W
WayAhead
Gjest
Du har antagelig det som skal til - teknologien fantes og finnes... go figure..
Tror hovedproblemet er at noen mener at man må stille med et essay for å ‘forsvare sine erfaringer’ og foreligger ikke dette så vektlegges det ikke. Tilsvarende så er det vel noe generell irritasjon ute og går for folk som prater i vei, mens andre handler, men allikevel vet pratere mer om produktet enn eierene - det er ihvertfall en utbredt oppfatning jeg sitter med.Samme gamle greiene.Over til noe med substans; Folk som er overbevist om at det ikke er forskjeller, hvilken erfaring har disse med streamere i forskjellige prisklasser? Eller er det som vanlig at forutinntatte antagelser trumfer andres erfaringer? Mye tyder på sistnevnte.
Ingen erfaring med skikkelig dyre streamere.
Med mine referanserammer, min virkelighetsoppfatning, min forstand og selvsagt min bias, er det umulig å se at to streamere som sender samme datastrøm til samme dac, slik jeg beskrev tidligere i tråden, kan låte forskjellig. Da vil dette naturligvis ta presedens over andres subjektive opplevelser for meg.
Akkurat slik som mine teorier og forklaringer på at to streamere må låte likt ikke overbeviser deg fordi du vet at du hører forskjell.
I slike diskusjoner kan sannsynligvis begge parter rasjonalisere bort den andres argumenter, og begge to er like sikre på at den andre tar feil, og derfor kommer man aldri noen vei. Den ene vet at han hører forskjell, og dem andre vet at det ikke kan være forskjell og finner forklaringer på hvorfor den andre opplever forskjell likevel. Begge deler er like overbevisende for de respektive parter, og ingen kommer noensinne videre.
Jeg prøver gjerne en high end streamer hjemme, jeg, og vil gjøre mitt beste for å lytte etter forskjellene, men jeg kommer ikke til å bruke noen ressurser på å få testet, siden jeg i utgangspunktet ikke har noen tro på å høre noen. ...noe som i seg selv jo er en bias, og dessuten vil gjøre det mindre troverdig hvis jeg etter å ha testet hevdet å ikke ha hørt noen forskjell. ...alt dette gitt at begge streamere hadde lavt nok jitternivå til at dac-en ikke ble påvirket.
..så vi kommer ingen vei.
20 meter USB-kabel?Du har antagelig det som skal til - teknologien fantes og finnes... go figure..
Jeg flytter ikke anlegget inn på badet5-10, funker som FN.
Gaanske sikker på at du sto alene på barrikaden for å promotere en viss streamer for ikke så lenge siden. Hva skjedde, var den ikke gratis allikevel?20 meter USB-kabel?Du har antagelig det som skal til - teknologien fantes og finnes... go figure..
Om dette teamet er det mange meninger og diskusjonen ender fort opp som en kabeldiskusjon.
Mange mener de hører forskjell på ulike streamere og så lenge det er streameren som sørger for analog-digital-konverteringen, så skal jeg nok være enig i det. På samme måte som at det er forskjell på ulike CD-spillere og ulike DAC-er.
Men... Så lenge streameren kun brukes til å frakte et digitalt signal fra en disk (NAS, PC, USB eller hva det måtte være) inn i en DAC, så ser jeg ikke helt hvordan de store forskjellene kan oppstå. Har du en god DAC, så er min påstand at du ikke vil høre forskjell på lyden når signalet fraktes bitperfect gjennom en PC, Bluesound, Sonos, Lumin, Auralic eller hva du nå måtte ønske. Forskjellen ligger i brukeropplevelsen, hvor raskt responsen er, hvor stabilt det fungerer, teknisk kvalitet, byggekvalitet osv.
Dersom man bruker de analogene utgangene på de ulike streamerene, så er jeg med på at det kan være forskjeller.
Den har forforsterker, streaming, sub out, støtter alle formater og multirom, lossless volumkontroll, digitale og analoge utganger (som kan deaktiveres fullt).Jeg har absulutt ingenting lagret på min tlf..https://no.yamaha.com/no/products/audio_visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/index.htmlEr det en streamer eller mottaker for BT og/eller Airplay?
Det lar deg få tilgang til et bredt spekter av lyd-innhold som musikk fra streamingtjenester eller låter lagret på en smarttelefon
Ser ut som et myye dyrere alternativ til AirPort med volumkontroll, altså et produkt for folk som bryr seg mer om det enkle enn lydkvalitet.
Det rimer forsåvidt godt med hvem som først serverte linken her.
Noe galt i dét?Hvem i helvete kjøper en streamer?
For noen er det mer interessant å sette opp en liten streamer i anlegget, som i prinsippet ikke er noe annet enn en liten PC, enn å bruke en Mac/PC. Hvorfor mener du det er mindre funksjonelt/fornuftig?Ingen streamer her for min del, i såfall du husker eller tar feil. Never gonna be.
Kvasi, jeg kjenner deg ikke, men jeg er temmelig sikker på at jeg i løpet av de siste årene har vært på 100 ganger så mange akustiske konserter som du har bokser i anlegget. Jeg ville bli forbauset hvis min lydmessige kresenhet står tilbake for din, ettersom jeg ennå har ennå til gode å høre et anlegg jeg synes gjengir akustisk musikk på en for meg overbevisende måte. Ærlig talt. Slike ting kan du spare deg.Jeg har absulutt ingenting lagret på min tlf..https://no.yamaha.com/no/products/audio_visual/wireless_streaming_amplifiers/wxc-50/index.htmlEr det en streamer eller mottaker for BT og/eller Airplay?
Det lar deg få tilgang til et bredt spekter av lyd-innhold som musikk fra streamingtjenester eller låter lagret på en smarttelefon
Ser ut som et myye dyrere alternativ til AirPort med volumkontroll, altså et produkt for folk som bryr seg mer om det enkle enn lydkvalitet.
Det rimer forsåvidt godt med hvem som først serverte linken her.
Litt usikker på hva du mener her?Selv om den ikke kan kalles en streamer, slik du tenker på det, så mener jeg at ChromeCast Audio er et fullverdig alternativ, dersom du allerede har en god DAC.
Ellers kan jeg bare refere til venners erfaringer med streamer i High End anlegg, og der ble ChromeCast Audio foretrukket (på en god eksisterende DAC) foran Electrcompaniet, Pioneer, Bluesound og noen flere jeg ikke husker akkurat nå. Begge de jeg snakker om, som besitter anlegg i mange 100K-klassen, gikk for Naim som streamer.
Jeg har selv fått teste en Naim ND5 XS og kan bekrefte at den gjør noe (positivt) med lyden (som jeg likte meget godt) på mitt anlegg i forhold til det meste jeg har prøvd på hjemme. Men den er langt over hva jeg er villig til å betale for slikt. Da testet jeg ChromeCast rett inn i Naim, det vil si på samme DAC og opplevde forskjeller som jeg ikke trodde var mulig. Jeg trodde også at bits er bits og at dataoverføring er perfekt uansett. Det visste det seg å ikke være.
Jeg vil tippe at den er overkill på et moderat stereanlegg/surroundanlegg. Men jeg tror vi kan slå fast at det er lydforskjeller, men så er spørmålet om man er villig til å betale for de marginale (men hørbare) forskjellene.
PS: det må sies at begge har meget gode eksterne DAC'er, men opplevde at DAC i Naim var så bra at de kun bruker den.
Kan du si litt mer om ChromeCast?
Denne forskjellen du viser til over Naim, var det fordi det var Naim eller ChromeCast?
3190.-! Den er billigere enn du trorYamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr....
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr....
Den har jo Airplay, så om du streamer Tidal på en iPad skulle vel det gå greit.3190.-! Den er billigere enn du trorYamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Har du testet denne selv? Vet du om den tar Tidal? Om det har noe å si, det ser ut som man taper mye på Tidal, så det spørs hvor lenge det går...
Man skal så absolutt ikke kimse av eierglede! Det betyr noe. Og dermed betyr også, selv om mange av oss ikke liker å innrømme det, også utseende noe. Det gjør det ihvertfall for meg. Jeg gidder ikke betale i dyre dommer for noe som ikke ser bra ut.Nevnes vel ikke så mye her om HVA som streames? (Jeg har nok ikke lest alle inlegg) Jeg bruker mine 3 streamere kun til Spotify, Tidal og Internet radio (Paradise stort sett). Google Chromecast tilkoplet optisk, Yamaha WXAD 10 tilkoplet analogt, og «Hovedstreameren»; Naim UnitiQute tilkoplet med coax. Umulig da å sammenligne lydkvalitet pga ulike tilkoplinger og også forskjellige egenskaper på Moon forsterkerens innganger. MEN, alle lyder godt og har flott funskjonalitet for typen streaming jeg gjør. Naimen blir foretrukket pga appen og funksjonene, den lyder nok best men Moon sier selv også at deres coax inngang lyder best så kanskje dette er utslagsgivende. At den også har en helt annen byggekvalitet, eierglede/følelse tror jeg helt klart farger meg.
Niks, ikke testet ennå, men har som sagt store planer om å kjøpe den. Jeg ønsker en dings med høyoppløst digital volumkontroll og digital ut så jeg slipper en DAD-konvertering før DSP-behandlingen jeg kjører signalet gjennom før forsterker, og de dingsene er det ikke så mange av. Ja, den har tidal i følge spesifikasjonene. Pluss airplay da, som jo har høy nok oppløsning for tidal, som ikke er høyere enn 16-bit. 24-bits filer kan man strømme direkte via musiccast-appen til yamaha, såvidt jeg har skjønt det.3190.-! Den er billigere enn du trorYamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Har du testet denne selv? Vet du om den tar Tidal? Om det har noe å si, det ser ut som man taper mye på Tidal, så det spørs hvor lenge det går...
Bare ubalansert ut (digitalt og analogt)...Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
S/pdif (coax eller optisk) kan konverteres til AES/EBU via enkle omformere uten noen som helst lydmessig tap eller jitter-tilførsel. Det har jeg fra Gert Volk, en tysk elektronikkprodusent og jitter-fanatikerBare ubalansert ut (digitalt og analogt)...Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Let videre...
Men det er jo et lite poeng i at en streamer ikke har drivverk og motor, det er færre ting som kan påvirke lyden.Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren. Men hvor vi etter hvert fant ut at drivverk, strømforsyning og mere til virket kraftig inn på det ørene hørte.
Sikkert samme med streamer, at det er noe med avlesing/overføring av disse datasignalene som per teori ikke skal kunne bli forskjellige men allikevel blir det før DAC'en tygger det i seg - vil jeg tro! Men jeg vet ikke - en situasjon jeg tror mange er i.
Min foreløpige konklusjon er at som ellers innenfor hi-fi - jo dyrere jo bedre låter det. Og jeg er ikke en som tror jeg hører noe bedre fordi det koster mer...
Det kunne jeg fortalt deg allerede på startstreken. Dessuten synes jeg ikke dette er så galt. Relativt saklig og hyggelig dette, sammenliknet med mange andre tråder.Er litt overrasket at tonen så fort blir såpass krass og personlig i denne tråden.
Enig i det.Det burde den ikke være.
Det er litt mer nyansert enn som så, men noen av oss går rundt og tror det fremdeles, gitt.Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren.
hmmm, er det ikke nettopp denne tonen vi bør unngå?Det er litt mer nyansert enn som så, men noen av oss går rundt og tror det fremdeles, gitt.Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren.
Unnskyld? Mener du at jeg brukte en uheldig tone i innlegget du siterte? Da tror jeg du må se om igjen.hmmm, er det ikke nettopp denne tonen vi bør unngå?Det er litt mer nyansert enn som så, men noen av oss går rundt og tror det fremdeles, gitt.Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren.
Nemlig å implisere at andre er idioter som ikke har samme mening eller hører det samme?
Det er vel snart bare deg som ikke gjør det, (kjøper streamer), men overbevis oss gjerne om pc/mac`s overlegenhet.Hvem i helvete kjøper en streamer?
Ser ut som dere er akterutseilt med 30+ år folkens, kaver bare rundt og rundt i plastdynga i Sargassohavet.....
Jeg har en PC i anlegget mitt, og har brukt PC-basert avspilling siden 1997-ish. Men synes det er noe sabla herk og lite brukervennlig, så jeg gikk heller over til en enkelt Squeezebox som jeg er veldig fornøyd med.Det er vel snart bare deg som ikke gjør det, (kjøper streamer), men overbevis oss gjerne om pc/mac`s overlegenhet.Hvem i helvete kjøper en streamer?
Ser ut som dere er akterutseilt med 30+ år folkens, kaver bare rundt og rundt i plastdynga i Sargassohavet.....
Det skal mye til før det havner noen lap-top i anlegget mitt.
Jeg vet at produsenter av streamere tar godt betalt for delene som sitter i boksene som blir solgt. De skal ha mat de også, og hva folk er villig til betale for bedre lyd er ikke vesentlig forskjellig i sammenligning med andre komponenter.
Som alltid er det de siste små forskjeller/forbedringer som gjør prisen høyere i fht rimeligere produkter.
Så får man finne ut om man kan leve med det "nest beste", eller ta seg råd til å komme litt nærmere idealet.
Mye av poenget med rene streamere er at mange,(meg inkl) enten er lei datamaskiner på jobb og hjem, eller at vi ikke har kunnskap/kompetanse som får disse til å låte bedre enn alt annet. Vi vil spille musikk,-enkelt og greit.