Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kontakter burde igrunn vært et like hett tema som kabler.... men det er det ikke. :rolleyes:
    Bare det står WBT eller Furutech er du homesafe...

Jeg i min all naivitet, trodde at det burde være minst mulig gods i en kontakt, og som attpåtil har nettopp det.... KONTAKT.
    Fattig og naiv som jeg bruker jeg kun Neutrik....
    HVA? Er du gal mann.
    Skruestikke montert bak på ht må til, helst forgylt med ett eller annet lurium.
    Dette kommer til å låte DRITT. Trodde bedre om deg:):):):)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.061
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går dette utover kvelden/ natta tro?
    :):):)
    Vet ikke, men jeg tenkte også den tanken. Selv skal jeg hente et flyttelass for junior og venter deretter spent på neste sett måleresultater fra Armand på Bifrôst-prototypen, så diskusjonen fortsetter nok uten meg i kveld. Siste bulletin fra Kongsberg i natt var at halve forsterkeren er oppe og allerede ser veldig lovende ut. Det får vel regnes som tredje forsøk på en DIY-forsterker som skal slå alle kommersielle konstruksjoner mht støy og forvrengning. ;)

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Steinost: Betyr ikke så mye hvike diy anlegg jeg har hørt, men noen av dem er kjente her. Det beste jeg hørte spilte da ganske bra, men artistene hørtes ut som de var 3 m høye og med 1 meter bred munn. Det var imponerende lyd på den måte at det var impoenrende lite realistisk mht å kunne trace et flygel feks i realistisk størrelse. eller så var artistene dverger eller kjemper. Bassen var formidabel, men med lite nyanser i den, min gamle audio physic terra spiller bass lysår bedre. Det er greit at du er blitt diy frelst, men jeg blir det aldri. Det betyr derved ikke at jeg ikke bryr meg om akustikk i den grad det lar seg gjøre, eller at sinnet mitt ikke er åpent, for er det noe jeg streber etter, er det å åpne sinnet mitt for den best mulige lydopplevelse..diy er bare ikke i min gate, sorry

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.061
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er da ikke så veldig vanskelig å prioritere pinpoint imaging i stedet hvis det er det man ønsker. I tillegg til basskapasitet er et annet grunnleggende designvalg avveiningen mellom gigantisk lydpanorama vs pinpoint imaging og et mer avgrenset lydbilde. Det forutsetter også stenkoll på spredningsmønster fra høyttalerne og refleksjoner i rommet. DIY’eren vet jo hvilket rom dette skal inn i og hva som er lyttepreferansene. Personlig ville jeg ha panorama, mens andre foretrekker et lydbilde som mer kan sammenlignes med hodetelefoner i nærfelt. Da er det jo bare å bygge etter det, da.

I de aller mest avanserte konstruksjonene kan man velge dette i DSP, f eks B&O BeoLab 90. Den har en innstilling for pinpoint og en annen for panorama. Man må fortsatt velge en av delene, men kan gjøre det digitalt uten å bytte høyttaler. Det forutsetter også elementer på sidene av høyttalerne, ikke bare foran og bak som på mine. Det lar seg bare ikke gjøre i et tradisjonelt design med alle elementer i linje på forsiden av høyttaleren. Kan det gjøres i en kjøpehøyttaler? Åpenbart, men da har man stort sett BeoLab 90 å velge mellom. Kan det gjøres av en kompetent DIY’er? Selvfølgelig. Kan det gjøres med å bytte mellom overprisede kabler? Glem det.

https://www.bang-olufsen.com/en/collection/speakers/beolab-90

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel heller aldri derfor jeg har kjøpt kabler som har kostet mer enn 1,50 kr metern på den lokale supern. Enkelt og greit fordi det låter bedre. Men si meg, har du hørt Beolab 90? For hvis de er en slags mal på hva en kompetent diy arbeider kan gjøre, er jo ikke resultatet særlig oppmuntrende??

Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Alle kverulantene her inne
    Og hvilke opplysninger har jeg bidratt med (siden det var meg du svarte)?
    Å redde audiofile fra lurendreiere og 'innstendig forklare' hvorfor det ikke finnes signifikante kabelforskjeller ut fra naturlover, ol.
    Hva er trist?
    Innstillingen til egen hobby - la meg rette dette til nitrist!

Føl dere gjerne truffet de som vil - men jeg regner ikke med det.
    Mulig jeg misforstår, men hvorfor er det nitrist å ha et rasjonelt forhold til hobbyen? Det er jo mer enn nok å jobbe med likevel. Og musikken koser man vel seg med uansett ståsted?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    En av mine helter har masse fin info som vil være til nytte for å lage et optimalt Hi-Fi system. Myntet mest på DIY'ere, men vil nok være interessant lesning for de som kjøper ferdige anlegg også. Her er det nok å sette seg inn i, og så uendelig mye mer interessant enn prosa fra kulørte blader..
    Frontiers

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Mulig jeg misforstår, men hvorfor er det nitrist å ha et rasjonelt forhold til hobbyen? Det er jo mer enn nok å jobbe med likevel. Og musikken koser man vel seg med uansett ståsted?
    Jeg oppfatter mange av 'diskusjonene' mer som 'hundsing' av hobbyen vår og skjønner lite av bakgrunnen for dette. HFS er et HiFi forum og en del innlegg virker på meg som nærmest naturstridige og nedlatende heller enn rasjonelle på dette punktet. Men bare 'diskuter' i vei......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.061
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det handler kanskje også om en definisjon av hva «hobbyen vår» går ut på. Les gjerne linken til Siegfried Linkwitz’ «Frontiers» som Armand nettopp la ut. Mye av det jeg baler med i min hobby er på den listen. Det handler om å skape en troverdig illusjon av levende artister via to audiokanaler i et delvis reflekterende boligmiljø. Legg også merke til punkt H på Linkwitz’ liste: http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#H

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Alle kverulantene her inne

Å redde audiofile fra lurendreiere og 'innstendig forklare' hvorfor det ikke finnes signifikante kabelforskjeller ut fra naturlover, ol.
    Hva er trist?
    Innstillingen til egen hobby - la meg rette dette til nitrist!

Føl dere gjerne truffet de som vil - men jeg regner ikke med det.
    Problemet med å redde folk fra svindlere er at folk helst ikke vil reddes, men blir dypt fornærmet hvis man forteller dem at den postboksen de sender penger til er bare tøys. DnB får ofte samme respons når de stopper enkeltes utenlandsoverføringer til romantiske forbindelser som bare behøver en overføring til for å kunne betale for flybilletter til å møtes. Helt uten sammenligning forøvrig, selvsagt. ;)

Det litt mer seriøse poenget er at dette er et diskusjonsforum, og da er det ingen som har blankorettighet til å bli fortalt at alt de gjør er like genialt. Hvis jeg mener at noen hiver bort pengene sine på tøys ser jeg ingen moralsk plikt til ikke å si det. Fortrinnsvis i litt mer diplomatisk form av hensyn til de som måtte føle seg truffet, men det ville være mer problematisk å bare jatte med og le på bakrommet.

Å finlytte til minimale til ikke-eksisterende forskjeller mellom overprisede ledningsbiter er forøvrig ikke min egen hobby.
    Selvfølgelig kan du si det:) På samme måte som jeg kan si at diy er bortkastet penger. Vi kan si hva vi vil uten at noen skulle føle seg truffet av den grunn...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det handler kanskje også om en definisjon av hva «hobbyen vår» går ut på. Les gjerne linken til Siegfried Linkwitz’ «Frontiers» som Armand nettopp la ut. Mye av det jeg baler med i min hobby er på den listen. Det handler om å skape en troverdig illusjon av levende artister via to audiokanaler i et delvis reflekterende boligmiljø. Legg også merke til punkt H på Linkwitz’ liste: Frontiers
    Ja, baseline er nok veldig forskjellig.
    Men det faktum at begrepene ‘high end’ og ‘audiofil’ nærmest spyttes ut som skjellsord på et hifi forum blir jeg bare ikke klok på.
    Og da snakker jeg ikke bare om kabel-alibiet som brukes som et mantra.
    Kommer man direkte inn i en av de ‘verste’ trådene, så tror man at man har forvillet seg inn på et helt feil forum og treffer folk med interesser hinsides ens egne. Forstå det den som kan. :confused:
    Fint med allsidige meninger i et diskusjonsforum - javel

2

2xJ

Gjest
    Er ikke det du nevner er et mer typisk norsk/nordmann fenomen ? At vi i bunn og grunn ikke har hørt om andre ting enn janteloven ?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.825
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har du jo ikke Tors hammer lengre, men i følge mytologien kommer den tilbake:) Hva skal vi kalle den nye mjølner?

Jeg kan også være med:) ref wikipedia:
    Vidar (eller Víðarr) er i den norrøne mytologien sønn av Odin og jotunkvinnen Grid. Nest etter Tor er han den sterkeste av alle gudene.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er ikke det du nevner er et mer typisk norsk/nordmann fenomen ? At vi i bunn og grunn ikke har hørt om andre ting enn janteloven ?
    Jeg er på dette forumet for å treffe likesinnede.
    Men nok om dette og tilbake til det lukkede Audiofil forumet på Facebook.
    Her kan jeg raljere i vei i min fortapte verden og ingen popper hull i foliehatten min >:D

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel heller aldri derfor jeg har kjøpt kabler som har kostet mer enn 1,50 kr metern på den lokale supern. Enkelt og greit fordi det låter bedre. Men si meg, har du hørt Beolab 90? For hvis de er en slags mal på hva en kompetent diy arbeider kan gjøre, er jo ikke resultatet særlig oppmuntrende??
    Der kommer det igjen noen merkelige utsagn. Det er vell ingen av oss diy som sier att det er malen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfatter mange av 'diskusjonene' mer som 'hundsing' av hobbyen vår og skjønner lite av bakgrunnen for dette. HFS er et HiFi forum og en del innlegg virker på meg som nærmest naturstridige og nedlatende heller enn rasjonelle på dette punktet. Men bare 'diskuter' i vei......
    Hørt uttrykket «å lese slik Fanden leser Bibelen»?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.340
    Sted
    Langesund
    Steinost: Betyr ikke så mye hvike diy anlegg jeg har hørt, men noen av dem er kjente her. Det beste jeg hørte spilte da ganske bra, men artistene hørtes ut som de var 3 m høye og med 1 meter bred munn. Det var imponerende lyd på den måte at det var impoenrende lite realistisk mht å kunne trace et flygel feks i realistisk størrelse. eller så var artistene dverger eller kjemper. Bassen var formidabel, men med lite nyanser i den, min gamle audio physic terra spiller bass lysår bedre. Det er greit at du er blitt diy frelst, men jeg blir det aldri. Det betyr derved ikke at jeg ikke bryr meg om akustikk i den grad det lar seg gjøre, eller at sinnet mitt ikke er åpent, for er det noe jeg streber etter, er det å åpne sinnet mitt for den best mulige lydopplevelse..diy er bare ikke i min gate, sorry
    Du er hjertelig velkommen hit hvis det er av interesse. Skal ikke se bort i fra at du går herfra med hevet hode. Det er vel ganske sikkert. Har ennå ikke klart å overbevise noen high end gutter om at dette er bra nok, og ikke er det meningen heller. DIY gutter driver på sin måte og dere på deres måte.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Apekister kalles det, nettopp fordi lyden aldri slipper fra kassene.
    Lyden dør der og da, og gir aldri den samme meningen som det dipoler og horn gjør. :cool:
    Horn og dipoler, hva har de for felles egenskaper? Jeg spør, fordi jeg fatter at horn "blæser" forover mens dipoler gjør det forover og bakover.

Jeg også, syntes alltid dipoler og alle andre kosntruksjoner som også gir lyd bakover/til sidene - høres mer livlig ut.
    Men, er det mer riktig (!) enn punktformelig lyd fra én kilde forand deg?

Konsertsalen, skaper jo refleksjoner fra musikerne med sine vegger, noe jeg mener stueveggene også gjør fra høyttalerne - hvor det lett å tenke "trenger man aktiv refleksjon (fra eks. dipolkonstruksjoner) så lenge en passiv refleksjon uansett kommer fra ens egne vegger?"
    Felles egenskap er at dem ikke har kasse. Og iht mitt lydideal så er det et pluss.
    Jeg drister meg til å si at det er spredningskontroll som utgjør den store forskjellen :) det er et kjempepluss for begge disse konstruksjonene, og hvorfor jeg er veldig glad i dem i hvertfall. Dog synes jeg det går an å få utmerket lyd med det meste av konstruksjoner så lenge det designes fornuftig.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er på dette forumet for å treffe likesinnede.
    Men nok om dette og tilbake til det lukkede Audiofil forumet på Facebook.
    Her kan jeg raljere i vei i min fortapte verden og ingen popper hull i foliehatten min >:D
    Likesinnede? Det finner du vel ikke her? :cool:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg letet virkelig med lys og lykte her inne for å finne et eksempel, ja. :p

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Der kommer det igjen noen merkelige utsagn. Det er vell ingen av oss diy som sier att det er malen.
    Takk, jeg liker å være merkelig..Ta utsagnet mitt med en klype salt eller to, jeg trakk fram Beolab 90 som en mulig mal, fordi du nevnte at det muligens var noe som kunne blitt utført av kompetente diyselfere, og da la jeg den som en liten list/mal ( ikke så merkelig det vel) :)

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Du er hjertelig velkommen hit hvis det er av interesse. Skal ikke se bort i fra at du går herfra med hevet hode. Det er vel ganske sikkert. Har ennå ikke klart å overbevise noen high end gutter om at dette er bra nok, og ikke er det meningen heller. DIY gutter driver på sin måte og dere på deres måte.
    hjertelig takk for invitt, det hadde vært veldig kjekt. Det samme gjelder deg også, er du i området ( Stavanger ) Hvor holder du til ?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.340
    Sted
    Langesund
    hjertelig takk for invitt, det hadde vært veldig kjekt. Det samme gjelder deg også, er du i området ( Stavanger ) Hvor holder du til ?
    Er selvfølgelig nysgjerrig på oppsett som har en så entusiastisk eier. Er sikke på at det spiller råflott. Mitt bosted er i Langesund

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel ikke det jeg spurte om. Jada, det er enkelt å finne innlegg fra medlemmer som liker å gjøre narr av kabeltroende etc, på samme måte som det er enkelt å finne innlegg fra medlemmer som liker å gjøre narr av «kabelskeptikere». Alle disse kan du trygt bare la være å ta på alvor, eller ignorere.

Å tolke det at noen av oss tror mange tiltak som kabelbytter, kabelløftere, shakti-steiner , etc. er humbug, er å «hundse hobbyen», er å lese innleggene slik Fanden leser bibelen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Det var vel ikke det jeg spurte om. Jada, det er enkelt å finne innlegg fra medlemmer som liker å gjøre narr av kabeltroende etc, på samme måte som det er enkelt å finne innlegg fra medlemmer som liker å gjøre narr av «kabelskeptikere». Alle disse kan du trygt bare la være å ta på alvor, eller ignorere.

Å tolke det at noen av oss tror mange tiltak som kabelbytter, kabelløftere, shakti-steiner , etc. er humbug, er å «hundse hobbyen», er å lese innleggene slik Fanden leser bibelen.
    Jeg tror svaret var til mitt innlegg ;)

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.910
    Sitat Asbjørn:

"Å finlytte til minimale til ikke-eksisterende forskjeller mellom overprisede ledningsbiter er forøvrig ikke min egen hobby".

You could have fooled me :rolleyes:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Jeg tror svaret var til mitt innlegg ;)
    Uavhengig av hvem svaret er til, så er ikke den registrerte fiendeskapen til high end utelukkende knyttet til kabeldebatten.
    Det er mange her inne som rett og slett ikke kan fordra high end og bruker masse tid og energi på nettopp å kommentere dette.
    Så kan vi ha våre teorier om hvorfor.
    Uansett imponerende at man gidder.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som det er på tide med en liten oppsummering og kommentar fra et av tidenes største musikk ikoner ...

Na, na-na-na-na
    Ooh-ooh, na, na-na-na-na
    Ooh-ooh, na, na-na-na-na
    Ooh-ooh, ooh-ooh
    Well, I have been in you, baby
    You have been in me
    And we have been so intimately
    Entwined
    And it sure was fine
    I have been in you, baby
    You have been in me
    And so you see
    We have be so together
    I thought that we would never
    Return from forever
    (Return from forever)
    (Return from forever)
    You have been in me
    And understandably
    I have been in and outta you (in and outta you, in and outta you)
    And everywhere
    You want me to (in and outta you)
    Yes, you know it's true
    And while (I was inside)
    I mighta been (undignified)
    And that is maybe (why you cried)
    I don't know
    Maybe so, but what's the difference now?
    Aw, little girl, there ain't no time to wash yer stinky hand
    Go 'head…

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var vell ikke akkurat dette han var mest kjent for.
    Men det er jo fredag.
    Men att han er et stort ikon er det vell ingen tvil om, men det er andre ting jeg vill huske han for en dette:)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Hipri eller hifi? (Jeg aner ikke hva videoen handler om da jeg aldri gidder se på slike.)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Virker som du antyder at HFS uten high end er nokså destruktivt, om jeg oppfatter det riktig?

Vel, her er litt av min mening:
    Det finnes sikkert flere produkter i high end segmentet som kanskje er verd det de koster, men jeg har mine tvil om at det gjelder de fleste merker og produkter i prisklasse 3-400.000 til flere millioner.

Det har vel egentlig ikke skjedd så mye på innovativ utvikling i lydreproduksjon sammenlignet med andre tekniske bransjer, som samfredsel og kommunikasjon (bil, mobiltlf...osv.osv) rett og slett fordi det ikke er en prioritert bransje i den helt STORE sammenhengen.

Dette igjen, baner vei for useriøse aktører som skor seg på en noe begrenset gruppe av naive og pengesterke eller rett og slett lettlurte menn i sin beste alder.
    Det å sette likhetstegn ved skyhøy kostnad og kvalitet i hifi bransjen er noe jeg IKKE vil være med på.

Jeg tror high end er en generelt liten gruppe på HFS blant de tusener som er registrert her, kanskje ikke så veldig mange aktive av de som er registrert her.
    Men de aller fleste her er da genuint intressert i god hifilyd og har også god lyd hjemme i hula eller stua si uten at de pøser ut flere hundre tusen av kontoen sin.
    Mange high end og kabel aktører pøser på med "rocket science" til den store gullmedalje, og flere biter jo på, ellers hadde jo ikke Nordost, PSaudio og andre lignende tjent inn sine skitne gullpenger.

Hifi er IKKE rocket science. I alle fall ikke i dag. Høyttaler design er heller ikke rocket science.
    Jeg gjentar meg sikkert stadig vekk her på HFS, men det gjør også du Distinctive. (har det noe med alder å gjøre?)
    Du har postet flere titalls ganger at DIY folket mener DIY gruser dyre og flotte høyttalere....deg om det.
    Gjør de det? Gjør de det ikke?
    Teknisk sett er det faktisk ikke så veldig vanskelig og selv lage en høyttaler som gruser butikkhøyttalere på pris.
    Visuelt sett blir det kanskje litt mer utfordrende og kostbart da kanskje mange DIYere ikke har verkøy/kunnskap/evner/vilje til lage "fabrikkfinnish"

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Lurer på hva den prinsipielle forskjellen mellom "DIY" og "high end fra dyrt merke" er.

Trodde det til syvende og sist var snakk om mennesker som med mer eller mindre relevant kunnskap konstruerte noe greier som lager lyd.

Kanskje noen kan opplyse meg både om det, og kanskje i tillegg om hvorfor den diskusjonen har noe å gjøre i en tråd om studiekabler vs. high-end kabler (ihvertfall kabler som kommer med high-end prislapp samt nøye forfattet markedsføringstøys).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn