Ønsker anbefaling Studiomonitorer som stuehøyttalere - en dårlig idè ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det blir ikke mer "listening fatigue" i et godt anlegg hvor det spilles av dårlig materiale enn på et dårlig anlegg hvor det spilles av dårlig materiale. I tillegg til lydmaterialet er det anleggets nøytralitet som driver fatigue. Med andre ord: Det er mindre trøttende å høre på et godt (dvs. nøytralt) anlegg enn et dårlig anlegg gitt at man spiller av det samme lydmaterialet.

Lyktes jeg med å komme med noe alle kan enes om?

;-)
    Det er for mange ukjente variabler til å trekke en sånn konklusjon, tror jeg.

Si at det dårlige anlegget har en fallende frekvensgang fra 1-2Khz, nede kanskje 8-10db ved 20Khz.
    Det gode anlegget har en mer eller mindre rett frekvensgang.

Jeg vet iallfall hvilket anlegg som ville gitt meg lyttetrøtthet først på kjipt kildemateriale.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Den forskjellen jeg forsåvidt merker på mitt nåværende monitor-oppsett, er at det er veldig forskjell på hvor mye fantombilde/sound-stage en innspilling er i stand til å skape. Den forskjellen er mye mer uttalt på mitt nåværende anlegg enn på det jeg hadde før, der stereobildet i beste fall var diffust på det aller meste. Så det gjør at jeg lytter mer og lengre på gode innspillinger som virkelig benytter seg av stereoformatets muligheter. Men innspillingene med dårlig stereobilde har jo ikke blitt dårligere i seg selv. Bare at de gode har blitt bedre, så jeg hører mer forskjell?
    OlavE, din bemerkning om "fantombilde/sound-stage" er det musikkgjengivelse dreier seg om. Det er her Genelecene skiller seg fra Sennheiser HD800. HD800 er krystallklar, men du får ikke samme 3D-opplevelse som 8351a gir.

Jeg tror det vi alle jakter på, er "det uanstrengte fantom".

Og jeg tror lydproffene er flinkere i jakten på dette fantomet enn den jevne amatør.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det blir ikke mer "listening fatigue" i et godt anlegg hvor det spilles av dårlig materiale enn på et dårlig anlegg hvor det spilles av dårlig materiale. I tillegg til lydmaterialet er det anleggets nøytralitet som driver fatigue. Med andre ord: Det er mindre trøttende å høre på et godt (dvs. nøytralt) anlegg enn et dårlig anlegg gitt at man spiller av det samme lydmaterialet.

Lyktes jeg med å komme med noe alle kan enes om?

;-)
    Det er for mange ukjente variabler til å trekke en sånn konklusjon, tror jeg.

Si at det dårlige anlegget har en fallende frekvensgang fra 1-2Khz, nede kanskje 8-10db ved 20Khz.
    Det gode anlegget har en mer eller mindre rett frekvensgang.

Jeg vet iallfall hvilket anlegg som ville gitt meg lyttetrøtthet først på kjipt kildemateriale.

Class, sjekk det lange sitatet mitt tidligere i denne tråden fra Genelecs utviklingssjef Aki Mäkivirta (som service klipper jeg inn sitatet også rett nedenfor).

Sitatet kaster lys over hva som menes med "listening fatigue".

Svaret fra utviklingssjef Aki Mäkivirta burde interessere flere, for det illustrerer hvor mye tanke-, design- og utviklingsarbeid som ligger bak et aktivt monitorsystem. Utviklingssjefen i Genelec svarte slik:

"The term “fatigue-free” is similarly vague as “good-sounding” when it comes to monitoring loudspeakers. People tend to give it the meaning they find appropriate based on their personal experience. As you probably know most terms describing acoustics lack precise globally agreed technical definition. “Fatigue-free” is one of those terms. The literal meaning of the term is to imply that there is little or no fatigue. Fatigue is normally associated with a long period of listening to a loudspeaker. Most people associate the source of listening fatigue to be some characteristic in the sound that is overwhelmingly present and over time can becomes a hindrance to precise work with the loudspeaker. Fatigue is not an empty word or sophistication – listening fatigue is a very concrete experience of people using loudspeakers. Professionals will agree that certain products cause more fatigue than others. People working in the industry starkly disagree with your claim that there are no facts behind the term fatigue simply because most professionals have personal experience of listening fatigue.

Genelec has done many things throughout the history of the company to produce loudspeakers (and subwoofers) that sound neutral. Genelec products have been designed so that, as much as possible, they lack a characteristics or “sound” that they would impose on everything that is auditioned over the loudspeakers. What we have done includes highly linear drivers, controlled directivity of acoustic radiation, solid non-vibrating enclosures, linear low distortion bass reflex system enabling very clean reproduction of bass frequencies, enclosure shapes that do not diffract sound waves, power amplifiers connected directly to each driver and having high peak output to enable playback of peaks in audio without modification of the waveforms, signal processing that filters and equalizes the electroacoustic system to have flat uncolored response on and off the acoustical axis, and finally the automated self-calibration capability (GLM AutoCal) that measures the loudspeaker-room acoustic system individually and removes colorations that are created when the loudspeaker is placed in a certain position in the room, cleaning audio and improving the accuracy of stereo imaging. All of this reduces listening fatigue and, in many cases, enables fatigue-free listening."

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...ere-en-da-rlig-ida-4.html#5WbcBzsd8MUllvlG.99

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I min lille research av låta har jeg lyst til å dele noen lenker med dere:
    ...
    Veldig spennende lesning, Svart-hvitt! Ga meg mye stoff til videre refleksjon her. Takk skal du ha.
    OlavE, takk for hyggelig tilbakemelding. "Researchen" var bare morsom, og Baluba skal ha takk for at han pushet og utfordret meg :)
    Gøy å lese. Jeg gadd ikke sjekke alt, men det stod vel kanskje et sted at Narada Michael Walden var den som tok over trommene etter Billy Cobham i Mahavishnu Orchestra, i tilfelle noen av oss oldinger mener de har det navnet fra et sted. :rolleyes: :cool:

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Class, sjekk det lange sitatet mitt tidligere i denne tråden fra Genelecs utviklingssjef Aki Mäkivirta (som service klipper jeg inn sitatet også rett nedenfor).

Sitatet kaster lys over hva som menes med "listening fatigue".
    Et firmas reklamemateriale.
    Strider dette med hva jeg skrev mener du?

Selv synes jeg Genelec jeg har hørt opp igjennom årene har hatt en tendens til 'hardhet' i toppen, så...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har hørt Narada Michael Walden spille trommer med Jeff Beck. Tror ikke det er noe antimusikalsk vrangvilje der i gården. :)

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Liten bump: Var innom 4sound i dag for å kjøpe noe utstyr til et av mine prosjekter som glad musikk-amatør. Tok i samme slengen og hørte på de monitorene de hadde utstilt. De hadde faktisk utstyr for rask A/B-testing gjennom en fjernkontroll, nivåmatchet og alt, noe som var veldig kult. Jeg sammenliknet Yamaha sine HS7 (som jeg altså hadde hørt tidligere og likt godt) med Eve SC205, som koster nesten det dobbelte (selv om det fortsatt er småpenger i hifi-sammenheng). Og altså: I sammenlikning med Eve-paret falt HS7-paret ganske tydelig gjennom. Bassen var tynnere, vokalen fikk noe kunstig over seg, og 3D-bildet var ikke like klart.
    Veldig kult. Det interessante her er Yamaha HS7 er en ekstremt populær monitor, spesielt i utlandet. Så det må være noe i de som tekker. Om enn på siden av poenget, så gir dette meg assosiasjoner til at det finnes en tilsvarende konstellasjon i mikser-verdenen: I utlandet er Yamaha miksere ekstremt utbredt. Vi ser det ved at det står på ridere fra større artister. Men det er ikke tilfellet i norge. Her er Digico og Midas betydelig mer populært, og Yamaha ses på som litt annenrangs. Under paraplyen at de liker lyden i dem bedre. Så er dette da et resultat av lydpreferanse? For jeg observerer også en trend at amerikanske lydteknikere gjerne skrur litt mer hardhet i øvre mellomtone og ikke så mye fylde, mens nordiske og engelske teknikere lener seg mot mer varme. Gjelder dette høyttalere også mon tro? Har vi kulturelle konstellasjoner i preferanse?

Jeg skal også i gang med A/B-testing og har foreløpig rigget meg opp med mine gamle B&W DM600 S3 (surrounder i kinoen) og en ASW600 (10") sub som et slagt 0-punkt. Målet var å teste plasseringsmuligheter og tolerabel størrelse på HT, og hvordan det låt i rommet. Her kreves det jo at de klines inn i bakvegg som ikke er optimalt i det hele tatt.

20160831-211018-AV.jpg

Uten at DM600 er en nærfeltshøyttaler (den krever en del volum for å våkne), så låter det jo 100 bedre enn den PC-høyttaler-sjiten jeg har hatt fra før. Blir spennende å høre hvordan skikkelige monitorer låter.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Jeg vil si det er en myte at de virkelige gode fullrange systemene kler av dårlige opptak og gjør de uhørlige. Gode systemer hever lydkvaliteten.
    AtleT, det ER kvalitetsforskjeller på innspillinger. Alle innspillinger kan ikke være gode; noen må være bedre enn andre. Derom er vi alle enige, ikke sant?

Det er med andre ord gradsforskjeller i innspillingskvaliteten og mastringen. Og så kommer dette med smak inn i tillegg som kompliserer det hele litt.

Et nøytralt system er definisjonsmessig egnet til å skille gode fra dårlige innspillinger. Det er jo derfor gode lydingeniører legger nitidig arbeid inn i å utforme studioet sitt, og gode mastringer trenger god musikkgjengivelse.

En nøytral musikkgjengiver kan ikke lage gull av gråstein.
    Innspillinger er ikke like gode, men hvorfor skal de beste systemene gjøre de dårlige innspillinge mindre dynamiske eller detaljerte enn ølbrillehøyttalere?
    Ølbriller fungerer. Fordi de døyver sanseapparatet.

En del høyttalere kan glatte over svakheter i lydproduksjonen. Når man spiller høyt på noen høyttalere med f.eks. trøkk i bassen, rykker det i rockefoten. Det er ikke noe galt i dette, men vi kan ikke lenger snakke om nøytral musikkgjengivelse. For mellom lydmaterialet og lyden har det sneket seg inn en part som har en aktiv finger med i spillet.

Noen liker denne aktive parten. Stort sett ønsker jeg det nøytralt. Derfor liker jeg også HD800 fremfor andre hodetelefoner med mer trøkk og bass.

Smaken er forskjellig. Men "nøytral musikkgjengiver" kan defineres, og en slik nøytral musikkgjengiver vil ikke få dårlige produksjoner til å bli gode.

I lenken nedenfor er det eksempler på god og dårlig lyd. Lenken er utarbeidet av én av ingeniørene bak BO90. Kanskje av interesse?

Test Tracks: What not to play! – earfluff and eyecandy
    Ølbrillene vil også gjøre de dårlige innspillingene dårligere. :)

Tror vi er litt uenige om noen punkter.

Min mening:

1. høyttalere blir aldri nøytrale
    2. bassnivået har veldig mye å si for oppfattelsen av det høye registeret. Korrekt bassnivå finnes ikke.
    3. hvis en høyttaler er for avslørende for dårlige innspillinger er det fordi den har avslørende egenskaper som viker fra homogenitet.
    4. HD800 er ikke nøytral, men avslørende.
    5. Et godt og homogent kalibrert anlegg med riktig bassnivå vil spille dårligere innspillinger mer lyttevennlige enn et ølbrille anlegg.

:)

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Loudness war plager ikke meg, min musikksmak og plateutvalg heldigvis. Glemte i farta å nevne den begrensningen i forutsettingene. Dagens mainstream opptak/musikk er sikkert plaget av dette.
    Det er viktig å føye til at man må skille mellom loudness war og det musikalske uttrykket som brukes. Så får det være opp til den enkelte om hvorvidt man liker retningen ny musikk tar. Jeg får ofte inntrykk av at en del av disse alt-var-bedre-før-feidene her på HFS ofte egentlig har sitt opphav i at man ikke liker stilen og uttrykket på det nye.

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Monitorer er vel laget for at mikseren i studio skal kunne høre feil og detaljer som bør/ ikke bør bli med på platen? I tillegg til at man kan produsere en nokså nøytral gjengivelse uten for mye peaks mellom ulike instrumenter etc. Dessuten tror jeg pris/nytte forholdet står sterkt i studiobransjen. Hvor gode/ dyre monitorer trenger de egentlig for å mikse en plate? Godt nok er vel et tvingende nødvendig begrep selv i de flotteste studioer.

Hjemmehøyttalere har gjerne noen konstruerte peaks i enkelte frekvensområder som ofte foretrekkes hos folk flest i de tusen hjem.

Spørsmålet da blir vel hva vi hifi freaks holder på med?😉

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Min mening:

2. bassnivået har veldig mye å si for oppfattelsen av det høye registeret. Korrekt bassnivå finnes ikke.
    3. hvis en høyttaler er for avslørende for dårlige innspillinger er det fordi den har avslørende egenskaper som viker fra homogenitet.
    5. Et godt og homogent kalibrert anlegg med riktig bassnivå vil spille dårligere innspillinger mer lyttevennlige enn et ølbrille anlegg.

Dette holder jo på å bli en av de mest interessante trådene om hifi på lenge her inne, synes jeg!

Interessante punkter, Atle. Noen spørsmål, hvis du kan tenke deg å utdype:
    Hva leger du i punkt 1, at høyttalere aldri kan bli nøytrale? Er det ikke mulig å tenke seg at en høyttaler gjengir nøyaktig det som finnes på opptaket - i det minste når det gjelder spredningen i frekvensspekteret?

Og ang. punkt 3 og 4: Hva mener du med "avslørende" og "homogenitet"? Hvorfor synes du for eksempel HD800 er avslørende, og ikke homogen?

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kult. Det interessante her er Yamaha HS7 er en ekstremt populær monitor, spesielt i utlandet. Så det må være noe i de som tekker. Om enn på siden av poenget, så gir dette meg assosiasjoner til at det finnes en tilsvarende konstellasjon i mikser-verdenen: I utlandet er Yamaha miksere ekstremt utbredt. Vi ser det ved at det står på ridere fra større artister. Men det er ikke tilfellet i norge. Her er Digico og Midas betydelig mer populært, og Yamaha ses på som litt annenrangs. Under paraplyen at de liker lyden i dem bedre. Så er dette da et resultat av lydpreferanse? For jeg observerer også en trend at amerikanske lydteknikere gjerne skrur litt mer hardhet i øvre mellomtone og ikke så mye fylde, mens nordiske og engelske teknikere lener seg mot mer varme. Gjelder dette høyttalere også mon tro? Har vi kulturelle konstellasjoner i preferanse?

Jeg skal også i gang med A/B-testing og har foreløpig rigget meg opp med mine gamle B&W DM600 S3 (surrounder i kinoen) og en ASW600 (10") sub som et slagt 0-punkt. Målet var å teste plasseringsmuligheter og tolerabel størrelse på HT, og hvordan det låt i rommet. Her kreves det jo at de klines inn i bakvegg som ikke er optimalt i det hele tatt.
    Kult, blir spennende å se hva du kommer fram til for din del, Midas!

4Sound-selgeren mente at noe av grunnen til at yamaha-høyttalerne er så populære er at lydsignaturen deres kan passe godt for å mikse komprimert elektronisk musikk - hiphop, elektronika, elektropop, osv. Men at Eve-paret var langt mer altetende. Han mente også, interessant nok, at Eve-paret er en av få studiomonitorer som også egner seg veldig bra til å høre på musikk hjemme over tid - og at det var flere i butikken som hadde begynt å gjøre nettopp det. Og ja, jeg vil si at det var ganske tydelig at Eve-paret var varmere i klangbildet.

Dersom jeg skulle kjøpt et par med rimelige aktive monitorer i dag, tror jeg nok at jeg for min del ville kjørt litt A/B-testing med Eve SC205 opp mot JBL 305. Har ingen egentlig formening om hvordan de er i sammenlikning med hverandre.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Genelec tuner sine monitorer med helt paddeflat frekvenskurve. Det fungerer ikke optimalt til avspilling. Blir både for lyst og bassfattig. En frekvensrespons bør helt klart falle gradvis fra bass til øverste diskant. Selvsagt noe man kan endre på senere med EQ, men greit å være oppmerksom på.

Det varierer forøvrig hvordan monitorer er tunet frekvensmessig.

Noe av det bedre av studiomonitorer er Kinoshita IMO:
    MORRIS-7618.jpg

342bcddc_KinoshitasatMasterfonics.jpeg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.931
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hadde jeg hatt råd, ville jeg tatt en lyttetest på disse monitorene også. 126.000,-

... tør ikke, nå som alle penger må gå til huskjøp.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Min mening:

Dette holder jo på å bli en av de mest interessante trådene om hifi på lenge her inne, synes jeg!

Hva leger du i punkt 1, at høyttalere aldri kan bli nøytrale? Er det ikke mulig å tenke seg at en høyttaler gjengir nøyaktig det som finnes på opptaket - i det minste når det gjelder spredningen i frekvensspekteret?

Og ang. punkt 3 og 4: Hva mener du med "avslørende" og "homogenitet"? Hvorfor synes du for eksempel HD800 er avslørende, og ikke homogen?
    Blir fort litt langt hvis jeg skal utdype, men skal prøve å svare kort. :)

Med nøytralt så mener jeg at det ikke legges noe til eller trekkes noe fra det opprinnelige signalet.

1. En høyttaler vil ikke være nøytral i frekvens, spredning og tid og vil (nesten) alltid ha ulike typer forvrengning i hørbar grad. Har du hørt to systemer låte likt noen gang? I bass og diskant hører man høyttaler + rom og av den grunn vil det aldri bli to identiske lydbilder. Hvilke er da nøytralt? Mellomtonen kan isolert sett avspilles nøytral, men opplevelsen av den vil farges av bass/diskant.
    3 og 4. Avlørende egenskaper gjør at detaljer kommer lettere frem i området 700-3Khz. I studiosammenheng er det veldig praktisk at man hører slike detaljer.
    Leste mye om HD800 for et par år siden og testet de omfattende, men husker ikke detaljert hva som teknisk er feil. Lytteinntrykkene mine går på for slank klangbalanse. Har inntrykk at man generelt ikke helt er i mål med å finne ut hva som er linjært for hørselen i toppregisteret med hodetelefoner.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Min mening:

Blir fort litt langt hvis jeg skal utdype, men skal prøve å svare kort. :)

Med nøytralt så mener jeg at det ikke legges noe til eller trekkes noe fra det opprinnelige signalet.

1. En høyttaler vil ikke være nøytral i frekvens, spredning og tid og vil (nesten) alltid ha ulike typer forvrengning i hørbar grad. Har du hørt to systemer låte likt noen gang? I bass og diskant hører man høyttaler + rom og av den grunn vil det aldri bli to identiske lydbilder. Hvilke er da nøytralt? Mellomtonen kan isolert sett avspilles nøytral, men opplevelsen av den vil farges av bass/diskant.
    3 og 4. Avlørende egenskaper gjør at detaljer kommer lettere frem i området 700-3Khz. I studiosammenheng er det veldig praktisk at man hører slike detaljer.
    Leste mye om HD800 for et par år siden og testet de omfattende, men husker ikke detaljert hva som teknisk er feil. Lytteinntrykkene mine går på for slank klangbalanse. Har inntrykk at man generelt ikke helt er i mål med å finne ut hva som er linjært for hørselen i toppregisteret med hodetelefoner.
    Ok takk for svar Atle, opplysende! Da skjønte jeg hva du mente.

Selv har jeg bare prøvd HD800 ganske kort. Mitt subjektive lytteinntrykk da var at jeg foretrakk HD650. Jeg tror imidlertid at det er fordi HD800 har en frekvensgang som er helt flat, og at jeg foretrekker en kurve som er svakt fallende, noe jeg har forstått at det er på HD650. Men vet at det er mange som foretrekker HD800 også. Dette kan jeg uansett ikke nok om, og har ikke lyttet nok til å ha kvalifiserte subjektive oppfatninger heller.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

Selv har jeg bare prøvd HD800 ganske kort. Mitt subjektive lytteinntrykk da var at jeg foretrakk HD650. Jeg tror imidlertid at det er fordi HD800 har en frekvensgang som er helt flat, og at jeg foretrekker en kurve som er svakt fallende, noe jeg har forstått at det er på HD650. Men vet at det er mange som foretrekker HD800 også. Dette kan jeg uansett ikke nok om, og har ikke lyttet nok til å ha kvalifiserte subjektive oppfatninger heller.
    Jeg og foretrekker klangbalansen til HD650, men holder HD800 som en objektivt sett bedre telefon, men jeg foretrekker feilene på 650 fremfor 800.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Loudness war plager ikke meg, min musikksmak og plateutvalg heldigvis. Glemte i farta å nevne den begrensningen i forutsettingene. Dagens mainstream opptak/musikk er sikkert plaget av dette.
    Det er viktig å føye til at man må skille mellom loudness war og det musikalske uttrykket som brukes. Så får det være opp til den enkelte om hvorvidt man liker retningen ny musikk tar. Jeg får ofte inntrykk av at en del av disse alt-var-bedre-før-feidene her på HFS ofte egentlig har sitt opphav i at man ikke liker stilen og uttrykket på det nye.
    Midas, du får det til å høres ut som om "loudness" er et artistisk grep. Og det tror jeg du har rett i i noen tilfeller. Sjekk Lars Ulrichs kommentarer i denne artikkelen:

Metallica's Lars Ulrich Breaks Silence On 'Death Magnetic' Sound Quality Controversy - Blabbermouth.net

Men når det er sagt, så skal vi ikke være naive. Høy lyd selger mer enn lavere lyd, jf. reklamesendingene som er mastret høyere enn hovedsendingen. Tenk også på selgere av snake-oil - dvs. eksotiske kabler og andre dingser - som under blindtester skrur opp volumet, eventuelt spiller et spor med høyere volum for å sprite opp lyden når deres produkter testes. Kommersielt har man åpenbare incentiver for å skru opp lyden. Ingen er uenig i det, eller?

Metallica har kanskje hatt artistiske tanker bak sin "loudness", men i ni av ti tilfeller tror jeg loudness skyldes kommersielle hensyn.

Puristen ønsker vel som regel at lydbølgene formidles med mest mulig dynamikk? Loudness skjærer bort deler av lydbølgemønstret. Det er vel også et faktum?
    Det var i utgangpunktet ikke meningen min -- men bildet er noe mer nyansert. Dagens musikkuttrykk er betydelig mer komprimert enn før. Jeg tenker loudness war som det å fylle mediumet alt for høyt (høy LUFS), med resulterende manglende rom for dynamikk og brickwalling. Mens det at lyden komprimeres in på mindre plass er mer et stilvalg også. Trommesettet skal låte fett og fyldig, ikke dynamisk, osv. Disse to henger ubønnhørlig sammen, men poenget mitt var at de er to ulike deler av diskusjonen.

La meg dra et kjapt eksempel: https://open.spotify.com/track/67HaRTc9nVD8oAUruhs09F - Denne låta er typisk uttrykk for denne genren på musikk som lages i dag. Legg merke med hvordan kompressor på bassen for lydbildet til å lukke på hver basslag (ca 1 minutt uti). Dette er en ønsket stilvalg, og mindre en loudness war greie. En kan spekulere i at denne måten å tenke på lydmessig har opphav fra behovet til å komprimere for å få lyden innenfor når man hiver seg på loudness war-bølgen.

Og for the record, jeg er absolutt ingen forkjemper for loudness war, og er heller ikke begreistret for overkomprimeringen som pumper i musikken i eksemplet over. Men diskusjonen kan fort bli preget av at jeg ikke liker stilen over de faglige aspektene ved lydgjengivelse.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    KONSENSUS VS. PERSONLIG SMAK

Hva er hensikten med musikkgjengivelsen? Er en mest mulig nøytral eller er en farget gjengivelse målet?

Folks preferanser er forskjellige. Noen liker nord, andre sør, atter andre vest og resten liker øst. Men i sum og i snitt vil det finnes en konsensus, et gjennomsnitt av folks preferanser. Og nå er det snart 200 år siden Francis Galton fant ut at man ikke bør undervurdere konsensus i jakten på sannheten*

Poenget mitt med nord-sør-vest-øst-bildet er at man kan se for seg at midten er gjennomsnittet og dermed beste estimat på "sannheten".

Det jeg tror gode høyttalere er i stand til, er å formidle midten. Midten er nøytralt. Men selv om midten, dvs. konsensus, er nøytralt og nærmest "sannheten", betyr ikke det at det automatisk finnes noen som har preferanser som befinner seg helt i midten. Folks preferanser kan være spredt for alle vinder; nord er diskant, sør er bass, venstre er åpent og øst er lukket. Når det gjelder en enkeltpersons smak, kan man ikke snakke om noen "sannhet". Men snittet er kanskje beste estimat på "sannheten".

Jeg tror gode treveis aktive studiomonitorer er gode konsensusavdekkere. Slike høyttalere er lagd for å avsløre midten. Men i mange sammenhenger i livet erfarer vi at folk ikke liker sannheten; noen liker overdrivelser, andre liker underdrivelser, noen liker humor, andre er alvorlige.

Med andre ord: Kanskje ingen liker gode studiomonitorer aller best, men en kartlegging ville likevel ha vist oss at studiomonitoren i snitt hadde vært den foretrukne musikkgjengiver.

;-)

*Fra Wikipedia:
    "Variance and standard deviation[edit]Core to any statistical analysis is the concept that measurements vary: they have both a central tendency, or mean, and a spread around this central value, or variance. In the late 1860s, Galton conceived of a measure to quantify normal variation: the standard deviation.[31]

Galton was a keen observer. In 1906, visiting a livestock fair, he stumbled upon an intriguing contest. An ox was on display, and the villagers were invited to guess the animal's weight after it was slaughtered and dressed. Nearly 800 participated, and Galton was able to study their individual entries after the event. Galton stated that "the middlemost estimate expresses the vox populi, every other estimate being condemned as too low or too high by a majority of the voters",[32] and reported this value (the median, in terminology he himself had introduced, but chose not to use on this occasion) as 1,207 pounds. To his surprise, this was within 0.8% of the weight measured by the judges. Soon afterwards, in response to an enquiry, he reported[33] the mean of the guesses as 1,197 pounds, but did not comment on its improved accuracy. Recent archival research[34] has found some slips in transmitting Galton's calculations to the original article in Nature: the median was actually 1,208 pounds, and the dressed weight of the ox 1,197 pounds, so the mean estimate had zero error".

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Jeg og foretrekker klangbalansen til HD650, men holder HD800 som en objektivt sett bedre telefon, men jeg foretrekker feilene på 650 fremfor 800.
    Veldig bra sagt: "...jeg foretrekker feilene på 650 fremfor 800". Det er nettopp slike innsikter som bringer en videre, dvs. at man erkjenner hvor egen smak begynner og slutter - samtidig som man er bevisst hva som er "korrekt".

Respect!

PS: Man kan belære andre om hva som er korrekt (om lydbølger, fysikkens lover osv.), men man skal være forsiktig med å være for bastant hvis det i realiteten er egen smak man snakker om. Det bringer meg over til neste innspill som kommer nedenfor.
    Mye enig i det du skriver her, Svart-hvitt. Samtidig så er jo psykoakustikk også en vitenskap. Hva den enkelte av oss liker, er til en viss grad subjektivt (mener for eksempel å ha lest at noen av dem som har blitt vant til å høre på lavoppløst musikk på youtube, foretrekker det fremfor høyoppløst musikk). Men noen psykoakustiske fenomener er felles for arten menneske som sådan, tror jeg. For eksempel vet man jo at man må helt opp på rundt 100 db i lydnivå for å oppfatte en flat frekvensrespons som faktisk flat. Før det oppfatter man for eksempel mindre av bassen og diskanten. Sånn sett kan man argumentere for at en høyttaler som er tunet for å være 100% flat ikke vil høres flat ut, med mindre man spiller veldig veldig høyt. Mens en høyttaler som er tunet for å gi en bassboost, feks, faktisk kan oppleves som mer flat når man spiller musikk på normale lyttenivåer.

For min del foretrekker jeg likevel å starte med et relativt flatt utgangspunkt. Og så pleier jeg selv gjøre tilpasninger i eq ut fra hva jeg synes høres bra ut i mine ører. Har aldri skjønt den der purismen med at målet er å oppleve nøyaktig den klangbalansen som mikseren eller produsenten kom frem til. Tross alt vil det uansett ikke bli nøyaktig likt, fordi jeg hører på i et annet rom og med andre høyttalere enn hva mikseren/produsenten gjorde. Så jeg kan like gjerne tilpasse det til hva jeg selv foretrekker. Likevel synes jeg det er greit å ha et utgangspunkt som jeg vet er noenlunde nøyaktig. Men det forutsetter at man har utstyr med mulighet for enkel eq og/eller loudness-kompensasjon, noe moderne hifi-produsenter ofte utelater, av det som for meg er uforståelige årsaker. Hvis man ikke har det, eller ikke ønsker å tukle med eq, tror jeg at en høyttaler som er tunet for å gi en viss boost i bass og diskant ofte vil høres mer flat ut ved normale lyttenivåer enn en høyttaler som rent faktisk er tunet helt flatt.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    KONSENSUS VS. PERSONLIG SMAK

Hva er hensikten med musikkgjengivelsen? Er en mest mulig nøytral eller er en farget gjengivelse målet?

Folks preferanser er forskjellige. Noen liker nord, andre sør, atter andre vest og resten liker øst. Men i sum og i snitt vil det finnes en konsensus, et gjennomsnitt av folks preferanser. Og nå er det snart 200 år siden Francis Galton fant ut at man ikke bør undervurdere konsensus i jakten på sannheten*

Poenget mitt med nord-sør-vest-øst-bildet er at man kan se for seg at midten er gjennomsnittet og dermed beste estimat på "sannheten".

Det jeg tror gode høyttalere er i stand til, er å formidle midten. Midten er nøytralt. Men selv om midten, dvs. konsensus, er nøytralt og nærmest "sannheten", betyr ikke det at det automatisk finnes noen som har preferanser som befinner seg helt i midten. Folks preferanser kan være spredt for alle vinder; nord er diskant, sør er bass, venstre er åpent og øst er lukket. Når det gjelder en enkeltpersons smak, kan man ikke snakke om noen "sannhet". Men snittet er kanskje beste estimat på "sannheten".

Jeg tror gode treveis aktive studiomonitorer er gode konsensusavdekkere. Slike høyttalere er lagd for å avsløre midten. Men i mange sammenhenger i livet erfarer vi at folk ikke liker sannheten; noen liker overdrivelser, andre liker underdrivelser, noen liker humor, andre er alvorlige.

Med andre ord: Kanskje ingen liker gode studiomonitorer aller best, men en kartlegging ville likevel ha vist oss at studiomonitoren i snitt hadde vært den foretrukne musikkgjengiver.

;-)

*Fra Wikipedia:
    "Variance and standard deviation[edit]Core to any statistical analysis is the concept that measurements vary: they have both a central tendency, or mean, and a spread around this central value, or variance. In the late 1860s, Galton conceived of a measure to quantify normal variation: the standard deviation.[31]

Galton was a keen observer. In 1906, visiting a livestock fair, he stumbled upon an intriguing contest. An ox was on display, and the villagers were invited to guess the animal's weight after it was slaughtered and dressed. Nearly 800 participated, and Galton was able to study their individual entries after the event. Galton stated that "the middlemost estimate expresses the vox populi, every other estimate being condemned as too low or too high by a majority of the voters",[32] and reported this value (the median, in terminology he himself had introduced, but chose not to use on this occasion) as 1,207 pounds. To his surprise, this was within 0.8% of the weight measured by the judges. Soon afterwards, in response to an enquiry, he reported[33] the mean of the guesses as 1,197 pounds, but did not comment on its improved accuracy. Recent archival research[34] has found some slips in transmitting Galton's calculations to the original article in Nature: the median was actually 1,208 pounds, and the dressed weight of the ox 1,197 pounds, so the mean estimate had zero error".
    Takk for respekten over. :)

Synes du med dette innlegget viderefører myten om et nøytralt nullpunkt ved musikkgjengivelse. Vil du forsøke å konkret gå inn på punktene i mitt innlegg 128 og fortelle hvilke monitorer som løser dette? Jeg mener det ikke er vanskeligere enn at folk flest foretrekker gode musikkformidlere fremfor analyserende hvor musikkformidling er et like objektivt kriterie som detaljefokus.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Genelec tuner sine monitorer med helt paddeflat frekvenskurve. Det fungerer ikke optimalt til avspilling. Blir både for lyst og bassfattig. En frekvensrespons bør helt klart falle gradvis fra bass til øverste diskant. Selvsagt noe man kan endre på senere med EQ, men greit å være oppmerksom på.
    Orso, når du skriver at Genelecs praksis mht. frekvenskurve ikke er "optimalt til avspilling", så er jo det oppsiktsvekkende.

Hvis én av de mest anerkjente produsentene av musikkgjengivere til pro-segmentet ikke baserer musikkgjengivelsen sin på allment aksepterte prinsipper, så ville det være overraskende.

Genelec samarbeider med universiteter, deltar på AES-konferanser verden over og publiserer i peer reviewed-fagtidsskrifter ( Dr. Aki Mäkivirta Appointed as a Fellow of the Audio Engineering Society | Genelec.com ). Hvis du sitter på hittil ukjent innsikt i frekvenskurver for optimal avspilling, burde du kanskje ha publisert en fagartikkel eller tatt kontakt med AES for å presentere på deres neste konferanse?

Eller er innspillet ditt basert på personlig smak?
    Man må skille mellom miksing/mastering og avspilling. Til førstnevnte så kan en flat frekvensrespons være det rette, avhengig av mikrofonbruk vel og merke. Med opptak på avstand så er ikke dette noe problem. Brüel & Kjær sin undersøkelse på dette for mange år siden fortalte oss derimot at også til miksing var ikke en flat kurve alltid korrekt. Årsaken var da at bruk av nærmicer gav for lite bass og for mye diskant.
    En tonal nøytral kurve skulle da være slik:
    Bruel & Kjær 1974.jpg

However, since most recordings are made as a combination of near-field and far-field information, the curve should boost a little at low frequencies and roll off a little at high frequencies.
    Men her som nevnt bruk av mic og avstand være avgjørende.

Til avspilling vet vi fra flere undersøkelser at en flat kurve ikke er det optimale. Dette er velkjent psykoakustikk. Det er årsaken til at hifi høyttalere ikke er er tunet med helt flat kurve og ingen som driver med aktiv deling kjører en helt flat kurve. Flere bruker noe i nærheten av Brüel & Kjær kurven eller noe mer heving i bass, f.eks tilsvarende Harman sin foretrukket kurve basert på deres studier:

Harman Int..jpg

Mange monitorer er heller ikke tunet med flat kurve, ofte nærmere Brüel & Kjær responsen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Genelec har forøvrig stilt på flere hifi messer jeg har vært på. Og de skiller seg veldig ut med en bassfattig og lys presentasjon sammenlignet med de andre. I mine og mine kameraters ører har de kommet veldig dårlig ut hver eneste gang. Jeg prøvde å forklare en av deres representanter en gang at de ikke burde bruke helt flat kurve til musikkavlytting, men vedkommende (en svenske om jeg husker riktig) forstod ikke helt hva jeg sa.

De har også ofte vært ganske boomete. Kan selvsagt være romrelatert, men mistenker også at kassene/portene er for små for bassrefleks. Dessuten har de en klassisk kollapsende polarrespons. Det er ikke bra med en direktivitet som går fra å være smal til bred midt i et sensitiv område. Waveguiden/hornet må være mye større dersom det skal bevare direktivitet i et større frekvensområde og som er essensielt for en riktig tonalitet i et rom som ikke har masse tiltak. Gjør man ikke det, så er min mening at å kjøre bred og konstant spredning hele veien mye bedre. PSB gjør f.eks det og de litt dyrere modellene med bra delfilter låter veldig riktig tonalt.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Genelec har forøvrig stilt på flere hifi messer jeg har vært på. Og de skiller seg veldig ut med en bassfattig og lys presentasjon sammenlignet med de andre. I mine og mine kameraters ører har de kommet veldig dårlig ut hver eneste gang. Jeg prøvde å forklare en av deres representanter en gang at de ikke burde bruke helt flat kurve til musikkavlytting, men vedkommende (en svenske om jeg husker riktig) forstod ikke helt hva jeg sa.

De har også ofte vært ganske boomete. Kan selvsagt være romrelatert, men mistenker også at kassene/portene er for små for bassrefleks. Dessuten har de en klassisk kollapsende polarrespons. Det er ikke bra med en direktivitet som går fra å være smal til bred midt i et sensitiv område. Waveguiden/hornet må være mye større dersom det skal bevare direktivitet i et større frekvensområde og som er essensielt for en riktig tonalitet i et rom som ikke har masse tiltak. Gjør man ikke det, så er min mening at å kjøre bred og konstant spredning hele veien mye bedre. PSB gjør f.eks det og de litt dyrere modellene med bra delfilter låter veldig riktig tonalt.
    For what it's worth, så har jeg hørt både en av de svært dyre genelec-modellene (husker ikke hvilken) og en av de rimeligere (8030A). Den dyrere modellen likte jeg veldig godt, selv om den helt klart var mot den lysere siden av spekteret, ja. Den rimeligere modellen likte jeg også, men syntes ikke helt den kunne måle seg med monitor-konkurrenter i omternt samme prisklasse (JBL, Yamaha). Men har jo inntrykk av at Genelec lager svært solide og gode produkter. Tror ikke det er mulig å bli en av verdens største produsenter av studiomonitorer hvis man ikke vet en del om hva man gjør.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av Genelec fra våre 1030A som vi hadde i studio årene rundt årtusenskiftet. Men så har jeg bare hørt dem i et kontrollrom med nydelig akustikk og min egen godt dempa stue på den tiden.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    AtleT,

la meg kort forsøke å kommentere poengene dine.

Du skrev:

"1. høyttalere blir aldri nøytrale
    5. Et godt og homogent kalibrert anlegg med riktig bassnivå vil spille dårligere innspillinger mer lyttevennlige enn et ølbrille anlegg."

Jeg er ingen lydingeniør, så svarene/fordommene mine er basert på det jeg mener er sunn fornuft.

Ad 1: Enig, tror jeg. To høyttalere låter ikke helt likt. Fysikken blir for komplisert til å forutsi lyden på forhånd, spesielt når man tar akustiske forhold (f.eks. rom) i betraktning. Målinger kan hjelpe oss litt på vei med å skjønne lyd, og i et ekkofritt kammer kan man vel måle ting med høy grad av presisjon? I et ekkofritt kammer kan man vel i teorien justere seg frem til at en lyd måles helt likt på to "ulike" høyttalere. Men nå er jeg langt utpå glattisen...

Ad 2: Vet ikke... Har du noen kilder eller annet som utdyper? Mange er jo fornøyd med toveishøyttalere. Boses "sukkerbiter" er populære i mange sirkler.

Ad 3: Skjønnner ikke helt hva du mener... Jeg er kanskje treg...

Ad 4: Min holdning til HD800 er basert på egen smak (som naturligvis er subjektiv) og at jeg ser at hodetelefonene ofte brukes i pro-segmentet (i større utstrekning enn de fleste andre hodetelefoner!?). Jeg har konkludert med at jeg liker HD800-lyd, som tilfeldigvis er den lyden mange i pro-segmentet synes er adekvat i sin jobb. Jeg synes (subjektivt!) hodetelefoner som Grado og McIntosh lyder helt galt i forhold.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "avslørende" i forhold til nøytralt. Hvis en ting ikke lyder nøytralt (dvs. naturlig), hvordan kan man da avsløre feil og svakheter i lydmaterialet? Finnes det hodetelefoner som er mer nøytrale/naturlige enn HD800?

Ad 5: Jeg deler Genelecs påstand om at trøtthet inntreffer når lyden ikke er nøytral, er full av forstyrrelser osv. Et godt anlegg gir mindre trøtthet. Mindre trøtthet=mer lyttevennlig. For øvrig er punkt 5 i konflikt med punkt 2. I punkt 2 skriver du: "Korrekt bassnivå finnes ikke". I punkt 5 skriver du om et "kalibrert anlegg med riktig bassnivå". Kanskje én av påstandene er korrekte, men begge kan ikke være det på samme tid ;-)
    Takk for fint svar! Jeg har en periode vært opptatt av årsak og konsekvens og kommer frem til en del betydningsfulle faktorer som ikke nødvendigvis er konsensius i dag.
    Tror det enkleste er å følge opp ditt svar med å si at jeg ser et perfekt oppsett er homogent i frekvens, tid og dynamikk med jevn spredning samtidig som rommet har helt jevn etterklang og et diffust refleksjonsmønster med lavt nivå og som faller homogent.
    Frekvensbalanse er det viktigste og det enkleste å få til, men må tilpasses rommet i hvert enkelt tilfelle. De andre punktene vil det nærmest være umulig å komme i mål og derfor blir alle høyttalere et kompromiss, gjør feil og er derfor ikke nøytrale. Alle høyttaler/rom kombinasjoner vil oppnå ulike ting.

Jeg har vært heldig å fått høre flere ekstreme oppsett og disse er gjerne mer homogene enn de aller fleste og mer detaljerte enn de fleste monitorer, men samtidig mer tilgivende. Alle disse oppsettene har hørtes veldig like ut, men samtidig veldig forskjellig.

Hvis Genelec monitorer er nøytrale burde alle modellene lyde likt sammen med alle andre monitorer på markedet som også er nøytrale.

Hvis ikke noe derimot ikke lyder likt, hvordan kan man da vite hva som er nøytralt?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Definisjonen på total nøytralitet er nok litt videre enn at det ikke er hørbare forskjeller også på det som regnes som nøytrale monitorer. En monitor må jo være så nøytral som mulig, og selv om det er litt slack å gå på så er en monitor innenfor de grensene. Det som er viktig for en tekniker er å kjenne sitt verktøy godt. Det er jo derfor NS-10 har vært så populær. Definitivt nøytral er den kanskje ikke, litt for ivrig i toppen til det, men en tekniker som kjenner dem vet hvordan ting låter ute i den store verden når de er mikset på dem.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso, jeg har bare hørt 8351a. Den minner ifølge mange brukere om den litt større 8260a. Kan derfor ikke uttale meg med tyngde om andre enn 8351a. Men husk at de fleste småboksene fra Genelec er toveis. Det blir ikke bass i små toveisbokser, men det vet du jo. For øvrig har Genelec subwoofere som veier opptil 80 kilo. Så man kan bygge den lyden og oppnå det trøkket man vil ha.

For øvrig er det alltids interesant å lese hva lydfolk selv har erfart med 8351:
    https://www.gearslutz.com/board/hig...-anyone-else-using-these.html?highlight=8351a

Og her er sound on sounds omtale av samme produkt. Bass nevnes ikke som problematisk.

http://www.genelec.com/sites/defaul...8351A/genelec_8351_review_sos_august_2015.pdf

Fordi jeg kjøpte 8351a, betyr ikke det at jeg mener det bare er Genelec som er bra. Men min erfaring med 8351a minner om det jeg har lest på nettet og i ulike fora. Derfor tror jeg mange av nettkommentarene er relevante.

For meg var det viktig at høyttaleren er aktiv, digital og god nok for det erfarne pro-segmentet. Bildet i figuren i lenken nedenfor, hentet fra The Audio Critic, illustrerer hvorfor jeg ønsket en helaktiv og digital boks ;-)

http://www.hifisentralen.no/forumet...itiker-audio-critic-nummer-23-1995-side-5.jpg
    Alt er relativt som det heter.

8351a er sikkert et mye bedre design enn de toveisene jeg har hørt. En koaksial gir en bedre spredning og mer sømnløs overgang.

På Genelec demoene så har de koblet opp flere modeller og skiftet gradvis fra minste til største.
    Munchen 2013 099 (Custom).jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La det sies at når jeg kommenterer Genelec har jeg ikke hørt en modell som har blitt lansert i den 21de århundre.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for bildet! Et bilde sier mer enn tusen ord. Rommet betyr vel en hel del for lydopplevelsen, ikke sant?
    Bare hyggelig.
    Spør du meg, så betyr rommet særdeles mye. Men ser du underskiften min, så ser du at jeg også er særs inhabil. ;)

Rommene har vært store og romslige på alle Genelec demoer jeg har vært på. Her er fra en annen messe jeg var på.

026 Genelec (Large).jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Definisjonen på total nøytralitet er nok litt videre enn at det ikke er hørbare forskjeller også på det som regnes som nøytrale monitorer. En monitor må jo være så nøytral som mulig, og selv om det er litt slack å gå på så er en monitor innenfor de grensene. Det som er viktig for en tekniker er å kjenne sitt verktøy godt. Det er jo derfor NS-10 har vært så populær. Definitivt nøytral er den kanskje ikke, litt for ivrig i toppen til det, men en tekniker som kjenner dem vet hvordan ting låter ute i den store verden når de er mikset på dem.
    Absolutt. En viktigere faktor enn monitorens nøytralitet i mine øyne. Nullpunktet er satt.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Kan dette skyldes at man i messesammenheng gjerne ender med å lytte til nærfelstmonitorer i fjernfelt? Større sp?edning gir større fall i lydtrykket ved økende avstand, høyttalerne har mindre spredning ved høyere frekvenser, og dermed låter de 'lysere' med økende avstand?

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Kan dette skyldes at man i messesammenheng gjerne ender med å lytte til nærfelstmonitorer i fjernfelt? Større sp?edning gir større fall i lydtrykket ved økende avstand, høyttalerne har mindre spredning ved høyere frekvenser, og dermed låter de 'lysere' med økende avstand?
    Jeg tror det er noe i dette. Min erfaring er at mine toveis-monitorer høres lyse og bassfattige ut både når jeg lytter kloss opptil dem, og når jeg lytter for langt unna. De har et visst avstands-«vindu» der bassen er optimal. Tror det har med hvordan bass og diskant sprer seg i rommet.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg tror det er noe i dette. Min erfaring er at mine toveis-monitorer høres lyse og bassfattige ut både når jeg lytter kloss opptil dem, og når jeg lytter for langt unna. De har et visst avstands-«vindu» der bassen er optimal. Tror det har med hvordan bass og diskant sprer seg i rommet.
    Er det ikke dette som dekkes av begrepet nærfeltshøyttaler da?

Har begrepet nærfelt til en høyttaler en teknisk forankring slik nærfelt har i radioantenner?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mener det handler primært at de tunet helt flatt. På avstand vil alltid øverste diskant falle litt og bruk av waveguide i et begrenset område vil i grunnen gjøre de mørkere (mindre reflektert lyd fra diskant/øvre mellomtone og mer under). Grimm Audio høyttalerne er også tunet helt flatt og låter i mine ører for "kjølig". Det oppleves gjerne veldig oppløst og åpent til å begynne med, men blir slitsomt i lengden til mye musikk.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Som du sier til mye musikk.
    Circle of confusion. Den miksen er laget på en eller annen monitor i et eller annet rom.
    De harman studiene du nevner mener jeg handler om steady state responsen i rommet. Toole og Harman har flat on axis respons som target i deres design. Se M2, 708 og de andre nye high end monitorene. Bass må eqes i det aktuelle rommet.
    At man skal i høyttalerdesignet kompensere for mikrofon teknikk gir ingen mening. Det gjør man ved miksebordet og justerer til det låter bra på en flat monitor.

Problemet til bransjen er mangel på standarder...
    Tenk dere film/tv bransjen uten en standard for korrekt gjengivelse, hvor hver enkelt tuner bildet i forhold til sine favorittfilmer. Helt utenkelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn