Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 2

2xJ

Gjest
    Spredningsmønster, og alt det som nevnes måles i et rom. Derfor man måler for og få dem svarene.
    At øret og hjerne skal ha det avgjørende, er vi helt enig i.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spredningsmønster, og alt det som nevnes måles i et rom. Derfor man måler for og få dem svarene.
    At øret og hjerne skal ha det avgjørende, er vi helt enig i.
    Ja, det tenkte jeg ikke på ved innlegget mitt til Espen L lenger bak her.
    Rommet er jo med på å vise fr.respons i lytteposisjon og vil maskere forskjellige høyttaleres egensignatur ved visning av målegrafer.
    Forskjellene på høyttalere og ht.elemeter vil vel bli tydeligere, målt i anekoisk rom eller utendørs og nærfeltmåling.

Sist redigert:

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.470
    Sted
    Skien
    En ting som var til stor hjelp for meg som både man kunne tydelig se på målinger og høre med ørene var tiltakene jeg gjorde for å få ned etterklangstid i stuen.
    Disse Rockfon master platene gjorde susen :)

IMG_4135.jpg

IMG_4136.jpg

Mvh: Espen L

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg har et enormt membranareale over 400Hz som ikke beveger seg mye (corrugated alu ribbon tweeter) og open baffle woofers. Vanskelig å benytte de samme nevnte kriterier som tradisjonelle elementer når det skal måles.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.381
    Torget vurderinger
    1
    Har kanskje nevnt det før, men nevner det igjen. Klotz og Nordost bruker samme kontakter på kablene, nemlig Neutrik kontakter.
    Det er hverken mer magisk eller måleverdi bedre med kontaktene fra noen av disse to leverandørene, da begge lages fra samme fabrikk hos Neutrik.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.396
    Torget vurderinger
    2
    De kalles gjerne z plugg eller laboratorieplugger og fås for noen få kroner i elektrinikknettbutikker

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et enormt membranareale over 400Hz som ikke beveger seg mye (corrugated alu ribbon tweeter) og open baffle woofers. Vanskelig å benytte de samme nevnte kriterier som tradisjonelle elementer når det skal måles.
    Hva er problemet med det "voldsomme" membranarealet ditt ved måling?
    Ikke noe problem hos meg. Har 48 stk 3,5" fra 150hz til 4000hz så en stor Mundorf som tar over derifra.
    Man får ikke problem med måling pga arealet av en membran.
    Att de beveger seg lite har jo ikke noe med saken å gjøre.
    Men kan du ikke legge ut en REW måling av rommet ditt, vannfall og hele sulamitten?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg stusser over er hvor lite som faktisk skjer på målinger når man justerer eller bytter høyttalere med tanke på hvor mye lydmessig hørbart dette er!
    Spørs hva man måler. Forskjeller på høyttalere kommer definitivt godt frem med de rette målingene. Å måle høyttalerne i stuen og se på frekvensrespons, vannfall osv. viser veldig lite av hele bildet.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hva er problemet med det "voldsomme" membranarealet ditt ved måling?
    Ikke noe problem hos meg. Har 48 stk 3,5" fra 150hz til 4000hz så en stor Mundorf som tar over derifra.
    Man får ikke problem med måling pga arealet av en membran.
    Att de beveger seg lite har jo ikke noe med saken å gjøre.
    Men kan du ikke legge ut en REW måling av rommet ditt, vannfall og hele sulamitten?
    Jeg tenkte mest på diskusjonen rundt pappmembran materiale, osv.
    Jeg bruker ikke REW.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.396
    Torget vurderinger
    2
    REW gir en mulighet for å utvikle helt nye hifinevroser og anbefales varmt til alle som liker pink noise og frekvenssveip. Det. medfører sterkt sinne og frustrasjon hos kvinnelige partnere om de utsettes for tester. Videre kan konekvensn være at hifiutøveren utvikler en større interesse for akustikk og høyttaler//lytterposjosjon på bekostning av kabelhysteri, noe som kan skape visse frustrasjoner , spesielt hos kabelpredikanter. En vanlig bivirkning er overdreven tro på rette kurver som kan. medføre tynn og bassfartig og kraftløs lyd
    . Vred å følge riktige lærebøker kan dette unngås. Rew kan videre brukes til å måle frekvensgang og forvregning fasegang og støy på kilder og forsterkere itilleg til høyttalere, og selvsagt romrepons og refleksjoner og etterklang . Og høyttalersett impedansekurve. Veldig nyttig om man er litt teknisk interessert og leter forgjeves på tekniske måledata for sitt utstyr . Faren er at teknikk blir. viktigere en musikk, og at det er vondt å se at ens eget kostbare utstyr og rom har mangler. Men alt i alt et REW bruk et åpenbart gode brukt riktig. PS REW kan også simuler romrespons, men ikke skråtak som hos deg. For uregurlære rom trengs CARA.
    Viderekomne målere vil innse at hva mikrofon måler og hva vi hører er to ulike ting.... så en stygg kurve ikke nødvendigvis høres dårlig ut, i de tilfeller hvor direktelyden er jevn og uhørbare refleksjoner gir de målte irregulatitetene er lyden i praksis OK .

Men nå sporet vi av og sklir inn i akustikkforumet

Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    REW gir en mulighet for å utvikle helt nye hifinevroser og anbefales varmt til alle som liker pink noise og frekvenssveip. Det. medfører sterkt sinne og frustrasjon hos kvinnelige partnere om de utsettes for tester. Videre kan konekvensn være at hifiutøveren utvikler en større interesse for akustikk og høyttaler//lytterposjosjon på bekostning av kabelhysteri, noe som kan skape visse frustrasjoner , spesielt hos kabelpredikanter. En vanlig bivirkning er overdreven tro på rette kurver som kan. medføre tynn og bassfartig og kraftløs lyd
    . Vred å følge riktige lærebøker kan dette unngås. Rew kan videre brukes til å måle frekvensgang og forvregning fasegang og støy på kilder og forsterkere itilleg til høyttalere, og selvsagt romrepons og refleksjoner og etterklang . Og høyttalersett impedansekurve. Veldig nyttig om man er litt teknisk interessert og leter forgjeves på tekniske måledata for sitt utstyr . Faren er at teknikk blir. viktigere en musikk, og at det er vondt å se at ens eget kostbare utstyr og rom har mangler. Men alt i alt et REW bruk et åpenbart gode brukt riktig. PS REW kan også simuler romrespons, men ikke skråtak som hos deg. For uregurlære rom trengs CARA.
    Viderekomne målere vil innse at hva mikrofon måler og hva vi hører er to ulike ting.... så en stygg kurve ikke nødvendigvis høres dårlig ut, i de tilfeller hvor direktelyden er jevn og uhørbare refleksjoner gir de målte irregulatitetene er lyden i praksis OK .

Men nå sporet vi av og sklir inn i akustikkforumet
    I CARA, kan man stille vise parameter, god stemme forståelse, foreksempel, og programmet opererer i standart med optimering av en flat frekvens som er faldende i retning diskant på rundt 3 til 6 db.
    Har aldrig brugt REW så ved ikke hva option som ligger der.

Mvh

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    REW er ett verktøy for å se hva som er galt, noe man mange ganger ikke veit før man ser det på en kurve.
    De aller fleste rom har noen søkk og dipper som er en 10 til 20 db feil.
    De fleste som driver med dette er ikke innterisert i så rett kurve som mulig, men uten disse søkk og topper.
    Det vi kaller entone bass er vi ute ette å få bort.
    Det blir langt fra flatt og kjedelig, det tror jeg de som har besøkt meg kan skrive under på:)
    Men ja vi sporer av som vanlig, kabler kan gjøre mye ugang med lyden ingen tvil om det;)

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Likevel foretrekker jeg å bruke mest penger på det jeg hører mest forskjell på, og minst penger på det jeg hører minst forskjell på.
    Da blir det kablene som får minst oppmerksomhet i mine ører.
    Men at vi hører ting på forskjellig måte er da vel helt greit.
    Dette er en sunn og pragmatisk holdning. Hadde alle Kabelfornektere vært som deg, hadde jeg sluppet å bry meg så veldig. Verre med de smart- ass`ene som skal overprøve resten av verden bare fordi de har greid å ta en master- utdanning i et eller annet en gang i tiden.
    For ikke å snakke om de smartassene som fortvilt prøver å overbevise verden om å bruke penger på innbilte forskjeller de ikke selv forstår eller kan dokumentere finnes, bare fordi de har greid å ta en masterutdanning i et eller annet en gang i tiden.
    Her tuller du...Dyre kabler har vært i salg lenge før jeg begynte med hifi. Det er ikke min ide. Det er bare produkter jeg har kjøpt. Det er ikke noe jeg kan dokumentere heller, eller trenger å gjøre. Jeg trenger ikke noen aksept fra de mange halvhørende her, heller, vedrørende disse tingene. Eneste grunnen til at jeg masser om dette, er at jeg er så ond at jeg ikke vil la slike som deg slippe unna med livsløgnen deres. Vi snakker for øvrig om troverdigheten til en hel bransje, versus "skriverier" av typen man finner på Hegnar Online, facebook- kommentarer til avisartikler o.s.v. Dette er den høyeste plattform kabelfornektere får, da de skriver bare masse sprøyt som ikke angår den øvrige, nortmalthørende verden. Som klarer seg fint uten deres idiotiske "avsløringer" (som er mest avslørende for dere selv).

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eneste grunnen til at jeg masser om dette, er at jeg er så ond at jeg ikke vil la slike som deg slippe unna med livsløgnen deres.
    Det høres mer ut som du blir hissig fordi noen pirker i "livsløgnen" din

Livsløgn, forresten? SÅ viktig er vel ikke hifi.

I en annen tråd her finnes bl.a. disse:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance
    https://rationalwiki.org/wiki/Backfire_effect
    https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
    https://en.wikipedia.org/wiki/Belief_bias
    https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias#continued_influence_effect
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hostile_attribution_bias
    https://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_truth_effect
    https://en.wikipedia.org/wiki/Subjective_validation
    https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence

Helt naturlige mekanismer i tankesettet til friske mennesker. Bare hvis noen er interessert. Kanskje en case study?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Regner med at oppfordring til lesing av linkene over addresserer både subjektivister og objektivister?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Helt naturlige mekanismer i tankesettet til friske mennesker. Bare hvis noen er interessert. Kanskje en case study?
    En oppgave til deg kan være å finne en eneste produsent av noe som helst fysisk, der produktene selges for penger, og der produktene kun er basert på bløff. Tror ikke du greier å finne noe. Men dere synes det er "naturlig" at det kan selges virkningsløse hifiprodukter i generasjoner. Beklager, slikt skjer bare ikke.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.469
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    En oppgave til deg kan være å finne en eneste produsent av noe som helst fysisk, der produktene selges for penger, og der produktene kun er basert på bløff. Tror ikke du greier å finne noe. Men dere synes det er "naturlig" at det kan selges virkningsløse hifiprodukter i generasjoner. Beklager, slikt skjer bare ikke.
    Shaki?

mvh

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.243
    Sted
    Sørlandet
    Det er så mange slike produkter at forumet har en egen tråd for nettopp slike: http://www.hifisentralen.no/forumet...eaks-som-er-sa-over-top-ingen-ga-r-pa-de.html

-BB-

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Regner med at oppfordring til lesing av linkene over addresserer både subjektivister og objektivister?
    Selvsagt.
    Det var da endelig godt, for argumenter fra kapasiteter som Geir Fredriksen og Soulsonic preller jo fullstendig av (kommenteres ikke) da det jo ikke passer inn i verdensbildet. Kanskje hvis Linkwitz hadde sagt noe positivt om kabler, så hadde 0.00001% av objektivistene hevet øyebrynene, men fortsatt å messe videre med sitt ‘overbevisende’ budskap selvsagt (faller inn under de nevnte ‘naturlige mekanismer’).
    Og deretter kommer det sedvanlige svaret ‘ingen har vel sagt at det ikke er forskjell på kabler’ for hvis man står på huet og driter i vinkel så er det jo en aaaaaaaanelse forskjell grunnet dårlig kabeldesign (EQ effekt) og dårlig konstruert oppkoblet utstyr, bare slik at man garderer seg litt..... (stråmann - stråmann!)

Jeg kan dog være med på at når det gjelder lydkvalitet per krone så er det sikkert gjøremål som kan komme foran i køen, men det er underordnet når man er kommet dithen at man vil skvise det siste ut av lytteeksersisen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mange som baserer seg kun på suggesjon. Uten å ha gjort noen dypdykk, så er navn som Nordost, Cardas, Lessloss, Machina Dynamica, etc. Beklager, men slikt skjer dessverre hele tiden

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.877
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    kan selges virkningsløse hifiprodukter i generasjoner. Beklager, slikt skjer bare ikke.
    Jo - skjer hele tiden. Så lenge tilstrekkelig mange av typer med holdning som deg finnes, så vil dyre virkningsløse produkter med tvilsom, tildels ulovlig reklame/markedsføring eksistere. Tilbud - etterspørsel.
    Det er ikke bare innen hifi det er sånn. Flere andre bransjer også.

PS: Absolutt ikke mening å være ufin i det hele tatt i kommentaren, fikk bare problemer med å uttale meg på noen annen måte.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.061
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan også nevne hele homeopatibransjen og det meste annet som kalles "alternativt". Eventuelt kan man være litt mer diplomatisk og si at homeopatiske produkter er basert på usannsynlige hypoteser fra langt tilbake i tid som siden er ettertrykkelig motbevist gjentatte ganger, uten at det ser ut til å ha noen som helst betydning for kundene. De opplever jo at det virker på dem, og da så. Homeopatibransjen har også holdt det gående noen generasjoner uten at remediene har blitt et dugg mer virkningsfulle i mellomtiden.

Dere hørte om hun som døde av en overdose homeopati-medisin? Hun glemte å ta pillen sin to dager på rad...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det finnes mange som baserer seg kun på suggesjon. Uten å ha gjort noen dypdykk, så er navn som Nordost, Cardas, Lessloss, Machina Dynamica, etc. Beklager, men slikt skjer dessverre hele tiden
    Synes ikke de to førstnevnte havner i samme kategori som de to sistnevnte, men regner med at dine eksempler ble valgt med omhu for å understreke et poeng.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    9FCA95CA-CBD8-49AB-B2EC-D99DDF7FE886.gif

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Neida, det var bare noen jeg kom på i farta. De to første lager i alle fall bl.a. produkter som gjør noe. (leder strøm) Jeg ser poenget ditt, men samtidig har Nordost kanskje de mest utstuderte suggestive salgsmetodene.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det var da endelig godt, for argumenter fra kapasiteter som Geir Fredriksen og Soulsonic preller jo fullstendig av (kommenteres ikke) da det jo ikke passer inn i verdensbildet. Kanskje hvis Linkwitz hadde sagt noe positivt om kabler, så hadde 0.00001% av objektivistene hevet øyebrynene, men fortsatt å messe videre med sitt ‘overbevisende’ budskap selvsagt (faller inn under de nevnte ‘naturlige mekanismer’).
    Og deretter kommer det sedvanlige svaret ‘ingen har vel sagt at det ikke er forskjell på kabler’ for hvis man står på huet og driter i vinkel så er det jo en aaaaaaaanelse forskjell grunnet dårlig kabeldesign (EQ effekt) og dårlig konstruert oppkoblet utstyr, bare slik at man garderer seg litt..... (stråmann - stråmann!)

Jeg kan dog være med på at når det gjelder lydkvalitet per krone så er det sikkert gjøremål som kan komme foran i køen, men det er underordnet når man er kommet dithen at man vil skvise det siste ut av lytteeksersisen.
    Mener du at man burde gått inn i vennetråden til Audio Insight og konfrontere konstruktøren med hans syn på kabler? Det synes jeg er litt dårlig stil.

Jeg synes dessuten at du fremstår som om du har litt naiv tro på guruer. Jeg prøver å lære elevene mine at de ikke skal stole blindt på autoriteter, men heller komme med bevis, flere gode kilder, og gode argumenter i henholdsvis f eks matte, samfunnsfag og norsk.

At "lærern sa det" eller "Linkwitz mener det" er ikke et godt argument. Det bør dessuten ikke være overraskende at bransjefolk framsnakker kabler, da store deler av bransjen er avhengig av disse inntektene.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Vei, det mangler vel ikke på skulderklapping og fremsnakking av guruer her inne?
    Det er mulig jeg er naiv, men jeg stoler mer på en kapasitet enn synsere her inne.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.339
    Sted
    Langesund
    Kapasiteter er de som er holdne og tjener penger på det de driver med.
    Synserne er bare en gjeng her inne som er misunnelig og vil ødelegge for de som er så flinke å tjener penger på hifi - ja det er sånn det er!!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vei, det mangler vel ikke på skulderklapping og fremsnakking av guruer her inne?
    Det er mulig jeg er naiv, men jeg stoler mer på en kapasitet enn synsere her inne.
    De du fremstiller som synsere er faktisk kapasiteter her inne.
    Så den kommentaren falt på sin igjen forvridde sannhet fra din side.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    [Min utheving]

Det er jo et litt pussig «forsvar» for en bransje - boutique-kabler - som utelukkende er basert på synsing (supplert med litt kvasivitenskap, sviktende relevans og eventyrfortellinger).

mvh
    KJ

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det som er mitt inntrykk her inne er at noen kommer med en kabelpåstand som dokumenteres vitenskapelig (uten dermed å være korrekt eller den eneste farbare vei) og deretter kommer det en haug med disipler som slenger seg med i 'hylekoret'. På meg virker det ikke som om disse kommentarene baserer seg på egen erfaring, men nærmest oppfattes som en ren og ukritisk ryggmarsrefleks mhp. det aktuelle tema for å underbygge et poeng som passer i ens eget verdensbilde, utelukkende ut fra allmenn akseptert teori. Dette egner seg ikke særlig godt som rådgiving til andre etter min mening og oppfattes provoserende enkelte ganger, spesielt når man selv besitter både egnet utstyr og har lagt ned betydelig tid i å kartlegge lytteerfaringer, mm.
    Disse 'disiplene' er de jeg kaller for synsere.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.061
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om man ikke skulle gi andre råd ut fra allmenn akseptert og vitenskapelig dokumentert teori, hva skulle man ta utgangspunkt i da?

Fotnote: Teori = en konsistent modell av hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre, og som har prediktiv kraft til å forutsi hvordan utfallet kommer til å bli i nye forsøk. Det er få ting her i verden som er like praktisk som en god teori.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det som er mitt inntrykk her inne er at noen kommer med en kabelpåstand som dokumenteres vitenskapelig (uten dermed å være korrekt eller den eneste farbare vei) og deretter kommer det en haug med disipler som slenger seg med i 'hylekoret'. På meg virker det ikke som om disse kommentarene baserer seg på egen erfaring, men nærmest oppfattes som en ren og ukritisk ryggmarsrefleks mhp. det aktuelle tema for å underbygge et poeng som passer i ens eget verdensbilde, utelukkende ut fra allmenn akseptert teori. Dette egner seg ikke særlig godt som rådgiving til andre etter min mening og oppfattes provoserende enkelte ganger, spesielt når man selv besitter både egnet utstyr og har lagt ned betydelig tid i å kartlegge lytteerfaringer, mm.
    Så hvis man "bare" har vitenskapen å støtte seg på, bør man holde kjeft, for det kan hende healerene og homøopatene har rett likevel? Hører du hva du selv sier?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Om man ikke skulle gi andre råd ut fra allmenn akseptert og vitenskapelig dokumentert teori, hva skulle man ta utgangspunkt i da?
    Man kan være litt mer ydmyk mhp. at det er ikke alltid at den beskrevne vitenskapelig dokumentert teorien er fullt ut dekkende, selv om den ikke er feil.
    Dette har jeg pratet om før. Du husker muligens mine kommentarer 'måler vi alt korrekt?' 'Størrelses-setter vi betydninger korrekt?'

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Så hvis man "bare" har vitenskapen å støtte seg på, bør man holde kjeft, for det kan hende healerene og homøopatene har rett likevel? Hører du hva du selv sier?
    Nei, men hvis egne erfaringer ikke stemmer overens med teorien må man spørre oss om dette bare er innbilning (slik som mesteparten påstår) eller vi må se litt på hvordan teorien anvendes. Denne kommentaren fremstår selvsagt helt meningsløs for en som aldri har hørt kabelforskjeller.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Vitenskapen" arbeider hele tiden med å etterprøve, utfordre, dokumentere, forklare og bevise sine teorier, så det er ganske sikkert gjort allerede.

For prookollen: (Stjelt fra nettet for å finne en god formulering kjapt)

"De fleste av oss bruker ordet ”teori” på samme vis som vi bruker ordene ”idé” eller en gjetning. I vitenskapelig sammenheng brukes ordet som en beskrivelse på hvordan vi forstår og forholder oss til fakta."

Herfra: (grei lesning)

Hva betyr ordet teori i vitenskapen? | Prosent

En vitenskalig teori kan anses som fakta. Det er egentlig ikke noe man på rasjonelt vis kan velge å tro på eller ikke.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Problemet er at denne hamringen om teori ikke forklarer hvorfor det faktisk kan eksistere betydelige lydmessige forskjeller mellom kabler.
    Når man ikke hører det selv, så hamres det bare videre og det kommer alltid en vikarierende forklaring på fenomenet.
    Dessuten så er holdningen fullstendig upåvirket av andres argumenter (gjelder sikkert begge veier).
    Men nå er vi snart tilbake til square one i runddansen.....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er at denne hamringen om teori ikke forklarer hvorfor det faktisk kan eksistere betydelige lydmessige forskjeller mellom kabler.
    Når man ikke hører det selv, så hamres det bare videre og det kommer alltid en vikarierende forklaring på fenomenet.
    Men nå er vi snart tilbake til square one i runddansen.....
    Vi blir aldri enige, så det er jo greit nok. Stopper her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn