SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg så i innlegget om Bybee her at det refereres til termisk støy. Slik jeg tolker beskrivelsen gjør den angivelig ett av to:

    1: Den fjerner termisk støy fra selve signalet.
    2: Den gjør noe med elektronene som får dem til å ikke lage så mye støy.

    Man kan jo bare si "Du verden, for en oppfinnelse!"

    For ute i den ikke fullt så teknisk utviklede verdenen utenfor hifi sliter vi jo med dette med termisk støy på høyresisjons måleutstyr, sonarsystemer, radarer, teleskop osv. I de mest ekstreme instrumentene tyr man til kryogenisk kjøling for å oppnå tilnærmet superledende egenskaper for å unngå denne støyen. At Bybee har klart å holde denne teknologien skjult for resten av verden kan jo de som produserer flytende nitrogen være glade for, men det er vel bare et spørsmål om tid før denne fantastiske teknologien kommer ut.

    Skal også bli spennende å finne ut hvordan de faktisk klarer å få et elektron til å ta seg sammen og oppføre seg, og sende beskjed om dette videre til neste elektron osv.

    Nei, nå har jeg ikke tid til å skrive mer. Må ut på bigfoot-jakt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ikke så ille vel?
    Sørg for nok bakgrunn til å ha egne meninger og en mulighet til å vurdere hva som er bra eller mindre bra.
    Det er veldig langt mellom de direkte dårlige produktene.
    Ikke så langt mellom sterkt overprisete produkter.
    Nei, selv klarer jeg å sile ut, skulle jeg mene. Men det er bare litt «belastende» for hobbyen med den type språk og audiofil alternativmedisin.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.172
    Sted
    London
    Synes egentlig at det er ufint av elektronene å ikke oppføre seg og sitte stille - slik som man skal!
    Så får det heller bli som det blir når man innser at det er blir stile og veldig lite musikk deretter.... :D

    Jeg så i innlegget om Bybee her at det refereres til termisk støy. Slik jeg tolker beskrivelsen gjør den angivelig ett av to:

    1: Den fjerner termisk støy fra selve signalet.
    2: Den gjør noe med elektronene som får dem til å ikke lage så mye støy.

    Man kan jo bare si "Du verden, for en oppfinnelse!"

    For ute i den ikke fullt så teknisk utviklede verdenen utenfor hifi sliter vi jo med dette med termisk støy på høyresisjons måleutstyr, sonarsystemer, radarer, teleskop osv. I de mest ekstreme instrumentene tyr man til kryogenisk kjøling for å oppnå tilnærmet superledende egenskaper for å unngå denne støyen. At Bybee har klart å holde denne teknologien skjult for resten av verden kan jo de som produserer flytende nitrogen være glade for, men det er vel bare et spørsmål om tid før denne fantastiske teknologien kommer ut.

    Skal også bli spennende å finne ut hvordan de faktisk klarer å få et elektron til å ta seg sammen og oppføre seg, og sende beskjed om dette videre til neste elektron osv.

    Nei, nå har jeg ikke tid til å skrive mer. Må ut på bigfoot-jakt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jack Bybee påstår seg jo å ha en fortid i NASA, så da forstår han vel kvanteteorien fullt ut..... Hva han evt gjorde hos NASA har vi aldri fått vite....
    Nordost påstår jo at NASA bruker deres kabler, uten at noen har bevis for dette eller hvor og hvordan de blir brukt.....
    - og noen tror på chem trails, noen på julenissen, og noen tror på den allmektige......
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Type kabler i hele Nasa - org.?
    Du har sannsynlig en identisk hjemme.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.943
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prisnivået på hifi fortener ein eigen tråd.

    Attende i 1975 var "verdas beste lydanlegg" (Magnepan + ARC, for det meste) slik The Absolute Sound hadde greidd å observere, innan den økonomiske rekkevidda til dei fleste vaksne, etablerte (rundt kr 75 000, sjekka eg ein gong). Min yndlingsbåt den gongen (Saga 8000/25) kosta rundt 200 000. Ein liter melk kosta rundt 1,50 kr.
    I dag er båtane større, og Saga har flytta ambisjonsnivået til å produsere båtar til rundt 3 - 4 millionar. Og hifianlegga med store ambisjonar er ikkje så langt unna dette.
    Det er ikkje tvil om at det er svært vanskeleg å finne hifi-kombinasjonar til "overkomeleg" pris som er like gode som anlegg i denne prisgruppa. Men det kan absolutt diskuterast om ein forsterkar til fleire hundre tusen kroner er verd pengane, når ein samanliknar med ein del utvalde, rimelegare ting.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Nordost påstår jo at NASA bruker deres kabler, uten at noen har bevis for dette eller hvor og hvordan de blir brukt.
    Fabrikken som leverer kablene til Nordost har leveranser til NASA så påstanden er ikke så langt ute på jordet som mye annet.

    -BB-
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel, - at NASA bruker TempFlex slik kabelen er påtenkt, er svært sannsynlig. At det gjør kabelen til et audiofilt vidunder er en omgang med sannheten som er over grensen til svindel, etter min mening. Molex er store også på allskens plugger, uten at jeg kan se at det kvalifiserer de som "audiofile" plugger. Mye av kretskortkontaktene i forsterkere kan gjerne komme fra Molex, selv om det finnes billigere kompatible plugger hvor hverken du eller jeg klarer å forskjell. Jeg har faktisk brukt en god del plugger fra Molex......
    Samme med Jack Bybee og hans Purifiere.... for alt vi vet var kan kanskje elektriker eller trainee hos NASA.... det finnes i alle fall ingen tekniske eller vitenskapelige papers signert Jack Bybee, heller ingen tekniske prøver eller undersøkelser som beviser produktenes funksjon.... kun hans egne høytsvevende uttalelser og støtten fra "beliebers"....
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Den engelske teksten er svada, Google-oversettelsen gjør det verre! Firmaet må da skjønne at dette støter fra seg heller enn å tiltrekke seg kunder ...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Vel, - at NASA bruker TempFlex slik kabelen er påtenkt, er svært sannsynlig. At det gjør kabelen til et audiofilt vidunder er en omgang med sannheten som er over grensen til svindel, etter min mening. Molex er store også på allskens plugger, uten at jeg kan se at det kvalifiserer de som "audiofile" plugger. Mye av kretskortkontaktene i forsterkere kan gjerne komme fra Molex, selv om det finnes billigere kompatible plugger hvor hverken du eller jeg klarer å forskjell. Jeg har faktisk brukt en god del plugger fra Molex......
    Samme med Jack Bybee og hans Purifiere.... for alt vi vet var kan kanskje elektriker eller trainee hos NASA.... det finnes i alle fall ingen tekniske eller vitenskapelige papers signert Jack Bybee, heller ingen tekniske prøver eller undersøkelser som beviser produktenes funksjon.... kun hans egne høytsvevende uttalelser og støtten fra "beliebers"....
    At Nordost bruker TempFlex er vel etterhvert hevet over enhver tvil. Pluggene kommer fra Kina og det igjen er bevist igjennom flere importpapirer som er blitt offentligjort på internett. Alt dette hindrer allikevel ikke Nordost i å fortsette med svada`en sin.

    -BB-
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Den engelske teksten er svada, Google-oversettelsen gjør det verre! Firmaet må da skjønne at dette støter fra seg heller enn å tiltrekke seg kunder ...
    Ser ikke bort fra at dette er godt lesestoff for noen i menigheten.
    Og at noen forstår teksten.
    Til og med kjøper produktet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Jack Bybee påstår seg jo å ha en fortid i NASA, så da forstår han vel kvanteteorien fullt ut..... Hva han evt gjorde hos NASA har vi aldri fått vite....
    Nordost påstår jo at NASA bruker deres kabler, uten at noen har bevis for dette eller hvor og hvordan de blir brukt.....
    - og noen tror på chem trails, noen på julenissen, og noen tror på den allmektige......
    Nå er vel ikke alle ansatte hos NASA rakettforskere. Av de ca. 20000 ansatte er det sikkert også noen renholdere, kantinepersonell, vaktmestere... Når det gjelder produkter som NASA bruker, så er vel ikke alt til raketter, mulig NASA bruker Nordost-kablene til belysning, eller varmeovner på kontorene?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det var poenget mitt ovenfor ( inkl. kaffetraktere / wake up coffee). Veritas har skuslet bort en mulighet her.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Here we go again. En gammel traver innenfor divisjonen for tungetale. Hjelper på humøret om ikke annet, i en ellers værsyk vestlandsby.

    Dr.E


    Expanding on its highly acclaimed QRT range of power products, Nordost is previewing products that address electromechanical resonances and DC Power, to further stabilize the foundation of any great sound system.

    Every component in a sound system has several individually resonating parts within them. When these electromechanical resonances oscillate concurrently, but not in unison, these discordant vibrations become a source of electrical noise, resulting in smeared, muddy sound. The QPOINT Resonance Synchronizer addresses this problem by emitting a subtle field which manipulates all electromechanical resonances within its immediate proximity so that they vibrate in unison with each other. For maximum effect, QPOINT units should placed directly under or on top of targeted components, such as solid state or tube amplifiers, digital or analog source components, traditional line stages, or modern digital processors. Incorporating Nordost’s QPOINT Resonance Synchronizer into your system will result in dramatic sonic effects, including enhanced coherency, greater dynamic range, more fluid musical expression, and greater space and ambiance in musical reproduction.

    The QPOINT will be available at select Nordost dealers, worldwide, this summer. The suggested retail price is $749.99 USD.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Det er vel det aller beste at alle resonnerer i takt - er det ikke;)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Oslo
    Hvis «elektromekaniske resonanser« forstås som resonanser i bevegelser dannet av elektriske felt høres det jo fornuftig ut å putte noe tungt oppå, men prisen var litt stiv.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Hvis «elektromekaniske resonanser« forstås som resonanser i begravelser dannet av elektriske felt høres det jo fornuftig ut å putte noe tungt oppå, men prisen var litt stiv.
    Resonanser i begravelser dannet av ... Forklar :)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Å renonsere på resonansen kan gi krøll på pseudoakustiske reseptorer, bør unngås.
    Også i begravelser. ;)
    Øl hjelper alltid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    ^ Teite iPad.
    Vent nå litt, mulig noen av produktbeskrivelsene er skrevet på iPad?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    I blant synes jeg kombinasjonen av språk og forsøksvise tekniske forklaringer går opp i en høyere enhet, sånn som her:

    Freedom is a revolutionary grounding technology, which addresses the movement induced distortion of and between the drive units in a loudspeaker. The currencies running between the chassis are being processed and dealt with through a new separate crossover, which routes the signal to the ground terminal of your wall socket or your grounded mains distributor. These currencies cause coloration and distortion between the drive units. By balancing and filtering these through a dedicated separate filter and by offering the possibility of connecting them to earth/ground, we achieve a clean, very accurate, much more realistic sound with low noise floor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel.... så mynge penger som forlanges i disse dager, er det vel ikke noe rart at man nå snakker i "currency..." :ROFLMAO:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg er imponert over hvor mye morsomt de har klart å bake inn i den teksten.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Oslo
    Men kan ihvertfall hevde at de som kjøper Audio Vector R6 får valuta for pengene...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, mon det.... nå vet jeg ikke om tilsvaret ditt var en sarkasme eller et forsvar for det jeg fortsatt mener er en mark up i prisene som er helt hinsides. Rett nok koster ekstrem finish ekstra kroner, men likevel....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Oslo
    Jeg var nok litt uklar, men teksten Snickers-Is viser til kommer fra nettsiden til Audiovector R6. Derav valuta for pengene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Handlet ikke @DagT sin kommentar om at disse høyttalerne var fulle av "currencies"? Altså valuta...?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    ELEKTRONISK TÅKEPRAT:

    ELECTRONIC FOG

    "Electronic fog" is a mixture of micro details in the frequency range 1-5 khz also called "transistor sound". The pressure arose in the transition from good tube amplifiers to transistor amplifiers.

    The phenomenon of "electronic fog" or "transistor sound" is characterized by the fact that even though the amplifier delivers pure and clear sound reproduction, it feels like it all happens far away from your listening position. The presence of the orchestra is missing. The micro details that we experience "live" and which cause our hearing to register a presence are mostly gone, those that are left are obscured and rendered as an undefined electronic fog.

    The transistors themselves are good enough. They are easily manageable, can deliver great effects and amps are cheap to mass produce. The market offers a fairly varied price range of such. BUT, if you have equipment capable of supplying the very soul of the music, it is not useful to simply connect a number of transistors connected to a powerful power supply. Our circuit is set up in a new and revolutionary way that solves the problem of "Electronic fog".


    Kommer herifra:


    DR.E
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^ Joaquim er svært så alternativ i sine beskrivelser av produktutviklingen, men at han er inne på noe veldig spennende rent lydmessig, er det liten tvil om. Uavhengig av beskrivelsene, anbefaler jeg en lytt eller tre på hans produkter!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Hvorfor trenger man så alternative beskrivelser? Tåler ikke forbrukere at en spade kalles en spade, og forvrengning kalles forvrengning? Eller må det bortforklaringer til for at folk skal få sove om natten?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det der er litt interessant - når det kommer til forbrukerelektronikk, så er det litt stikk motsatt av hifi, samtidig som det er det samme. Man beskriver ikke produktet med skaldekvad, men kjører på med tilsynelatende tekniske termer og tall. "Quantum dot", "HDR", "Smart TV" osv. Ikke alltid lett å vite hva det betyr, men høres jo bra ut da.. 😁
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor trenger man så alternative beskrivelser? Tåler ikke forbrukere at en spade kalles en spade, og forvrengning kalles forvrengning? Eller må det bortforklaringer til for at folk skal få sove om natten?
    Spør Joaquim. Det er ikke gitt at han vet mindre enn deg, vet du. ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    1
    Det der er litt interessant - når det kommer til forbrukerelektronikk, så er det litt stikk motsatt av hifi, samtidig som det er det samme. Man beskriver ikke produktet med skaldekvad, men kjører på med tilsynelatende tekniske termer og tall. "Quantum dot", "HDR", "Smart TV" osv. Ikke alltid lett å vite hva det betyr, men høres jo bra ut da.. 😁
    Quantumdotter og hdr er nå en gang begreper med både innhold og relevans.

    Mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn