SUB gir deg bedre lyd!

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Med sub vil man, om man gjør ting riktig, bedre arbeidsforholdene til frontene. Et par gode fronter vil være akkurat så gode som rommet tillater de å være. Med et par gode subwoofere kan man plassere de slik at de får optimale arbeidsforhold, noe man strengt tatt ikke kan med frontene - all den tid de er låst i den posisjonen som gir best respons i de områdene nettopp de er gode. Og det er sjelden eller aldri i dypbassområdet.

Man kan ikke få i pose og sekk, og stort sett alle normale rom har utfordringer med varierende frekvenskurve som følge av stående bølger og utfasinger. Dette løses enkelt med subwoofere som har trinnløs variabel fasejustering, men utfordringen - eller moroa som jeg og flere med meg kaller det - er å integrere de med anlegget forøvrig. Dette er en klar forutsetning, for ingen vil ha pløsete bass. Vi vil ha dynamikk og trykk, men det skal være fast og korrekt. En subwoofer skal aldri kunne høres, men den skal tilføre noe positivt.

Man får også andre positive effekter av å ha noe som kan avlaste frontene i bassområdet. Man vil få en bedre lydkvalitet fra frontene rett og slett på grunn av mindre tilbakekobling fra de elementene som gir mest av dette fenomenet. Er ikke forsterkeren konstruert på en slik måte at dette kanseleres skikkelig (noe få forsterkere gjør) vil resultatet av tilbakekobling oppfattes som degenerering av lyden i sin helhet.

Jeg har inntrykk av at flere og flere får opp øynene for å bruke subwoofer, noe jeg finner svært gledelig. Men ikke gi opp forsøket på å finne godlyden bare fordi man opplever det som pløsete i den posisjonen du (eller andre man deler hus med) har lyst til å ha den. Slik skal det ikke være, og med enkle grep kan en skikkelig subwoofer til å spille på lag med både deg selv, rommet og anlegget forøvrig. Resultatet kan bli bra, men en subwoofer krever like mye omsorg som resten av anlegget. Har du som jeg brukt ti- eller hundretalls timer på å finne den perfekte posisjon for høyttalerne, er det ikke sikkert man slipper unna med færre timer når det kommer til subwooferen :)

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg aldri har hørt et anlegg med større lydbilde enn hva Flageborg har oppnådd på hemsen sin. Dybde, høyde og bredde får på en måte ny betydning etter å ha vært på besøk der. Stereo betyr ikke at man har lyd mellom høyttalerne. Stereo betyr at man ivaretar det mikseren av musikken har gjort med fase og nivå for å skape en scene i musikken. Tenk på det neste gang du hører vokalisten sitte på nakken til gitaristen, for det er sannsynligvis ikke slik det skal være ...

O

OldBoy

Gjest
marsboer skrev:
Synes ikke dere at en sub ødelegger stereoperspektivet en smule da, selv om lyden i seg selv er fyldigere og mer dynamisk?
Ikke i det hele tatt.

Stereoperspektivet er det hovedsakelig diskant og mellomtone som tar seg av. Jaja..... bassen også, men den dypbassen som sub'en bidrar med, gjør ikke noe særlig fra eller til, etter min erfaring.

Uten sub er det noe i musikken, og noe av det som er spilt inn på platen, som blir borte. Det ideelle ville sikkert ha vært at man kunne spille med et perfekt stereoperspektiv OG en perfekt frekvensrespons. Fra den dypeste sub-bass til de høyeste overtoner. Når dét, av forskjellige praktiske og økonomiske årsaker, ikke lar seg gjøre, synes jeg at en god sub er en fullt ut akseptabel nestbeste-løsning.

K

kbwh

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:
Nja, jeg har hørt anlegg det det har fungert riktig godt, med digitale filtre og EQ.

Greia med sub er at det er så mye enklere å få en ide om hvor stort opptakslokalet er, og du har ikke hørt kirkeorgelopptak på ordentlig om anlegget ikke klarer 10 oktaver.
Men alle de anlæg med digitale filtre, digital forstærkning og anden digital indblanding i lyden, ødelægger jo i forvejen alle intentioner om at bevare vellyden fra f.eks. en god spolebåndoptager.

Hmmmmmmm...............................

Måske er ideen med subwoofer alligevel mest tiltænkt musik som ikke bevares i det puristiske vellydende analoge format?

"dolph"
I dette anlegget må alle analoge signaler digitaliseres (24/88.2 mener jeg å huske). RIAA-korreksjon gjøres også i det digitale domene, så slik kan man si at det hele er urent.

T

theStig

Gjest
Sub eller ikke sub, det har vel strengt tatt ikke med saken å gjøre, synes nå jeg.

Jeg vil heller si at skikkelig BASS gir bedre lyd, mye bedre lyd også. Uten skikkelig lavfrekvens med nok nivå, frekvensomgang, dynamikk og lav forvrengning blir det ingen realisme, spesielt på gode akustiske opptak. Enkle 2-mik opptak demonstrerer dette temmelig overbevisende.

Om man så løser bassen med et par såkalte "subwoofere", dedikerte bass-systemer (f.eks line-source tårn/bafler) eller basselementer som er integrert i høyttaleren får nå være det samme. Gode resultater kan oppnås på flere måter.

En fordel med separate bass-systemer er at disse kan plasseres der de gir optimalt resultat i rommet, en plassering som normalt er langt unna det som vil fungere for resten av frekvensområdet. En ulempe er selvsagt at det tar mer plass....

Det store problemet med subwoofere er at de færreste er i stand til å sette de opp og justere de inn til å fungere optimalt. De færreste subwoofere har dessuten ikke nok justeringsmuligheter for å kunne tilpasses rommet perfekt heller.

Så - ja takk til god lavfrekvens.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Amen til det siste. Det er jo heller ikke noe skarpt skille. Man kan lime en toveis boks fast oppå en subwoofer, og vips er den treveis. Elventuelt lime et kosteskaft (eller en flaggstang) mellom delene for å få dem til å henge sammen. No

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Problemet de fleste vil slite med når frontene skal ta seg av hele frekvensregisteret er uansett stående bølger, siden frontene er relativt låst i en posisjon. Siden vi vet at de aller fleste av oss ikke har optimale lytterom, er det enklere å bruke en subwoofer for å ta seg av de frekvensene som utgjør problemet, for man har anledning til å flytte den rundt i rommet til den posisjonen den skaper minst trøbbel. Derfor er en subwoofer genial i så måte.

Alternativt kan man droppe hele subwooferen, og leve lykkelig uten de siste oktavene i bunn ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.521
Torget vurderinger
0
akto skrev:
Alternativt kan man droppe hele subwooferen, og leve lykkelig uten de siste oktavene i bunn ;)
Blir ikke det litt som...........å leve på "vann & brød" - spise havregrøt resten av livet ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.355
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Flageborg skrev:
akto skrev:
Blir ikke det litt som...........å leve på "vann & brød" - spise havregrøt resten av livet ;)
Nei, det blir ikke det.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.682
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
C._Alshus skrev:
Flageborg skrev:
akto skrev:
Nei, det blir ikke det.
Det er faktisk overraskende hvor lite forskjell det gjør på "normale" innspillinger om sub'en er slått av her hos meg. Da vil hovedhøyttalerne rulle av med 48 dB/okt fra 90 Hz, og har i praksis ingen verdens ting under 50-60 Hz. Likevel høres det rikt og fyldig ut. Selvsagt blir det enda rikere og fyldigere med sub'en på, og kirkeorgel uten sub er ikkeno' gøy, men det er velkjente psykoakustiske mekanismer ("missing fundamental") som kompenserer for manglende bass. Hvis man skal velge mellom pest & kolera, mener jeg det er bedre med avkuttet bass enn med dårlig bass.

O

OldBoy

Gjest
akto skrev:
Ta i mot et råd fra en gammel mann: Ikke gjør det! Dypbassen er en viktig del av musikken!

Jeg har levd nesten et helt voksenliv i den troen at jeg hadde bra lyd uten sub. Helt uproblematisk da jeg var ung: da var det ingen av oss som hadde hørt om sub'er. Så da vi sammenlignet hi-fi-anleggene våre, var alle anleggene like bra. Eller dårlige, om man vil. Ganske enkelt fordi ingen av dem spilte dypbass slik dypbass skal spilles.

Helt til en av kameratene mine kjøpte seg en sub for rundt ti år siden. Selvfølgelig ikke på eget initiativ, men selv den mest konservative kan slumpe til å få nytenkende barn som presser på for at fars hi-fi skal være på høyden. Da jeg fikk høre nyanskaffelsen hans, var løpet kjørt for et liv uten sub.

Musikk uten dypbass er som å sitte og se på en farge-TV der en av fargene mangler. Helt allright så lenge du ikke skjønner at du går glipp av noe.

Men det er som mange allerede har påpekt: Matching, justering og plassering er viktig.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Flageborg skrev:
akto skrev:
Jeg óg synes det, selv om jeg på det nåværende tidspunkt ikke bruker subwoofere til musikk. Det kommer av den enkle grunn at jeg ikke har en prosessor som musikkformidler, kun en ren stereoforforsterker. Heldigvis går frontene mine dypt alene, men det kan fortsatt ikke erstatte en skikkelig subwoofer.

Disse går dypt :)

... men disse går enda dypere :)

Vedlegg

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Valentino skrev:
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:
Nja, jeg har hørt anlegg det det har fungert riktig godt, med digitale filtre og EQ.

Greia med sub er at det er så mye enklere å få en ide om hvor stort opptakslokalet er, og du har ikke hørt kirkeorgelopptak på ordentlig om anlegget ikke klarer 10 oktaver.
Men alle de anlæg med digitale filtre, digital forstærkning og anden digital indblanding i lyden, ødelægger jo i forvejen alle intentioner om at bevare vellyden fra f.eks. en god spolebåndoptager.

Hmmmmmmm...............................

Måske er ideen med subwoofer alligevel mest tiltænkt musik som ikke bevares i det puristiske vellydende analoge format?

"dolph"
I dette anlegget må alle analoge signaler digitaliseres (24/88.2 mener jeg å huske). RIAA-korreksjon gjøres også i det digitale domene, så slik kan man si at det hele er urent.
Muligvis.

Men her er der ikke noget der digitaliseres med mindre det i forvejen kommer fra en digital kilde.

Jeg har masser af bas, også til kirkeorgelkoncerter, og mine højttalere er heldigvis afstemt og formidler rum med præcision til forskel fra ca. 98% af alle anlæg med ekstra Sub(s).

"dolph"

O

omholt

Gjest
Gode poenger av Akto og theStig.
Jeg oppsummerer slik: En separat bass løsning gir det beste resultatet hvis man klarer å få til skikkelig integrering. Klarer man ikke det, så er god integrert bass i fronthøyttalerne et bedre alternativ.
End of discussion :)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
541
Sted
Flekkerøy
Enig med omholt her.

Synes det er viktig å diskutere om en godt integrert sub gir noe ekstra til musikken, alle forstår at en sub som står og brummer for seg selv ikke er til gavn.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
akto skrev:
Hvilke høyttalere har du?
Jeg har flere at vælge imellem.
ProAc, Magnepan, Snell, Royd.

Men mit sammenligningsgrundlag kan strækkes så vidt som op til Willson Alexandria.

Og jeg mener ikke, som omholt og gummitarzan, at det er EOD.

Uanset hvor godt integrationen udføres savner jeg stadig at høre et setup med subwoofere som lyder hæderligt, hvor subwooferen (-ne) samspiller med de eksisterende højttalere og ikke smadrer rumformidlingen som, for mig, er det væsentligste parameter for opnåelse af god vederhæftig lyd.
For at undgå det sidstnævnte er mindst to subwoofere nødvendige i et stereosetup.
Ingen opsætninger med kun en subwoofer kan formidle stereo.

Det er mudder der formidles hvis der kun er en subwoofer.

"dolph"

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Det er uansett svært få innspillinger hvor frekvensene som bør spilles av en sub ikke blir formidlet i mono. Av den grunn føler jeg erfaringsmessig at en sub sjeldent roter til et eventuelt stereoperspektiv. Det hele avhenger selvfølgelig av hvor man deler sub og fronter.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
akto skrev:
Det er uansett svært få innspillinger hvor frekvensene som bør spilles av en sub ikke blir formidlet i mono. Av den grunn føler jeg erfaringsmessig at en sub sjeldent roter til et eventuelt stereoperspektiv. Det hele avhenger selvfølgelig av hvor man deler sub og fronter.
Det er jo netop de gode skæringer hvor stereo eksisterer hele vejen ned som man ikke ønsker ødelagt.

"dolph"

matrix

Medlem
Ble medlem
13.02.2004
Antall liker
0
Er kjempefornøyd med mine Audio Pro A100. Hver høyttaler har en integrert forsterker med et nedadrettet 8" bass-element. Høttalerene spiller med en overbevisende pondus i bassområdet. 1812-overturen med ekte kanontorden blir føl og hørbar for naboen uten at det på noen måte virker som om høyttalerene låter anstrengt. Bassen er justerbar samtidig som lyden fra mellomtone/ diskant er pen og detaljert. Dette er en særdeles plasseringsvennlig løsning for de som ønsker sub men som synes ekstra sub-kasser tar for stor plass.

O

OldBoy

Gjest
Matrix skrev:
Er kjempefornøyd med mine Audio Pro A100. Hver høyttaler har en integrert forsterker med et nedadrettet 8" bass-element. Høttalerene spiller med en overbevisende pondus i bassområdet. 1812-overturen med ekte kanontorden blir føl og hørbar for naboen uten at det på noen måte virker som om høyttalerene låter anstrengt. Bassen er justerbar samtidig som lyden fra mellomtone/ diskant er pen og detaljert. Dette er en særdeles plasseringsvennlig løsning for de som ønsker sub men som synes ekstra sub-kasser tar for stor plass.
Dette er jo også en interessant løsning, som ble lansert av ganske mange høyttalerprodusenter for noen år siden.

Tydeligvis ikke noen stor suksess. Noen som vet hvorfor?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.066
Torget vurderinger
1
niklasthedolphin skrev:
...
Det er jo netop de gode skæringer hvor stereo eksisterer hele vejen ned som man ikke ønsker ødelagt.

"dolph"
Muligens noe o.t. Til orientering så er de fleste gode (og mindre gode) vinylpressinger i mono under ca 150Hz.

mvh
KJ

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.437
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Synes ikke dere at en sub ødelegger stereoperspektivet en smule da, selv om lyden i seg selv er fyldigere og mer dynamisk?
Neiu det synes jeg ikke. Bass under 80Hz klarer ørene ikke retningsbestemme uansett. Men det er klart, at du merker pushet fra elementet, om det er down-firing, side-firing eller direct-firing. Her er det litt forskjell.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Bass ja, savner litt i mine Contour 3,4 og har bare prøvd en billig-sub som rotet til mer enn den lagde musikk. Men har hørt gode subber gjort underverker tidligere på gulvstående høyttalere som teoetisk skulle klare seg selv. Dette gjorde vi hos en kamerat:
Snell C5 er en stor høyttaler som på papiret spiller et stykke ned på 20-tallet men det var når det dukket opp en god (DIY) sub ting skjedde. Dybdeperspektivet ble enormt, rommet føltes dobbelt så stort (noe som ikke gjorde noe da det var/er nokså lite) og verden ble vakker.
Subben var en push-pull løsning med 2x10" hvor ene volumet var 60l og det andre 70l. Portingen er jeg usikker på men det gikk greit å putte armen nedi! Brukte samtidig aeroport-rør med skikkelige tuter i begge ender. Amp'en ble en 500w Hypex så pusteproblemer var intet tema. Seas elementer. Teoretiske tall fra bergningsprogrammet viste 19hz@0db og 12hz@-10db om jeg minnes riktig. Hva det ble i real life er usikkert men gøy er det.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.437
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Sub eller ikke sub, det har vel strengt tatt ikke med saken å gjøre, synes nå jeg.

Jeg vil heller si at skikkelig BASS gir bedre lyd, mye bedre lyd også. Uten skikkelig lavfrekvens med nok nivå, frekvensomgang, dynamikk og lav forvrengning blir det ingen realisme, spesielt på gode akustiske opptak. Enkle 2-mik opptak demonstrerer dette temmelig overbevisende.

Om man så løser bassen med et par såkalte "subwoofere", dedikerte bass-systemer (f.eks line-source tårn/bafler) eller basselementer som er integrert i høyttaleren får nå være det samme. Gode resultater kan oppnås på flere måter.

En fordel med separate bass-systemer er at disse kan plasseres der de gir optimalt resultat i rommet, en plassering som normalt er langt unna det som vil fungere for resten av frekvensområdet. En ulempe er selvsagt at det tar mer plass....

Det store problemet med subwoofere er at de færreste er i stand til å sette de opp og justere de inn til å fungere optimalt. De færreste subwoofere har dessuten ikke nok justeringsmuligheter for å kunne tilpasses rommet perfekt heller.

Så - ja takk til god lavfrekvens.
Støttes. Viktig at subber har fasejustering, og mulighet for stereo-pre in. Men i disse dager som stadig flere produkter har egne subutganger, syens jeg behovet for å kjøre delefilter eksternt reduseres. Men, helt klart, det er jo absolutt muligheter i et tårn/basskasse system der du kjører diskant og mellomtone og kanskje øvre bass, og deretter separat sub (eller to separate subber i hver kanal i stereo der du f.eks. kan sette en 15" til la oss si 50Hz og ned, og 2x10" mellom 80-50Hz -bare som et eksempel).

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.437
Torget vurderinger
1
akto skrev:
Problemet de fleste vil slite med når frontene skal ta seg av hele frekvensregisteret er uansett stående bølger, siden frontene er relativt låst i en posisjon. Siden vi vet at de aller fleste av oss ikke har optimale lytterom, er det enklere å bruke en subwoofer for å ta seg av de frekvensene som utgjør problemet, for man har anledning til å flytte den rundt i rommet til den posisjonen den skaper minst trøbbel. Derfor er en subwoofer genial i så måte.

Helt klart. Men OM man klarer å leve LYKKELIG uten bass, det avhenger av individets preferanser.

Mvh. Bjørn

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.521
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Men i disse dager som stadig flere produkter har egne subutganger..............
Det ser ut som utviklingen går den veien. Akkurat nå har jeg denne herligheten
på besøk - med separate utganger for subwoofer - både L og R ;)

Les mer om produktet her: http://www.tech.co.uk/home-entertainment/hi-fi-and-audio/hi-fi-amps-and-receivers/review/unison-unico-secondo

Sammen med denne kilden:

Som du kan lese om her:
http://www.tech.co.uk/home-entertainment/hi-fi-and-audio/cd-players-and-recorders/review/unison-research-unico-cd

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
KJ skrev:
niklasthedolphin skrev:
...

"dolph"
Muligens noe o.t. Til orientering så er de fleste gode (og mindre gode) vinylpressinger i mono under ca 150Hz.

mvh
KJ
For så vidt angår de mindre gode, ja.
For så vidt angår de gode og de rigtig gode, neeeejjjjaaaa og NEJ.

Og forresten er mine spole master bånd under ingen omstændigheder i mono ved nogen frekvens.

"dolph"

K

kbwh

Gjest
Men et tomikrofonopptak (typisk 50cm mikrofonavstand) går vel mot mono med synkende frekvens.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dere kan si akkurat hva dere vil, hvis dere ikke har hørt et oppsett med to subber(stereo) som er ordentlig integrert og plassert bør dere lytte på et slik først.

Jeg har hørt et slik og kan bare si at det spillte helt uovertruffent, subbene var ikke "hørbare", det var bare et helt enormt lydbilde.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
el_mariachi skrev:
Dere kan si akkurat hva dere vil, hvis dere ikke har hørt et oppsett med to subber(stereo) som er ordentlig integrert og plassert bør dere lytte på et slik først.

Jeg har hørt et slik og kan bare si at det spillte helt uovertruffent, subbene var ikke "hørbare", det var bare et helt enormt lydbilde.
Den henger jeg meg på.
Men 99% av de systeme jeg har hørt med sub (stereo-mono) syns jeg ikke fungerer "optimalt"

/jan

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.066
Torget vurderinger
1
niklasthedolphin skrev:
KJ skrev:
niklasthedolphin skrev:
...

"dolph"

mvh
KJ
For så vidt angår de mindre gode, ja.
For så vidt angår de gode og de rigtig gode, neeeejjjjaaaa og NEJ.

Og forresten er mine spole master bånd under ingen omstændigheder i mono ved nogen frekvens.

"dolph"
WOT - Way off topic
Selvfølgelig er dette av valg som gjøres imf. mastering - men vinylskiver i stereo er i prinsippet «monokompatible» - dvs det er lite av stereoinformasjonen som er i motfase, eller endog kun negativt korrelert. Dessuten er det i praksis et krav om at all stereoinformasjon i bassområdet skal være positivt korrelert, og helst mono, dette er fordi vertikal modulasjon i vinylen gir betydelige sporingsproblemer m.v. langt under tilsvarende nivå for sporingsproblemer ved horisontal modulasjon (som er mono). LPer med betydelig stereoinformasjon i bassområdet er vanskelige å avspille, og vanskeligere dess større faseforskjelen mellom kanlene er.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
niklasthedolphin skrev:
akto skrev:

"dolph"
Hei!
Kan du nevne EN (musikk)cd som har frekvenser i stereo under 70hz (som kan kontrollmåles)?
Eventuelt 5 stykker, jeg er nysgjerrig.
Mvh.KW

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
KW skrev:
niklasthedolphin skrev:
akto skrev:

"dolph"
Hei!
Kan du nevne EN (musikk)cd som har frekvenser i stereo under 70hz (som kan kontrollmåles)?
Mvh.KW
Hvorfor spørger du om det når jeg taler om LP'er og spolebånd?

"dolph"

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.141
Torget vurderinger
1
[/quote]
Hei!
Mvh.KW
[/quote]

Når jeg får tid kan finne frem noen forslag, men noen andre får stå for målingen.

At der er forskjell på mono/stereo sub-løsning er ingen tvil om, jeg har hatt flere oppsett med begge deler. Om man føler eller hører retningen på frekvenser under 100 Hz kan man sikkert lage en ny debatt om ;D

I mine ører har de fleste anlegg god bruk for noen subber, en enkel måling vil vise om ditt anlegg er ett av de. Klarer det å levere fra 20-20 000 Hz i rommet, har du ditt på det tørre. Klarer det ikke det, kan man vere så ærlig å si at man ikke er villig til å spandere tid/penger på den delen av skalaen.

Og ja det står nok en del subber feilplassert. Om flere hadde lagt mer energi i plaseringsråd av høyttalere/subb og andre tiltak som virkelig gjør en forskjell, ville muligens flere kommet nærmere go`lyden.

Med 10 000 flere innlegg på Kabelhjørnet i forhold til Akustikk, rom og plassering så er det mye energi bortkastet på ting som utgjør minimale forskjeller.

Mvh Roald

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Prøv lige at overvej eller afprøv hvad der sker i et anlæg hvor der er én subwoofer af anden oprindelse end de egentlige højttalere når man hører en optagelse hvor en bestemt dybbas orgel-akkord eller andet instrument med dybbas panoreres fra side til side i lydbilledet?

Selvom akkorden er den samme, den kommer fra samme orgel, spilles af samme mand med samme hånd så lyder den forskelligt alt efter om det er de oprindelige højttalere der har til opgave at videreformidle akkorden eller om det er subwooferen, som ensomt jo må spille i mono og derfor være midtpunkt i lydbilledet, der skal videreformidle akkorden.

Jo længere oppe delefrekvensen er jo større skade.

Hvis man har to subwoofere som er bygget til at spille sammen med de oprindelige højttalere af samme fabrikat og de er placeret korrekt og man er kommet til absolut bedste samspilsjustering efter fabrikantens foreskrifter, så kan man være heldig at det lyder hæderligt.

Så kan man spørge sig selv hvorfor denne fabrikant har valgt at trække basområet ud af de oprindelie højttaleres formåen og sælge tingene seperat?
Er det for at tjene flere penge?
Findes der folk der køber sættet uden subwoofere og hermed skal leve med den amputerede lyd fra disse?

Forøvrigt er det da meget få hvis anlæg opfylder disse krav til subwoofere og derfor har jeg den holdning til de lytninger jeg har foretaget på sådanne højttaleropstillinger med suwoofer at en meget stor procentdel (tæt på 99%) lyder ikke godt.

"dolph"

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lest denne tråden med stor intr. Kan en si at hvis en deler lavt pga store fronter er det mer sannsynlig at en greier seg med en sub ? En skulle jo tro at hvis en deler høyt , 80 hz + , så vil en fort kunne komme opp i mellom tonen til frontene og det blir graut ? Jeg bare spørr.... :). Og da kan det være greit med to kjappe subber så de står i mer stereo perspektiv ??

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Det medfører til dels riktighet. Det en også skal tenke på er at de fleste subwoofere har ikke veldig bratt avrulling fra delefrekvens, så deler du ved 80 Hz, og du har 6 dB avrulling pr. oktav, vil du fortsatt ha mye energi igjen langt oppover i frekvens. Dette igjen kan (og sannsynligvis vil) skape utfasinger, og man vil få bass i stereo ovenfor det punktet det inntreffer, men med lavere gain.

Man går aldri feil med to subwoofere, særlig ikke om man bruker de til musikk. Men - glem det mange sier om heller to mindre bra subwoofere enn én bra. Det er ren svada. Glem også alle "fasiter" produsenter oppgir vedrørende plassering. Det er romavhengig, og vil i beste tilfelle føre til en mellombra resultat. Skal man justere subwoofere kommer man ikke utenom måleinstrumenter, men man kommer langt med en billig Radioshack og sinustoner :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.437
Torget vurderinger
1
akto skrev:
Det medfører til dels riktighet. Det en også skal tenke på er at de fleste subwoofere har ikke veldig bratt avrulling fra delefrekvens, så deler du ved 80 Hz, og du har 6 dB avrulling pr. oktav, vil du fortsatt ha mye energi igjen langt oppover i frekvens. Dette igjen kan (og sannsynligvis vil) skape utfasinger, og man vil få bass i stereo ovenfor det punktet det inntreffer, men med lavere gain.

Man går aldri feil med to subwoofere, særlig ikke om man bruker de til musikk. Men - glem det mange sier om heller to mindre bra subwoofere enn én bra. Det er ren svada. Glem også alle "fasiter" produsenter oppgir vedrørende plassering. Det er romavhengig, og vil i beste tilfelle føre til en mellombra resultat. Skal man justere subwoofere kommer man ikke utenom måleinstrumenter, men man kommer langt med en billig Radioshack og sinustoner :)
Bra innlegg!!

Mvh. Bjørn

Topp Bunn