the whole of the musical proceedings. I want to dance.

http://www.stereotimes.com/speak022306.shtml

Flere tidsskrifter som skryter noe voldsomt over hutigheten og renheten i bassen på Rega sine høytalere.

mvh
digiman

Topp Bunn