Digitale avspillere Streamere og lydkvalitet

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.567
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
For noen er dyrest alltid best. Og bransjeaktørene pusher selvfølgelig på, hvorfor skulle de ikke det? Minner meg om låta til Øystein Sunde.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Vel, jeg synes jo ikke selv det er negativt, men jeg skjønner at det er lett å i utgangspunktet oppfatte de som mener og tenker annerledes enn seg selv slik. Jeg gjør nok det samme. For meg er det innlysende at det er matematikk og fysikk som må anvendes for å forklare hvordan elektronikk virker, men jeg føler vel ikke at jeg «hamrer» noe inn. Jeg stiller spørsmål til andres, og legger frem mine egne, meninger. Trodde det var mye av poenget med et diskusjonsforum.
Jeg for min del er, når det kommer til elektronkk, svært lite teknisk interressert. Jeg vet ca hvordan det virker og det er bra nok for min del.
Det kan vel alltids hende at jeg er forutinntatt og anser deg som kritisk til det meste, men jeg tror ikke det. De fleste innleggene dine i "sånne tråder" er formulert som et spørsmål som mest av alt kan leses som en provokasjon fra en besservisser. Kanskje mener du det ikke sånn og kanskje er det sant at du bare vil nyte gomusikken din, men uansett sliter jeg med å se motivasjonen til å plukke andres glede i stykker med kalkulatoren.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
For noen er dyrest alltid best. Og bransjeaktørene pusher selvfølgelig på, hvorfor skulle de ikke det? Minner meg om låta til Øystein Sunde.
Og for noen er det ikke det. Kjøpte en mye tyngre og dyrere CD-spiller enn jeg hadde fra før for noen mnd siden og var helt sikker på oppgradering, ble nesten litt skuffet når den hørtes litt kjip ut sammenlignet med den jeg hadde fra før.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En kombinasjon i form av et apparatur som har topp streamer, topp forforsterker og topp DAC - tror jeg mange har som ønsket hi-fi komponent om dagen.

Forstår dette neppe lar seg gjøre under under et halvt hundre tusen, men for hver titusenlapp oppover så sier det seg at gode råd kommer godt med. CD-spillere og DAC'er har jo av de fleste blader blitt testet til det uendelige i mange år, mange år. Mens den nye "gull-kombinasjonen" streamer/forforsterker/DAC er relativt sjeldent omtalt, i hvert fall flere satt opp mot hverandre.
Men hvorfor skulle det være så vanskelig å få til for under et halvt hundre tusen? Ser ikke ut som Kef har problemer med å løse både de tingene pluss forsterker i tillegg til den vanskelige biten; å lage høyttaleren god.
For den nette summen av et halvt halvt hundre tusen :)

Når det kommer til elektronikk har pris fint lite sammenheng med kvalitet. Avanserte elektroniske systemer som må fungere perfekt hele tiden koster en slikk og ingenting i andre ting som biler, fly, romferger, medisinsk utstyr osv. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan vi har kommet frem til at enkel elektronikk må koste så sinnsykt mye mer for å gjengi lyd på en tilfredsstillende måte.

Personlig tror jeg vi er på tulltur vi som driver med denne hobbyen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, jeg synes jo ikke selv det er negativt, men jeg skjønner at det er lett å i utgangspunktet oppfatte de som mener og tenker annerledes enn seg selv slik. Jeg gjør nok det samme. For meg er det innlysende at det er matematikk og fysikk som må anvendes for å forklare hvordan elektronikk virker, men jeg føler vel ikke at jeg «hamrer» noe inn. Jeg stiller spørsmål til andres, og legger frem mine egne, meninger. Trodde det var mye av poenget med et diskusjonsforum.
Jeg for min del er, når det kommer til elektronkk, svært lite teknisk interressert. Jeg vet ca hvordan det virker og det er bra nok for min del.
Det kan vel alltids hende at jeg er forutinntatt og anser deg som kritisk til det meste, men jeg tror ikke det. De fleste innleggene dine i "sånne tråder" er formulert som et spørsmål som mest av alt kan leses som en provokasjon fra en besservisser. Kanskje mener du det ikke sånn og kanskje er det sant at du bare vil nyte gomusikken din, men uansett sliter jeg med å se motivasjonen til å plukke andres glede i stykker med kalkulatoren.
Ja, i "sånne tråder" operer jeg sannsynligvis på samme måte, men jeg har ingen annen agenda enn å få lagt på det rene hva som er rett og hva som er galt. Ikke fordi jeg vil "plukke andres glede i stykker", (Kom igjen! Tror du virkelig det?) men fordi det faktisk interesserer meg, og fordi jeg synes "vi" burde være så opplyste som mulig om hvordan ting faktisk henger sammen. Med fare for å virke flåsete: Bare av "idealistiske" grunner. Ikke fordi jeg på liv og død skal ha rett, men fordi jeg synes den korrekte informasjonen burde være tilgjengelig. Tar jeg feil, er ikke det noe problem. Når det skjer, lærer jeg noe nytt av det.

Om du synes dette er provoserende eller ufint er det trist, men det er sånn jeg fungerer.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
58.187
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
Jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt over at folk på en side for seriøst lydinteresserte snakker om ChromeCast til seriøs HIFI-bruk. Ja, det er sikkert praktisk og sånt om du har et anlegg på kjøkkenet, eller i garasjen. That`s it.
Jeg blir tilsvarende oppgitt over at folk på en side for folk med seriøs interesse for forbrukerelektronikk (Hifisentralen, ikke musikksentralen.) ikke kan akseptere at teknologien har kommet så langt at man kan sende en feilfri bitstream av en lydfil til en DAC med billige dingser. Du må gjerne like flotte og eksklusive produkter, men når du hevder at når de sender en gitt bitstream til en gitt DAC, så låter det bedre enn når en billg dings som støtter det samme filformatet sender samme bitstream til samme DAC så låter det bedre, da skulle jeg ønske det gikk an å få en forklaring på hvorfor. Dette fordi det ikke stemmer med min virkelighetsoppfatning, og jeg synes det faller på sin egen urimelighet.

Nå kan det selvsagt hende at akkurat CC Audio har mye mer jitter enn akkurat Auralic Aries Mini, og at de har blitt sammenliknet på en DACsom er veldig følsom for jitter, og da har man hørt forskjell. Jeg har ikke testet de to mot hverandre selv.

...Men f.eks. Gamle gode Squeezebox Touch, en bitteliten PC som kjører Real Time Linux og har blitt testet og målt til å ha oppsiktsvekkende lave jitterverdier, som sender 16/44.1 CD-kvalitet over S/PDIF via coax-kabel, burde låte nøyaktig likt som f.eks. En Auralic Aries, som også er bitteliten PC som kjører Real Time Linux, som sender 16/44.1 CD-kvalitet over S/PDIF via coax-kabel.

Det er naturligvis helt i orden å mene noe annet, men jeg skulle så gjerne hatt en plausibel forklaring på hvorfor man da mener jeg tar feil ang. dette.

Det høres ut som du mener man er en «dårlig audiofil» hvis man har tro på billige produkter. Det er ikke billige produkter i seg selv jeg har tro på, men det faktum at teknologien utvikles og at verden går fremover, så det som pleide å være dyrt før ikke behøver å være dyrt nå.
Den meningen om Auralic VS Bluesond node 2 er helt dustete,testet de opp i mot værandre og det er ikke mye forskjeller. Den største forskjellen er at Auralic sin app ser ut som den er laget tidlig 80 tallet og at Bluesound er mye mere stabil.

O

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.250
Torget vurderinger
32
Etter at jeg testet runde svarte klistremerker som skulle limes på rundt hullet på CD-plata for bedre lyd, og jeg gjorde en ABX-test med ryggen til anlegget og kona som byttet to brente CD-plater der en av dem hadde den svarte ringen på, og jeg klarte å plukke ut hvilken plate som hadde ringen hver eneste gang, så har jeg funnet ut at jeg ikke skal være så skråsikker på at alt som skjer før en dac ikke har betydning. Selv der det er samme avleser slik som i mitt tilfelle.

For øvrig synes jeg det låt dårligere med ring enn med uten, men det er en annen historie.

At det er forskjell på CD-drivverk og streamere er i hvert fall en erfaring jeg har gjort meg. Den ABX-testen jeg gjorde for mange år siden, åpnet i hvert fall øynene mine for at det kan være forskjell.

Roy

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan vi har kommet frem til at enkel elektronikk må koste så sinnsykt mye mer for å gjengi lyd på en tilfredsstillende måte.
Det er det ganske lett å foklare, det finnes forskjell på elektroniske dingser ,utvikling og kvalitets-sjekking er dyrere enn å spy ut kopier i Kina.

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.032
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
men uansett sliter jeg med å se motivasjonen til å plukke andres glede i stykker med kalkulatoren.
Hvorfor kommer alltid dette argumentet opp når vi diskuterer ting det er delte meninger om, og som i beste fall bare vil utgjøre nyanseforskjeller? Jeg tror uansett ingen har opplevd revolusjonerende forskjeller kun ved å bytte ut streameren. Det henvises til allmenn digitalteori og det etterlyses plausible forklaringer for hvorfor det skal være hørbar forskjell. Er dette å "plukke andres glede i stykker med kalkulatoren"?

Om en hifi-entusiast opplever forskjeller ved å bytte fra en streamer til en annen og finner stor glede i dette, blir denne gleden da "plukket fra hverandre" om en annen hifi-entuasiast da henviser til allmenn digitalteori og etterlyser plausible forklaringer for hvorfor det skal være hørbar forskjell?

Om dette er tilfellet vil "glede" da være ensbetydende med fravær av kritiske spørsmål. Og i så fall hvorfor? Endrer de opplevde hørbare forskjellene seg når det henvises til allmenn digitalteori og det etterlyses plausible forklaringer? Er man avhengig av fravær av kritiske spørsmål for å være lykkelig som hifi-entusiast? I så fall ligner vi mer på en religiøs sekt enn vi liker å ta inn over oss.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, selvsagt kan det det. Vi nevnte jo nettopp jitter, f.eks, som enkelte DAC-er påvirkes mer av enn andre. Hvordan den svarte klistremerkeringen evt. virket aner jeg ikke noe om. Kanskje den påvirket det roterende drivverket som kanskje var uten buffer til mer eller mindre stabil rotasjon?

Hele poenget mitt er altså at jeg søker begrunnelser eller forklaringer på påståtte fenomener jeg ikke forstår hvordan kan eksistere. Finnes ingen slik forklaring forbeholder jeg meg retten min til å ikke være overbevist. Det er ikke verre, og det kan vel ikke være så ille!

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Ja, i "sånne tråder" operer jeg sannsynligvis på samme måte, men jag har ingen annen agenda enn å få lagt på det rene hva som er rett og hva som er galt. Ikke fordi jeg vil "plukke andres glede i stykker", (Kom igjen! Tror du virkelig det?) men fordi det faktisk interesserer meg, og fordi jeg synes "vi" burde være så opplyste spm mulig om hvordan ting faktisk henger sammen.

Om du synes dette er provoserende eller ufint er det trist, men det er sånn jeg fungerer.
Nei, jeg tror egentlig ikke det. Men, iallefall jeg, syns å se en tydelig utfordring bak hvert eneste spørsmål. Og med utfordring mener jeg idioterklering, for å sette det på spissen, så klart.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.567
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan vi har kommet frem til at enkel elektronikk må koste så sinnsykt mye mer for å gjengi lyd på en tilfredsstillende måte.
Det er det ganske lett å foklare, det finnes forskjell på elektroniske dingser ,utvikling og kvalitets-sjekking er dyrere enn å spy ut kopier i Kina.
Selvfølgelig er det forskjeller.
Komponenter har forskjellige kvalitetsnivåer, loddinger, printbaner, loddetinn, hus, knapper og brytere osv. osv.
Jeg har tidligere skrevet at jeg elsker produkter som er bygget for evigheten. Opplevd kvalitet er veldig viktig, det gir eierglede.
Men når to produsenter har de samme kostnadene på et tilnærmet identisk produkt og den ene ganger med 5 og den andre ganger med 50 så er ikke jeg i tvil om hvilken produsent jeg ønsker å legge igjen pengene hos.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes ikke det er så enkelt som du fremstiller det. Åpner du en streamer til 50 000kr og en til 5000kr vil du sannsynligvis finne et generisk kretskort samt en generisk strømforsyning. Hvor ligger utviklingskostnadene i det?

Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på elektroniske dingser, men jeg setter store spørsmålstegn ved forklaringen for hvorfor lite avanserte elektroniske dingser i audio skal koste 1000-gangen av mer avansert elektronikk som er langt mer spesialisert og kritisk?
Min påstand er at prisen ikke er en stor faktor for forskjeller, det er andre faktorer som utgjør forskjellene.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Komponenter har forskjellige kvalitetsnivåer, loddinger, printbaner, loddetinn, hus, knapper og brytere osv. osv.
Jeg har tidligere skrevet at jeg elsker produkter som er bygget for evigheten. Opplevd kvalitet er veldig viktig, det gir eierglede.
Men når to produsenter har de samme kostnadene på et tilnærmet identisk produkt og den ene ganger med 5 og den andre ganger med 50 så er ikke jeg i tvil om hvilken produsent jeg ønsker å legge igjen pengene hos.
La oss for diskusjonens del gå ut fra at du har cash til å kjøpe den du vil, og den dyreste var best. Hvilken ville du kjøpt?

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Min erfaring er at det er ganske stor forskjell på streamere/transportere. Og jeg har prøvd mye forskjellig - Squeezebox, Blusound, Auralic, Apple TV, Linn Majik DS, og Linn Akurate DS, for å nevne noen. Linns Streamere er verdt hver eneste krone.

Linn er bra, men det er stor forskjell om en bruker Songcast eller vanlig AirPlay.
Jeg brukte ingen av delene særlig mye. En streamer er en streamer. Man trenger ikke streame til den...

Jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt over at folk på en side for seriøst lydinteresserte snakker om ChromeCast til seriøs HIFI-bruk. Ja, det er sikkert praktisk og sånt om du har et anlegg på kjøkkenet, eller i garasjen. That`s it.
Jeg blir tilsvarende oppgitt over at folk på en side for folk med seriøs interesse for forbrukerelektronikk (Hifisentralen, ikke musikksentralen.) ikke kan akseptere at teknologien har kommet så langt at man kan sende en feilfri bitstream av en lydfil til en DAC med billige dingser. Du må gjerne like flotte og eksklusive produkter, men når du hevder at når de sender en gitt bitstream til en gitt DAC, så låter det bedre enn når en billg dings som støtter det samme filformatet sender samme bitstream til samme DAC så låter det bedre, da skulle jeg ønske det gikk an å få en forklaring på hvorfor. Dette fordi det ikke stemmer med min virkelighetsoppfatning, og jeg synes det faller på sin egen urimelighet.

Nå kan det selvsagt hende at akkurat CC Audio har mye mer jitter enn akkurat Auralic Aries Mini, og at de har blitt sammenliknet på en DACsom er veldig følsom for jitter, og da har man hørt forskjell. Jeg har ikke testet de to mot hverandre selv.

...Men f.eks. Gamle gode Squeezebox Touch, en bitteliten PC som kjører Real Time Linux og har blitt testet og målt til å ha oppsiktsvekkende lave jitterverdier, som sender 16/44.1 CD-kvalitet over S/PDIF via coax-kabel, burde låte nøyaktig likt som f.eks. En Auralic Aries, som også er bitteliten PC som kjører Real Time Linux, som sender 16/44.1 CD-kvalitet over S/PDIF via coax-kabel.

Det er naturligvis helt i orden å mene noe annet, men jeg skulle så gjerne hatt en plausibel forklaring på hvorfor man da mener jeg tar feil ang. dette.

Det høres ut som du mener man er en «dårlig audiofil» hvis man har tro på billige produkter. Det er ikke billige produkter i seg selv jeg har tro på, men det faktum at teknologien utvikles og at verden går fremover, så det som pleide å være dyrt før ikke behøver å være dyrt nå.
Den meningen om Auralic VS Bluesond node 2 er helt dustete,testet de opp i mot værandre og det er ikke mye forskjeller. Den største forskjellen er at Auralic sin app ser ut som den er laget tidlig 80 tallet og at Bluesound er mye mere stabil.

O
Jeg respekterer at brukervennlighet er høyere prioritert for enkelte, enn for undertegnede. For meg er ikke utseendet til softwaren veldig viktig. Jeg bruker dessuten Roon uansett... Hvorfor du mener at videoen til Hans Beekheuyzen er "dustete" fikk jeg ikke helt tak i.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.567
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
La oss for diskusjonens del gå ut fra at du har cash til å kjøpe den du vil, og den dyreste var best. Hvilken ville du kjøpt?
Spørs på forskjellen. Hvis den dyreste koster 50 ganger mer enn den billige og forskjellen er absolutt merkbar så ville jeg kjøpt den dyreste.
Men hvis forskjellen er ubetydelig, nede på et mikronivå så ville jeg kjøpt den billige forutsatt at den gir meg følelsen av kvalitet når jeg tar på knapper og hus. Go'følelsen er viktig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med de forutsetningene sier det seg jo selv. Den dyreste og beste. Spørsmålet er jo om den dyreste egentlig er bedre, hvorfor den i så fall er det ...og hva man i så fall legger i «bedre».

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Spørs på forskjellen. Hvis den dyreste koster 50 ganger mer enn den billige og forskjellen er absolutt merkbar så ville jeg kjøpt den dyreste.
Men hvis forskjellen er ubetydelig, nede på et mikronivå så ville jeg kjøpt den billige forutsatt at den gir meg følelsen av kvalitet når jeg tar på knapper og hus. Go'følelsen er viktig.
Den billigste koster 1kr og den dyreste 50kr. Den som koster 50.- er alle enige om er en god streamer, og den som koster 1kr prøver de griskeste av de griskeste å rettferdiggjøre som best. Hvilken ville du valgt?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Jeg tror man trygt kan oppsummere at spørsmål som ‘hvorfor er det forskjell’ heller må leses som ‘det er ikke noen forskjell’.
Her er stort sett meningene sementert i begge leire lenge før trådens problemstilling ble reist.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.567
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Den billigste koster 1kr og den dyreste 50kr. Den som koster 50.- er alle enige om er en god streamer, og den som koster 1kr prøver de griskeste av de griskeste å rettferdiggjøre som best. Hvilken ville du valgt?
Les mitt svar en gang til. Og jeg mistenker at du har kjøpt deg en jævla dyr streamer.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei, jeg tror egentlig ikke det. Men, iallefall jeg, syns å se en tydelig utfordring bak hvert eneste spørsmål. Og med utfordring mener jeg idioterklering, for å sette det på spissen, så klart.
Det er jo litt underforstått, eller i og for seg noen ganger uttalt, at jeg personlig ikke tror på «utrolige» påstander om produkter, og hvis man er den som får spørsmålet om «hvordan», så er det klart det kan oppfattes sånn. Spesielt hvis man ikke har noe svar. ...og det er man selvsagt ikke pliktig til å ha heller.

At jeg idiotforklarer noen er jeg fullstendig uenig i. Jeg har en viss forståelse for at man kan la seg provosere av at noen legger frem et synspunkt som impliserer at ens eget motsatte synspunkt ikke kan være riktig. Det betyr selvsagt at vedkommende mener man tar feil om akkurat dét, men det er ikke det samme som å mene at noen er en idiot. Det er helt akseptabelt å ha forskjellige meninger, og takler man ikke det, må det bli vanskelig å forholde seg til andre på et diskusjonsforum i det hele tatt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tror man trygt kan oppsummere at spørsmål som ‘hvorfor er det forskjell’ heller må leses som ‘det er ikke noen forskjell’.
Her er stort sett meningene sementert i begge leire lenge før trådens problemstilling ble reist.
Ofte som «personlig tror jeg ikke det er noen forskjell, men forklar meg gjerne hvorfor du mener jeg tar feil, så skal jeg ta det til etterretning og vurdere standpunktet mitt på nytt», i alle fall.

S

Syncrolux

Gjest
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Over til noe med substans; Folk som er overbevist om at det ikke er forskjeller, hvilken erfaring har disse med streamere i forskjellige prisklasser? Eller er det som vanlig at forutinntatte antagelser trumfer andres erfaringer? Mye tyder på sistnevnte.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.652
Sted
Ytterst i havgapet...
Som en av de som "har en viss innsikt i digitalteknikk og digital dataoverføring", er det minst like frustrerende å lese de mange påstander uten rot i en teknologisk virkelighet. Dersom flere av de som utrykker seg som "dette skjønner jeg bare delvis, men jeg tror at......." hadde brydd seg med å sette seg inn i faget, for dette er faktisk et selvstendig fag, så hadde man også forstått hvor tildels absurd enkelte uttalelser egentlig er... som for eksempel " jo- men digitalt er jo egentlig analogt" - nei det er ikke det - for da har man ikke forstått det aller mest fundamentale begrepet for definisjonen av digitale systemer.

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.032
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Over til noe med substans; Folk som er overbevist om at det ikke er forskjeller, hvilken erfaring har disse med streamere i forskjellige prisklasser? Eller er det som vanlig at forutinntatte antagelser trumfer andres erfaringer? Mye tyder på sistnevnte.
Vel, vi har jo denne dialogen fra et par sider tilbake i tråden:
Har testet en rekke streamere koblet mot samme DAC og kan ikke si at jeg ville ha klart å plukke ut en bestemt ved en blindtest.
Og det mener du altså er den o`store fasiten?
Det virker ikke som om det hjelper så mye å henvise til erfaringer, sånn apropos sementerte meninger :)

S

Syncrolux

Gjest
Jeg er ikke i den "leiren", men åkke som har jeg en streamer til ca 25.000 som ikke er lydmessig noe bedre enn en til 1.500 når de brukes som en ren digital kilde. Som analog kilde derimot er det betydelig forskjell ute og går.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
men digitalt er jo egentlig analogt" - nei det er ikke det - for da har man ikke forstått det aller mest fundamentale begrepet for definisjonen av digitale systemer.
Dette må settes inn i rett kontekst.
Jeg mener at dette utsagnet er hentet fra diskusjonen rundt overføring over S/PDIF. Det er jo spenningsverdier/variasjoner som oversendes for dekoding, eksempelvis gjennom en Schmitt-trigger, slik at man får en binær representasjon. Men kildesignalet i så måte er analogt.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Jeg er ikke i den "leiren", men åkke som har jeg en streamer til ca 25.000 som ikke er lydmessig noe bedre enn en til 1.500 når de brukes som en ren digital kilde. Som analog kilde derimot er det betydelig forskjell ute og går.
Er enig i at potensialet for størst forskjell/forbedring ligger i analogdelen hvis kilden har dette.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Har invitert tidligere men får vel bare innse at brorparten av brukerne av sentralen ikke bor i nablaget, eller evt kjenner sin egen begrensning og ikke føler for å innrømme at de tok feil.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Samme gamle greiene.

Ingen erfaring med skikkelig dyre streamere.

Med mine referanserammer, min virkelighetsoppfatning, min forstand og selvsagt min bias, er det umulig å se at to streamere som sender samme datastrøm til samme dac, slik jeg beskrev tidligere i tråden, kan låte forskjellig. Da vil dette naturligvis ta presedens over andres subjektive opplevelser for meg.

Akkurat slik som mine teorier og forklaringer på at to streamere må låte likt ikke overbeviser deg fordi du vet at du hører forskjell.

I slike diskusjoner kan sannsynligvis begge parter rasjonalisere bort den andres argumenter, og begge to er like sikre på at den andre tar feil, og derfor kommer man aldri noen vei. Den ene vet at han hører forskjell, og dem andre vet at det ikke kan være forskjell og finner forklaringer på hvorfor den andre opplever forskjell likevel. Begge deler er like overbevisende for de respektive parter, og ingen kommer noensinne videre.

Jeg prøver gjerne en high end streamer hjemme, jeg, og vil gjøre mitt beste for å lytte etter forskjellene, men jeg kommer ikke til å bruke noen ressurser på å få testet, siden jeg i utgangspunktet ikke har noen tro på å høre noen. ...noe som i seg selv jo er en bias, og dessuten vil gjøre det mindre troverdig hvis jeg etter å ha testet hevdet å ikke ha hørt noen forskjell. ...alt dette gitt at begge streamere hadde lavt nok jitternivå til at dac-en ikke ble påvirket.

..så vi kommer ingen vei.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.652
Sted
Ytterst i havgapet...
men digitalt er jo egentlig analogt" - nei det er ikke det - for da har man ikke forstått det aller mest fundamentale begrepet for definisjonen av digitale systemer.
Jeg mener at dette utsagnet er hentet fra diskusjonen rundt overføring over S/PDIF. Det er jo spenningsverdier/variasjoner som oversendes for dekoding, eksempelvis gjennom en Schmitt-trigger, slik at man får en binær representasjon. Men kildesignalet i så måte er analogt.
Det er akkurat dette som er hovedpoenget i "misforståelsen". I sin enkleste form har Schmitt-triggeren som oppgave å utelukke det såkalte "forbudte spenningsområdet" mellom høyeste null og laveste ener... at det nødvendigvis foregår en spenningstransisjon med en varighet på noen få nanosekunder mellom disse "tillate nivåene" er fullstendig uinteressant. Det er dette som i sin enkleste form er selve hovedfundamentet som all moderne kommunikasjon baserer seg på, - om det er pengeforflytning, tekst og bildeoverføring, eller musikk er fullkomment legio. Vi mister hverken ettøringer, kommaer eller bildenyanser - hvorfor skal vi da tro at musikk blir forandret?

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.
Er det en streamer eller mottaker for BT og/eller Airplay?

W

WayAhead

Gjest
Hvem i helvete kjøper en streamer?

Ser ut som dere er akterutseilt med 30+ år folkens, kaver bare rundt og rundt i plastdynga i Sargassohavet.....

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Det er akkurat dette som er hovedpoenget i "misforståelsen". I sin enkleste form har Schitt-triggeren som oppgave å utelukke det såkalte "forbudte spenningsområdet" mellom høyeste null og laveste ener... at det nødvendigvis foregår en spenningstransisjon med en varighet på noen få nanosekunder mellom disse "tillate nivåene" er fullstendig uinteressant. Det er dette som i sin enkleste form er selve hovedfundamentet som all moderne kommunikasjon baserer seg på, - om det er pengeforflytning, tekst og bildeoverføring, eller musikk er fullkomment legio. Vi mister hverken ettøringer, kommaer eller bildenyanser - hvorfor skal vi da tro at musikk blir forandret?
Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du mener at opprinnelsen til signalet ikke er analogt, ref. din første kommentar. Man dytter liksom ikke nullere og enere gjennom kabelen..... :confused:
Altså, uttrykket ‘digitalt er egentlig analogt’ holder vann.

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.032
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
https://no.yamaha.com/no/products/audio_visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/index.html

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
https://no.yamaha.com/no/products/audio_visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/index.html
Jeg har absulutt ingenting lagret på min tlf..

Det lar deg få tilgang til et bredt spekter av lyd-innhold som musikk fra streamingtjenester eller låter lagret på en smarttelefon

Ser ut som et myye dyrere alternativ til AirPort med volumkontroll, altså et produkt for folk som bryr seg mer om det enkle enn lydkvalitet.
Det rimer forsåvidt godt med hvem som først serverte linken her.

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.032
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Hvem i helvete kjøper en streamer?

Ser ut som dere er akterutseilt med 30+ år folkens, kaver bare rundt og rundt i plastdynga i Sargassohavet.....
Så streamere var altså akterutseilt før 1987, er det det du mener? ;D Da er jeg spent på hva du mener at vi heller bør kjøpe :)

Topp Bunn