niklasthedolphin skrev:
KW skrev:
niklasthedolphin skrev:
akto skrev:
Det er uansett svært få innspillinger hvor frekvensene som bør spilles av en sub ikke blir formidlet i mono. Av den grunn føler jeg erfaringsmessig at en sub sjeldent roter til et eventuelt stereoperspektiv. Det hele avhenger selvfølgelig av hvor man deler sub og fronter.
Det er jo netop de gode skæringer hvor stereo eksisterer hele vejen ned som man ikke ønsker ødelagt.
"dolph"
Hei!
Kan du nevne EN (musikk)cd som har frekvenser i stereo under 70hz (som kan kontrollmåles)?
Eventuelt 5 stykker, jeg er nysgjerrig.
Mvh.KW
Hvorfor spørger du om det når jeg taler om LP'er og spolebånd?
"dolph"
Hei!
Bl.a. fordi KJ hevdet dette.
Muligens noe o.t. Til orientering så er de fleste gode (og mindre gode) vinylpressinger i mono under ca 150Hz.
Dersom de fleste er i mono under 150 hz, hvor mange er det da under 80hz.
De fleste bruker cd eller vinyl og derfor blir det i utgangspunktet svært lite interessant ta med spolebånd med masteropptak i en diskusjon som denne tråden handler om etter min mening

.
Til Roald:
Fint om du kan finne frem til eksempler (tror det blir vanskelig), og LowQ elkser slike utfordringer

, så dersom jeg ber pent så stiller han sikkert opp, men da må en jo virkelig ha den oppfatningen at det er tilfelle.
Jeg er absolutt en tilhenger av sub brukt til musikk jeg, har sjøl også og grunnen til at jeg skrev innlegget mitt er en tråd på AA for noen år siden, hvor det var diskusjon om suber og en av deltagerne var overbevist om at flere suber (ikke nødvendigvis bare to), koblet i mono og plassert riktig i rommet slik at basstrykket (les lavfrekvensene) blir jevnest mulig fordelt i rommet var en fordel.
Jeg har da i tankene suber og ikke basskasser som er tiltenkt å jobbe langt og lengre opp i frekvenser (derfor min antydning om 70-80 hz.)
Jeg har videre min helt egen teori om hvorfor det er mono forholdsvis høyt opp i lavfrekvensene (80hz) og kanskje høyere og det kan jo være greit for veldig mange avspillingssystemer (les høyttalere) og få "drahjelp" av begge to sine ht. basselementer i lavfrekvensene, hvorvidt min egen teori her holder mål eller ikke skal være usagt :

Vedkommende i nevnte tråd og noen av hans bekjente hadde "eksperimentert" med dette og hadde i sin jakt etter musikk med løavfrekvent lyd ikke funnet noen cd med under 100hz i stereo, kun likt fordelt i begge kanaler.
Dette så langt jeg husker.
Til film så vil det antagelig være (helt)? anderledes, vil jeg kanskje tro.
Mvh.KW