Distinctive
Æresmedlem
Tiltredes, men pkt. 3 gir seg ikke selv som en absolutt sannhet i alle sammenhenger.
Nja, men det finnes minst en million cybersteampunk kinesere som er fullt i stand til å sette sammen noe slikt og få det i produksjon på en uke eller tre. Vi snakker om en datasheet reference application for noen standard IC'er på et enkelt kretskort, pent installert i en egnet boks. Det er virkelig ikke mye IP i å bufre data fra TCP/IP eller SATA og takte det ut igjen, selv ikke med hysteriske krav til klokkepresisjon. Det var kanskje vanskelig i 1987, men nå er vi i 2017 og det har skjedd en del med data, mobiler, wifi og sånn på de tredve årene.Nei, det er klart slikt foregår i større og mindre grad.
Grad av IP man betaler for varierer selvsagt, men dette er vel en del av kapitalismens ryggrad?
Man subsidierer også product sustaining og FoU med avansen.
Når du snakker om bling er vel dette mer ytterpunktene enn regelen.
Tror ikke du snakker på vegne av den gemene hop hvis du mener at man kan ta en TI chip og lage ens egen streamer.
Det minner litt om ingeniørene på jobben som lager produkter som andre ingeniører tenner på og tror at disse produktene selger, men dessverre så er ikke disse beslutningstakere.
Dessuten, de $5.90 du snakker om er kost pluss problematikk. Dette er vel typisk DIY-tenking >
Synd at selv om man kan svinge loddebolten, ikke nødvendigvis innhar kompetansen til et oppegående trømmesystem. Mon tro hvorfor ingen tar seg bryet med å plukke sammen en bra, brukervennlig OG rimelig slik løsning til hififolket?Det må du så gjerne mene, men det er vel ikke sånn at en må personlig ha prøvekjørt alle oligark-stylede objekter til fantasipriser fra enhver bilmesse for å kunne si noe meningsfylt om hvilken bil som er best egnet til hyttetur?Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
Da er jo problemet løst og jeg stiller meg 100% bak både løsning og beslutning.
Hvis synspunktene derimot baserer seg på synsing og egen overbevisning om at det ikke eksisterer forskjeller, dette for å sy sammen en kostnadseffektiv løsning (bla.), så holder ikke argumentasjonen ut fra et objektivt ståsted i mine øyne.
Det er kanskje heller ikke sånn at en forhenværende Mercedes strengt tatt blir så mye bedre om noen henger på den en annen logo, forgyller alt utvendig bling, og ganger prisen med fem?
Kan det muligens, bare muligens, tenkes at det er noe lignende som av og til foregår i hifi også, med forskjellige krabater som bruker de samme integrerte kretsene og en sanntidsversjon av Linux for så å sette kreasjonen i en boks med mye bling på og henge på en prislapp med mange nuller? Hvor mye bedre enn en Raspberry Pi eller Airport Express blir det, sånn egentlig?
En TI DIT4192 S/PDIF-driver IC med 192 kHz hastighet koster $5.90 i løsvekt hos Digi-Key, forresten. Så trenger man noe som leser og bufrer data fra TCP/IP eller lokal disk og en klokkekrystall, og da har du stort sett en ferdig dedikert streamer. Det er virkelig ingen grunn til at dette skal være dyrt i 2017.
Digital Audio Receiver | Products | TI.com
https://www.digikey.com/product-detail/en/texas-instruments/DIT4192IPW/DIT4192IPW-ND/431948
Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.
Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
...
Kan du nevne opp noen som du ville anbefale å sjekke ut?Er nok av slike løsninger på markedet, både hel og halvfabrikat. Men som vi har lært av denne tråden så kan det jo ikke være bra hvis man ikke bidrar til tømmerviks årlige 3 millionersutbytte
Mulig jeg er litt treig, men sliter med å forstå tilsvaret ditt i første sitat.Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.
Men er det ikke akkurat det du selv gjør her?
Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
...
Det er vel ikke utenkelig at Raspberry Pi kan fungere lytefritt i noens oppsett, selv om den ikke gjør det i ditt?
Siden vi snakket om raspberry pi så er jo denne sammen med volumio en god start, den kan også suppleres med ny klokke om det er ønskelig. https://volumio.org/Kan du nevne opp noen som du ville anbefale å sjekke ut?Er nok av slike løsninger på markedet, både hel og halvfabrikat. Men som vi har lært av denne tråden så kan det jo ikke være bra hvis man ikke bidrar til tømmerviks årlige 3 millionersutbytte
Ingen irritasjon herfra egentlig, jeg har fullstendig kapitulert fra hifikjøret. Har slått meg fullstendig til ro med mine dallas 2, bottlehead amper og odroid. Det er nå man ser hvor skullete man har vært. Stort sett off topic som er av interesse her nåSvarene her inne bærer ikke bare preg av polariserte uenigheter, men manifesteres også gjennom en utilslørt irritasjon over den annen part's ståsted.
Her kan nok ikke jeg frikjennes heller, må jeg ærlig tilstå
Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.
OK, da misforsto jeg nok. Jeg tolket "så flott for dem" som ironiserende og en smule nedlatende, i den konteksten. Og mitt tilsvar var ment å vise at ditt andre inlegg var et uttrykk for noe av det samme som du anklaget andre for å gjøre i ditt første innlegg.Mulig jeg er litt treig, men sliter med å forstå tilsvaret ditt i første sitat.Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.
Men er det ikke akkurat det du selv gjør her?
Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
...
Det er vel ikke utenkelig at Raspberry Pi kan fungere lytefritt i noens oppsett, selv om den ikke gjør det i ditt?
Rasperri Pi kan sikkert låte bra hos noen, og jeg åpner vel også for det i mitt innlegg?
Har forøvrig aldri prøvd RPi hos meg. Mitt resonnement var ikke for å disse RPi, men var generelt en kommentar som skulle sette lavkost DIY utgaver mot benchmark i perspektiv, derfor slengte jeg på 'ol.' til slutt.
Så når noen HAR hørt det du spør etter og ikke hører forskjell er ikke det bra nok heller, naturligvis. Han tar nok feil.Ja, hvis du har hørt disse i bra oppsett, så skal du få respekt for ditt ståsted, selvfølgelig.Har hørt både pi, burmester 111 og endel i mellom.. det bekreftet egentlig bare at vi audiofile er de største tullebukkene som har gått i 2 sko
Det er vel neppe sikkert at 10 av 10 vil ha samme syn.
Squeezebox, Sonos, Bluesound, etc.Synd at selv om man kan svinge loddebolten, ikke nødvendigvis innhar kompetansen til et oppegående trømmesystem. Mon tro hvorfor ingen tar seg bryet med å plukke sammen en bra, brukervennlig OG rimelig slik løsning til hififolket?
Poenget mitt var at hvis alle var av denne oppfatning, så var der intet market for highend streamere.Så når noen HAR hørt det du spør etter og ikke hører forskjell er ikke det bra nok heller, naturligvis. Han tar nok feil.Ja, hvis du har hørt disse i bra oppsett, så skal du få respekt for ditt ståsted, selvfølgelig.Har hørt både pi, burmester 111 og endel i mellom.. det bekreftet egentlig bare at vi audiofile er de største tullebukkene som har gått i 2 sko
Det er vel neppe sikkert at 10 av 10 vil ha samme syn.
Problemet med dette er jo at de som har synspunkt Nr. 1, og selvsagt aksepterer at mange har synspunkt Nr. 2 (men implisitt mener at de tar feil), bare i det å faktisk ha dette synspunktet blir beskyldt fra de med synspunkt 2 for å idiotforklare dem. Derfor krangles det alltid her.Poenget mitt var at hvis alle var av denne oppfatning, så var der intet market for highend streamere.
Iom. at markedet finnes, så betyr det enten at:
1) Alle audiofile som hører forskjell blir ført bak lyset av andre eller seg selv
2) Det finnes faktisk forskjeller
Hvis man tilhører leir 1, så er det ikke mye forståelse for påstander under synspunkt 2.
Jeg har ingen problemer med synspunkt 1 så lenge mitt synspunkt 2 respekteres.
Jeg har absolutt respekt for leir 3, men jeg kan ikke se at dette synspunktet prinsipielt skiller seg fra å mene at f.eks. alle forsterkere over en viss pris/kvalitetsklasse spiller "mer enn godt nok til å være transparent"....og igjen er det en leir 3, som mener at saktens finnes det forskjeller, ihvertfall målbare forskjeller, men at kvaliteten fort kommer opp på et nivå som er mer enn godt nok til å være transparent (ingen hørbar farging av lyden), og at det heller ikke er noen grunn til at dette behøver å koster spesielt mye penger med dagens status på nettverk og digital kommunikasjon.
Det er forsåvidt riktig, men etter hvert når vi grensene for menneskelig hørsel. Bortenfor det punktet er forbedringskurven flat. En forsterker med flat frekvens- og fasegang og tilstrekkelig lave nivåer av støy og ulineær forvrengning vil være transparent i et gitt anlegg og lytterom. Forutsatt at målet er korrekt og nøytral gjengivelse av opptaket (high fidelity) er det ikke noe mer å hente der. Ytterligere forbedring er sikkert målbar, men ikke hørbar. Det nivået nås ganske fort på digital elektronikk, men krever kanskje litt mer innsats på effektforsterkere. Derimot kjenner jeg ikke til noen transparent høyttaler. Jeg tror ikke det er oppfunnet ennå.Jeg har absolutt respekt for leir 3, men jeg kan ikke se at dette synspunktet prinsipielt skiller seg fra å mene at f.eks. alle forsterkere over en viss pris/kvalitetsklasse spiller "mer enn godt nok til å være transparent".
Det finnes jo utrolig mye bra utstyr som kan gi fantastisk musikkglede, uten at de som som likevel investerer i noe enda bedre kaster bort pengene sine. Dette blir vel en variant av den gamle "90% av lyden for 50% av prisen"-regelen, men jeg er åpen for at vi på dette området kanskje kan snakke "95% av lyden for 10% av prisen" eller hva vet jeg.
Benchmark AHB2 Amplifier | The Absolute SoundI don’t have much to say about the sonic qualities of Benchmark’s new AHB2 power amplifier because there isn’t that much to say. Used within its limitations and for its intended purposes it is in any practical sense perfect. I know this is not the sort of thing we’re supposed to say about products, but it has been evident for a very long time now that solid-state electronics, particularly linestage preamplifiers and power amplifiers, have reached a point where they are effectively a solved problem such that it is exceeding difficult to tell one from another even in the most exacting A/B comparisons.
Jeg har aldri hørt Benchmark AHB2, men ut fra måten du formulerer deg på virker det nesten som om du heller ikke har det? Men likevel skriver du "såvidt jeg kan bedømme er verdens beste effektforsterker pr i dag".Det er forsåvidt riktig, men etter hvert når vi grensene for menneskelig hørsel. Bortenfor det punktet er forbedringskurven flat. En forsterker med flat frekvens- og fasegang og tilstrekkelig lave nivåer av støy og ulineær forvrengning vil være transparent i et gitt anlegg og lytterom. Forutsatt at målet er korrekt og nøytral gjengivelse av opptaket (high fidelity) er det ikke noe mer å hente der. Ytterligere forbedring er sikkert målbar, men ikke hørbar. Det nivået nås ganske fort på digital elektronikk, men krever kanskje litt mer innsats på effektforsterkere. Derimot kjenner jeg ikke til noen transparent høyttaler. Jeg tror ikke det er oppfunnet ennå.Jeg har absolutt respekt for leir 3, men jeg kan ikke se at dette synspunktet prinsipielt skiller seg fra å mene at f.eks. alle forsterkere over en viss pris/kvalitetsklasse spiller "mer enn godt nok til å være transparent".
Det finnes jo utrolig mye bra utstyr som kan gi fantastisk musikkglede, uten at de som som likevel investerer i noe enda bedre kaster bort pengene sine. Dette blir vel en variant av den gamle "90% av lyden for 50% av prisen"-regelen, men jeg er åpen for at vi på dette området kanskje kan snakke "95% av lyden for 10% av prisen" eller hva vet jeg.
Hvordan det henger sammen med pris kan vi diskutere, men såvidt jeg kan bedømme er verdens beste effektforsterker pr i dag Benchmark AHB2. Det er ingen ting som tyder på at den tilfører noen hørbar farging. Den koster kr 33548 hos Prolyd. Det er fullt mulig å bruke mer penger, men i beste fall vil det låte klin likt med Benchmark'en, i verste fall vil det tilføre en eller annen mer eller mindre tilsiktet farging.
Benchmark AHB2 Amplifier | The Absolute SoundI don’t have much to say about the sonic qualities of Benchmark’s new AHB2 power amplifier because there isn’t that much to say. Used within its limitations and for its intended purposes it is in any practical sense perfect. I know this is not the sort of thing we’re supposed to say about products, but it has been evident for a very long time now that solid-state electronics, particularly linestage preamplifiers and power amplifiers, have reached a point where they are effectively a solved problem such that it is exceeding difficult to tell one from another even in the most exacting A/B comparisons.
Benchmark Media AHB2 Stereo Power Amplifier This little unit will change the way you look and listen to amplifiers
https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...-of-the-year-silver-500-18000-100-p0000017639
Denne Benchmark'en virker helt glimrende, misforstå meg rett. Men det er et stykke fra "helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå" til "Verdens Beste".Devialet er ikke målemessig på nivå med de aller beste.
Benchmarken sin lille svakhet er en dempingsfaktor som er fallende oppover i frekvens og som kan potensielt gi en avrulling i toppen med vanskelige laster. I tillegg yter den ikke veldig mange watt. Men den er definitivt helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå.
Denne Benchmark'en virker helt glimrende, misforstå meg rett. Men det er et stykke fra "helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå" til "Verdens Beste".Devialet er ikke målemessig på nivå med de aller beste.
Benchmarken sin lille svakhet er en dempingsfaktor som er fallende oppover i frekvens og som kan potensielt gi en avrulling i toppen med vanskelige laster. I tillegg yter den ikke veldig mange watt. Men den er definitivt helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå.
Det siste er en meget stor påstand.
For meg beskriver det (sammen med måleresultatene) et fravær av forvrengning, at også andre- og tredjeordens harmoniske er på et såpass lavt nivå at de ikke lenger farger lyden. Så kan det hende at anmelderen er vant til og foretrekker lyden tilsatt litt "varm" andre- og tredjeordens, men det er en annen historie. Det får man ikke her.Again, I would describe it as a loss of warmth and resonance in the fundamentals of their voices. Unfortunately for the AHB2, this loss pervaded the sound of whatever recording I played.
Ja selvsagt. Det ligger vel i kortene her at både jeg og Asbjørn snakker om lavest mulig forvrengning og mest mulig transparent gjengivelse.Det kommer jo an på hva man selv legger i "best". Den vanlige definisjonen her av "hi-fi" og målet man sikter etter (i alle fall det man tror man sikterf etter og det man ønsker "på papiret") er at en forsterker ikke legger til eller trekker fra noe, men spiller lineært i det hørbare området med lavest mulig forvrengning (og støy). Da kan man jo følgelig lese seg til hvilken forsterker som gjør dette best.
Hvis "best" er den forsterkeren man liker best å lytte til, er det en HELT annen diskusjon, og man har neppe noen felles holdepunkter som gjør det mulig å diskutere dette på nettet i det hele tatt.