Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Utgår - lokalisert
     
    Sist redigert:

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Slo til på ein brukt A21al series2 i dag. Gjenstår å finne ein HT til denna.

    Tannoy, ProAc, Totem, Triangle er merker som er aktuelle.

    Tannoy er ein favoritt her i gården.

    TAF
    Hei Sugden venner.

    Er det noken som ha trua på Epos Epic 2 kan passe med A21al series2?

    Har snappet opp denne A21al som eg skal bruke i stereooppsett nummer to og ser etter ein stativ ht til denne.

    TAF
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    :)
    Bruker Spendor sp1/2R2 og dette spiller helt rått på Sugden 21a. Stort lydbilde og en mellomtone som er meget bra.
    Anbefales på det sterkeste denne komboen.

    Mvh Roar
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Hej Folkens.
    Jeg er ved at købe en Sugden AU41 preamp med RIAA MM/MC, var dog på udkig efter en AU51 med separat strømforsyning, men har ikke kunne finde nogen på brugtmarkedet. Vil høre hvor god AU41 er i forhold til en AU51 ?

    Har også lige fundet ud af at der findes en Signature udgave af AU41 preamp, hvad er den store forskel fra en standard AU41 ?

    Har lige købt en Sugden C28 og en AU51P mk2 .. og har derfor forelsket mig i Sugden lyden :p
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Var på besøk hos Audioaktøren. Fikk en demo der som var veldig bra. Hørte på en rørforsterker og spendor A6R. Så fikk jeg høre sugden 21AL series 2 på samme spendoren og den var mer ørevenlig. Lyden var overraskende flott. Når jeg kom hjem ble det nesten en nedtur.
     

    datteratilhagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2014
    Innlegg
    82
    Antall liker
    24
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Ja her er det bare å melde seg på.

    En flunkende ny (brukt) Sugden a21al kom i posten i dag. Sammen med Spendor A5 låter dette helt fantastisk!
    Jeg kjører for øyeblikket en Hegel HD10 som hovedkilde og det eneste jeg finner å utsette på lyden av disse komponentene er en ørliten fremhevelse av øvre mellomtone. Tips til ny DAC som kan fikse dette problemet tas imot med takk:) Abrahamsen V6?

    Mvh
    Marius
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei Sugdenvenner, jeg melder meg på:

    Jeg har gått til innkjøp av en brukt (som ny) Sugden Masterclass Integrated IA-4. Den er koblet på et par brukte (også som nye) Spendor SP1/2R2 i valnøtt. Lyden er i mine halvgamle ører behagelig og jeg liker denne "retro" stilen som jeg kjenner igjen fra min ungdomstid på slutten av 70 og begynnelsen av 80 tallet. Vil vel gå så langt å si at jeg er så langt godt fornøyd.
     
    Sist redigert:

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Hei dere med Sugden! Synes merket virker meget interessant for min egen del. Men har hørt at de må stå på lenge før de oppnår optimale forhold, opptil en time mener jeg å ha lest. Her i huset står forsterkeren på 24/7 så det er ikke noe problem sånn sett, men hvordan vil det utarte seg med f.eks en Sugden A21? Hører at de blir veldig varme, så det er kanskje ikke så lurt å ha de slått på til enhver tid?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei dere med Sugden! Synes merket virker meget interessant for min egen del. Men har hørt at de må stå på lenge før de oppnår optimale forhold, opptil en time mener jeg å ha lest. Her i huset står forsterkeren på 24/7 så det er ikke noe problem sånn sett, men hvordan vil det utarte seg med f.eks en Sugden A21? Hører at de blir veldig varme, så det er kanskje ikke så lurt å ha de slått på til enhver tid?
    Hei Kanki, min erfaringer at Sugden forsterkeren min kommer raskt opp i arbeidstemperatur, tipper ti minutter. Grunnen til dette er at transistor i A-klasse har høy tomgangsstrøm (bias). Men jeg tenker at du har et godt poeng med at en ikke trenger å ha slike forsterkere i drift 24/7.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kan henge meg på siste taler.

    Min erfaring er at lyden "setter" seg etter kort tid +/- 15 min. Etter det kan jeg ikke påstå at det blir ytterligere forbedring. Min er derfor avslått når den ikke er i bruk.
     

    datteratilhagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2014
    Innlegg
    82
    Antall liker
    24
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Vi er tre om å mene dette.

    Forsterkeren har mange fordeler. En av dem er at den er "lytteklar" etter maks 15 minutter: Den blir veldig varm veldig fort rett og slett. I brosjyren som medfølger står det spesifikt at produsenten anbefaler at forsterkeren skrus av når den ikke skal lyttes på og at den er ferdig oppvarmet på kort tid. En direkte konsekvens av klasse a:)
     

    datteratilhagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2014
    Innlegg
    82
    Antall liker
    24
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig dette er nevnt i de foregående 26 sider av denne tråd men spør allikevel:

    Jeg kjører avspilling via PC/DAC (JRiver mediaplayer 20 og Hegel HD10). Jeg opplever at forsterkeren, Sugden a21al, har veldig høy gain. For meg så er maksvolum av hva jeg orker på høre rett over "kvart på" på volumknotten.
    Mitt førsteinntrykk er faktisk at forsterkeren låter litt mer "avbalansert" og mindre "in your face" når jeg senker volumet på software til mellom 50-60%.

    Er det noen andre som har erfaringer med dette?

    Mvh
    Marius
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ På min (A21ai) så er volumhjulet montert slik at det vridd helt ned/av har punktmarkeringen stående ca. kl. 6.
    Mao lengre "ned" enn det normalt er på andre forsterkere. Normalt høyt (nok) lyttenivå har jeg da i posisjon ca. kl. 10.

    Om volumhjulet er montert slik på din også, så kan jo det lure deg noe.

    Ellers så er det jo avhengig av styrke på utgangssignalet fra kilden(e) som benyttes, samt følsomhet på de ht. som brukes.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei, interessant tema:

    Jeg er enig, jeg opplever at også min Sugden IA-4 har høy gain. Det er slettes ikke mye dreining på volumkontrollen som skal til før jeg kommer til normalt lyttenivå, kanskje klokka 9. Om dette påvirker lyden har jeg ikke tenkt på, men jeg vil vel egentlig ikke tro det. Dette påvirkes nok også av følsomheten til høyttalerne. En fordel med høy gain er imidlertid at forsterkeren drives lett fra mini-jack utgang fra f.eks mobiltelefon.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei Shiraz

    Gratulerer med flott oppsett du har der. Jeg tror det er lurt å bruke stativhøyttalere på begrenset plass for å få "tight" bass og bra perspektiv.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Hei dere med Sugden! Synes merket virker meget interessant for min egen del. Men har hørt at de må stå på lenge før de oppnår optimale forhold, opptil en time mener jeg å ha lest. Her i huset står forsterkeren på 24/7 så det er ikke noe problem sånn sett, men hvordan vil det utarte seg med f.eks en Sugden A21? Hører at de blir veldig varme, så det er kanskje ikke så lurt å ha de slått på til enhver tid?
    - Hei Kanki - Jeg har selv, som en del av min "need to KNOW"-samling, 1 stk av A-21SE-MXMM + CD-21SE-MXMM og er Meget Godt fornøyd med Lyden i disse, - sett bort fra at de ikke spiller høyt. De har bra konsistens og momentum på små membran-arial. Blir der mer enn en 6 1/2" bass ( - Spesielt hvis membranen består av Pollyproplen/plastikk ), så vil Du automatisk kose Deg Over-Ordentlig med MASSE ..dding-bass ! - Forøvrig så er det riktig at disse må ha minst 1 time for å bli litt Varme for LYTTING, Men jeg har alltid ment at en forsterker bør stå på hele tiden ( - utenom en del RØR-Forsterkere ). Det har da vist seg at i slutten av det tredje til det sjuende bruker-året så har alle J.E.Sugden-forsterkerne jeg har kjent til fått problemer i at ei av utgangene slutter å virke - noe som du skjønner i.h.t. tall og bokstaver - ikke er lenger er noe problem. CD-Spilleren med noenlunde samme stabilitet er jeg også Meget godt fornøyd med - som du også ser i innledningen !

    Mvh. Lyden av Opplevelser med over 25år med J.E.Sugden i eget eie...
     

    Shiraz

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2006
    Innlegg
    59
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    15
    Hei Shiraz

    Gratulerer med flott oppsett du har der. Jeg tror det er lurt å bruke stativhøyttalere på begrenset plass for å få "tight" bass og bra perspektiv.


    Hei og takk for kommentar.

    Dette oppsettet spiller fantastisk musikalsk sammen... "Små" høyttalere er obligatorisk i mitt rum... Jeg synes dynaudio c1 er litt for store til mit rom...

    Jeg hade en McIntosh C220 forforsterker før som jeg solgte pga. at lydbildet blev enda større og basen for kraftig...

    Har jobbet mye med rommet med tepper og akustiske plater..

    Det hjelper ikke å kjøpe anlegg til en mil når den ska stå i et rom på 15km2. :/

    P.s. Sugden er for meg den mest komplette forsterkere som finnes i min verden..den har allt en forsterkere må ha..

    # krafter
    # stabilitet
    # Verme
    # den silkes myke diskanten som kun den mest påkostede rør forsterkere klarer av

    #veldig detaljert bas
    # varm og troverdig mellantone
    # stor lydbilde med meget bra plasering av instrumenter
     

    munin

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Silkemyk diskant er noe jeg absolutt trenger. Men det gjelder vel kanskje ikke alle Sugden modeller. Har prøvd alt for å finne noe brukbar info om a21p, og håper jeg kan få hjelp her.Andre modelller er også av interesse.
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Lite aktivitet her inne, men får melde meg inn med en Masterclass Spa4 😊
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trøst deg med at folk som har utstyr som du her har ervervet deg, trolig bruker tiden til MUSIKKLYTTING fremfor "forum-kjapring" fordi det låter så bra :)

    Selv jeg - med klokketro på og forkjælighet for klasse A drift - har eid en Sugden. Tja, på tide å oppsøke forhandleren til en lytteseanse, spør jeg meg selv om her.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sugden a21 på dali helicon 400 mk2 synes det spiller varmt å behagelig,nå krever helicon en del forsterker for å oppnå sitt ess,men a21 gjør en veldig fin jobb med sine 23 klasse A watt 😊
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har formeninger om hvor bra en Sugden a21se kan passe til Dali Mentor 6 eller et par Helicon 400 MK1?
    Har kun hørt Dali med nad og denon enda.

    Svar mottas med takk! :D

    Sitter nå å hører musikk med sugden a21 AL series 2 og Dali Helicon 400 mk2 LE,rett å slett herlig lydsignatur i sugden å den passer veldig bra til Dali generelt tror jeg:)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Noen som har formeninger om hvor bra en Sugden a21se kan passe til Dali Mentor 6 eller et par Helicon 400 MK1?
    Har kun hørt Dali med nad og denon enda.

    Svar mottas med takk! :D



    Sitter nå å hører musikk med sugden a21 AL series 2 og Dali Helicon 400 mk2 LE,rett å slett herlig lydsignatur i sugden å den passer veldig bra til Dali generelt tror jeg:)
    Hva er forskjellen på 400 mkII og 400 Mk2 LE? Untatt at LE er limited edition da :p
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    IMG_0775.jpg


    Fikk en Sugden a21ai mk2 i dag.
    Har koblet den opp mot et par Rega Xel høyttalere.
    Skal si det svinger av den lille rakkeren!
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Elsker denne forsterkeren,hadde hegel h160 og t+a power plant samt nad sin 375bee tidligere,utrolige gode forsterkere dette altså,men sugden hadde den ekstra pondusen i bassen samt den silkemyke diskanten som jeg forelsket meg i,skal jeg bytte forsterker nå blir det sugden sin masterclass.
    Eneste jeg savner på a21 sin er xlr input.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nei den sug itte..

    Må si jeg ble positivt overrasket over denne krabaten når jeg fikk koblet den opp.
    Rega Xel fikk nytt liv kan man si. Plutselig begynte jeg å tro på det høyttalerene prøver å formidle. Bassen er formidabel i forhold til hva jeg er vant med fra disse små nusselige høyttalerene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her inne med a21 gen2 som kan si noen om hvilke høyttalere som matcher eksepsjonelt bra når budsjettet er maks 12K ( brukt selvsagt )
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det ikke greit med Xel da T?
    Jo det er veldig bra, men den trigger ett eller annet litt oppover på flanken når det er litt "fart i trompeten" for å si det slik.
    Svakheten til Xel er nok i øvre mellomtone et sted og det kommer frem når forsterkeren er litt trigger happy omtrent der.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    "Sitat"Though the otherwise fine owner's manual doesn't mention it, it seemed to me that the A21ai inverted the absolute phase of input signals. Music seemed minutely louder and more present when both speaker leads were reversed, hot for ground. But I might've imagined it."sitat slutt"
    Read more at Sugden A21ai Series 2 integrated amplifier | Stereophile.com

    Fant ut i går at jeg faktisk har koblet opp forsterkeren feil.
    Jeg satt rca kablene feil faktisk. Normalt sett hadde jeg de i riktig konfig, men Sugden har motsatt på Right/Left enn mange har.

    Dette fant jeg ut av når jeg skulle spille "amused to death" skiven. Bikkja var på feil side..
    Koblet om Rød/Sort bak på forsterkeren.
    Jeg ble litt overrasket over at litt av den dype bassen forsvant, attacket ble dempet og jeg må med hånden på hjertet innrømme at jeg liker lyden som jeg hadde den. Det låter feitere og varmere, men jeg liker det litt nakent og ærlig som det var før jeg koblet riktig.

    Er den andre her inne som har lik erfaring eller som kunne testet dette for meg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn