Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Da har jeg bestilt Sugden A21 al Series 2. Litt over et år siden jeg hadde denne fantastiske forsterkeren på hjemlån. Jeg har prøvd mye, både billigere og langt dyrere forsterkere, men ingenting har spilt så levende som Sugden. Varm, levende, organisk og musikalsk er ord jeg vil bruke for å beskrive den. Da jeg lånte den spilte jeg på Elac høyttalere. Så vet ikke om den passer mine System Audio Mantra 60.
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt min i over to år nå.Må si meg enig i din beskrivelse av forsterkeren.Spiller på Kudos Cardea 20,det er en fornøyelse hver gang.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sugden brenner opp!
    Ja, en slik påstand bør du nok underbygge :confused:

    Til @xnn3882: Jeg har hatt min i godt og vel 2 år og deler helt klart ditt syn på denne forsterkeren.
     

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Har hatt min i over to år nå.Må si meg enig i din beskrivelse av forsterkeren.Spiller på Kudos Cardea 20,det er en fornøyelse hver gang.
    Jeg har hatt Kudos C2. Fantastisk høyttaler, litt varm og tilbakelent. Jeg har ikke hørt den på Sugden. Da jeg lånte Sugden testet jeg med Elac FS 247 Black Edition, og et par gamle PSB.
    Litt morsomt å høre hva dere spiller på.
    Mantra 60 som jeg har nå, har en varm klang, med utrolig luftig og fin diskant. De er meget kjappe i bassen, men med feil forsterker kan de bli for basstunge i mitt rom. Med en forsterker som Sugden er jeg redd det kan bli litt for mye?
    Jeg testet Mantra 60 på AMR AM-777, og fikk en veldig mørk og basstung lyd. Det var nok ikke den beste kombinasjonen.

    Dere som har Sugden, hvilke høyttalere spiller dere på, eller har testet med denne forsterkeren?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dere som har Sugden, hvilke høyttalere spiller dere på, eller har testet med denne forsterkeren?
    SF Liuto, som det står i signaturen :)
    Har ikke hørt den mot andre ht.
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Dere som har Sugden, hvilke høyttalere spiller dere på, eller har testet med denne forsterkeren?
    Jeg bruker min FPA 4 mot Amphion Argon 3L og det spiller svært så fint. Jeg opplever en utrolig fin kombinasjon av kraft og musikalitet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sugden brenner opp!
    Enig at dette er dårlig begrunnet. Jeg hadde en 21 en på hånda, men den kikket ut pga varme. Leste rundt om på nettet at den ble i overkant varm og at den kunne feile på grunn av dette. Sikkert et større problem i varmere strøk en i Norge.

    "I suspect that its circuits have been damaged, may be due to extreme heat. "


    "Sugden do run hot, adequate ventilation should be provided"


    "...and it does get bloody warm - Even the volume knob gets..."
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er når du har opplevd hvor mye varme som stråler fra 25 ekte klasse A watt at du forstår hvor mye BS klasse A som er på markedet. ;) A21a er en kongeforsterker, musikalsk beist! :) Har ikke hørt om noen som har brent opp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Leste rundt om på nettet at den ble i overkant varm og at den kunne feile på grunn av dette. Sikkert et større problem i varmere strøk en i Norge.

    "I suspect that its circuits have been damaged, may be due to extreme heat. "


    "Sugden do run hot, adequate ventilation should be provided"


    "...and it does get bloody warm - Even the volume knob gets..."
    Ja, jo den blir varm, men ikke såååå varm som disse omtalene kan tydes som.

    "I suspect that its.....osv" tviler jeg sterkt på, og den feilen skyldes nok noe helt annet.

    Som de fleste forsterkere bør også denne plasseres slik at det er tilstrekkelig med luft rundt.

    " bloody warm" er vel et noe relativt begrep. Ja kjøleribbene blir varme, og det er sikkert høy temperatur på et par punkter og konkrete steder i forsterkeren. Når det gjelder volumhjulet så blir min (i ytterste konsekvens av begrepet) kun lett lunken.

    Så akkurat dette med temperatur og varme vil jeg si man bør og kan ta med knusende ro.

    Det var vel noe annerledes med de eldre MF kl. A ampene. Der var det flere tilfeller at lakken "kokte" og løsnet på kjøleribbene og enkelte loddepunkter som kunne løsne.
     

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Hei
    Jeg har nå hatt Sugden A21 al Series 2 en stund. Men den er ikke brukt mye. Jeg har et par Triangle Color Floorstander hjemme nå. De er kjøpt hos lsound med 45 dager returrett. Høyttalerne låter veldig bra på Dayens Menuetto. Men med min egen Sugden er jeg ikke helt der enda. Jeg savner mer fylde og autoritet. Det låter litt tynt, på noe musikk hardt og synes ikke bassen er så bra som jeg husker da jeg lånte Sugden i fjor.
    Nå har det jo skjedd en del endringer i oppsettet mitt, men disse endringene har løftet lyden opp flere hakk, så jeg tror ikke det er problemet.
    Jeg er usikker på om jeg skal beholde Triangle Color nå som returretten snart går ut. Jeg tror høyttalerne er ferdig innspilt. Det var et demopar og de er brukt mye her.
    Dere som har denne forsterkeren, vil lyden forbedres etterhvert ved bruk?
    Jeg kan nevne at Sugden spiller helt rått på System Audio Mantra 60, men de låter litt mørke og innestengte på lavt volum. Triangle Color er mer åpne i lyden.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Har også denne Sugden og bruker den på Spendor. Virker som en god kombi.

    Mvh Roar
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    Jeg har nå hatt Sugden A21 al Series 2 en stund. Men den er ikke brukt mye. Jeg har et par Triangle Color Floorstander hjemme nå....... osv
    Å få A21aL Series 2 til å låte tynt og hardt er jo nesten et kunststykke :).

    Jeg kjenner ikke disse Triangle ht, men har nå skumlest litt på nettet, og ser det nevnt at de omtales til å være litt slanke/tynne i mellomtonen og en noe fremtreden diskant. Jeg har ikke funnet noe data på imperdansekurver, fasevinkler osv. Kun nominell imperdanse og følsomhet, hvilket sier lite om ht er er lett eller tung last for forsterkeren. Så dette kan være to-delt. Enten at de tonalt ikke matcher i forhold til ditt ideale - og den akustikken du har i lyttetrommet, eller at de er for tung last i forhold til amp`n. Det er tross alt grenser for hva selv etparogtyve kl. A-watt kan håndtere.

    Du vil neppe kunne forvente noen videre endring/forbedring i lyden. Som du nevner, så antar du at ht er tilstrekkelig innspilt, og min erfaring av amp`n var at den endret seg mye, og gikk seg til i løpet av de første timene. Opplevd forbedring av lyd utover det du skriver vil nok i såfall ligge mest i tilvenning.

    Du nevner videre at Triangle låter veldig bra med Dayens Menuetto. Er det testet i samme lytterom?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, da er jeg blitt eier av en Sugden A21AI for første gang. Gleder meg enormt til å koble opp denne på ProAc D15. Blir spennende å prøve det innebygde riaatrinnet sammen med Luxman og Benz Micro Gold.

    Mvh. Morten
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Da har jeg fått spilt litt og må bare si at denne lille tassen spiller da veldig godt, god dynamikk, virker kraftig og velbygd. Men varm blir den jaa!
    Mvh. Morten
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har hørt Sugden a21 på Spendor D7?Har lyst på slike,men det er før jeg har hørt dem da.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt Sugden a21 på Spendor D7?Har lyst på slike,men det er før jeg har hørt dem da.
    Vel ikke akkurat... men jeg var hos forhandler og hørte på D7 og SP100R2 for noen uker siden, med Sugden effekt (Audio Valve pre og AMR CD spiller, så har du alle referansene :) ).
    Hva man liker og ikke avhenger veldig av preferanser, ingen tvil om at den matchen hadde mange gode kvaliteter. Det gav bla. en veldig bra "3D" opplevelse (for og si det slik) og med en forrykende dynamikk. Men personlig så ville jeg matchet D7 med forsterkeri med litt mer "varme" da jeg bla. testet med Rage Against The Machine og Pearl Jam som kan bli litt hardt på anlegg som farger lite, så "dårlige innspillinger" ble litt avslørt. SP100R2 derimot var fantastisk med Sugden effekt, nær en drømme match i mine ører.

    Ikke 100% svar på det du konkret spurte om da det ikke var A21, men det er kanskje ikke så mange som har hørt akuratt den matchen? Men håper det kan være til nytte uansett :)
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar.Nyttig informasjon dette.Opplever A21 som ¨varm¨sammen med ECD 1 som jeg bruker,men som du riktig påpeker,preferanser??
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hvor følsomme høyttalere har de av dere som er godt fornøyd med dynamikken(Fra A21) ?

    Mvh
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hvor følsomme høyttalere har de av dere som er godt fornøyd med dynamikken(Fra A21) ?

    Mvh
    Hei, jeg har ProAc D15, 88db, nominell impedans 8ohm, dynamikk på høyde med Klipsch 62/82 men selvfølgelig en helt annen klasse med tanke på detaljer, varme osv.

    Mvh. Morten
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Kudos Cardea 20 her.88db-8 ohms.Gruer meg egentlig litt for å bytte HT.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei, da er jeg blitt eier av en Sugden A21AI for første gang. Gleder meg enormt til å koble opp denne på ProAc D15. Blir spennende å prøve det innebygde riaatrinnet sammen med Luxman og Benz Micro Gold.

    Mvh. Morten
    Er det en Series 2 du har fått i hus, eller....?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, da er jeg blitt eier av en Sugden A21AI for første gang. Gleder meg enormt til å koble opp denne på ProAc D15. Blir spennende å prøve det innebygde riaatrinnet sammen med Luxman og Benz Micro Gold.

    Mvh. Morten
    Er det en Series 2 du har fått i hus, eller....?
    Det er en series 2 ja, veldig fornøyd med lyden.
    Morten
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Spent på å høre hva du mener om RIAA-trinnet.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    ^ Spent på å høre hva du mener om RIAA-trinnet.
    Ja det er nok ikke så bra som ASR Mini Basis som jeg nylig solgte. Det er heller ikke helt støyfritt, jeg bruker mc innstilling, 100ohm, for meg fungerer det bra men har du et riaatrinn til rundt 5-7, 8-tusen så er nok det å foretrekke hvis du spiller mye vinyl.
    Morten
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Innebygde RIAA-trinn er sjeldent like gode som separate. Så det der var ingen overraskelse. :)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Innebygde RIAA-trinn er sjeldent like gode som separate. Så det der var ingen overraskelse. :)
    Hei, neida jeg hadde tatt med det i beregningen, men nå er det greit for en stund med mindre antall bokser, sjelden en får både i pose og sekk. A21AI har heldigvis mye annet godt å by på.:rolleyes:

    Morten
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Innebygde RIAA-trinn er sjeldent like gode som separate. Så det der var ingen overraskelse. :)
    Jeg har gjort et par sammenlikningsøvelser for MM-trinnet i den og ja, jo - det er ikke helt galt, og vil nok for en del gjøre en grei nok jobb. Man må opp i et trinn i 4K+ klassen for å få noe nevneverdig bedre. MC-trinnet (innvendig flytting av jumpere) har jeg ikke testet, men kan kanskje spare meg for øvelsen?:)

    Men, som @scaniagutten skriver - A21Ai har en del andre kvaliteter å by på
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Innebygde RIAA-trinn er sjeldent like gode som separate. Så det der var ingen overraskelse. :)
    Jeg har gjort et par sammenlikningsøvelser for MM-trinnet i den og ja, jo - det er ikke helt galt, og vil nok for en del gjøre en grei nok jobb. Man må opp i et trinn i 4K+ klassen for å få noe nevneverdig bedre. MC-trinnet (innvendig flytting av jumpere) har jeg ikke testet, men kan kanskje spare meg for øvelsen?:)

    Men, som @scaniagutten skriver - A21Ai har en del andre kvaliteter å by på
    Hvis du har både mm og mc pu kan det være greit å prøve begge, det er lett å bytte om (to jumpers), topplata har 8 skruer, stusset litt på dette da det var anvist 4 skruer i manualen. Mulig at mm delen kan være bedre med en god mm pu. ( eks. 2M Black eller Dynavector DV 10 eventuelt DV20H)

    Morten
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei folkens.

    Hva ligger prisen på ein A21AL Series2 (dvs uten RIAA), på brukten for tida? Har ein kompis som ønsker å selge og eg lurer på å kjøpe.
    Forsterkeren er fra 2007-2008 og har kun uoriginal fjernkontroll, ellers funker den knall.

    TAF
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er i dag en tilbudskampanje på Sugden, der A21AL Series2 selges ny for 17.500,- u/RIAA. Det vil jo være retningsgivende for bruktverdi på en 6-7 år gml.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ^ Det er i dag en tilbudskampanje på Sugden, der A21AL Series2 selges ny for 17.500,- u/RIAA. Det vil jo være retningsgivende for bruktverdi på en 6-7 år gml.
    Takk for info. Kampanjer er alltid bra.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Slo til på ein brukt A21al series2 i dag. Gjenstår å finne ein HT til denna.

    Tannoy, ProAc, Totem, Triangle er merker som er aktuelle.

    Tannoy er ein favoritt her i gården.

    TAF
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sikkert ikke dumt det. Hallvar kjører jo Spendor hjemme, og Tannoy er vel ikke alt for forskjellig. Men være litt oppmerksom på om du liker en brev sweetspot eller ikke. Noen av Tannoy-høyttalerne har angivelig en ganske smal sweetspot. Her er nok Spendor snillere.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Spendor ja, kansje det.

    Kjenner godt til spredningsmønsteret på Tannoy. Har eid fire -fem par opp gjennom åra, sist eit par Prestige Kensington SE. Fantastiske ht, men nå senker eg kravet ned til eit annet budsjett nivå.

    Morro å tråle forum og bruktbørser rundtom.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, Kensington er noe av det absolutt bedre jeg har hørt, og det var bare tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke har det nå. Det ville nok ha spart meg for en del penger og bryderi.

    Men slik er livet - man må ta det man får. ....:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS.
    Når vi er inne på Spendor: Audio aktøren har jo også begynt med Harbeth. De ligger litt høyere i pris, og ifølge anmeldelsene kan det virke som om de spiller litt mer åpent og "moderne". Men hvis det er brukt du er på jakt etter, er det ikke lett å finne brukte og samtidig relativt nye Harbeth.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Harbeth har eg hatt i tankane, men det er ein høyttaler eg ikkje har lyttet på. Det har eg med dei nevnte merker, som eg også har vore i besittelse av foruten ProAc som eg kun har lyttet på i butikk ved fleire anledninger.

    Har eit par Klipsch RF63 som eg spiller på i hoved annlegget, men eg synest Sugden blir litt for veik, spes ved litt kompleks musikk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn