SUB gir deg bedre lyd!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Hvorfor er det slik at vi bør ha 2 SUBer eller flere ???
Les dette lille utdraget fra Stereophile - september 2007 - page 128 - Conclusion

"subwoofers produced dramatic changes in my audio system. Never before had new
audio gear reshaped the depth and width of the soundstage, doubled the dynamic range, and increased the transparency, all at the same time.
I recommend the SUB for Class A of Stereophile's "Recommended Components", and urge you to listen to a pair of them. I'm sure you'll be convinced, as I was, that the benefits to your system's soundstaging will be as impressive as they will be in the reproduction of deep bass. My entire system achieved its best performance to date, producing clean, tight, solid bass signals with excellent pitch definition."
Larry Greenhill

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
2 holder lenge, men dom må vara store nok.

PK

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
Hvorfor er det slik at vi bør ha 2 SUBer eller flere ???
Les dette lille utdraget fra Stereophile - september 2007 - page 128 - Conclusion
...
... noe med romakustikk, stående bølger m.v. ... trur eg ...

mvh
KJ

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hvor mange ganger har Larry Greenhill skrevet: "never before" ;D

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
DAChild skrev:
Hvor mange ganger har Larry Greenhill skrevet: "never before" ;D
Det er jo litt moro med en hobby som utvikler seg........ ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
SUB kan gi deg bedre lyd, tror jeg vi sier.

Jeg tror det finnes mange eksempler på det motsatte også.

Jeg har en søt liten sub stående godt gjemt i stua, tilkoblet TV-oppsettet. På lørdag hadde jeg gjester på besøk for å se fotballkamp. Nå er jeg ikke sikker på om de noen gang kommer tilbake for å se fotball, men om så skjer skal jeg i alle fall slå av subben. De var tilsynelatende nær hjerteinnfarkt hver gang resultatet "voooooom"et fram på skjermen, med solid basstrykk, i kjent TV2-stil. ;D

U

utgatt60135

Gjest

Jeg tror du har en annen prioritering enn mange andre her på sentralen, Flageborg. Jeg er mer med på BT´s holdning om at det kan gi bedre lyd. Det kommer an på musikksmak, preferanser, rom og ikke minst hovedhøyttalerne. Ikke sant?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Larry Greenhill er vel mest sannsynlig en audiofil med mange års erfaring - og siden han er skribent for Stereophile - er det kanskje mulig at han har litt mer erfaring enn de fleste.............

K

knutinh

Gjest
Rett nok fra en aktør med interesser i bransjen, men men:

http://www.onhometheater.com/features/20040801.htm
...
It turns out that Toole and Harman are about to set the industry on its, er, ear. Before we spoke, however, Toole suggested I read a white paper published by his colleague Todd Welti, "Subwoofers: Optimum Number and Locations," an extremely detailed analysis of Welti’s search for some answers to the hit-or-miss nature of subwoofer placement.

It’s worth reading, if only for fun: Welti has considered the placement of 5000 subwoofers in a room. He asked, "Can a sufficiently large number of subwoofers cancel out all room modes?" His conclusion: "Theoretically, yes. Practically, NO!"
...
However, if there is only one listener -- or only one listener who matters -- you can provide good results with a single subwoofer, as long as you realize that, in the end, you’re going to have to equalize everything. And we’re not talking about the one-third-octave graphic-equalizer BS that the industry has purveyed for decades.

That said, no matter how many subwoofers and how many listeners we’re talking about, equalization should be the final step to make it sound right. A single subwoofer can entertain a single listener with equalization -- good sound is possible. But once you have more than one listener, then you need multiple subwoofers.

At that point, the problem can be divided into two separable categories: one where the room is a regular rectangular shape, and the other where the room is not perfectly rectangular or symmetrical, which is the sort of room most of us live in.

The problem Todd solved in the white paper we published concerned perfectly rectangular rooms with fairly "normal" middle-of-the-room seating. For that, there are some fairly standardized arrangements of subwoofers that work -- or at least reduce the variations from seat-to-seat performance. Of course, once you reduce the seat-to-seat variations, any equalization you apply will apply, more or less, to all of the seats.

WP: Todd, is it possible to synopsize the conclusions of your white paper?

Todd Welti: It was surprising to me that I was able to come to as distinct a conclusion as I did. When I first started working on it, I assumed that I would come up with a solution for a theoretical room but it wouldn’t work for real rooms. But I was pleasantly surprised to find that it worked in real rooms as well. From reports I’ve been getting from the field, it not only works in our room, but most other rooms as well.

The conclusion I came to was that two subwoofers give you about 90% of the performance that is possible, and that four take you about as far as you can reasonably expect to go. Anything more than four is not going to get you much in the general sense -- and these are general conclusions.

WP: So the 5000-subwoofer solution just didn’t work out.

FT: Acoustic wallpaper, as I call it.

TW: In terms of recognition, it sure got a lot of people’s attention, but no, four subwoofers seems to do the trick -- and we came up with three configurations out of about 100 that we looked at that are the cream of the crop. Actually, there’s a fourth solution -- one that Floyd came up with -- that worked even better than the others, but it involves bringing the subwoofers out from the walls, which I generally didn’t consider.

FT: It’s not very practical, unless you could put them in the ceiling. It uses four subwoofers located at the 25% points from all four walls.

TW: In other words, you shrink the whole room by 25% and put the subwoofers at the corners of that virtual room. You get incredible performance, but that’s just not practical in most rooms. But if you use two or four subwoofers in the corners or the wall midpoints, you can get pretty good performance -- and that’s about as succinct as I can get.

WP: That’s pretty succinct. But you’ve continued to do research, and now you’re trying to crack the conundrum
...

M

marsboer

Gjest
Jeg har lyst på 2xDD18 sub'er, men det koster jo litt i overkant

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Flagerborg:

Jeg ser at du har hele batteriet (i alle fall mye av det) med subber langs gulvet på frontveggen. Det er jo ikke helt etter anbefalingene fra Harman & Co - de anbefaler vel mer 'distribuerte' oppsett med eks 1 i hvert hjørne, 1 sentrert på hver vegg e.l. for å kansellere ut stående bølger best mulig.

Har du testet med å spre ut boksene langs alle vegger/hjørner i forskjellige konfigurasjoner? F.eks 2 på frontveggen (stereo) og 1 på hver av de andre veggene?

R

Rojoh

Gjest
Erfaringsmessig vil en (eller flere) sub kunne bringe mer realisme og musikalsk flyt i hele lydbildet. På den annen side skjønner jeg reservasjonen enkelte har mot å drasse inn en eller flere store kasser/flak inn i stuen.Blir ikke suben skikkelig integrert, så tror jeg de fleste vil foretrekke å kjøre uten, men får man det til å "sitte", så gir det et løft over hele fjøla, og ikke bare på filmeffekter og drønn - imo.

Mvh. Johan

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Attila skrev:
Flagerborg:

Jeg ser at du har hele batteriet (i alle fall mye av det) med subber langs gulvet på frontveggen.
Nei, egentlig ikke.

Legger ved en liten forklaring på bildet.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
Problemet er jo integreringen, noe som jeg selv aldri har fått til 100%. Jeg tror, hvis ikke kapital var vesentlig, at jeg vil heller ha hatt gulvstående med 15" eller 18" basser.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har enda ikke hørt en vanlig høyttaler som spiller like bra i bassen som en bra sub. Og har hørt svært dyre HT...og også dyre sub'er.

Litt enig med Flage. Suben (når riktig integrert) skaper ytterligere dimensjoner (sic...) i lydbildet. Sub er vanedannende...

Synes sub er minst like viktig i musikk som film.

Men, må bare kommentere oppsettet ditt Flage - kan jo ikke få NOE dybde i opptakene bakover når ting er stablet opp slik?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Sub gir bedre lyd? Om en bruker midler på anlegget, så skulle det også bare mangle at lyden blir bedre. Spørsmålet blir heller om anlegget kan bli enda bedre ved å bruke pengene på en annen måte?

Du kan jo gjerne kjøpe dobbelt så dyre fronter for prisen av fronter + subwoofer(e), og kanskje med det oppnå enda bedre lyd?

Hvis høyttalerbudsjettet ditt var 20000.- for et stereo-oppsett. Hvor mye er det da fornuftig å legge i sub?

For min del syns jeg kjøpet av DAC gav meg mere valuta for pengene enn kjøpet av sub. Da skal det legges til at jeg neppe gjorde nok for å integrere subben, men til gjengjeld: I ei stue der også kona skal leve er det ikke bare å flytte den rundt over alt for å finne ut hvor det lyder best. To var også uaktuelt av samme årsak.

U

utgatt60135

Gjest
Og hva med perspektivet? Fokus og "luft rundt instrumenter"?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.764
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel flere fordeler med en sub eller flere i tillegg til hovedhøyttalere, i det minste hvis signalet deles slik at bassen bare går til sub'en:
  • Mindre "dopplerforvrengning". Det er en hørbar forvrengning i høyere frekvenser som følge av at høyttalermembranen beveger seg frem og tilbake med en bassfrekvens samtidig med at den prøver å gjengi en mellomtonefrekvens. Hvis høyttalermembranen slipper å gjengi de aller laveste frekvensene, så blir det mindre slik forvrengning høyere oppe i frekvensområdet til hovedhøyttaleren.
  • Mindre sjanse for å "bånne" hovedhøyttalerne (overskride max slaglengde med et smell). Tchaikovsky 1812-ouvertyre kostet meg et Seas Excel-element.
  • Mer frihet til å plassere sub-kassen(e) uavhengig av hovedhøyttalerne og dermed kompensere for stående bølger i rommet.

De to første gjelder forsåvidt også ved å gå fra to-veis til tre-veis, men er fortsatt gyldige for 3-veis + sub.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.052
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Flageborg skrev:
Nei, egentlig ikke.

Legger ved en liten forklaring på bildet.
Hvordan unngår du at lerretet blafrer når du tilsynelatende har en sub umiddelbart bak det?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.052
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
asbjbo skrev:
Det er vel flere fordeler med en sub eller flere i tillegg til hovedhøyttalere, i det minste hvis signalet deles slik at bassen bare går til sub'en:
(...)
Mindre "dopplerforvrengning". Det er en hørbar forvrengning i høyere frekvenser som følge av at høyttalermembranen beveger seg frem og tilbake med en bassfrekvens samtidig med at den prøver å gjengi en mellomtonefrekvens.
Vil ikke dette fenomenet være ikke-eksisterende dersom innspillingen av både bass- og mellomtone-området er gjort samtidig og med samme mikrofon(er)? Ikke det at det er så mange slike innspillinger, men det kan kanskje være en midvirkende årsak til at opptak gjort med et fåtall mikrofoner låter så bra?

asbjbo skrev:
(...)
Tchaikovsky 1812-ouvertyre kostet meg et Seas Excel-element.
(...)
Aha. Så det er dette folk snakker om når de sier at anleggene deres har "kanon-lyd" ;D

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Men, må bare kommentere oppsettet ditt Flage - kan jo ikke få NOE dybde i opptakene bakover når ting er stablet opp slik?
Godt spørsmål - men - joda, det er lydmessig dybde - så det holder ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Larry Greenhill trekker vel dette fram i sin konklusjon ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.764
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
asbjbo skrev:
(...)
Mindre "dopplerforvrengning". Det er en hørbar forvrengning i høyere frekvenser som følge av at høyttalermembranen beveger seg frem og tilbake med en bassfrekvens samtidig med at den prøver å gjengi en mellomtonefrekvens.
Vil ikke dette fenomenet være ikke-eksisterende dersom innspillingen av både bass- og mellomtone-området er gjort samtidig og med samme mikrofon(er)? Ikke det at det er så mange slike innspillinger, men det kan kanskje være en midvirkende årsak til at opptak gjort med et fåtall mikrofoner låter så bra?
Hvis jeg forstår det riktig, og det er langtfra sikkert, så kommer dette også an på hvor langt membranen beveger seg. Forvrengningen er egentlig en fasemodulasjon av mellomtonesignalet, som følge av at membranen går frem og tilbake mens den produserer denne mellomtonen. Størrelsen på fasemodulasjonen avhenger da av hvor langt membranen beveger seg, målt i antall bølgelengder av mellomtonesignalet, heller enn med hvilken frekvens den beveger seg. Og en høyttalermembran har mye lengre slaglengde enn en mikrofonkapsel, så svaret er formodentlig nei.

Men bedre "fokus" og "luft" rundt instrumentene kan derimot godt skyldes redusert dopplerforvrengning (eller fasemodulasjon, hvis man foretrekker det begrepet).

Det lille jeg tror jeg vet om temaet leste jeg her for en tid tilbake: http://sound.westhost.com/doppler.htm

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.124
Torget vurderinger
1
Etter alle år, har jeg kommet dit hen at sub er å foretrekke fremfor ingen i de fleste anlegg. Selvsagt gjør to stykker en bedre jobb en en i mange tilfeller, men som sagt, det er å foretrekke fremfor ingen sub i mange tilfeller. Den ekstra bassen, og det "pushet" det gir å lydbildet, føles naturlig og gir meg et mindre behov for å skru opp volumkontrollen. Slik er det.

Mvh. Bjørn

U

utgatt60135

Gjest
Flageborg skrev:
Lyngen skrev:
Larry Greenhill trekker vel dette fram i sin konklusjon ?
Jeg tenkte mer pga plassen. Jeg har i allefall erfart at store ting som står i mellom høyttalerne og for tett plassering inntil vegger reduserer 3D betraktelig.

Hvis en sub skal påvirke "holografien" må jo hovedhøyttalerne få mindre å jobbe med i så fall. Vanlige forsterkere og høyttalere har da ikke mulighet for avgrense de laveste frekvensene. Er det med hjemmekinoforsterkere denne muligheten finnes?

O

OldBoy

Gjest
Jeg har fortsatt tilgode å høre et anlegg hvor lyden er bedre uten sub enn med sub. Greit nok at holografi og alt det der, kan være på helt tipp topp, også uten sub, men hvor blir trøkket av? Uten sub, intet bassfundament. Og bassfundamentet er en del av musikken.

Jeg har også hørt anlegg med to sub'er. Jeg kan ikke si to nødvendigvis er bedre enn én. Én er uendelig mye bedre enn ingen, og to er bare muligens marginalt bedre enn én.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.124
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
Jeg har fortsatt tilgode å høre et anlegg hvor lyden er bedre uten sub enn med sub. Greit nok at holografi og alt det der, kan være på helt tipp topp, også uten sub, men hvor blir trøkket av? Uten sub, intet bassfundament. Og bassfundamentet er en del av musikken.

Jeg har også hørt anlegg med to sub'er. Jeg kan ikke si to nødvendigvis er bedre enn én. Én er uendelig mye bedre enn ingen, og to er bare muligens marginalt bedre enn én.
Så enig, enig!!

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
OldBoy skrev:

Jeg havde to subwoofere i mit anlæg.
dem gav jeg væk for 2 x 1½ liter pepsi max.

Subwoofere hører ikke hjemme i et stereoanlæg.
De er svært integrerbare i eksisterende gode højttalere og de ødelægger altid til en hvis grad rumformidlingen som jeg anser som det vigtigste parameter i formidling af vellyd.

Mit råd hvis du sysler med tanken om at anskaffe subwoofere til dit stereoanlæg:
Sælg dine nuværende højttalere og start forfra med at købe nogle højttalere der fra starten af lyder rigtigt!

"dolph"

GunnarB

Medlem
Ble medlem
01.05.2003
Antall liker
0
Jeg foretretter helt klart sub baade til film og musikk. Men integrering er avgjoerende. Brukte en periode to suber av forskjellig merke og stoerrelse, men fikk det aldri skikkelig integrert. Naa har jeg en sub plassert til hoyre bak frontene og er godt fornoyd.

O

OldBoy

Gjest
niklasthedolphin skrev:
OldBoy skrev:

Jeg havde to subwoofere i mit anlæg.
dem gav jeg væk for 2 x 1½ liter pepsi max.

Subwoofere hører ikke hjemme i et stereoanlæg.
De er svært integrerbare i eksisterende gode højttalere og de ødelægger altid til en hvis grad rumformidlingen som jeg anser som det vigtigste parameter i formidling af vellyd.

Mit råd hvis du sysler med tanken om at anskaffe subwoofere til dit stereoanlæg:
Sælg dine nuværende højttalere og start forfra med at købe nogle højttalere der fra starten af lyder rigtigt!

"dolph"
Vel, vel... vi har tydeligvis en riking blant oss. Mulig at sub'er er unødvendig i de aller råeste og dyreste stereoanleggene. Med fritt valg på øverste hylle kan det muligens la seg gjøre å styre unna en sub.

Men altså: jeg har hørt høyttalere i prisklassen >100k, med forsterker og signalkilde som matcher både prismessig og kvalitetsmessig, og har lyttet med og uten sub, og sier bare: "Give me an "S", give me a "U", give me a "B"!". Ikke så stor kunst å integrere den, sub'en, hvis den bare er av sånn noenlunde kvalitet. Du kjøper ikke en sub til 2-3k hvis du forøvrig har et anlegg til 100k. Det må jo stå i forhold, så klart.

M

marsboer

Gjest
Synes ikke dere at en sub ødelegger stereoperspektivet en smule da, selv om lyden i seg selv er fyldigere og mer dynamisk?

K

kbwh

Gjest
Nja, jeg har hørt anlegg det det har fungert riktig godt, med digitale filtre og EQ.

Greia med sub er at det er så mye enklere å få en ide om hvor stort opptakslokalet er, og du har ikke hørt kirkeorgelopptak på ordentlig om anlegget ikke klarer 10 oktaver.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Valentino skrev:
Nja, jeg har hørt anlegg det det har fungert riktig godt, med digitale filtre og EQ.

Greia med sub er at det er så mye enklere å få en ide om hvor stort opptakslokalet er, og du har ikke hørt kirkeorgelopptak på ordentlig om anlegget ikke klarer 10 oktaver.
Men alle de anlæg med digitale filtre, digital forstærkning og anden digital indblanding i lyden, ødelægger jo i forvejen alle intentioner om at bevare vellyden fra f.eks. en god spolebåndoptager.

Hmmmmmmm...............................

Måske er ideen med subwoofer alligevel mest tiltænkt musik som ikke bevares i det puristiske vellydende analoge format?

"dolph"

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:

Men alle de anlæg med digitale filtre, digital forstærkning og anden digital indblanding i lyden, ødelægger jo i forvejen alle intentioner om at bevare vellyden fra f.eks. en god spolebåndoptager.

Måske er ideen med subwoofer alligevel mest tiltænkt musik som ikke bevares i det puristiske vellydende analoge format?

"dolph"
Alt du ikke vet og kan!

Du går glipp av mye god lyd! Jaja...

PK

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
961
pks skrev:
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:

"dolph"
Alt du ikke vet og kan!

PK
Har du mye peiling på gode spolebåndspillere?

mvh.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.764
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Synes ikke dere at en sub ødelegger stereoperspektivet en smule da, selv om lyden i seg selv er fyldigere og mer dynamisk?
Nei. Jeg har en mono 2x10" trykkammersub stående midt mellom hovedhøyttalerne og kutter denne inn ved 90 Hz med et 48 dB/okt delefilter. -3 dB-punktet ligger ved ca 16 Hz. Umulig å høre noen forskjell i stereoperspektiv med suben på eller av, bare litt fyldigere lyd med den på. Husk at ved 100 Hz er bølgelengden 3,4 meter, så det er litt vrient å høre hvor den lyden kommer fra med ører plassert ca 1/10 bølgelengde fra hverandre. Men hvis delefilteret tillater sub'en å romle med langt oppover, så kan den være lokaliserbar og påvirke stereoperspektivet. 48 dB/okt betyr jo at sub'en hos meg er 48 dB ned ved 180 Hz. Til sammenligning er bakgrunnsstøyen i rommet sjelden lavere enn 35 dB (altså ned 45 dB i forhold til et musikksignal på 85 dB). Et slakkere delefilter, f eks 12 dB/okt, vil øke energien fra suben betraktelig ved lokaliserbare frekvenser. Da ville den først nådd støygulvet ved ca 1400 Hz, og det er så definitivt lokaliserbart og ville dessuten vært nokså forvrengt hvis sub-elementet skulle forsøke å gjengi denslags frekvenser. Ikke at jeg vet om noen sub med så slakke delefiltre, men likevel.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
pks skrev:
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:

"dolph"
Alt du ikke vet og kan!

PK
Jeg har med åbent sind forsøgt at lade mig overtale til at spendere over ½ million Danske kroner på at købe udstyr som arbejder med digitale principper af forskellig slags.

Men al prøvelytning har afholdt mig derfra.
Og det var temmelig mange forsøg.

Så jeg vedblev med at benytte et bedre lydende analogt anlæg.

"dolph"

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
kwil skrev:
pks skrev:
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:

"dolph"
Alt du ikke vet og kan!

PK
Har du mye peiling på gode spolebåndspillere?

mvh.
Nogen erfaring har jeg.

Det er OT
Men hvad vil du vide?

Måske kan vi tage den i PM?

"dolph"

Topp Bunn