Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Det der dansker bashing er da bare so yesterday....🙄
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Sven - du er helt på kjøret og tid for time-out........ :coffee:
    2x12" funker fint
    8x12" funker fint
    2x15" funker fint
    2x18" funker fint
    Det virker som Danskene sliter svært med bassere og sammenstille til et tilfredsstillende resultat,
    men det kan være dette egentlig er et geriatrisk prosjekt.......... ? :unsure:

    Hvordan er det mulig å bruke så sinnsykt langt tid på noe så enkelt....... ? :unsure:

    Det kan absolutt anbefales at Dansker tar et par besøksrunder langs Norskekysten
    for å hente inspirasjon for lettere komme fram til egne beslutninger og metode som gir resultater....... 👍
    Ja. Man kan jo bare gøre som dig og høre musikken på youtube :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er spændende, hvordan subwoofere skal placeres. Der er rigtig mange meninger om det. Et problem med mine er, at de er så store og tunge, og jeg kan ikke selv tage dem ned, når de er placeret oven på hinanden. Men min plan er, at tage dem ned bagerst i rummet og helst ud. Så kan de to 18 tommere placeres bedre, De kunne lige akkurat stå, der hvor de nu står. Men de står så desværre symmetrisk. Anthony Grimani har vist på YouTube , at den fejl den ene subwoofer gør med en udfasning, bliver værre med to. Så kan den ene så stå i det venstre hjørne og den til højre, hvor den står nu, så formoder jeg, at det dyk der er ved ca. 33 Hz bliver temmelig meget mindre.
    Det vil nok en ny måling nok vise.
    Hvis de subwoofer fra Jens bare ikke var så store, kunne jeg nemt have flyttet rundt på dem og lyttet som Daniel foreslår. Eller som andre foreslår kun ved frontvæggen. Jeg har forstærkere til dem alle. Når de virker.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Så kan den ene så stå i det venstre hjørne og den til højre, hvor den står nu, så formoder jeg, at det dyk der er ved ca. 33 Hz bliver temmelig meget mindre.
    Det vil nok en ny måling nok vise.
    Hvis de subwoofer fra Jens bare ikke var så store, kunne jeg nemt have flyttet rundt på dem og lyttet som Daniel foreslår. Eller som andre foreslår kun ved frontvæggen. Jeg har forstærkere til dem alle. Når de virker.
    Prøv med en sub om gangen og ta en måling, så ser du kanskje hvilken som kan ha evnt. Motfase med en annen om det er et problem. Symmetri er gjerne en god ting, asymmetri kan ofte lage større motfase/kansellering avhengig av plassering. Det kan hende det hjelper med annen plassering, om det er relatert til motfase så må noe flyttes ihvertfall men ikke nødvendigvis alt. 33Hz tilsvarer i underkant 12 meter, har du et 6 meter langt rom med sub plassert ved vegg så kan det være returen i rommet som kan lage ablestreker.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Interesant å se hvordan man kan gå fra kabeltweaking med marginale hørbare forskjeller (om noen), til å snu opp ned på høyttalerplassering og accustiske tiltak.

    Ønsker deg bare lykke til videre med dine justeringer og målinger Sven, og håper du blir fornøyd med resultatet. (y)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min bagvæg er en let væg med 2x13 mm gips plader. Der er 20 cm Rockwool inde i væggen. Kan det regnes med, hvis jeg placerer 20 cm foran. Har jeg så 40 cm?

    Det er KVÅLSVOLL DESIGN, der skriver om at placere 4 subwoofere og med en i hver hjørne eller alle på Frontvæggen og så 40 cm ved Bagvæggen. Hvad mener I? :unsure:
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    36
    Antall liker
    32
    Ja, der skal målinger til - alle de der fingerregler og pseudo-videnskabsråd giver jeg ikke meget for.
    Der er så mange forskellige meninger om det...

    Sæt dem hvor du vil - så måler vi på det og rykker dem rundt, hvis det ikke er godt.
    Målingerne vil vise hvor de skal stå.

    De der 12" subs mener jeg stadig skal laves om.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Super. :)
    De Dayton 390HO er jeg interesseret i i stedet for de 12 tommere.
    Nu var muligheden for at få flyttet de subwoofere ned her i påsken. Når man nu får gæster...
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    1 sub i hvert hjørne og så skal de bare integreres med mains, via delay og delefrekvens. Så retter man den samlede bas respons med global eq. Det er en af flere metoder. Det er hverken svært eller tidskrævende og man får et meget bedre resultat, end bare at "tage den på ørerne".
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    36
    Antall liker
    32
    Super. :)
    De Dayton 390HO er jeg interesseret i i stedet for de 12 tommere.
    Nu var muligheden for at få flyttet de subwoofere ned her i påsken. Når man nu får gæster...
    Vi må finde en dag inden så længe.
    Så kan jeg tage et sæt af de Dayton 15" enheder med.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som det har sviktet litt i sikker jobb analyse og dere har hatt en reell uønsket hendelse :)



    Oversiktsbilde på endringene?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20240410_172857.jpg


    Hej ser man det imponerende bygningsværk af Jens Gregersen, med det bund solide matrixkabinet.



    20240410_165849.jpg

    Her er det så de to 12 tommere, før de blev skiftet.

    Det er meningen at med de to 15 tommere her, har jeg ikke behov for flere subwoofere med de to 18 tommere i fronten og denne bagtil for at fjerne det dyk der var ved 33 hertz.
    Mærkeligt så viste målingen efterfølgende et gevaldigt dyk ved 217 hertz.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fint å se at du er i fremdrift på prosjektet........og endringer til det bedre 👍
    REL har litt peiling på subwoofere og hvorfor det funker bedre.......

    REL_SixPack.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Liker 8-packs best😁
    Hadde jo ett slik dykk jeg også, rettet det opp med 8 til bak.
    Bare ned noen billige 15".
    Ble helt borte.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20240417_230335.jpg


    Så var Daniel forbi og rigtig mange ting blev afprøvet.
    Der var et dyk ved 227 hz, og hvorfor var det der?
    Højttalerene blev rykket tættere på Frontvæggen. Mere væk fra sidevæggene. De blev drejet ud af. Ind ad. Ned ad og opad
    De endte hvor jeg havde placeret dem tidligere ved lytning.
    Subwooferne blev placeret mange steder med samme resultat.
    Det er multisubs. Der er placeret en 2x15 tommere ved bagvæggen i hjørnet. Den fjerner en udfasning ved 32 hertz og løfter bunden. Der deles her ved 60 hertz.
    Front subwoofere deles ved 100 hertz.
    Jeg havde fået at vide, at det var vigtigt at fjerne højttalere, der ikke bruges. Så en stor subwoofer, 2x12 tommere, blev bakset ud og der blev målt igen. Der var næsten ingen forskel målemæssigt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dip ved 227Hz er så langt over delefrekvensen til sub, at dette er imo en interaksjon mellom høyttaler og rom. Har du noen avstander på 1,5m noen steder?

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20240417_234439.jpg


    Man skulle tro, at det var det hjørne, men det er mere venstre side.
    Jeg prøvede at sætte dæmpeplader op foran den gule mur. 10 cm Hofa basotech. Ingen virkning målemæssigt.
    De blev også lagt på gulvet for at tage gulvrefleksion. Igen ingen virkning målemæssigt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn