Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Er d virkelig så vanskelig...blindtest uten psykologer må vel være innafor.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    ...
    Du sier jo egentlig at du ikke hører vitsen med det utstyret som løfter lyden fra low fidelity til high fidelity, enda henger du rundt på et forum som liksom skal handle om high fidelity, derav navnet? Altså, skriv så mye du vil om hva du vil for min del, men det er litt snodig.
    Nope. Det jeg skriver er at Boutique/HighEnd-kabelbransjen har gått fullstendig av skaftet og har lite og ingenting med lydkvalitet å gjøre.

mvh
    KJ
    Hvor mye vekslepenger må jeg ha for å få topp lyd da? (Og vi kan se bort fra kabler for øyeblikket.)
    Full preparering av rommet trenger ikke koste mye penger, er langt på vei hvis dette blir gjort riktig:)
    Selv dyre kjøpeanlegg kan låte ganske bra da.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg gjør ikke det med bil, båt, TV, PC, ...
    Nei du gjør ikke det, for du har sertifikat og kan kjøre bil, kan styre en båt, kan se det som vises på tven, og greier bruke en pc sikkert bedre enn de fleste. Vi som også er god på å høre, vi kan faktisk få dekket våre behov fra det de selger i butikken.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Latterlig. Blir du like indignert over folk som lager maten sin selv også?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    ...
    Du sier jo egentlig at du ikke hører vitsen med det utstyret som løfter lyden fra low fidelity til high fidelity, enda henger du rundt på et forum som liksom skal handle om high fidelity, derav navnet? Altså, skriv så mye du vil om hva du vil for min del, men det er litt snodig.
    Nope. Det jeg skriver er at Boutique/HighEnd-kabelbransjen har gått fullstendig av skaftet og har lite og ingenting med lydkvalitet å gjøre.

mvh
    KJ
    Hvor mye vekslepenger må jeg ha for å få topp lyd da? (Og vi kan se bort fra kabler for øyeblikket.)
    Full preparering av rommet trenger ikke koste mye penger, er langt på vei hvis dette blir gjort riktig:)
    Og gudene vet hva som menes med preparering av rommet. Sette opp madrasser og drepe alt av refleksjoner? Ja gjør dette og kjøp resten på Clas Ohlson men ikke forvent at naboen skal bli imponert.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ja hvis de lever på Grandiosa fordi de er redd for å bli pådyttet grisemat på restaurantene. Der har du DIYerne i et nøtteskall.
    Det er ikke å lage maten sin selv. Er du ikke raus nok til å la folk utvikle sitt eget uten at det skal rakkes ned?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Og gudene vet hva som menes med preparering av rommet. Sette opp madrasser og drepe alt av refleksjoner? Ja gjør dette og kjøp resten på Clas Ohlson men ikke forvent at naboen skal bli imponert.
    Prøve å drite ut andre er jo også en måte å heve seg selv frem.
    Men det er ikke slik det gjøres når man behandler rommet, da fremhever du heller din uvitenhet rundt dette temaet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.017
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei du gjør ikke det, for du har sertifikat og kan kjøre bil, kan styre en båt, kan se det som vises på tven, og greier bruke en pc sikkert bedre enn de fleste. Vi som også er god på å høre, vi kan faktisk få dekket våre behov fra det de selger i butikken.
    Så bra for deg, da. Formodentlig ikke gode nok ører til å vite bedre. :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Tiden vil vel vise om det funker, men vi er ihvertfall villige til å prøve med teknologi fra dette århundret i et forsøk på å oppnå beviselig mer korrekt gjengivelse av signalet. Det er jo ikke cutting edge teknologi vi holder på med heller. De integrerte kretsene vi bruker ble introdusert i 2003 og 2007, og har allerede gått ut av produksjon. Vi kjøpte opp et lite restlager.

Det er ganske mye som har blitt mulig hvis man tar i bruk moderne teknologi. Fra min vinkel er det et problem at bransjen i liten grad gjør nettopp det. I stedet får vi de samme gamle kretsene pakket inn i stadig nye lag av svada og dandert med magiske ledninger. Det er i sin tur fordi kundene godtar det og ukritisk betaler fantasipriser for tulleprodukter heller enn å si «OK, bevis det!» Det er ikke spesielt vanskelig å lage en miniatyrisert effektforsterker med null komma nada prosent støy og forvrengning, men hvorfor skulle en kommersiell aktør gjøre det og ta den utviklingskostnaden hvis kundene bare er interessert i eventyrfortellingen?

Resultatet er jo at man må ty til DIY i stedet for å få noe som oppfyller egne krav. Og det er virkelig ikke «highendkabler» som er veien til bedre lydkvalitet.
    OK så siden hifiprodusentene ikke vil ta de tunge kostnadene med å lage gode produkter, men heller vil selge tulleprodukter til de godtroende, så må du ta jobben med å konstruere tingene selv for å få noe som tilfredsstiller dine sarte ører? På tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    728
    Jeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Jeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.
    Vær forsiktig med å få for mye innsikt i elektronikk. Det ser nemlig ut til at det kan føre til dårlig hørsel ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Tiden vil vel vise om det funker, men vi er ihvertfall villige til å prøve med teknologi fra dette århundret i et forsøk på å oppnå beviselig mer korrekt gjengivelse av signalet. Det er jo ikke cutting edge teknologi vi holder på med heller. De integrerte kretsene vi bruker ble introdusert i 2003 og 2007, og har allerede gått ut av produksjon. Vi kjøpte opp et lite restlager.

Det er ganske mye som har blitt mulig hvis man tar i bruk moderne teknologi. Fra min vinkel er det et problem at bransjen i liten grad gjør nettopp det. I stedet får vi de samme gamle kretsene pakket inn i stadig nye lag av svada og dandert med magiske ledninger. Det er i sin tur fordi kundene godtar det og ukritisk betaler fantasipriser for tulleprodukter heller enn å si «OK, bevis det!» Det er ikke spesielt vanskelig å lage en miniatyrisert effektforsterker med null komma nada prosent støy og forvrengning, men hvorfor skulle en kommersiell aktør gjøre det og ta den utviklingskostnaden hvis kundene bare er interessert i eventyrfortellingen?

Resultatet er jo at man må ty til DIY i stedet for å få noe som oppfyller egne krav. Og det er virkelig ikke «highendkabler» som er veien til bedre lydkvalitet.
    OK så siden hifiprodusentene ikke vil ta de tunge kostnadene med å lage gode produkter, men heller vil selge tulleprodukter til de godtroende, så må du ta jobben med å konstruere tingene selv for å få noe som tilfredsstiller dine sarte ører? På tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.
    Det er da plass til både selvbyggere og de som vil ha ferdigvarer. Dette er en tullete konstruert problematikk. Jeg har hørt glimrende eksempler på begge deler og føler meg ikke krenket eller truet av noen av dem.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så bra for deg, da. Formodentlig ikke gode nok ører til å vite bedre. :)
    Det skinner ganske godt igjennom att enkelte ikke har evnene til å gjøre det selv. Ja da prøver vi det vi kan med å drite oss ut.
    Bryr jeg meg egentlig om slike mennesker, nei. Men moro å fortsette å terge de, eller prøve å få de til å forstå.
    Men det tror jeg vi kan gi opp Asbjørn.

2

2xJ

Gjest
    Alle DIYere er far out... og takk for det !!
    For det og være inne i den klamme kjernen er noe jeg klarer meg godt uten......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.017
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan sikkert diskutere hvem som befinner seg hvor, men jeg tror ikke det var «referansekabler» fra Nordost som var forklaringen da SpaceX satte Elons gamle Tesla Roadster i interplanetarisk bane. Det var snarere solid ingeniørarbeid. Å formidle 20 kHz båndbredde uten å rote til signalet er barnemat i sammenligning.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja hvis de lever på Grandiosa fordi de er redd for å bli pådyttet grisemat på restaurantene. Der har du DIYerne i et nøtteskall.
    Det er ikke å lage maten sin selv. Er du ikke raus nok til å la folk utvikle sitt eget uten at det skal rakkes ned?
    Greit det er ikke å lage det selv, å ta av plasten og hive den i ovnen. Selv om du må følge med at den blir verken for lite eller mye stekt. Jo folk må gjerne styre med å mekke hifi for min del. Og om de får lyd i greien er det jo bare en bonus. Er sikkert greit tidsfordriv, det, for de som har interesse og tolmodighet. Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du slik oppførsel når du står å snakker direkte med folk også?
    Du detter jo ned på et stadie som er langt under barnehage.
    Det blir ikke mye respekt fra oss andre med slik fremtoning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.017
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skinner ganske godt igjennom att enkelte ikke har evnene til å gjøre det selv. Ja da prøver vi det vi kan med å drite oss ut.
    Bryr jeg meg egentlig om slike mennesker, nei. Men moro å fortsette å terge de, eller prøve å få de til å forstå.
    Du er nok inne på noe. Selv har jeg tenkt at disse kabelentusiastene er noenslags wannabe DIY’ere. Vil så gjerne «gjøre noe med lyden», men får ikke til eller tør ikke prøve annet enn å bytte ut lett synlige kabler på utsiden av boksene. Det er vel flere av oss som har vært der en gang for lenge siden. Kanskje finnes det håp for andre også.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    728
    Sikkert, men var du forutinntatt når du testet selvbygget ditt? :rolleyes:
    Jeg har ikke noget der er selvbygget, men jeg har anlæg fra anerkendte producenter som Audio Research, Eggelestoneworks, Nottingham analogue, Audiaflight og en masse dyre kabler. Bl.a MIT oracle 3.1 og Bertram cables. Og nej, det lyder ikke "bedre" end billige monster kabler på mit anlæg. Men jeg arbejder med elektronik til dagligt, så jeg har lært lidt om fysikkens love ;). Du kan se mit anlæg #35 her http://www.hifisentralen.no/forumet...ston-works-ha-yttalere-og-deres-venner-2.html

Hvorfor i allverden har du kastet vekk mye penger på kostbare kabler hvis de ikke er bedre enn bilige monster ?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Vi kan sikkert diskutere hvem som befinner seg hvor, men jeg tror ikke det var «referansekabler» fra Nordost som var forklaringen da SpaceX satte Elons gamle Tesla Roadster i interplanetarisk bane. Det var snarere solid ingeniørarbeid. Å formidle 20 kHz båndbredde uten å rote til signalet er barnemat i sammenligning.
    Han syntes sikkert det var et kult markedsføringsstunt, og han klarte vel å glemme sin kommende-konkurs-rett-rundt-hjørnet på den måten, for en stakket stund. Musk er vel forresten stjerneeksempelet på en stormannsgal DIYer. Bare at han driver med biler og ikke hifi.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Vær forsiktig med å få for mye innsikt i elektronikk. Det ser nemlig ut til at det kan føre til dårlig hørsel ;)
    Vel, når man hører, så er det en millioner av år gammel evolusjonær mekanisme som finner sted. Og om denne prosessen ikke fungerer helt perfekt, så vil ingen verdens grad i elektronikk kunne bøte på dette.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    728
    Vel, når man hører, så er det en millioner av år gammel evolusjonær mekanisme som finner sted. Og om denne prosessen ikke fungerer helt perfekt, så vil ingen verdens grad i elektronikk kunne bøte på dette.
    Virkeligt et sagligt udsagn!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt slik i Norge da, janteloven etc. og sjalusi på naboen og det å fremheve seg selv på en måte ved å snakke nedsettende om andre. Det er lettere å rakke ned på ting enn å skryte av det. Merker ofte at det blitt "greit" på en måte å skryte av dyre ting og da helst luksus for å få en økt status innenfor enkelte miljøer.
    Det er for det meste slik at om noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det. Det enkleste og beste er faktisk å jobbe imot det man vil ha, enten å legge seg inn i ekstra overtid for å få råd til det man ønsker eller det å skaffe seg kunnskap om det man vil ha også lage det selv. Ikke alltid man faktisk får kjøpt det man ønsker i butikk, og mye kommersielt man kjøper har ofte et forbedringspotensiale da det kommersielle er lagd for massen og ikke helt deg alene.
    Det er 3 faktorer som leder til suksess: Det er tid, ressurser og kunnskap/de rette verktøyene. Kutter man ut den ene faktoren så kommer man aldri helt i mål.

Jeg har stor respekt for de som tør å ta sin egen vei og lage seg sin egen suksess og unner de det, ofte er det også brukt mange timer på å skaffe seg kunnskap og testing og feiling før man kommer i mål. Samme om det er stor eller liten suksess.
    Det jeg ikke liker er den nabosjalusien og nedrakkingen, uten å klare å komme med noe fornuftig eller ikke gidde å ta seg bryet til å faktisk sette seg inn i ting og skaffe seg kunnskap om emnet, og aller helst bruke tiden man kunne brukt til å skaffe seg kunnskap til å heller sitte der og være smålig.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Kunne laget oss en grei regel for å vurdere om kabler har noe å si for lyd og bilde: skal man kunne uttale seg for eller imot en bestemt kabel eller en bestemt kabel-produsent, MÅ man ha prøvd vedkommende kabel på riktig måte i eget (og gjerne andres) anlegg først. Har man ikke forsøkt kablene selv eller vil ikke forsøke - ti stille!...:)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
    Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
    Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.
    Påstanden deres er at det er umulig for privatpersoner å lage noe selv som kan konkurrere med eller slå anerkjente produsenters produkter??
    Det er bare feil og det finnes mange eksempler på det.
    Det som virkelig er latterlig er å ha en 500.000 kroners signatur, null teknisk innsikt og rakke ned på dyktige DIY'ere.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.017
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må dere gjerne synes, men mener dere at vi skal la være å si noe om det hvis vi f eks har bygget en effektforsterker som ser ut til å ha lavere støy og forvrengning enn absolutt alle kommersielle produkter vi har funnet data på? I første forsøk, til og med?

En ting er hva man subjektivt synes og mener selv, men dette er basert på objektive måleresultater helt uavhengig av hva jeg måtte mene om dem. I den grad det var noe feil i målingene viste de litt for høye verdier pga måleriggens egne bidrag. Forsterkeren har formodentlig enda bedre data enn disse målingene viste. For the record: Jeg mener at dette var et OK første forsøk, men at vi sannsynligvis kan forbedre ytelsene en god del før vi sier oss helt fornøyde. Og jeg kan garantere at veien dit ikke går gjennom å bruke dyre kabler med pynteklosser og englestøv på.

Det vi gjorde var i prinsippet bare å bruke klassisk kontrollteori fra 1930-tallet til å styre integrerte kretser fra tidlig 2000-tall og implementere kretsen på et kompakt kretskort med overflatemonterte komponenter. Det finnes utmerkede lærebøker gratis på nettet, datablader og Spice-modeller for IC’ene er åpent tilgjengelig, simuleringsprogram som Scilab og Spice kan lastes ned gratis, og det finnes application notes med nyttige tips. IC’ene koster et par hundrelapper. Armands layout-program og labutstyr er ikke helt billig, men noe tilsvarende bør være nokså standard for en R&D-lab i elektronikk. Hvorfor kommersielle hifi-produsenter ikke kan eller vil bygge noe tilsvarende får de kanskje forsvare selv.

Det blir litt for dustete hvis vi ikke kan fortelle om vellykkede DIY-prosjekter for ikke å såre følelsene hos folk som har betalt haugevis av penger for ting som beviselig ikke er i nærheten av å ha de samme ytelsene.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Måling,måling,måling og atter måling.
    Det kan måles herfra til evigheten,MEN HVORDAN LÅTER DET?DET ER SPØRSMÅLET.

Som disse Hypex greiene.Mange som hev seg på når det var nytt,men etter hvert ble hvordan de låt litt mer nyansert.
    Tweaking?Mola Mola er vel ikke noe annet enn en tweaket grunnkonstruksjon.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo nå så en gang att rom som måler godt låter godt.
    Dette har jeg til gode å ha hørt det motsatte av.
    Men jøss folk får justere anleggene sine så mye de ønsker med kabler.
    Har hvert der selv,men etter hvert som erfaringen har kommet så er det andre steder man får godlyden.
    Er fortsatt håp for de som selger kabler, er vel det produktet de tjener mest penger på.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Du er nok inne på noe. Selv har jeg tenkt at disse kabelentusiastene er noenslags wannabe DIY’ere. Vil så gjerne «gjøre noe med lyden», men får ikke til eller tør ikke prøve annet enn å bytte ut lett synlige kabler på utsiden av boksene. Det er vel flere av oss som har vært der en gang for lenge siden. Kanskje finnes det håp for andre også.
    Mener du egentlig at alle skal være elektroingeniører eller ha en slags grad der? Må du være tømrerarbeider for å fikse litt hjemme selv også? Alt en gjør ihifi, det være å prøve ut x antall plasseringer på høytalerne, god strøm, god matching av utstyr, akustikk..alt er jo for å prøve få best mulig lyd, tilogmed kanskje noen få forsøk på diverse kabler. Egentlig handler vel alt dette om 2 ting; Diyselfere som mener deres hjemmeanlegg spiller bedre enn alt i butikker og som er å få kjøpt ( eller noenlunde avrundet der) og dem som har kabler som kanskje koster litt mer enn den typiske Clas kabel( uten at det trenger koste noe særlig egentlig)
    Jeg respekterer diy arbeid, jeg liker selv lage det meste jeg trenger av både hyller, skjenker, rack og jeg bruker skikkelig materiale av eik, ikke IKEA laminert eller Clas olson hyller( gedigen forskjelli kvalitet og endelig utførelse). ( og jeg er ikke så arrogant at jeg mener mitt diy arbeid overgår alt som er å få kjøpt der ute)
    Min oppfatning er at selv om jeg noenlunde enkelt hører kvalitesforslkjeller på kabler, ser jeg på det som bare en av mange tuning ting/finarbeids ting vi gjør for å muligens løfte lyden opp enda mer. Diy er ikke eneste veien å gå der

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1

Det har jeg også, men det er fortsatt lett å høre forskjell på både kabler, amper osv...

Psu på bildet er satt sammen av noe av det beste av deler etter å ha sammenlignet og lyttet til div kondensatorer, motstander, trafoer, osv.

Kjøpe gode komponenter og diy trenger ikke være noen motsetning. Ja takk , begge deler.

Ps; legg merke til at det ikke er noe filter på 230v nettbrønn ( nede i v,hjørne). Fordi dette viste seg å kvele dynamikk. I teorien ville jeg tro et filter var bra å ha her, men som alltid trumfer ørene til slutt.

Vedlegg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    En gang trodde man at fuglene dukket ned i vannet om vinteren, spesielt svaler mente man gravde seg ned i dynnet på bunnen av sjøer, for så å komme opp om våren. Da folk begynte å kolonisere verden oppdaget de samme fugleslag under fjerne himmelstrøk, men de koblet ikke at det var fugler som hadde fløyet fra Nord-Europa og dit om høsten.
    Det var først da kolonister hadde observert Bantujegernes jakt på storker, med lange piler, at man skjønte seg på trekket til fugler. Storkene som overlevde skuddet kom nemlig flyvende til Tyskland, med pil i kroppen. Og nå visste man jo hvor de var blitt skutt og følgelig måtte man trekke den merkelige konklusjonen at storken fløy fra Tyskland til Bantuland og tilbake, hvert år.

Så man begynte med ringmerking og fant etterhvert ut de utroligste ting om trekkfugler.

Man kan også gå omkring og mene merkelig mye rart om hvordan vi bruker ørene og hvordan vi hører og hvilken type linolje som er best for stereoanlegget og hva lodding av kabler har av betydning for kvantemekanikken, men etterhvert blir det ryddigere der også.

For dem med Flaggermusører!

Fin diskusjon om ekkolokalisering denne uken. Noe brutalt hvordan man stadfestet flaggermusens evne til å fly omkring om natten uten å kollidere med ting.
    En liten flaggermus i Amazonas sender avsted klikkelyd på 160dB. Men fordi den gjør dette i høye frekvenser slipper vi heldigvis å høre de klikkene, vi mennesker. Mer om ekkolokalisering og lyd her. 42 kloke minutter.

https://www.bbc.co.uk/programmes/b0b6hrl3

Skjermbilde 2018-06-24 kl. 09.56.24.jpg

Sist redigert:

Academic_South

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    402
    Du er vel klar over at "anerkjente" og svinedyre kabler fra Skogrand i utgangspunktet er et DIY-produkt fra medlemmer av hifisentralen?

https://www.skograndcables.com/

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    728
    Mener du egentlig at alle skal være elektroingeniører eller ha en slags grad der? Må du være tømrerarbeider for å fikse litt hjemme selv også? Alt en gjør ihifi, det være å prøve ut x antall plasseringer på høytalerne, god strøm, god matching av utstyr, akustikk..alt er jo for å prøve få best mulig lyd, tilogmed kanskje noen få forsøk på diverse kabler. Egentlig handler vel alt dette om 2 ting; Diyselfere som mener deres hjemmeanlegg spiller bedre enn alt i butikker og som er å få kjøpt ( eller noenlunde avrundet der) og dem som har kabler som kanskje koster litt mer enn den typiske Clas kabel( uten at det trenger koste noe særlig egentlig)
    Jeg respekterer diy arbeid, jeg liker selv lage det meste jeg trenger av både hyller, skjenker, rack selv og jeg bruker skikkelig materiale av eik, ikke IKEA laminert eller Clas olson hyller( gedigen forskjelli kvalitet og endelig utførelse). ( og jeg er ikke så arrogant at jeg mener mitt diy arbeid overgår alt som er å få kjøpt der ute)
    Min oppfatning er at selv om jeg noenlunde enkelt hører kvalitesforslkjeller på kabler, ser jeg på det som bare en av mange tuning ting/finarbeids ting vi gjør for å muligens løfte lyden opp enda mer. Diy er ikke eneste veien å gå der
    Nej, man behøver absolut ikke være uddannet inden for elektronik eller noget som helst for at have en hobby. Men hvis du tog på træhandlen, og fik at vide af en sælger , at maden ville smage bedre, hvis du lavede et spisebord i teak fremfor fyr, ville du sikkert også undre dig. Teak er flottere, stærkere og koster mere end fyr, og nogle ville købe pga status, udseende osv. Men INGEN ville sige maden smagte bedre fra teak spisebordet.

Nogle køber kabler pga status, udseende osv. Og nogle giver rigtig mange penge fordi de ikke ved hvordan elektronik virker, og tror på en sælger der lukker noget BS ud. Jeg kan godt forstå at man køber pga status, udseende osv. Det gør jeg selv med tøj. Men jeg kunne ikke drømme om at sige, at en Hugo Boss bluse der er lavet i bomuld, er en bedre trøje en Bison trøje der er lavet i det samme bomuld.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    728

Det har jeg også, men det er fortsatt lett å høre forskjell på både kabler, amper osv...

Psu på bildet er satt sammen av noe av det beste av deler etter å ha sammenlignet og lyttet til div kondensatorer, motstander, trafoer, osv.

Kjøpe gode komponenter og diy trenger ikke være noen motsetning. Ja takk , begge deler.

Ps; legg merke til at det ikke er noe filter på 230v nettbrønn ( nede i v,hjørne). Fordi dette viste seg å kvele dynamikk. I teorien ville jeg tro et filter var bra å ha her, men som alltid trumfer ørene til slutt.
    Jamen mit anlæg er også dyrt. Og jeg har ikke noget i mod at ofre penge der hvor det virkelig kan høres. Jeg har heller ikke noget imod at ofre penge på noget der er lækkert. Men der er langt større forskel rent lydmæssigt, på min ART9 og min Transfuguration Phoenix, end der er på de 4 PS statement power cables jeg har, og et på lakridskabler man får med i købet.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Jeg gir blanke f... i status, merkevare, utseende osv. Jeg vil ha det som utelukkende låter bra, basta. De enste billigste jeg har hørt som er fantastiske, er Anticables 3.1 og de ser ikke akkurat bra ut, men er utrolig fleksible mht plassering og bortgjemming;)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Mitt innlegg burde vel vært litt nyansert/generalisert heller enn et sitat om enkeltpersoner.
    Det jeg sliter med er at det virker som om ALT av DIY her inne banker hva det skal være av ferdigbygg.
    DIY er den hellige gral.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn