Virker som du antyder at HFS uten high end er nokså destruktivt, om jeg oppfatter det riktig?
Vel, her er litt av min mening:
Det finnes sikkert flere produkter i high end segmentet som kanskje er verd det de koster, men jeg har mine tvil om at det gjelder de fleste merker og produkter i prisklasse 3-400.000 til flere millioner.
Det har vel egentlig ikke skjedd så mye på innovativ utvikling i lydreproduksjon sammenlignet med andre tekniske bransjer, som samfredsel og kommunikasjon (bil, mobiltlf...osv.osv) rett og slett fordi det ikke er en prioritert bransje i den helt STORE sammenhengen.
Dette igjen, baner vei for useriøse aktører som skor seg på en noe begrenset gruppe av naive og pengesterke eller rett og slett lettlurte menn i sin beste alder.
Det å sette likhetstegn ved skyhøy kostnad og kvalitet i hifi bransjen er noe jeg IKKE vil være med på.
Jeg tror high end er en generelt liten gruppe på HFS blant de tusener som er registrert her, kanskje ikke så veldig mange aktive av de som er registrert her.
Men de aller fleste her er da genuint intressert i god hifilyd og har også god lyd hjemme i hula eller stua si uten at de pøser ut flere hundre tusen av kontoen sin.
Mange high end og kabel aktører pøser på med "rocket science" til den store gullmedalje, og flere biter jo på, ellers hadde jo ikke Nordost, PSaudio og andre lignende tjent inn sine skitne gullpenger.
Hifi er IKKE rocket science. I alle fall ikke i dag. Høyttaler design er heller ikke rocket science.
Jeg gjentar meg sikkert stadig vekk her på HFS, men det gjør også du Distinctive. (har det noe med alder å gjøre?)
Du har postet flere titalls ganger at DIY folket mener DIY gruser dyre og flotte høyttalere....deg om det.
Gjør de det? Gjør de det ikke?
Teknisk sett er det faktisk ikke så veldig vanskelig og selv lage en høyttaler som gruser butikkhøyttalere på pris.
Visuelt sett blir det kanskje litt mer utfordrende og kostbart da kanskje mange DIYere ikke har verkøy/kunnskap/evner/vilje til lage "fabrikkfinnish"