Rart hvor liten utvikling det har vært på mange høyttalere. Hadde selv 3.8 i sin tid. Ikke det mest oppløste, men med en god naturlighet. Er det gjort noen med kassene eller er de dønn like som for 20 år siden? Hva kan du si om endringer som er gjort sundkoien? Og la det være sagt med en gang, jeg liker Proac jeg.
Tja.. Først vil jeg si at jeg ikke er allvitende ProAc-guru, men jeg har fulgt merke siden midten av 80-tallet.
Har eid eller hatt i hus lengre tid ProAc Tablette 50, Tablette Signature Reference 8(puh.), Studio 110, Studio 130, Studio 140,
Response 1 SC, Response 1.5 og Response 2.5. Har nå Response D38 og Studio 118.
ProAc har fulgt en slags naturlig, relativ langsom(og fornuftig) evolusjon i sin utvikling av høyttalere.
Stewart Tyler ble tidlig klar over viktigheten av kvalitetselementer, og benytter Seas, Scanspeak, Volt og nå i senere tid egenutviklede bassmellomtoner.
Materialet har i stor grad vært tekstildomer i diskant, og en utvikling fra plastmaterialer via papir til glassfiber/kevlar og så tilbake til sandwichkonstruerte pappmembraner i mellombassene.
Tyler har konkludert(som mange andre) med at papp er et fortreffelig materiale, bare man får det stivt nok.
Plast, kevlar, aluminium etc har oppbrytninger og "ulyder" som ikke er så lett å hanskes med.
Tekstildom'ene ser ut til å vike til fordel for bånd-diskanter. Sistnevnte er uten tvil de mest oppløste, dynamiske og ufargede.
Det vanskelige trikset har vært å få til en sømløs overgang til neste element.
ProAc har mange 2-veis konstruksjoner, og dette har både fordeler og ulemper.
Det er lettere å få 2 elementer til å spille sammen enn 3.. Samtidig legger man mer utfordringer på elementene.
Jeg er en av de som mener Tyler er en guru på å integrere softdomene i sine konstruksjoner.
Dette er ofte mid-prisede elementer fra Vifa/Peerless/Scanspeak.
Kunsten er ikke å bruke de dyreste elementene, men å lage et delefilter som utnytter elementene til det fulle.. Ofte er elementene gode nok, mens utfordringene ligger i delefilteret. Tyler selv har uttalt at han er særdeles fornøyd med modellene D18 og D38.
ProAc lager tradisjonelt utseende høyttalere. Ingen buede kasser, tilting ift faselinaritet osv.
Interessant nok har Tyler helt fra Response 2.5 og utover brukt ulik tykkelse på innsiden av kabinettet. MDF-kabinettene blir bygget med uparallelle sider innvendig, og med moderat avstiving. Dermed har han valgt en slags middelvei mellom å ha en medspillende kasse(a'la Harbeth, Snell, Audio Note osv) og de mer bastante og totalt stive kassene med feks aluminium, glassfiber eller stein.
Dette har også sikker en del med produksjonskostnader å gjøre.
ProAc har alltid hatt ord på seg for å være oppløste, særlig i perioden til Response-serien på sent -80 og 90-tall.
Det ble gjort en design- og lydmessig avgjørelse med Response-Dynamic serien.
Gamle Response 2.5 - som en må si var Tyler's store hit - var oppgitt med driftseffekt på 86dB ved 1 w.
Høyttaleren ble hyllet og testet av alle de store magasinene verden over. en av de få ankepunktene var at målt effektivitet
lå mellom 83 og 84 dB...
Jeg testet mitt par med alt fra 20w NAD, via 80w Creek og 150W Cayin til 60w EL34. Samtlige konstruksjoner "knelte" og ble funnet for svake for R2.5 ved det som må kalles høytspilling i min stue på 45kvm.
Nye Response D skulle være mer lettdrevne, og Tyler måtte gi opp de vellydende Scanspeak-bassmellomtonene til fordel for noe som hadde lettere membraner og større motorsystem. Valget falt på engelske Volt som lagde basser til subwoofere bla. Det ble gjort mange eksperimenter før rette coating til pappen ble funnet..
Resultatet ble Response D25, og senere D38 og så D28. ProAc-kjennetegnet med kjellerdyp og ren bass var fortsatt til stede, men nå fikk man også bedre punch i mellombassen og effektiviteten lå på hyggelige 88-90 dB
Det har etterhvert blitt mange nye modeller.. K-serien(for Kevlar) ble vel ikke det hit'en de håpet på..
Litt av ProAc-magien var borte, syns mange. Lyden virket tynnere, stemmer klang ikke ut osv..
Det ser ut til at Tyler er på full fart tilbake med pappmembraner, avanserte sådanne.
Apropos magi; jeg må bare si at jeg har til gode å høre ProAc spille magisk på noe annet enn rør..
Beklager til dere der ute med store Bryston, Krell, DP osv..
Litt av gløden, stemmeprakten og magien er desverre ikke der... In my opinion, som det heter.
M