Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    «Either you’re with us or you’re with the terrorists.»

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.047
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt innlegg burde vel vært litt nyansert/generalisert heller enn et sitat om enkeltpersoner.
    Det jeg sliter med er at det virker som om ALT av DIY her inne banker hva det skal være av ferdigbygg.
    DIY er den hellige gral.
    Det tror jeg ikke det er noen som mener. Det ville ikke være vanskelig å sette sammen et lite redselskabinett, inkludert de to-tre forsøkene på forsterkerchassis jeg selv lagde og kastet før jeg fikk til et par som kunne få komme opp i stua.

Men jeg noterer meg for senere bruk at denne stråmannen slår ihjel den gamle stråmannen om «påstår at alt låter likt». Bestem deg.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ikke fremstill verden som svart-hvit da? Jeg har hørt, og er generelt pro diy da det kan spille fletta av kjøpekneip. Til tross for det har jeg ikke 1 diy-komponent i hovedanlegget for tiden. Jeg har også hørt kjøpeanlegg som spiller fortreffelig og har aldri før hørt at det skal være en konflikt mellom disse leirene. Det er en konstruert konflikt som I HOVEDSAK holdes varm av trollene.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    VS hvor for egenlig velge? Når man kan få begge dele i et!

Transparent

65FCB659-5830-49F6-A14C-D64AE35AA874.jpg

Levere både kabler til studioer og Highend sekmentet, men det var kansje ikke det i mente.

1600 innlegg, kanske på tide m en liten pause, alle kan vel trenge til lidt frisk luft.

Mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ørnen er utrydningstruet. Denne som innehar den fantastiske egenskapen at den har både overblikk og detaljfokus. Snakker om perspektiv.

010CA3AD-F957-4673-AF2B-ED7FF291EC91.jpeg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Asbjørn; Men jeg noterer meg for senere bruk at [i skrev:
    denne[/i] stråmannen slår ihjel den gamle stråmannen om «påstår at alt låter likt». Bestem deg.
    Stråmannen skal vel være ‘Alt låter likt av det utstyret man ikke har laget selv - især kabler!’ >:D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Tulleørna har nok helt andre egenskaper ;)

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Alternativ, vi ta 1600 inleg mere.

Hva tror i resutatet blir av en test mellem disse.

B30DF2EF-6913-495D-BE75-3D96CD8376E9.jpg

Klotz M2 og DH labs silver sonic

21DCB7A1-4DA2-4003-BC1E-1FB42A332C36.jpg

Og Transparent Ultra MM2 i balansert utførelse i mit Accuphase opset mellem CD avspilleren og Forsterkeren.

Poinget her er at man selv prøver ting ut før man begynner at mene noget om noget som man i bund og grund ikke har peiling på.

PS. Der benyttes organiske måle apperater i testen !. Da disse har bestående og bevisst deres pålitelighet i gennem tusind vis a år.
    Ikke noget nymotens plat her, disse er desuden overtid blevet oppgraderes i generationer.

Men hva tror i resutatet bliver,

En er kobber, en er kobber sølv, og sidste representive er en meget hatet udgave indeher, består av kobber m filter BOX!

Mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn; Men jeg noterer meg for senere bruk at [i skrev:
    denne[/i] stråmannen slår ihjel den gamle stråmannen om «påstår at alt låter likt». Bestem deg.
    Stråmannen skal vel være ‘Alt låter likt av det utstyret man ikke har laget selv - unntatt kabler!’ >:D
    Smilefjes eller ei: Hva tilfører det å beskylde andre for synspunkter man ikke har?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg

En er kobber, en er kobber sølv, og sidste representive er en meget hatet udgave indeher, består av kobber m filter BOX!
    Jeg gjetter at den med filterbox kan låte annerledes enn de to andre som vil låte likt.
    Siden du skal bruke organiske måleinstrumenter så synes jeg det hadde vært tøft av deg og koble ut alle andre organiske måleinstrumenter enn de som registrerer trykkbølger i luft. Har du mulighet for at hjelper bytter ledninger for deg?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    81 sider..
    Skjønner ikke hva som fenger så meget spesielt på de som ikke mener kabler har noe å si.
    Men det er de som er soleklart mest aktive.
    Er det fordi at anlegget ikke fenger så mye at det er artigere å sitte her å jalle?

Bare lurer og er nysgjerrig? :p

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Kall det debugging :)

Dessuten er tiden det tar å skrive en håndfull innlegg, når man uansett har anledning til det, vesentlig kortere enn å teste all verdens kabler fordi anlegget angivelig ikke låter godt nok. Billigere også ;).

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    129
    Jeg byttet nylig HT-Kabler, og ble kvitt trafo støy på effektforsterkeren min:) Meget gledelig effekt av litt mer kostbare kabler.
    Byttet fra noen QED som riktignok var trukket i rør(i veggen), til noen In-Akustik jeg tok i innbytte.

Regner da med at de nye er skjermede, og akkurat dét kan vel ha en positiv effekt?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Det gir mening. Rør i veggen kan gjerne ligge parallelt med uskjermede ledninger i rør også.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Men som sagt tidligere; kabelforskjeller kan gjerne gå andre veien, dvs. man liker kabel A bedre enn kabel B og derfor mener man at kabel A er bedre enn kabel B (i eget anlegg), men sannheten kan gjerne være at grunnet en (u)gunstig EQ effekt så beveger A seg bort fra nøytralitet eller høy troverdighet i forhold til B grunnet personlige preferanser. Derfor bli ‘bedre enn’ veldig subjektivt og avhengig av synergi i eget anlegg. Det er viktig at man vet hva man lytter etter i så måte, men å velge B fordi den er mer korrekt enn din egen smak, det mener jeg blir i utgangspunktet feil (inntil neste kabel/apparatbytte) og da bør man ihvertfall være forsiktige med bombastiske anbefalinger.....

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Personlig smak er en privatsak, misjonering av personlig smak er slitsomt, misjonering av personlig smak under dekke av at det er bedre er bare underlig. Jeg mener sistnevnte er en typisk trigger i disse trådene. Gjerne sammen med realistenes mere vitenskapelige tilnærming. Unntak finnes.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt det hele er høyst individuelt.. Ingen har hørt alt, ingen har hørt alle kombinasjoner langt mindre målt de. Hørselstap og evne til hørsel er ulik og rom er svært ulike. Vil noen ha dyre kabler og tenker at det er prikken over i'en så er det helt ok. Mangfold er bra, ensretting fordummende.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.462
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Godt det hele er høyst individuelt.. Ingen har hørt alt, ingen har hørt alle kombinasjoner langt mindre målt de. Hørselstap og evne til hørsel er ulik og rom er svært ulike. Vil noen ha dyre kabler og tenker at det er prikken over i'en så er det helt ok. Mangfold er bra, ensretting fordummende.
    Alltid gode og fornuftige innlegg fra deg Hc :) enig med deg her

mvh

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Be aware og the missionery mann. Net trollene, placebo, selgeren, gamle øre, hjernespind, gruppe tilhørliheten, og al det anden fandenskab som man kan finde på :D

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg synes er latterlig er når de samme folkene mener det de lager blir bedre enn det hvilken som helst bedrift her i verden klarer å få til.
    Ja, det er vel dette jeg også sliter med. DIY har jeg i utgangspunktet ingenting vondt å si om - heller motsatt, eksempelvis Gunnar sin tråd.
    Du er vel klar over at "anerkjente" og svinedyre kabler fra Skogrand i utgangspunktet er et DIY-produkt fra medlemmer av hifisentralen?

https://www.skograndcables.com/
    Så fant han ut att dette kan jeg tjene grovt på:)

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

Jeg gjetter at den med filterbox kan låte annerledes enn de to andre som vil låte likt.
    Siden du skal bruke organiske måleinstrumenter så synes jeg det hadde vært tøft av deg og koble ut alle andre organiske måleinstrumenter enn de som registrerer trykkbølger i luft. Har du mulighet for at hjelper bytter ledninger for deg?
    Her i huset er vi ikke tilhenger av ABX test, 20 sekunder, kontra 20 sekunder, og igen 20 sekunder siger dig absolutt ingen ting.
    Det eneste resutat av en sådan test er stress faktoren din når rekord høyder.

Her lar vi kablerne sette i en ukes tid, hvor vi lytter bredt på noget musik, normal gode live opptak, som vi er svær familiere med.
    Ro og senkede skuldre er en væsenlig faktor vis du skal vurdere, de forskjellige aspekter i lydgengivelsen op mod hinanden.

Og da bliver det like plutselig ikke så svært at finde ut av hva du foretrekker.

ABXsiger ingenting, m kabel mafiaen elsker den, og det er jo altid en god ting vis man kan bilde sig selv ind at det billigste er det Bedste.

Se denne tendens begynde at bolle på sig indeher og det sidste er at der er nogen som begynner at bilde sig selv ind, at diverse budget anleg, er blevet tilnærmet High end.

BULSHIT spør du mig!, men det eneste som efterhånden må koste lidt, er bilen, bolig, og elskerinde, eventuel Kona og barn.
    OG Oled TV,en.

Men for min skyld, kan folk sku lytte på en klok radio, vis det er lykkedes dem, at bilde sig in, at det er High end.

Mvh.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    OK. Det var bare et forslag.
    Men det går jo an å gjøre testen blindt selv om du tar en uke av gangen. La kona bytte ledning og pakk den inn i et håndkle og tape det fast. Nyt musikken i en uke og gjør notater. La kona bytte kabel neste uke og nyt musikken en uke til. Etter tredje uke velger du den som du synes låter best.
    Hvis jeg skulle gjort en tilsvarende test ville jeg følt meg mer trygg på mitt valg hvis jeg hadde gjort det på den måten.

EDIT: Det må da være litt gøy å gjøre den testen også? Vi brygger øl og har stor moro med å smake på glass og gjette hva som er hva.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    OK. Det var bare et forslag.
    Men det går jo an å gjøre testen blindt selv om du tar en uke av gangen. La kona bytte ledning og pakk den inn i et håndkle og tape det fast. Nyt musikken i en uke og gjør notater. La kona bytte kabel neste uke og nyt musikken en uke til. Etter tredje uke velger du den som du synes låter best.
    Hvis jeg skulle gjort en tilsvarende test ville jeg følt meg mer trygg på mitt valg hvis jeg hadde gjort det på den måten.

EDIT: Det må da være litt gøy å gjøre den testen også? Vi brygger øl og har stor moro med å smake på glass og gjette hva som er hva.
    Hvor bor du?, øl testing er altid koselig;).

Er godt klar at folk er bekymret om utseende og pris bliver utslagsgivende givende, men jeg kan berolige jer, utseende og pris spiller ingen rolle her.

Forskjellige anlegg kombinationer har en indflytelse på ha som foretrekkes, balanse i gengivelsen er har prioritet.
    Det nytte ikke du høre strengen, men ikke kasse resonansen fra en gitar optagetse, samme gjelder for pianoet,
    Jeg bruger foreksempel også Hanne boel stemme, fra optagelserne Dark passion og tidligere fordi jeg har hørt disse gengivet i forskjellige innendørs spille steder. Ret balanse og klang er ultra viktig. Og helt avgjørende for et bra resutat.
    Nogle anleg trenger at kombineres m åbne lidt lyse kabler, andre m kabler m mere fokus på grunntone området.
    Rom og efterklangs tid er også alt avgørende her.

Det er her jeg fintuner lyden m kabler.

Asbjørn og andre foretrekker at benytte en Equiliser, til formålet, med det er heller ikke problemfri, da disse har en tildens til a bidrage m fase forskyvningen, og let koster 40 kilo vis du skal op i kvalitet.
    Og hertil trenger du også kabler.
    En anden negativ ting er at signalveien bliver lengere, hvilket i mange tilfælde ikke er posetiv.

Men alle har vi vores religion og Tro, eller ikke tro.
    Og når det kommer til Tro, bliver det vanskelig, der er vil ikke noget i historien som har begyndt flere krige, end uenigheter vedrøende tro, og derfor er denne tråd over 1600 inleg lang.

Vi bliver aldrig enig, lets go to war, so we can Get wis isue soll ones and for all.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Måling,måling,måling og atter måling.
    Det kan måles herfra til evigheten,MEN HVORDAN LÅTER DET?DET ER SPØRSMÅLET.

Som disse Hypex greiene.Mange som hev seg på når det var nytt,men etter hvert ble hvordan de låt litt mer nyansert.
    Tweaking?Mola Mola er vel ikke noe annet enn en tweaket grunnkonstruksjon.
    Mitt inntrykk er at mange av de som sitter med nCore i anlegget slutter å tenke på effektforsterkere, men heller jobber med andre deler av anlegget. Noen foretrekker lyden av forsterkere med høy utgangsimpedans eller frekvensrspons som samvarierer med høyttalerens impedans, og de vil ikke like nCore da det blir for nøytralt eller "kjedelig".

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn og andre foretrekker at benytte en Equiliser, til formålet, med det er heller ikke problemfri, da disse har en tildens til a bidrage m fase forskyvningen, og let koster 40 kilo vis du skal op i kvalitet.
    Og hertil trenger du også kabler.
    En anden negativ ting er at signalveien bliver lengere, hvilket i mange tilfælde ikke er posetiv.
    Tror ingen av disse i det hele tatt vurderer analog EQ, så disse problemene blir ikke noe tema.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.047
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, EQ og annen signalprosessering gjøres digitalt før D/A-konvertering. Hvis man bruker FIR kan man også unngå fasedreining, på samme måte som man kan ha delefiltre med 100 dB/oktav flankesteilhet, lineær fase og konstant gruppeforsinkelse for alle frekvenser. Det lar seg bare ikke gjøre analogt. Til gjengjeld kan man skaffe seg nye problemer i stedet hvis man ikke helt vet hva man holder på med.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, EQ og annen signalprosessering gjøres digitalt før D/A-konvertering. Hvis man bruker FIR kan man også unngå fasedreining, på samme måte som man kan ha delefiltre med 100 dB/oktav flankesteilhet, lineær fase og konstant gruppeforsinkelse for alle frekvenser. Det lar seg bare ikke gjøre analogt. Til gjengjeld kan man skaffe seg nye problemer i stedet hvis man ikke helt vet hva man holder på med.
    Hva prøver du EGENTLIG å si her Asbjørn? At uten en viss innsikt er aktiv eq å fraråde? At FIR gir de svar alle vil ha?

Tilslutt, hvor inkluderende er dette ifht hobbyen? Eller er det et indirekte forsøk å markere elitisme basert på egne definisjoner og kunnskap?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.047
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva prøver du EGENTLIG å si her Asbjørn? At uten en viss innsikt er aktiv eq å fraråde? At FIR gir de svar alle vil ha?

Tilslutt, hvor inkluderende er dette ifht hobbyen? Eller er det et indirekte forsøk å markere elitisme basert på egne definisjoner og kunnskap?
    Nja, det jeg tenkte på var sånt som pre-ringing i filtre hvis man setter opp altfor bratte delefilterflanker, men jeg gadd ikke prøve å forklare det i detalj. Det er et litt omfattende tema og way off topic her. Selv har jeg vel endt opp med 48-96 dB/oktav og lineær fase for delefiltrene for å prøve å balansere mellom kryssende hensyn, selv om DEQX'ene tillater opptil 300 dB/oktav. Et annet problem man kan skaffe seg er å brenne av diskanter hvis man er litt overoptimistisk med delefrekvenser. Ikke spør hvordan jeg vet det. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    ABX siger ingenting, m kabel mafiaen elsker den, og det er jo altid en god ting vis man kan bilde sig selv ind at det billigste er det Bedste.
    Tror vi kan nøye oss med å si at kabelmafiaen liker å snakke om fortreffeligheten av ABX mer enn å gjennomføre den.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Nja, det jeg tenkte på var sånt som pre-ringing i filtre hvis man setter opp altfor bratte delefilterflanker, men jeg gadd ikke prøve å forklare det i detalj. Det er et litt omfattende tema og way off topic her. Selv har jeg vel endt opp med 48-96 dB/oktav og lineær fase for delefiltrene for å prøve å balansere mellom kryssende hensyn, selv om DEQX'ene tillater opptil 300 dB/oktav. Et annet problem man kan skaffe seg er å brenne av diskanter hvis man er litt overoptimistisk med delefrekvenser. Ikke spør hvordan jeg vet det. :)
    Takk for at du forklarer. Alltid greit å se anvendt kunnskap. Så slipper kanskje andre å svi diskanter.. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.047
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer detaljer rundt den hendelsen: Jeg bygde om et par dynaBel Euforia til aktiv drift. Bassmellomtonene i Euforia er Seas Excel W17 som har en stygg oppbrytning ved 5-6 kHz. Forvrengningen begynner å stige allerede fra rundt 2 kHz. Slakke filtre og høye delefrekvenser vil gi en heller "nådeløst avslørende" høyttaler hvor hard forvrengning lurer like under hørbarhetsterskelen og det skal lite til fra andre forvrengningskilder for å få den til å glefse til. Trikset er å dele bratt og så lavt som diskanten tillater for å klippe bort mest mulig av den forvrengningen. Standard delefilter er 24 dB/oktav ved 2,4 kHz (mener jeg å huske). Så jeg forsøkte å dele nokså loddrett ved 2,2 kHz (tror jeg det var). Det låt veldig bra til å begynne med, men etter hvert begynte diskantene å fade ut og det hele ble bare mørkt og innelukket. Diskantene døde en langsom termisk død. Etter å ha kjøpt et par nye Scanspeak Revelator-diskanter valgte jeg å sette delefrekvensen tilbake til 2,4 kHz og dele med 96 dB/oktav i stedet. Da overlevde de. :)

Som sagt, man kan skaffe seg nye og interessante problemer hvis man ikke helt vet hva man holder på med. Det er veldig lett å gjøre ting i DSP. Konsekvensene finner man i så fall ut etterhvert, og skriver dem på kontoen for læring.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Personlig smak er en privatsak, misjonering av personlig smak er slitsomt, misjonering av personlig smak under dekke av at det er bedre er bare underlig. Jeg mener sistnevnte er en typisk trigger i disse trådene. Gjerne sammen med realistenes mere vitenskapelige tilnærming. Unntak finnes.
    Hvis man mener at nøytralitet er viktigere enn personlig smak (når disse avviker) så er det en ærlig sak, ja - uavhengig av ståsted.
    Hvis noen derimot nærmest insisterer på at at nøytralitet er den eneste rette vei, så mener jeg det blir feil.
    Altså, hvis noen mener at ‘kabel A lyder bedre i mitt anlegg enn kabel B’ så må det respekteres.
    Når det er sagt så må vi ha en objektiv baseline. Baseline kan ikke være synsing og personlig smak.
    Derfor bør man utøve forsiktighet når man kommer med absolutte anbefalinger til andre.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Jeg anbefaler (forhåpentligvis) sjelden da mine anbefalinger neppe er nøytrale og bør være av liten interesse for andre. Derfor synes jeg også at anbefalinger av f.eks. dyre kabler er meningsløst.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg anbefaler (forhåpentligvis) sjelden da mine anbefalinger neppe er nøytrale og bør være av liten interesse for andre. Derfor synes jeg også at anbefalinger av f.eks. dyre kabler er meningsløst.
    Forskjellen er vel isåfall at du har en bestemt mening som du ikke meddeler andre, mens andre gjør dette her inne?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn