Takk! Veldig interessant og opplysende.Nei det har jeg ingen formening om, Olav2. Overføringsprotokollen var den samme sist jeg sjekket. Med optisk blir man vel kvitt faren for jordbåren støy (antar jeg). Men så får man et par ekstra konverteringer mellom lys og strøm. SPDIF er som regel implementert utenfor spec, dvs plugger med feil karakteristisk impedans, kanskje også mangelfull terminering fra plugg til kretskort. Og så blir gjerne båndbredden på SPDIF-en strupet for å ikke slippe for mye støy ut av apparatet. Slik var det i alle fall for noen år siden. Jeg tror slike ting har vært med på å skape hørbare forskjeller mellom digitale kabler og andre relaterte saker - forskjeller som ikke burde vært der med en skikkelig implementering. Det ble hevdet - fra folk som hadde satt seg grundig inn i dette med SPDIF - og også testet ulike tweaks - at det beste på en utweaket forbindelse ofte var en lang SPDIF kabel - gjerne også med lite tverrsnitt så det blir relativt høy resistans i kabelen. Dette skulle sørge for at refleksjoner som gikk mellom terminalene ble dempet raskere. Selv satte jeg inn en video op-amp på utgangen og BNC forbindelse i begge ender - og en superkort kabel med lite tap. Med korrekt terminering blir det ikke refleksjoner. Det funket bra i mine ører. Må også rødmende innrømme at jeg satte inn en bybee dings på utgangen. Den står der fortsatt til spott og spe...
Jeg tipper optisk og SPDIF er ca like kilne og at man bør prøve begge hvis man har utstyr til det. Vi gjorde en AB test hos PD for noen år siden. Det var en lett hørbar forskjell på de to helt oppi diskanten, selv om han ikke akkurat hadde budsjettutstyr.
Som du sikkert skjønner så er jeg i den kategorien som mener at det som foregår i det digitale domenet har betydning for lydkvaliteten. Men jeg mener også at det ikke burde ha det. Det burde kun ha betydning når bitsa er på vei inn i da konverteren. Men slik er det dessverre ofte ikke.
Jo flere løsninger integrert i én og samme boks dess bedre er det jo for mange?Hvorfor i all verden skulle man ha en streamer med innebygget harddisk? En streamer har en enkel funksjon: Den mottar musikkdata over ethernet, enten WiFi eller kablet, bufrer og pakker ut, konverterer til lineær PCM, og sender videre som en synkron datastrøm i S/PDIF eller AES-format. Alt den behøver er en databuffer, litt enkel prosessering, en linjedriver og (ikke minst) en stabil klokkekrystall. Alt det får plass i et par integrerte kretser på størrelse med en fingernegl.
En "streamer med harddisk" er strengt tatt ikke en streamer, men en kombinert NAS og media-PC. For 35000 kr kan du få en nokså kraftig PC med mye mer kapasitet enn hva som behøves for den enkle jobben en streamer skal gjøre. En separat NAS med en tolv-femten terabyte diskplass med redundans koster heller ikke mange tusenlappene.
Det er helt OK å kjøpe en medie-PC hvis det er det man vil ha, men i så fall ville jeg også kjørt Audiolense og annen DSP på den i tillegg. Og så ville jeg fortsatt lagret filene som tapsfri FLAC på en separat NAS for å hente dem derfra ved behov. Det er lite som skaper så godt galvanisk skille mellom PCen med harddisker og de analoge audiokretsene som en sju-åtte meter luft med WiFi gjennom. Dessuten er det lett å ha en god automatisk backuprutine på en NAS. Ikke helt uvesentlig, har jeg lært.
Er det nå vi skal rope på I_L også...Interessante tanker, bx. Dine erfaringer viser jo at det kanskje ikke alltid er slik at teori og praksis er en og samme sak.
Som svar på hvilken tilkobling jeg tenker å bruke til høyttaleren så er det AES. Men det er fra Kii Control, som er en slags tilkoblingshub med mulighet for optisk, usb og coax tilkoblinger. Du introduserte nettopp en del nevroser ang hvilken utgang jeg bør sikte på fra Streamer
Jo flere løsninger integrert i én og samme boks dess bedre er det jo for mange?Hvorfor i all verden skulle man ha en streamer med innebygget harddisk? En streamer har en enkel funksjon: Den mottar musikkdata over ethernet, enten WiFi eller kablet, bufrer og pakker ut, konverterer til lineær PCM, og sender videre som en synkron datastrøm i S/PDIF eller AES-format. Alt den behøver er en databuffer, litt enkel prosessering, en linjedriver og (ikke minst) en stabil klokkekrystall. Alt det får plass i et par integrerte kretser på størrelse med en fingernegl.
En "streamer med harddisk" er strengt tatt ikke en streamer, men en kombinert NAS og media-PC. For 35000 kr kan du få en nokså kraftig PC med mye mer kapasitet enn hva som behøves for den enkle jobben en streamer skal gjøre. En separat NAS med en tolv-femten terabyte diskplass med redundans koster heller ikke mange tusenlappene.
Det er helt OK å kjøpe en medie-PC hvis det er det man vil ha, men i så fall ville jeg også kjørt Audiolense og annen DSP på den i tillegg. Og så ville jeg fortsatt lagret filene som tapsfri FLAC på en separat NAS for å hente dem derfra ved behov. Det er lite som skaper så godt galvanisk skille mellom PCen med harddisker og de analoge audiokretsene som en sju-åtte meter luft med WiFi gjennom. Dessuten er det lett å ha en god automatisk backuprutine på en NAS. Ikke helt uvesentlig, har jeg lært.
Nå introduserte du mange tanker i mitt arme lille hode! Beklager noob-spørsmål, jeg er grønn på det tekniske her.
- Hva kan gå galt i den kjeden en streamer behøver som du nevner over her? Bare timingen på klokkekrystallen? Påvirkes den kjeden av støy, wifi, magnetiske forstyrrelser eller er det temmelig straight forward å gjøre skikkelig (perfekt)?
- Hvis det er forskjeller mellom digitale kilder som ikke har jitter-nivåer som kan forklare forskjeller, hva kan da være årsaken? Mer bass, luftighet osv er jo egenskaper som er direkte relatert til frekvensgang vil jeg tro - og dermed lett å avskrive/bekrefte(?), men hvordan vil problemer i det digitale signalet fortone seg for vår opplevelse av lyden rent teoretisk? Er det da snakk om forvrengning fra det opprinnelige signalet målt i %, er det snakk om variasjoner i tidsdomenet, eller er det rett og slett ingen teoretisk mulighet til å høre forskjeller før det blir hakking og stutring?
- Ikke minst, er det målbare forskjeller på digitale komponenter når man kjører musikksignaler gjennom og når man bare tester en gitt tone? Bruno Putzeys fant ut at klasse D vrængte brutalt ved avspilling av komplekse signaler med mye rart som skjedde i forvrengningskarakteristikken som man ikke kunne finne ut av på vanlige standard målinger. Kan det samme være tilfelle med digitale greier, eller er det helt andre spilleregler som gjelder når man holder det analoge domenet utenfor?
Hver gang folk gnåler om penger, gnåler du.Alt dette gnålet om penger...
Jepp, dette er et hififorum.Hver gang folk gnåler om penger, gnåler du.Alt dette gnålet om penger...
Nå er det vel nettopp det som har kommet frem her. At det er faktisk er forskjell!Det er nok ikke noe forskjell i lyden fra streamere så lenge du kobler til en ekstern DAC.
Klart en ChromeCast Audio ikke ser så kul ut og ikke har funksjonene som andre streamere, men lyden digitalt ut av den er den samme som andre (dyrere) alternativer.
Det er vel en som påstår at han hører forskjell og kan gjøre det i en A/B test.Nå er det vel nettopp det som har kommet frem her. At det er faktisk er forskjell!Det er nok ikke noe forskjell i lyden fra streamere så lenge du kobler til en ekstern DAC.
Klart en ChromeCast Audio ikke ser så kul ut og ikke har funksjonene som andre streamere, men lyden digitalt ut av den er den samme som andre (dyrere) alternativer.
Den rasjonelle delen av meg tror at du har rett, samtidig som den nevrotisk audiofile delen av meg smyger seg rundt og lurer på om det likevel kan være verdt å finne en streamer med lavt jitternivåDet er vel en som påstår at han hører forskjell og kan gjøre det i en A/B test.Nå er det vel nettopp det som har kommet frem her. At det er faktisk er forskjell!Det er nok ikke noe forskjell i lyden fra streamere så lenge du kobler til en ekstern DAC.
Men personlig tror jeg ikke man kan gjøre det om alt er identisk utenom selve streameren.
Nå er det IT ingeniør delen av meg som prater, ikke den hifiinteresserte.
Jeg skulle ønske du hadde rett...Det er vel en som påstår at han hører forskjell og kan gjøre det i en A/B test.Nå er det vel nettopp det som har kommet frem her. At det er faktisk er forskjell!Det er nok ikke noe forskjell i lyden fra streamere så lenge du kobler til en ekstern DAC.
Men personlig tror jeg ikke man kan gjøre det om alt er identisk utenom selve streameren.
Nå er det IT ingeniør delen av meg som prater, ikke den hifiinteresserte.
Jeg ser at Kii Control har USB inngang, og denne skryter de av. Hvis dette er asynkron USB så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye over hvor lyden kommer fra - så lenge avsender har en skikkelig implementert USB 2.0. Med optisk, AES og SPDIF så har du de overføringsutfordringene som jeg refererte til tidligere, og da kan det fort oppstå mer hørbare forskjeller. Det samme gjelder USB hvis det ikke er asynk overføring.Interessante tanker, bx. Dine erfaringer viser jo at det kanskje ikke alltid er slik at teori og praksis er en og samme sak.
Som svar på hvilken tilkobling jeg tenker å bruke til høyttaleren så er det AES. Men det er fra Kii Control, som er en slags tilkoblingshub med mulighet for optisk, usb og coax tilkoblinger. Du introduserte nettopp en del nevroser ang hvilken utgang jeg bør sikte på fra Streamer
Jo flere løsninger integrert i én og samme boks dess bedre er det jo for mange?
Nå introduserte du mange tanker i mitt arme lille hode! Beklager noob-spørsmål, jeg er grønn på det tekniske her.
Dersom USB-overføring er så sikkert som det du sier her, Bx, kan jeg ikke forstå annet enn at den rimeligste måten å få perfekt digitallyd over wifi må være å bygge en roon-endpoint basert på raspberry pi, som man så kan koble til en dac med asynkron USB? Koster en slikk og ingenting, og kan fås med lyd ut via USB 2.0.Jeg ser at Kii Control har USB inngang, og denne skryter de av. Hvis dette er asynkron USB så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye over hvor lyden kommer fra - så lenge avsender har en skikkelig implementert USB 2.0. Med optisk, AES og SPDIF så har du de overføringsutfordringene som jeg refererte til tidligere, og da kan det fort oppstå mer hørbare forskjeller. Det samme gjelder USB hvis det ikke er asynk overføring.Interessante tanker, bx. Dine erfaringer viser jo at det kanskje ikke alltid er slik at teori og praksis er en og samme sak.
Jo flere løsninger integrert i én og samme boks dess bedre er det jo for mange?
Hvis du har Kii Control'en allerede, så kan du jo bare teste med avspilling fra en stusselig laptop vs noe mer påkostet. Det burde gi en indikasjon på hvor robust Control'en er og hvor kresen den er på inngangssignalet.
Jeg skal ikke utelukke at det er forskjeller på hvordan signalet håndteres i ulike streamere også. Men hvis programeringsarbeidet er av det solide slaget og man ikke har gjort noe for å forskjønne lyden, så skal datastrømmen som kommer ut være klin lik. Da er det bare jitter og jordstøy og liknende som skal kunns spille en forskjell. Det som går på jitter blir eliminert ved asynkron USB og redusert ved de andre, og det som går på jordstøy osv kan vel elimineres ved galvanisk skille (tror jeg).
Hvis du, IL, leser dette, er det fint om du kan utdype. (edit) .... og evt korrigere.
Spiller Tidal via Oppo 103 BD til Dac , spiller godt og "fett" , passer godt til "fattige" produksjonerJeg har vurdert anskaffelse av en eller annen streamer for å gjøre det litt enklere å spille av musikk mens jeg gjør andre ting på tven.
Det finnes visst mange typer og mange prisklasser her, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting;
- Jeg skal kjøre digitalt ut slik at det blir dacen i de aktive høyttalerne som blir, er, gjeldende dac og volumkontroll. Vil det da være noen forskjell i lydkvalitet på diverse streamere?
- Noen streamere har ikke wifi, kun Lan. Virker å være noe spesielt for meg, men er det mulig å tape lydkvalitet ved wifi?
- Både tv og playstation står i nærheten av der streameren vil stå og bruker også wifi - tilkobling. Betyr det noe?
Utgangspunktet mitt er at jeg ikke har troen på at det vil være noe forskjell all den tid jeg bruker ekstern dac, men tar jeg feil?
Det kan være forskjell med DAC-er som er følsomme for jitter, men det bør være uproblematisk å finne enkle løsninger som spiller helt transparent frem til DAC, er vel det jeg har konkludert med, og videre at det er ganske kurant å finne en DAC som er immun mot den mengde jitter man kan forvente fra en streamer. Nå setter jeg på en LP og blåser i hele streamingen.Nå er det vel nettopp det som har kommet frem her. At det er faktisk er forskjell!Det er nok ikke noe forskjell i lyden fra streamere så lenge du kobler til en ekstern DAC.
Det er ikke nødvendigvis sånn at flest mulig funksjoner i samme boks er en forbedring. Når jeg skummer gjennom reklamen for Aurender kan det se ut til at de gjør et stort poeng av sånt som isolasjon mellom de forskjellige kretsene inni boksen. Fint det, men uansett byggekvalitet vil de aldri greie å få samme isolasjon mellom harddiskservoene og audiokretsene som en lavprisløsning hvor harddisken står i en standard dataserver (NAS) i kjelleren, på en annen strømkurs enn anlegget, og kommuniserer på WiFi til en Airport Express eller lignende, som i sin tur mater S/PDIF til DAC.Jo flere løsninger integrert i én og samme boks dess bedre er det jo for mange?
- Hva kan gå galt i den kjeden en streamer behøver som du nevner over her? Bare timingen på klokkekrystallen? Påvirkes den kjeden av støy, wifi, magnetiske forstyrrelser eller er det temmelig straight forward å gjøre skikkelig (perfekt)?
- Hvis det er forskjeller mellom digitale kilder som ikke har jitter-nivåer som kan forklare forskjeller, hva kan da være årsaken? Mer bass, luftighet osv er jo egenskaper som er direkte relatert til frekvensgang vil jeg tro - og dermed lett å avskrive/bekrefte(?), men hvordan vil problemer i det digitale signalet fortone seg for vår opplevelse av lyden rent teoretisk? Er det da snakk om forvrengning fra det opprinnelige signalet målt i %, er det snakk om variasjoner i tidsdomenet, eller er det rett og slett ingen teoretisk mulighet til å høre forskjeller før det blir hakking og stutring?
- Ikke minst, er det målbare forskjeller på digitale komponenter når man kjører musikksignaler gjennom og når man bare tester en gitt tone? Bruno Putzeys fant ut at klasse D (tidligere, ved bruk av for lite negativ feedback) vrængte brutalt ved avspilling av komplekse signaler med mye rart som skjedde i forvrengningskarakteristikken som man ikke kunne finne ut av på vanlige standard målinger. Kan det samme være tilfelle med digitale greier, eller er det helt andre spilleregler som gjelder når man holder det analoge domenet utenfor?
Og så får du bekymre deg over wow and flutter i stedet ;-)Det kan være forskjell med DAC-er som er følsomme for jitter, men det bør være uproblematisk å finne enkle løsninger som spiller helt transparent frem til DAC, er vel det jeg har konkludert med, og videre at det er ganske kurant å finne en DAC som er immun mot den mengde jitter man kan forvente fra en streamer. Nå setter jeg på en LP og blåser i hele streamingen.Nå er det vel nettopp det som har kommet frem her. At det er faktisk er forskjell!Det er nok ikke noe forskjell i lyden fra streamere så lenge du kobler til en ekstern DAC.
Det er ikke forskjell på platespillere. Hvis de går rundt i riktig hastighet er det ren innbilning at de kan låte forskjellig.Det behøver man bare bekymre seg for med lettvektsspillere.
Ja, gode platespillere veier 100 kilo ;-)Det behøver man bare bekymre seg for med lettvektsspillere.
Enig i første del, men jeg lurer på hvor mange high-end streamere du har lyttet øre til, Asbjørn (eller er det bare slik at du har en forutinntatt innstilling til signifikansen av forskjellene ut fra ditt ståsted?).Eller den tredje:Man kan ha to tilnærminger:
- Det måler identisk og specs er identisk og dermed vil det lyde likt
- Man hører forskjell i ens system og liker A bedre (eller den lyder bare annerledes) enn B, uavhengig av hva første punkt måtte fastslå.
- Det er mulig å måle forskjell med en Rohde & Schwartz målerigg til en halv million, men vi er uansett på et nivå hvor de forskjellene ikke blir hørbare og derfor ikke har noen praktisk betydning.
Det hadde vært fint om noen demonstrerte at de kan høre forskjell på en Chromecast og en Airport Express, begge dingser som ikke koster stort og hvor vi vet at det er tydelige målbare forskjeller. Ville hatt litt mer troverdighet når man uttalte seg om andre dingser da.
Personlig mener jeg (som Bx) at det vil være forskjeller, men at over et visst kvalitetsnivå er det ikke lenger noen forskjeller å høre. Spørsmålet er bare hvor det nivået ligger. Mellom en Chromecast til kr 379 og en Airport Express til kr 790, kanskje. Eller kanskje allerede ved Chromecast. Jeg vet ikke.
Hvis vi ser bort fra ironien, så er det to ting i et anlegg som definitivt farger lyden så til den milde grad (i tillegg til lytterommet). De to tingene er grammofonpickup og høyttaler. Begge er elektromekaniske transducere som omformer mellom mekanisk og elektrisk signal. Da må man forholde seg til ulineære fjærkonstanter og et utall mekaniske resonanser. Ulike pickuper kan ha avvik i frekvensgang på mange dB både fra flat frekvensgang og mellom hverandre. Her er to eksempler:Det er ikke forskjell på platespillere. Hvis de går rundt i riktig hastighet er det ren innbilning at de kan låte forskjellig.Det behøver man bare bekymre seg for med lettvektsspillere.
Sant, til en viss grad.Det er ikke forskjell på platespillere. Hvis de går rundt i riktig hastighet er det ren innbilning at de kan låte forskjellig.Det behøver man bare bekymre seg for med lettvektsspillere.
Ikke så veldig mange. Den jeg bruker til daglig er fortsatt en Logitech Transporter, fortsatt helt glimrende selv om den har fått noen år på baken. Så har jeg prøvd noen varianter av streaming inn til Naim Uniti som DAC, alt fra UPnP via innebygget nettverkskort i den til en Chromecast. Erfaringen så langt er at det ikke er noen nevneverdige forskjeller å høre uansett streamingløsning. Og hvis det nå er sånn at selv min gamle Transporter er gedigent overkill kvalitetsmessig, så ser jeg lite grunn til å prøve med ting som muligens er enda mer overkill, selv om de kan være målbart bedre. Eksempelvis jitter på femtosekundnivå i stedet for 18 picosekunder i Transporter. Bedre enn transparent (dvs farger ikke lyden i hørbar grad) kan det jo ikke bli. Da bruker jeg heller tid og penger på ting som jeg erfarer gjør en lett hørbar forskjell. Eksempelvis høyttalere, effektforsterkere eller digital signalprosessering. Men det er nå meg.Enig i første del, men jeg lurer på hvor mange high-end streamere du har lyttet øre til, Asbjørn (eller er det bare slik at du har en forutinntatt innstilling til signifikansen av forskjellene ut fra ditt ståsted?).
Jo, jo - det er greit det.Ikke så veldig mange. Den jeg bruker til daglig er fortsatt en Logitech Transporter, fortsatt helt glimrende selv om den har fått noen år på baken. Så har jeg prøvd noen varianter av streaming inn til Naim Uniti som DAC, alt fra UPnP via innebygget nettverkskort i den til en Chromecast. Erfaringen så langt er at det ikke er noen nevneverdige forskjeller å høre uansett streamingløsning. Og hvis det nå er sånn at selv min gamle Transporter er gedigent overkill kvalitetsmessig, så ser jeg lite grunn til å prøve med ting som muligens er enda mer overkill, selv om de kan være målbart bedre. Eksempelvis jitter på femtosekundnivå i stedet for 18 picosekunder i Transporter. Bedre enn transparent (dvs farger ikke lyden i hørbar grad) kan det jo ikke bli. Da bruker jeg heller tid og penger på ting som jeg erfarer gjør en lett hørbar forskjell. Eksempelvis høyttalere, effektforsterkere eller digital signalprosessering. Men det er nå meg.Enig i første del, men jeg lurer på hvor mange high-end streamere du har lyttet øre til, Asbjørn (eller er det bare slik at du har en forutinntatt innstilling til signifikansen av forskjellene ut fra ditt ståsted?).
Hvor er de som mener det ikke er hørbare forskjeller på lydutstyr?Mesteparten av de som mener det ikke er hørbar forskjell på stort sett alt har en fellesnevner, de har kokt sammen både sine egne streamere, forsterkere og høyttalere. Well done.
Kult med nye ord når de endelig kan brukes, ikkesant? Stråmann, smaker godt å si det men hold your horses, du skulle spart det til en anledning hvor det kanskje hadde gitt deg et overtak i diskusjonen.Hvor er de som mener det ikke er hørbare forskjeller på lydutstyr?
Du lagde nettopp en stråmann, ikke sant?
Transporteren høres nesten ut som det de mente om de første cd spillerne på markedet.Ikke så veldig mange. Den jeg bruker til daglig er fortsatt en Logitech Transporter, fortsatt helt glimrende selv om den har fått noen år på baken. Så har jeg prøvd noen varianter av streaming inn til Naim Uniti som DAC, alt fra UPnP via innebygget nettverkskort i den til en Chromecast. Erfaringen så langt er at det ikke er noen nevneverdige forskjeller å høre uansett streamingløsning. Og hvis det nå er sånn at selv min gamle Transporter er gedigent overkill kvalitetsmessig, så ser jeg lite grunn til å prøve med ting som muligens er enda mer overkill, selv om de kan være målbart bedre. Eksempelvis jitter på femtosekundnivå i stedet for 18 picosekunder i Transporter. Bedre enn transparent (dvs farger ikke lyden i hørbar grad) kan det jo ikke bli. Da bruker jeg heller tid og penger på ting som jeg erfarer gjør en lett hørbar forskjell. Eksempelvis høyttalere, effektforsterkere eller digital signalprosessering. Men det er nå meg.Enig i første del, men jeg lurer på hvor mange high-end streamere du har lyttet øre til, Asbjørn (eller er det bare slik at du har en forutinntatt innstilling til signifikansen av forskjellene ut fra ditt ståsted?).
Det var annonsen jeg siktet til.Vet ikke helt hvem "de" var som mente det (annet enn en gammel Philips-annonse) eller hvem "de" er som mener at det stort sett ikke er forskjell på alt.
Min egen erfaring var at platespilleren (Michell Gyrodec med Mørch DP-2 arm og Ortofon MC30 pu) lenge låt bedre enn min Electrocompaniet EMC-1UP CD-spiller. Etter en del tweakeri på digitalsiden ble det nokså likt, og et bytte til Ortofon Kontrapunkt b var dessverre et steg i feil retning på den siden. Den digitale signalkjeden jeg har nå (NAS->Transporter->DEQX HDP4) låter klart bedre enn vinylriggen, så CD-spilleren er solgt for lenge siden og platespilleren blir ikke brukt så veldig ofte, dessverre. Men den står nå der fortsatt.