Sven_Palvigs lytterum

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Det der dansker bashing er da bare so yesterday....🙄
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Sven - du er helt pÄ kjÞret og tid for time-out........ :coffee:
    2x12" funker fint
    8x12" funker fint
    2x15" funker fint
    2x18" funker fint
    Det virker som Danskene sliter svĂŠrt med bassere og sammenstille til et tilfredsstillende resultat,
    men det kan vĂŠre dette egentlig er et geriatrisk prosjekt.......... ? :unsure:

    Hvordan er det mulig Ä bruke sÄ sinnsykt langt tid pÄ noe sÄ enkelt....... ? :unsure:

    Det kan absolutt anbefales at Dansker tar et par besĂžksrunder langs Norskekysten
    for Ă„ hente inspirasjon for lettere komme fram til egne beslutninger og metode som gir resultater....... 👍
    Ja. Man kan jo bare gÞre som dig og hÞre musikken pÄ youtube :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Det er spÊndende, hvordan subwoofere skal placeres. Der er rigtig mange meninger om det. Et problem med mine er, at de er sÄ store og tunge, og jeg kan ikke selv tage dem ned, nÄr de er placeret oven pÄ hinanden. Men min plan er, at tage dem ned bagerst i rummet og helst ud. SÄ kan de to 18 tommere placeres bedre, De kunne lige akkurat stÄ, der hvor de nu stÄr. Men de stÄr sÄ desvÊrre symmetrisk. Anthony Grimani har vist pÄ YouTube , at den fejl den ene subwoofer gÞr med en udfasning, bliver vÊrre med to. SÄ kan den ene sÄ stÄ i det venstre hjÞrne og den til hÞjre, hvor den stÄr nu, sÄ formoder jeg, at det dyk der er ved ca. 33 Hz bliver temmelig meget mindre.
    Det vil nok en ny mÄling nok vise.
    Hvis de subwoofer fra Jens bare ikke var sÄ store, kunne jeg nemt have flyttet rundt pÄ dem og lyttet som Daniel foreslÄr. Eller som andre foreslÄr kun ved frontvÊggen. Jeg har forstÊrkere til dem alle. NÄr de virker.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    SÄ kan den ene sÄ stÄ i det venstre hjÞrne og den til hÞjre, hvor den stÄr nu, sÄ formoder jeg, at det dyk der er ved ca. 33 Hz bliver temmelig meget mindre.
    Det vil nok en ny mÄling nok vise.
    Hvis de subwoofer fra Jens bare ikke var sÄ store, kunne jeg nemt have flyttet rundt pÄ dem og lyttet som Daniel foreslÄr. Eller som andre foreslÄr kun ved frontvÊggen. Jeg har forstÊrkere til dem alle. NÄr de virker.
    PrÞv med en sub om gangen og ta en mÄling, sÄ ser du kanskje hvilken som kan ha evnt. Motfase med en annen om det er et problem. Symmetri er gjerne en god ting, asymmetri kan ofte lage stÞrre motfase/kansellering avhengig av plassering. Det kan hende det hjelper med annen plassering, om det er relatert til motfase sÄ mÄ noe flyttes ihvertfall men ikke nÞdvendigvis alt. 33Hz tilsvarer i underkant 12 meter, har du et 6 meter langt rom med sub plassert ved vegg sÄ kan det vÊre returen i rommet som kan lage ablestreker.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Interesant Ä se hvordan man kan gÄ fra kabeltweaking med marginale hÞrbare forskjeller (om noen), til Ä snu opp ned pÄ hÞyttalerplassering og accustiske tiltak.

    Ønsker deg bare lykke til videre med dine justeringer og mÄlinger Sven, og hÄper du blir fornÞyd med resultatet. (y)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Min bagvÊg er en let vÊg med 2x13 mm gips plader. Der er 20 cm Rockwool inde i vÊggen. Kan det regnes med, hvis jeg placerer 20 cm foran. Har jeg sÄ 40 cm?

    Det er KVÅLSVOLL DESIGN, der skriver om at placere 4 subwoofere og med en i hver hjĂžrne eller alle pĂ„ FrontvĂŠggen og sĂ„ 40 cm ved BagvĂŠggen. Hvad mener I? :unsure:
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    36
    Antall liker
    32
    Ja, der skal mÄlinger til - alle de der fingerregler og pseudo-videnskabsrÄd giver jeg ikke meget for.
    Der er sÄ mange forskellige meninger om det...

    SÊt dem hvor du vil - sÄ mÄler vi pÄ det og rykker dem rundt, hvis det ikke er godt.
    MÄlingerne vil vise hvor de skal stÄ.

    De der 12" subs mener jeg stadig skal laves om.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Super. :)
    De Dayton 390HO er jeg interesseret i i stedet for de 12 tommere.
    Nu var muligheden for at fÄ flyttet de subwoofere ned her i pÄsken. NÄr man nu fÄr gÊster...
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    1 sub i hvert hjÞrne og sÄ skal de bare integreres med mains, via delay og delefrekvens. SÄ retter man den samlede bas respons med global eq. Det er en af flere metoder. Det er hverken svÊrt eller tidskrÊvende og man fÄr et meget bedre resultat, end bare at "tage den pÄ Þrerne".
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    36
    Antall liker
    32
    Super. :)
    De Dayton 390HO er jeg interesseret i i stedet for de 12 tommere.
    Nu var muligheden for at fÄ flyttet de subwoofere ned her i pÄsken. NÄr man nu fÄr gÊster...
    Vi mÄ finde en dag inden sÄ lÊnge.
    SĂ„ kan jeg tage et sĂŠt af de Dayton 15" enheder med.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som det har sviktet litt i sikker jobb analyse og dere har hatt en reell uĂžnsket hendelse :)



    Oversiktsbilde pÄ endringene?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    20240410_172857.jpg


    Hej ser man det imponerende bygningsvĂŠrk af Jens Gregersen, med det bund solide matrixkabinet.



    20240410_165849.jpg

    Her er det sÄ de to 12 tommere, fÞr de blev skiftet.

    Det er meningen at med de to 15 tommere her, har jeg ikke behov for flere subwoofere med de to 18 tommere i fronten og denne bagtil for at fjerne det dyk der var ved 33 hertz.
    MÊrkeligt sÄ viste mÄlingen efterfÞlgende et gevaldigt dyk ved 217 hertz.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fint Ă„ se at du er i fremdrift pĂ„ prosjektet........og endringer til det bedre 👍
    REL har litt peiling pÄ subwoofere og hvorfor det funker bedre.......

    REL_SixPack.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    Liker 8-packs best😁
    Hadde jo ett slik dykk jeg ogsÄ, rettet det opp med 8 til bak.
    Bare ned noen billige 15".
    Ble helt borte.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    20240417_230335.jpg


    SĂ„ var Daniel forbi og rigtig mange ting blev afprĂžvet.
    Der var et dyk ved 227 hz, og hvorfor var det der?
    HÞjttalerene blev rykket tÊttere pÄ FrontvÊggen. Mere vÊk fra sidevÊggene. De blev drejet ud af. Ind ad. Ned ad og opad
    De endte hvor jeg havde placeret dem tidligere ved lytning.
    Subwooferne blev placeret mange steder med samme resultat.
    Det er multisubs. Der er placeret en 2x15 tommere ved bagvĂŠggen i hjĂžrnet. Den fjerner en udfasning ved 32 hertz og lĂžfter bunden. Der deles her ved 60 hertz.
    Front subwoofere deles ved 100 hertz.
    Jeg havde fÄet at vide, at det var vigtigt at fjerne hÞjttalere, der ikke bruges. SÄ en stor subwoofer, 2x12 tommere, blev bakset ud og der blev mÄlt igen. Der var nÊsten ingen forskel mÄlemÊssigt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dip ved 227Hz er sÄ langt over delefrekvensen til sub, at dette er imo en interaksjon mellom hÞyttaler og rom. Har du noen avstander pÄ 1,5m noen steder?

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    20240417_234439.jpg


    Man skulle tro, at det var det hjĂžrne, men det er mere venstre side.
    Jeg prÞvede at sÊtte dÊmpeplader op foran den gule mur. 10 cm Hofa basotech. Ingen virkning mÄlemÊssigt.
    De blev ogsÄ lagt pÄ gulvet for at tage gulvrefleksion. Igen ingen virkning mÄlemÊssigt.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn