kjellbjarne
Hi-Fi freak
Er d virkelig så vanskelig...blindtest uten psykologer må vel være innafor.
Full preparering av rommet trenger ikke koste mye penger, er langt på vei hvis dette blir gjort riktigHvor mye vekslepenger må jeg ha for å få topp lyd da? (Og vi kan se bort fra kabler for øyeblikket.)Nope. Det jeg skriver er at Boutique/HighEnd-kabelbransjen har gått fullstendig av skaftet og har lite og ingenting med lydkvalitet å gjøre....
Du sier jo egentlig at du ikke hører vitsen med det utstyret som løfter lyden fra low fidelity til high fidelity, enda henger du rundt på et forum som liksom skal handle om high fidelity, derav navnet? Altså, skriv så mye du vil om hva du vil for min del, men det er litt snodig.
mvh
KJ
Nei du gjør ikke det, for du har sertifikat og kan kjøre bil, kan styre en båt, kan se det som vises på tven, og greier bruke en pc sikkert bedre enn de fleste. Vi som også er god på å høre, vi kan faktisk få dekket våre behov fra det de selger i butikken.Jeg gjør ikke det med bil, båt, TV, PC, ...
Og gudene vet hva som menes med preparering av rommet. Sette opp madrasser og drepe alt av refleksjoner? Ja gjør dette og kjøp resten på Clas Ohlson men ikke forvent at naboen skal bli imponert.Full preparering av rommet trenger ikke koste mye penger, er langt på vei hvis dette blir gjort riktigHvor mye vekslepenger må jeg ha for å få topp lyd da? (Og vi kan se bort fra kabler for øyeblikket.)Nope. Det jeg skriver er at Boutique/HighEnd-kabelbransjen har gått fullstendig av skaftet og har lite og ingenting med lydkvalitet å gjøre....
Du sier jo egentlig at du ikke hører vitsen med det utstyret som løfter lyden fra low fidelity til high fidelity, enda henger du rundt på et forum som liksom skal handle om high fidelity, derav navnet? Altså, skriv så mye du vil om hva du vil for min del, men det er litt snodig.
mvh
KJ
Selv dyre kjøpeanlegg kan låte ganske bra da.
Ja hvis de lever på Grandiosa fordi de er redd for å bli pådyttet grisemat på restaurantene. Der har du DIYerne i et nøtteskall.Latterlig. Blir du like indignert over folk som lager maten sin selv også?
Det er ikke å lage maten sin selv. Er du ikke raus nok til å la folk utvikle sitt eget uten at det skal rakkes ned?Ja hvis de lever på Grandiosa fordi de er redd for å bli pådyttet grisemat på restaurantene. Der har du DIYerne i et nøtteskall.Latterlig. Blir du like indignert over folk som lager maten sin selv også?
Prøve å drite ut andre er jo også en måte å heve seg selv frem.Og gudene vet hva som menes med preparering av rommet. Sette opp madrasser og drepe alt av refleksjoner? Ja gjør dette og kjøp resten på Clas Ohlson men ikke forvent at naboen skal bli imponert.Full preparering av rommet trenger ikke koste mye penger, er langt på vei hvis dette blir gjort riktigHvor mye vekslepenger må jeg ha for å få topp lyd da? (Og vi kan se bort fra kabler for øyeblikket.)
Selv dyre kjøpeanlegg kan låte ganske bra da.
Så bra for deg, da. Formodentlig ikke gode nok ører til å vite bedre.Nei du gjør ikke det, for du har sertifikat og kan kjøre bil, kan styre en båt, kan se det som vises på tven, og greier bruke en pc sikkert bedre enn de fleste. Vi som også er god på å høre, vi kan faktisk få dekket våre behov fra det de selger i butikken.Jeg gjør ikke det med bil, båt, TV, PC, ...
OK så siden hifiprodusentene ikke vil ta de tunge kostnadene med å lage gode produkter, men heller vil selge tulleprodukter til de godtroende, så må du ta jobben med å konstruere tingene selv for å få noe som tilfredsstiller dine sarte ører? På tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.Tiden vil vel vise om det funker, men vi er ihvertfall villige til å prøve med teknologi fra dette århundret i et forsøk på å oppnå beviselig mer korrekt gjengivelse av signalet. Det er jo ikke cutting edge teknologi vi holder på med heller. De integrerte kretsene vi bruker ble introdusert i 2003 og 2007, og har allerede gått ut av produksjon. Vi kjøpte opp et lite restlager.
Det er ganske mye som har blitt mulig hvis man tar i bruk moderne teknologi. Fra min vinkel er det et problem at bransjen i liten grad gjør nettopp det. I stedet får vi de samme gamle kretsene pakket inn i stadig nye lag av svada og dandert med magiske ledninger. Det er i sin tur fordi kundene godtar det og ukritisk betaler fantasipriser for tulleprodukter heller enn å si «OK, bevis det!» Det er ikke spesielt vanskelig å lage en miniatyrisert effektforsterker med null komma nada prosent støy og forvrengning, men hvorfor skulle en kommersiell aktør gjøre det og ta den utviklingskostnaden hvis kundene bare er interessert i eventyrfortellingen?
Resultatet er jo at man må ty til DIY i stedet for å få noe som oppfyller egne krav. Og det er virkelig ikke «highendkabler» som er veien til bedre lydkvalitet.
Dagens kommentar! hahaPå tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.
Vær forsiktig med å få for mye innsikt i elektronikk. Det ser nemlig ut til at det kan føre til dårlig hørselJeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.
Det er da plass til både selvbyggere og de som vil ha ferdigvarer. Dette er en tullete konstruert problematikk. Jeg har hørt glimrende eksempler på begge deler og føler meg ikke krenket eller truet av noen av dem.OK så siden hifiprodusentene ikke vil ta de tunge kostnadene med å lage gode produkter, men heller vil selge tulleprodukter til de godtroende, så må du ta jobben med å konstruere tingene selv for å få noe som tilfredsstiller dine sarte ører? På tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.Tiden vil vel vise om det funker, men vi er ihvertfall villige til å prøve med teknologi fra dette århundret i et forsøk på å oppnå beviselig mer korrekt gjengivelse av signalet. Det er jo ikke cutting edge teknologi vi holder på med heller. De integrerte kretsene vi bruker ble introdusert i 2003 og 2007, og har allerede gått ut av produksjon. Vi kjøpte opp et lite restlager.
Det er ganske mye som har blitt mulig hvis man tar i bruk moderne teknologi. Fra min vinkel er det et problem at bransjen i liten grad gjør nettopp det. I stedet får vi de samme gamle kretsene pakket inn i stadig nye lag av svada og dandert med magiske ledninger. Det er i sin tur fordi kundene godtar det og ukritisk betaler fantasipriser for tulleprodukter heller enn å si «OK, bevis det!» Det er ikke spesielt vanskelig å lage en miniatyrisert effektforsterker med null komma nada prosent støy og forvrengning, men hvorfor skulle en kommersiell aktør gjøre det og ta den utviklingskostnaden hvis kundene bare er interessert i eventyrfortellingen?
Resultatet er jo at man må ty til DIY i stedet for å få noe som oppfyller egne krav. Og det er virkelig ikke «highendkabler» som er veien til bedre lydkvalitet.
Det skinner ganske godt igjennom att enkelte ikke har evnene til å gjøre det selv. Ja da prøver vi det vi kan med å drite oss ut.Så bra for deg, da. Formodentlig ikke gode nok ører til å vite bedre.Nei du gjør ikke det, for du har sertifikat og kan kjøre bil, kan styre en båt, kan se det som vises på tven, og greier bruke en pc sikkert bedre enn de fleste. Vi som også er god på å høre, vi kan faktisk få dekket våre behov fra det de selger i butikken.Jeg gjør ikke det med bil, båt, TV, PC, ...
Vi kan sikkert diskutere hvem som befinner seg hvor, men jeg tror ikke det var «referansekabler» fra Nordost som var forklaringen da SpaceX satte Elons gamle Tesla Roadster i interplanetarisk bane. Det var snarere solid ingeniørarbeid. Å formidle 20 kHz båndbredde uten å rote til signalet er barnemat i sammenligning.OK så siden hifiprodusentene ikke vil ta de tunge kostnadene med å lage gode produkter, men heller vil selge tulleprodukter til de godtroende, så må du ta jobben med å konstruere tingene selv for å få noe som tilfredsstiller dine sarte ører? På tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.
Greit det er ikke å lage det selv, å ta av plasten og hive den i ovnen. Selv om du må følge med at den blir verken for lite eller mye stekt. Jo folk må gjerne styre med å mekke hifi for min del. Og om de får lyd i greien er det jo bare en bonus. Er sikkert greit tidsfordriv, det, for de som har interesse og tolmodighet. Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.Det er ikke å lage maten sin selv. Er du ikke raus nok til å la folk utvikle sitt eget uten at det skal rakkes ned?Ja hvis de lever på Grandiosa fordi de er redd for å bli pådyttet grisemat på restaurantene. Der har du DIYerne i et nøtteskall.Latterlig. Blir du like indignert over folk som lager maten sin selv også?
Har du slik oppførsel når du står å snakker direkte med folk også?Ja hvis de lever på Grandiosa fordi de er redd for å bli pådyttet grisemat på restaurantene. Der har du DIYerne i et nøtteskall.Latterlig. Blir du like indignert over folk som lager maten sin selv også?
Vi har et raust og godt liv vi som ikke er derAlle DIYere er far out... og takk for det !!
For det og være inne i den klamme kjernen er noe jeg klarer meg godt uten......
Du er nok inne på noe. Selv har jeg tenkt at disse kabelentusiastene er noenslags wannabe DIY’ere. Vil så gjerne «gjøre noe med lyden», men får ikke til eller tør ikke prøve annet enn å bytte ut lett synlige kabler på utsiden av boksene. Det er vel flere av oss som har vært der en gang for lenge siden. Kanskje finnes det håp for andre også.Det skinner ganske godt igjennom att enkelte ikke har evnene til å gjøre det selv. Ja da prøver vi det vi kan med å drite oss ut.
Bryr jeg meg egentlig om slike mennesker, nei. Men moro å fortsette å terge de, eller prøve å få de til å forstå.
Men det tror jeg vi kan gi opp Asbjørn.
Jeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.Jeg har ikke noget der er selvbygget, men jeg har anlæg fra anerkendte producenter som Audio Research, Eggelestoneworks, Nottingham analogue, Audiaflight og en masse dyre kabler. Bl.a MIT oracle 3.1 og Bertram cables. Og nej, det lyder ikke "bedre" end billige monster kabler på mit anlæg. Men jeg arbejder med elektronik til dagligt, så jeg har lært lidt om fysikkens love . Du kan se mit anlæg #35 her http://www.hifisentralen.no/forumet...ston-works-ha-yttalere-og-deres-venner-2.htmlSikkert, men var du forutinntatt når du testet selvbygget ditt?
Hvorfor i allverden har du kastet vekk mye penger på kostbare kabler hvis de ikke er bedre enn bilige monster ?
Han syntes sikkert det var et kult markedsføringsstunt, og han klarte vel å glemme sin kommende-konkurs-rett-rundt-hjørnet på den måten, for en stakket stund. Musk er vel forresten stjerneeksempelet på en stormannsgal DIYer. Bare at han driver med biler og ikke hifi.Vi kan sikkert diskutere hvem som befinner seg hvor, men jeg tror ikke det var «referansekabler» fra Nordost som var forklaringen da SpaceX satte Elons gamle Tesla Roadster i interplanetarisk bane. Det var snarere solid ingeniørarbeid. Å formidle 20 kHz båndbredde uten å rote til signalet er barnemat i sammenligning.OK så siden hifiprodusentene ikke vil ta de tunge kostnadene med å lage gode produkter, men heller vil selge tulleprodukter til de godtroende, så må du ta jobben med å konstruere tingene selv for å få noe som tilfredsstiller dine sarte ører? På tide at HFS skyter serverne sine ut i verdensrommet. For det er jo tydeligvis der ute et sted du befinner deg for tiden.
Vel, når man hører, så er det en millioner av år gammel evolusjonær mekanisme som finner sted. Og om denne prosessen ikke fungerer helt perfekt, så vil ingen verdens grad i elektronikk kunne bøte på dette.Vær forsiktig med å få for mye innsikt i elektronikk. Det ser nemlig ut til at det kan føre til dårlig hørselJeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.
Virkeligt et sagligt udsagn!Vel, når man hører, så er det en millioner av år gammel evolusjonær mekanisme som finner sted. Og om denne prosessen ikke fungerer helt perfekt, så vil ingen verdens grad i elektronikk kunne bøte på dette.Vær forsiktig med å få for mye innsikt i elektronikk. Det ser nemlig ut til at det kan føre til dårlig hørselJeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.
Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
Påstanden deres er at det er umulig for privatpersoner å lage noe selv som kan konkurrere med eller slå anerkjente produsenters produkter??Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
Det må dere gjerne synes, men mener dere at vi skal la være å si noe om det hvis vi f eks har bygget en effektforsterker som ser ut til å ha lavere støy og forvrengning enn absolutt alle kommersielle produkter vi har funnet data på? I første forsøk, til og med?Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
Mener du egentlig at alle skal være elektroingeniører eller ha en slags grad der? Må du være tømrerarbeider for å fikse litt hjemme selv også? Alt en gjør ihifi, det være å prøve ut x antall plasseringer på høytalerne, god strøm, god matching av utstyr, akustikk..alt er jo for å prøve få best mulig lyd, tilogmed kanskje noen få forsøk på diverse kabler. Egentlig handler vel alt dette om 2 ting; Diyselfere som mener deres hjemmeanlegg spiller bedre enn alt i butikker og som er å få kjøpt ( eller noenlunde avrundet der) og dem som har kabler som kanskje koster litt mer enn den typiske Clas kabel( uten at det trenger koste noe særlig egentlig)Du er nok inne på noe. Selv har jeg tenkt at disse kabelentusiastene er noenslags wannabe DIY’ere. Vil så gjerne «gjøre noe med lyden», men får ikke til eller tør ikke prøve annet enn å bytte ut lett synlige kabler på utsiden av boksene. Det er vel flere av oss som har vært der en gang for lenge siden. Kanskje finnes det håp for andre også.Det skinner ganske godt igjennom att enkelte ikke har evnene til å gjøre det selv. Ja da prøver vi det vi kan med å drite oss ut.
Bryr jeg meg egentlig om slike mennesker, nei. Men moro å fortsette å terge de, eller prøve å få de til å forstå.
Jeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.
Du er vel klar over at "anerkjente" og svinedyre kabler fra Skogrand i utgangspunktet er et DIY-produkt fra medlemmer av hifisentralen?Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
Nej, man behøver absolut ikke være uddannet inden for elektronik eller noget som helst for at have en hobby. Men hvis du tog på træhandlen, og fik at vide af en sælger , at maden ville smage bedre, hvis du lavede et spisebord i teak fremfor fyr, ville du sikkert også undre dig. Teak er flottere, stærkere og koster mere end fyr, og nogle ville købe pga status, udseende osv. Men INGEN ville sige maden smagte bedre fra teak spisebordet.Mener du egentlig at alle skal være elektroingeniører eller ha en slags grad der? Må du være tømrerarbeider for å fikse litt hjemme selv også? Alt en gjør ihifi, det være å prøve ut x antall plasseringer på høytalerne, god strøm, god matching av utstyr, akustikk..alt er jo for å prøve få best mulig lyd, tilogmed kanskje noen få forsøk på diverse kabler. Egentlig handler vel alt dette om 2 ting; Diyselfere som mener deres hjemmeanlegg spiller bedre enn alt i butikker og som er å få kjøpt ( eller noenlunde avrundet der) og dem som har kabler som kanskje koster litt mer enn den typiske Clas kabel( uten at det trenger koste noe særlig egentlig)Du er nok inne på noe. Selv har jeg tenkt at disse kabelentusiastene er noenslags wannabe DIY’ere. Vil så gjerne «gjøre noe med lyden», men får ikke til eller tør ikke prøve annet enn å bytte ut lett synlige kabler på utsiden av boksene. Det er vel flere av oss som har vært der en gang for lenge siden. Kanskje finnes det håp for andre også.Det skinner ganske godt igjennom att enkelte ikke har evnene til å gjøre det selv. Ja da prøver vi det vi kan med å drite oss ut.
Jeg respekterer diy arbeid, jeg liker selv lage det meste jeg trenger av både hyller, skjenker, rack selv og jeg bruker skikkelig materiale av eik, ikke IKEA laminert eller Clas olson hyller( gedigen forskjelli kvalitet og endelig utførelse). ( og jeg er ikke så arrogant at jeg mener mitt diy arbeid overgår alt som er å få kjøpt der ute)
Min oppfatning er at selv om jeg noenlunde enkelt hører kvalitesforslkjeller på kabler, ser jeg på det som bare en av mange tuning ting/finarbeids ting vi gjør for å muligens løfte lyden opp enda mer. Diy er ikke eneste veien å gå der
Jamen mit anlæg er også dyrt. Og jeg har ikke noget i mod at ofre penge der hvor det virkelig kan høres. Jeg har heller ikke noget imod at ofre penge på noget der er lækkert. Men der er langt større forskel rent lydmæssigt, på min ART9 og min Transfuguration Phoenix, end der er på de 4 PS statement power cables jeg har, og et på lakridskabler man får med i købet.Jeg fik det ene par Bartram for at hjælpe en ven med at sælge noget hifi. MIT købte jeg da jeg troede på hifi anmeldelser. Jeg er bare blevet klogere efter jeg har fået lidt mere indsigt i elektronik.
Det har jeg også, men det er fortsatt lett å høre forskjell på både kabler, amper osv...
Psu på bildet er satt sammen av noe av det beste av deler etter å ha sammenlignet og lyttet til div kondensatorer, motstander, trafoer, osv.
Kjøpe gode komponenter og diy trenger ikke være noen motsetning. Ja takk , begge deler.
Ps; legg merke til at det ikke er noe filter på 230v nettbrønn ( nede i v,hjørne). Fordi dette viste seg å kvele dynamikk. I teorien ville jeg tro et filter var bra å ha her, men som alltid trumfer ørene til slutt.