Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.226
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Øl og dram til vilt er vilt :D
    Prøvde å ha en slags helhetlig tanke, Karmana;

Med Armanac og Whisky som Aperitif, og mer øl og sprit etter maten turde jeg rett og slett ikke å blande inn vin.. :)
    Man har da hatt gutteselskap før..

M
    Hehe, tror jeg må mentalt forberede meg før jeg gjør strandhogg på innlandet ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.569
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Øl og dram til vilt er vilt :D
    Prøvde å ha en slags helhetlig tanke, Karmana;

Med Armanac og Whisky som Aperitif, og mer øl og sprit etter maten turde jeg rett og slett ikke å blande inn vin.. :)
    Man har da hatt gutteselskap før..

M
    Hehe, tror jeg må mentalt forberede meg før jeg gjør strandhogg på innlandet ;)
    Ååå nei da, kom som du er du Karmana :cool: viktigste er at du kommer;)

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Litt godmusikk fra en som desverre ikke er med oss lenger...
    Chris Jones gikk bort bare 46 år gammel... Rart å tenke på for meg som også er 46 år...

Han ble meget anerkjent for det han produserte, og markerte seg så bra at B&W leverte gratis lydrigg til minnekonserten etter han :)

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Er du på Stockfischkjøret?
    En farlig vei å gå, blir så trøtt av det;)

God helg sundkoien!

God helg Blues!

Er nok ikke "på kjøret", men av og til finner jeg noe som er verdt å lytte til.

Akkurat i dag er det Mr. Miller & friends som egger opp til fredagskveld;

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Helgelyd

Hjemme alene noen dager. Huset snudd på hodet :)
    Alt er fokusert på 4 ting; god mat, Single Malt Whisky, en stabel usette BlueDisc's og 12-15 cd'er som jeg VET er gode.

Første 2 i bunken i dag, Dave Matthew's Band

dm1.jpg

dm2.jpg

På "Before These Crowded Streets" har Alanis Morrisette et par gjesteopptredener.
    Jeg opplever DMB som en kvalitetsleverandør at spennende, utfordrende og ikke alltid så lett tilgjengelig vellyd.
    Popjazzrock med innslag av folkemusikk og singer/songwriter elementer. Vanskelig å putte i bås.

Bra er det uansett imo! :)

Fortsatt god helg til dere der ute.

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.569
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vil overstått hælj M;)....hørte du hadde sliti som gressenke heile hælja:cool:
    Dette her var spennende nykommere fra ditt merke, hadde vel klart seg i "kroken" din dæssa:rolleyes:
    Flotte saker sammen med et matchende god REL....;)

image.jpeg

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Dette her var spennende nykommere fra ditt merke, hadde vel klart seg i "kroken" din dæssa:rolleyes:

Vis vedlegget 367137

gismo

Åhhhh...

Var du nødt til å minne meg på disse nå..?

Har sittet og siklet på ProAc's hjemmeside den siste måneden.
    Tror EIA og Ulf-B her på forumet er lystne også..
    Disse er sikkert veldig gode, og ikke minst griselekre i Ebony finish.
    Trøster meg med at mine Studio 118 er litt mer lettdrevne og at de med sin forover-rettede port passer bedre på gutterommet :/

Men, hvis de dukker opp brukt om ett år eller 3....

M

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart hvor liten utvikling det har vært på mange høyttalere. Hadde selv 3.8 i sin tid. Ikke det mest oppløste, men med en god naturlighet. Er det gjort noen med kassene eller er de dønn like som for 20 år siden? Hva kan du si om endringer som er gjort sundkoien? Og la det være sagt med en gang, jeg liker Proac jeg. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.569
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 367137

gismo

Åhhhh...

Trøster meg med at mine Studio 118 er litt mer lettdrevne og at de med sin forover-rettede port passer bedre på gutterommet :/

M
    Hehe....var itte meninga å rippe opp i drømmene dine:cool:
    Men forstår at du satt å så disse på gutterommet...:confused:...feil unge mann, jeg ser disse oppe i stuekroken din jeg, sammen med en eller to potente REL eller andre matchende dyptgående sub;);)
    Trur jaggu du ville bli meget overrasket med en sånt oppsett i stua åsså!!

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Rart hvor liten utvikling det har vært på mange høyttalere. Hadde selv 3.8 i sin tid. Ikke det mest oppløste, men med en god naturlighet. Er det gjort noen med kassene eller er de dønn like som for 20 år siden? Hva kan du si om endringer som er gjort sundkoien? Og la det være sagt med en gang, jeg liker Proac jeg. :)
    Tja.. Først vil jeg si at jeg ikke er allvitende ProAc-guru, men jeg har fulgt merke siden midten av 80-tallet.

Har eid eller hatt i hus lengre tid ProAc Tablette 50, Tablette Signature Reference 8(puh.), Studio 110, Studio 130, Studio 140,
    Response 1 SC, Response 1.5 og Response 2.5. Har nå Response D38 og Studio 118.

ProAc har fulgt en slags naturlig, relativ langsom(og fornuftig) evolusjon i sin utvikling av høyttalere.
    Stewart Tyler ble tidlig klar over viktigheten av kvalitetselementer, og benytter Seas, Scanspeak, Volt og nå i senere tid egenutviklede bassmellomtoner.
    Materialet har i stor grad vært tekstildomer i diskant, og en utvikling fra plastmaterialer via papir til glassfiber/kevlar og så tilbake til sandwichkonstruerte pappmembraner i mellombassene.
    Tyler har konkludert(som mange andre) med at papp er et fortreffelig materiale, bare man får det stivt nok.
    Plast, kevlar, aluminium etc har oppbrytninger og "ulyder" som ikke er så lett å hanskes med.

Tekstildom'ene ser ut til å vike til fordel for bånd-diskanter. Sistnevnte er uten tvil de mest oppløste, dynamiske og ufargede.
    Det vanskelige trikset har vært å få til en sømløs overgang til neste element.
    ProAc har mange 2-veis konstruksjoner, og dette har både fordeler og ulemper.
    Det er lettere å få 2 elementer til å spille sammen enn 3.. Samtidig legger man mer utfordringer på elementene.

Jeg er en av de som mener Tyler er en guru på å integrere softdomene i sine konstruksjoner.
    Dette er ofte mid-prisede elementer fra Vifa/Peerless/Scanspeak.
    Kunsten er ikke å bruke de dyreste elementene, men å lage et delefilter som utnytter elementene til det fulle.. Ofte er elementene gode nok, mens utfordringene ligger i delefilteret. Tyler selv har uttalt at han er særdeles fornøyd med modellene D18 og D38.

ProAc lager tradisjonelt utseende høyttalere. Ingen buede kasser, tilting ift faselinaritet osv.
    Interessant nok har Tyler helt fra Response 2.5 og utover brukt ulik tykkelse på innsiden av kabinettet. MDF-kabinettene blir bygget med uparallelle sider innvendig, og med moderat avstiving. Dermed har han valgt en slags middelvei mellom å ha en medspillende kasse(a'la Harbeth, Snell, Audio Note osv) og de mer bastante og totalt stive kassene med feks aluminium, glassfiber eller stein.
    Dette har også sikker en del med produksjonskostnader å gjøre.

ProAc har alltid hatt ord på seg for å være oppløste, særlig i perioden til Response-serien på sent -80 og 90-tall.
    Det ble gjort en design- og lydmessig avgjørelse med Response-Dynamic serien.
    Gamle Response 2.5 - som en må si var Tyler's store hit - var oppgitt med driftseffekt på 86dB ved 1 w.
    Høyttaleren ble hyllet og testet av alle de store magasinene verden over. en av de få ankepunktene var at målt effektivitet
    lå mellom 83 og 84 dB...
    Jeg testet mitt par med alt fra 20w NAD, via 80w Creek og 150W Cayin til 60w EL34. Samtlige konstruksjoner "knelte" og ble funnet for svake for R2.5 ved det som må kalles høytspilling i min stue på 45kvm.

Nye Response D skulle være mer lettdrevne, og Tyler måtte gi opp de vellydende Scanspeak-bassmellomtonene til fordel for noe som hadde lettere membraner og større motorsystem. Valget falt på engelske Volt som lagde basser til subwoofere bla. Det ble gjort mange eksperimenter før rette coating til pappen ble funnet..
    Resultatet ble Response D25, og senere D38 og så D28. ProAc-kjennetegnet med kjellerdyp og ren bass var fortsatt til stede, men nå fikk man også bedre punch i mellombassen og effektiviteten lå på hyggelige 88-90 dB :)

Det har etterhvert blitt mange nye modeller.. K-serien(for Kevlar) ble vel ikke det hit'en de håpet på..
    Litt av ProAc-magien var borte, syns mange. Lyden virket tynnere, stemmer klang ikke ut osv..
    Det ser ut til at Tyler er på full fart tilbake med pappmembraner, avanserte sådanne.

Apropos magi; jeg må bare si at jeg har til gode å høre ProAc spille magisk på noe annet enn rør..
    Beklager til dere der ute med store Bryston, Krell, DP osv..
    Litt av gløden, stemmeprakten og magien er desverre ikke der... In my opinion, som det heter.

M

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 367137

gismo

Åhhhh...

M
    Hehe....var itte meninga å rippe opp i drømmene dine:cool:
    Men forstår at du satt å så disse på gutterommet...:confused:...feil unge mann, jeg ser disse oppe i stuekroken din jeg, sammen med en eller to potente REL eller andre matchende dyptgående sub;);)
    Trur jaggu du ville bli meget overrasket med en sånt oppsett i stua åsså!!

gismo
    Oj Oj, du mente oppe ja!

Disse kunne sikkert gjort en god figur, særlig på stemmer og akustisk musikk.
    Nå er det nok slik at jeg har en formening om at membranareal og høy effektivitet gir meg mer av det jeg vil ha...
    Har testet flere små og mellomstore stativhøyttalere oppe i stua. Bla ProAc Tablette og Response 1 SC.
    De spiller grisefint, men bare til et visst punkt, og uten å formidle noe særlig dynamikk i det lavere grunntone-området..
    Det er nå engang slik at fra nederste mellomtone og nedover i bassregisteret så vil membranarealet spille vesentlig inn.
    Dessuten, og ikke minst, så vil mine 2x90 rørwatt trives mye bedre med en høyttaler på 90dB enn en på 87....

Dette er det jeg syns NÅ... Hva jeg mener om noen år er jeg mer usikker på..
    Hadde ikke penger vært et tema hadde jeg bestilt et par Devore Fidelity Orangutan 96 i morgen....

;) M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du får hoppe over en eller to Afrikaturer så blir det vel råd til et par orangotanger, men kjenner jeg deg rett er det ikke slik du prioriterer.:rolleyes:
    Amerikanerne er begeistret over disse har jeg lest. Finnes skandinavisk importør?

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Du får hoppe over en eller to Afrikaturer så blir det vel råd til et par orangotanger, men kjenner jeg deg rett er det ikke slik du prioriterer.:rolleyes:
    Amerikanerne er begeistret over disse har jeg lest. Finnes skandinavisk importør?

Det er PS Audio Scandinavia i Danmark er importør av DeVore i de nordiske landene. ..
    Egentlig bra jeg ikke har kort vei til nærmeste demorom... ??????

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Det er PS Audio Scandinavia i Danmark er importør av DeVore i de nordiske landene. ..
    Egentlig bra jeg ikke har kort vei til nærmeste demorom... ������

M
    DK er mye stuttere enn Afrika;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må kjøpe deg skikkelig rørforsterker da, om du skal ha disse høyttalere. Forsterker du har er ikke hva de anbefaler.. Har du prøvd audio note er? Mye likt her :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vært på Borneo. Lite safari der.. ;). Liker utseende på disse. Men dyre, og skjønner ikke hvorfor de skal koste så mye.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Må kjøpe deg skikkelig rørforsterker da, om du skal ha disse høyttalere. Forsterker du har er ikke hva de anbefaler.. Har du prøvd audio note er? Mye likt her :)
    Det anbefales single end triode på deVore, men jeg vil da ikke si at Roguen ikke er skikkelig av den grunn.
    Både bred baffle og høy virkningsgrad er felles med AN. Ellers vet jeg ikke.
    Rart om kruttet er oppfunnet enda en gang.
    Audio note skal settes opp i hjørnene på rommet. Jeg tror ikke orangotangen skal stå der.
    Det er i hvert fall en ulikhet.

Hadde vært artig å høre disse, for her er det muligens noe med personlighet og sjel i kassa.:)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rogue er meget bra den, ikke tvil om annet. Men én bør kanskje bruke type forsterkere som produsent anbefaler? Uansett, det hele er jo akademisk, kommer vel slike i hus? Morsomt å høre de ja. Får litt følelse av hype, men en har tatt feil før. Audio note e er en snell konstruksjon, artige de.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vært på Borneo. Lite safari der.. ;). Liker utseende på disse. Men dyre, og skjønner ikke hvorfor de skal koste så mye.

Hvorfor ting er dyrt spør vi oss stadig om, men det går da enda an. hvis det spiller bedre enn det meste?

Vi burde starte et drømmeakademi. Det er inte konstigt at man längtar bort i blandt;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, spiller bedre enn det meste tar jeg med en sekk med salt.. :rolleyes:. At de spiller bra ja. Får høre selv tror jeg, det holder ikke med den kulørte pressen. Og konseptet har vært brukt i mange år, så ikke noe revolusjon der.

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    heisan!
    Skjedd ting i tråden i dag :)
    Rart hvor mye liv det blir når man nevner drømmer, særlig hvis drømmene inneholder noe litt ukjent og eksotisk.
    (nevnte for samboeren en drøm jeg hadde om henne og en magedanserinne vi så i Sharm-el-Sheik, og det ble et jævla liv... )

HCS; min Rogue kan kjøre i ultra-linæer(90W) og i triode(ca 45w). Betydelig mindre støy og forvrenging i triode, kanskje noe for Orangutan? :)

Når det gjelder pris på et slikt nisje-produkt er det vel egentlig utviklingsperioden vi er med på å finansiere, og ikke bare materialkostnaden?
    Orangutan er nok et stykke unna, hvis ikke de dukker opp på Finn til røverpris :D

I dag har jeg vært i hovedstaden. Jeg og Junior på shopping.
    Det betydde 3 gitarforretninger, 2 platesjapper og 2 hifisjapper.
    Soundgarden/SpaceWorld slo til med elendig kundeservice, enda jeg sto bøyd over McIntosh i flere minutter... Det var viktigere å hjelpe ei berte med mobilkjøp...
    Go figure?

Hos Tor(Lyric) i Torggata ble vi mottatt som Konger, og geleidet inn gjennom den låste døra og inn på hyggelig prat og kaffe.
    Disse ble klådd på og beundret;
    ProAc DB-1 pair 2  rosewood for HIFI SENTRALEN feb 20 2016.jpg

Men, før vi fikk spurt om Demo ble vi dradd inn på demo-rommet og benket foran disse sammen med full Bryston-rigg(medieavspiller-dac-pre-power-strøm)
    og gode/dyre WW-kabler;
    proac-response-d48r.jpg

Tror jeg må komme med en erkjennelse og en slags beklagelse...;

Har tidligere sagt at D48R ikke har imponert i stor grad. Dette var etter forrige demo i samme rom, og samme utstyr.
    I dag justerte vi toe-in, byttet etterhvert ut Bryston avspiller og dac med Cary CD306 PRO og - PANG! - der satt det!!!
    Voldsom dynamikk, klarhet, punch, timing, mellomtone som "stod ut" i rommet og en oppløsning til å gape av...

Joda, Tyler kan fortsatt.
    Vi avslørte noe viktig; både avspilling fra harddisk og streaming fra Tidal ble grundi slått på oppløsning og dynamikk av cd-platene!!!
    Der fikk du den, Gismo :)

En morsom dag, og antagelig er ProAc D48R i ebony mye nærmere stua mi enn noen apekatter fra New York City....

M

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.569
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    :D
    Skjedd ting i tråden i dag :)
    Rart hvor mye liv det blir når man nevner drømmer, særlig hvis drømmene inneholder noe litt ukjent og eksotisk.
    (nevnte for samboeren en drøm jeg hadde om henne og en magedanserinne vi så i Sharm-el-Sheik, og det ble et jævla liv... )

HCS; min Rouge kan kjøre i ultra-linæer(90W) og i triode(ca 45w). Betydelig mindre støy og forvrenging i triode, kanskje noe for Orangutan? :)

Når det gjelder pris på et slikt nisje-produkt er det vel egentlig utviklingsperioden vi er med på å finansiere, og ikke bare materialkostnaden?
    Orangutan er nok et stykke unna, hvis ikke de dukker opp på Finn til røverpris :D

I dag har jeg vært i hovedstaden. Jeg og Junior på shopping.
    Det betydde 3 gitarforretninger, 2 platesjapper og 2 hifisjapper.
    Soundgarden/SpaceWorld slo til med elendig kundeservice, enda jeg sto bøyd over McIntosh i flere minutter... Det var viktigere å hjelpe ei berte med mobilkjøp...
    Go figure?

Hos Tor(Lyric) i Torggata ble vi mottatt som Konger, og geleidet inn gjennom den låste døra og inn på hyggelig prat og kaffe.
    Disse ble klådd på og beundret;
    Vis vedlegget 367453

Men, før vi fikk spurt om Demo ble vi dradd inn på demo-rommet og benket foran disse sammen med full Bryston-rigg(medieavspiller-dac-pre-power-strøm)
    og gode/dyre WW-kabler;
    Vis vedlegget 367455
    Tror jeg må komme med en erkjennelse og en slags beklagelse...;

Har tidligere sagt at D48R ikke har imponert i stor grad. Dette var etter forrige demo i samme rom, og samme utstyr.
    I dag justerte vi toe-in, byttet etterhvert ut Bryston avspiller og dac med Cary CD306 PRO og - PANG! - der satt det!!!
    Voldsom dynamikk, klarhet, punch, timing, mellomtone som "stod ut" i rommet og en oppløsning til å gape av...

Joda, Tyler kan fortsatt.
    Vi avslørte noe viktig; både avspilling fra harddisk og streaming fra Tidal ble grundi slått på oppløsning og dynamikk av cd-platene!!!
    Der fikk du den, Gismo :)

En morsom dag, og antagelig er ProAc D48R i ebony mye nærmere stua mi enn noen apekatter fra New York City....

M
    Å dom er da vel fine dom små ProAc'an åsså da M.....eller har du vørti stor på det nå....:rolleyes::cool::cool:
    Cd er nok alltid en liten nyanse bedre om du har en likanes særs god spiller M, hadde nettopp det og en haug med sølvplater, men helledussen hvor godt, bekvemt, behagelig, oversiktelige og fysisk avslappende je har det NÅ;););)

Klar for er par-tre CD-frie timer på torsdagen?? Du trenger litt mental trening føler je nå:D
    Det står et par småfrøknere i morgensol her å venter på dæ....forøverig var kaffen god i dag:p

image.jpg

gismo

Sist redigert:

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var også nylig å hørte på D48R, jeg hørte bare med Bryston utstyret. Aldri vært innom butikken, heller aldri hørt Bryston eller Proac, men det må nok bli flere besøk. Godt første inntrykk, savnet vel ikke så mye. Virket til å ha god sammenheng fra topp til bunn

Virker som det skal være enda bedre med rør/andre merker? :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Aamodt må ha fått tatt en ryddesjau i butikken eller?:rolleyes:
    Sist jeg var innom tror jeg D48R var satt opp med Cary, mulig jeg husker feil.
    kanaris Evo og vinylmannen var med, og de har sikkert bedre husk.

Høyttalerne stod da oppsatt i butikken, ikke i det innerste avstengte rommet.
    Oppsettet stod veldig dårlig presentert, til tross for innehaverens entusiasme.
    kanaris har ProAc sjøl, og kjente igjen det han liker hjemme, men bedre og mer.
    Jeg synes det låt greit, ikke oppsiktsvekkende, og tenkte at det er mange alternativer i den klassa.
    Likte den luftige båndtoppen.

Nå kan det synes som om D48R har fått en bedre plass og oppstilling enn da vi var innom, og det kan være interessant med gjenhør, men da definitivt med rør og ikke Bryston.

Disse høyttalerne er i en relativt stuevennlig størrelse og bør være mulig å plassere for de fleste som har et anlegg som er ute av reolen. i hvert fall har de ganske lite fotavtrykk og slik sett tar de ikke mer plass enn en stativhøyttaler.
    Jeg tror faktisk ikke de tar mer plass enn Sonus Faber Guarneri Memento (forethelveteslangtkrongletenavn!!!:p

Dette over var likevel et (for meg spesielt) artig oppsett, da denne karen fra østen (Thai?) har fattet et par vesentlige ting.
    For det første er det vinyl som gjelder mht kilde:p Er dog ikkeså begeistret for platevalg...
    Han har OK :cool: elektronikk og akustikken er forsøkt ivaretatt med bikkje-vover spredd utover gulvet.
    Akkurat slik vi gjør det i Blåskogen, men helst bør det være ekte vare og da av den pelsrike sorten!;)
    Jeg synes nok likevel at Orangotangen er mer eksotisk og spennende enn D48R.

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gismo;

Torsdag passer utmerket!
    Ring/sms meg så avtaler vi tidspunkt :)

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Aamodt må ha fått tatt en ryddesjau i butikken eller?:rolleyes:
    Sist jeg var innom tror jeg D48R var satt opp med Cary, mulig jeg husker feil.
    kanaris Evo og vinylmannen var med, og de har sikkert bedre husk.

Høyttalerne stod da oppsatt i butikken, ikke i det innerste avstengte rommet.
    Oppsettet stod veldig dårlig presentert, til tross for innehaverens entusiasme.
    kanaris har ProAc sjøl, og kjente igjen det han liker hjemme, men bedre og mer.
    Jeg synes det låt greit, ikke oppsiktsvekkende, og tenkte at det er mange alternativer i den klassa.
    Likte den luftige båndtoppen.

Nå kan det synes som om D48R har fått en bedre plass og oppstilling enn da vi var innom, og det kan være interessant med gjenhør, men da definitivt med rør og ikke Bryston.

Disse høyttalerne er i en relativt stuevennlig størrelse og bør være mulig å plassere for de fleste som har et anlegg som er ute av reolen. i hvert fall har de ganske lite fotavtrykk og slik sett tar de ikke mer plass enn en stativhøyttaler.
    Jeg tror faktisk ikke de tar mer plass enn Sonus Faber Guarneri Memento (forethelveteslangtkrongletenavn!!!:p

Dette over var likevel et (for meg spesielt) artig oppsett, da denne karen fra østen (Thai?) har fattet et par vesentlige ting.
    For det første er det vinyl som gjelder mht kilde:p Er dog ikkeså begeistret for platevalg...
    Han har OK :cool: elektronikk og akustikken er forsøkt ivaretatt med bikkje-vover spredd utover gulvet.
    Akkurat slik vi gjør det i Blåskogen, men helst bør det være ekte vare og da av den pelsrike sorten!;)
    Jeg synes nok likevel at Orangotangen er mer eksotisk og spennende enn D48R.

Orangutan'er er eksotiske, og skal etter sigende gå an å dressere til å bli stuevennlige :)

Time will show. Håper at det dukker opp et par for Demo i Norge etterhvert.

Angående ProAc D48R har du helt rett ift plasseringsvennlighet og "fotavtrykk".
    De har blitt litt mindre enn D38, og pga den nedadgående/sideutblåsende bassporten passer de relativt greit nærme bakvegg.
    De er dog kritiske til avstand sidevegg.
    Hos Lyric er dette et av problemene i det innerste rommet; sideveggene kommer for nærme. Derfor kjører Tor mye toe-in.
    Han setter de opp i en likesidet trekant med diskantene pekende på nesetippen din(for å unngå refleksjoner fra sidevegg)
    Nå i går minsket vi toe-in, og satte "akustiske tiltak"(les plakater og stoler) ved sideveggene.
    I mine ører spiller dette mye mer riktig; større, luftigere og mer dynamisk. Diskanten blir ikke "in-your-face" for å si det slik.
    Dette samstemmer med det jeg opplever her hjemme(takk til RBN for tips!)

Bryston gjør mye riktig. Stålkontroll på bassen, og veldig oppløst. Instrumentene får god plass rundt seg.
    Jeg savner dog "gløden" i stemmer og klangen i blåsere, strykere og akustiske instrumenter.
    Sikkert derfor jeg syns ProAc låter "riktigere" med rør. Det blir mer kjøtt på beinet.

M

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.226
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Don't flatter yourself! På Lyric avslørte dere ikke noe som helst, men dere opplevde nok sikkert noen forskjeller :rolleyes::cool::D Selv hører jeg ikke forskjell på cd og Tidal i mitt oppsett, men jeg har jo begynt å få gæmlisører ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.569
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gismo;

Torsdag passer utmerket!
    Ring/sms meg så avtaler vi tidspunkt :)

M
    Etter som du har vinterferie og jeg har delvis ferie bør vi vel dra igang sånn i 12 tida, da har vi litt tid med "fritt volum" før sjefen over denne kommer hjem...:cool::cool:

image.jpg

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Don't flatter yourself! På Lyric avslørte dere ikke noe som helst, men dere opplevde nok sikkert noen forskjeller :rolleyes::cool::D Selv hører jeg ikke forskjell på cd og Tidal i mitt oppsett, men jeg har jo begynt å få gæmlisører ;)
    Jeg hører både det jeg hører og det jeg VIL høre :p
    Og ørene fungerer utmerket tross mye jakt..

M

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig i at forsterker som du har er god M. Men er en høyttaler utviklet med SET for øye er det for en grunn... :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt morsomt å lese at voksne mannfolk må begynne å spille musikk i god tid før damene kommer hjem.:rolleyes:
    Dere får sende en SMS og si det er 90% avslag på interiørartikler i alle butikker i Elverum.
    Da blir det vel fred ei lita stund i hvert fall:p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn