Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Har læst mig op på konstruktion af groundboxe og har indkøbt materialer til at konstruere selv. En kammerat har 5 som er købt færdig. Jeg tænker lave en stor på 22 kg. Det handler om at lede meget højfrekvent støj væk fra elektronikken.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Umm - slik jeg har forstått knstruksjonen av disse, så er det en trekasse med jord/grus/lurium oppi, en ledning med evnt et lite jordspyd oppi jorda og så terminaler for å koble til jordledninger fra apparatet. Det du da kobler til felles jord er en antenne for å plukke opp støy. Ikke en spesielt god antenne, men en antenne, okke som.

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Umm - slik jeg har forstått knstruksjonen av disse, så er det en trekasse med jord/grus/lurium oppi, en ledning med evnt et lite jordspyd oppi jorda og så terminaler for å koble til jordledninger fra apparatet. Det du da kobler til felles jord er en antenne for å plukke opp støy. Ikke en spesielt god antenne, men en antenne, okke som.

    Johan-Kr
    Den boks jeg har lånt af Drossel gør det godt. Den giver en forbedring af lyden.

    Jeg havde i øvrigt besøg af Drossel i aften, og både Drossel og jeg var godt tilfredse med lyden.

    Der blev skiftet sikringer i monoblokkene, med nogle fra Synergistic Research sikringer, jeg har købt, men først skulle de vendes med retningen, og det blev bedre. Nu skal de tilspilles, men umiddelbart var de ordinære bedre. De siges, at skulle have rigtig mange timers tilspildning.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Retningsbestemte sikringer som skal innspilles...…...hva blir neste ?
    Verden vil bedras fortsatt virker det som.....
    Jeg havde fået at vide af en person, at det var vigtigt med retningen og at Erlend (Drossel) ikke vil tro på det.

    Efter flere timers lytning, hvor Drossel ikke havde hørt mit anlæg, ja faktisk ikke siden besøget af The Shy og Roald , og anlægget skulle grundigt gennem lyttes. Så kom de nye sikringer på, og meget skete med lyden, men der blev mistet dynamik. Hvordan det kan ske, har jeg ikke begreb om.
    Så skulle jeg lige prøve at vende sikringen, og der gik 5 sekunder, og der var et slag på et anslag på en tromme, og det var så tydeligt.

    Men Ine123, det er sådan med hi-fi, at det er ikke alt man forstår, og man er bare nød til selv at prøve og lytte. Men jeg er ikke i tvivl om, at sikringerne i apparaterne også har en del af sige nu, hvilket jeg ikke har prøvet at lytte til nogensinde før. Så det var altså på tide. Men spørg gerne også Drossel, der også var der.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kunne det gøres lidt bedre tænkte jeg. :D

    Nu lyder det endnu bedre og Ole Paus står mere præcis i lydbilledet. Koret endnu flottere, og de er endnu nemmere at se; og der er bare taget nogle Hofa diffusere væk, de to i midten og erstattet med en Pap-Wings. Alt er ellers det samme.

    Det er utroligt, hvor akustikken er følsom med nogle ændringer.


    20200201_170446.jpg
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Retningsbestemte sikringer som skal innspilles...…...hva blir neste ?
    Verden vil bedras fortsatt virker det som.....
    Det tog bare 5 sekunder at høre forskel. Jeg vil sige at hvis man ikke kan så er der enten noget galt med anlægget eller med hjernen. Ørerne holder vi i første omgang ude af diskussionen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.679
    Antall liker
    41.581
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Retningsbestemte sikringer som skal innspilles...…...hva blir neste ?
    Verden vil bedras fortsatt virker det som.....
    Det tog bare 5 sekunder at høre forskel. Jeg vil sige at hvis man ikke kan så er der enten noget galt med anlægget eller med hjernen. Ørerne holder vi i første omgang ude af diskussionen.
    Skjønner ikke at du tørr komme med slike uttalelser :( rett og slett trist

    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    16.350
    Sted
    Langesund
    Forstod forskjellen kom når den ble snudd. Var ikke så alvorlig ment, test i vei dere.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Retningsbestemte sikringer som skal innspilles...…...hva blir neste ?
    Verden vil bedras fortsatt virker det som.....
    Nogle gange skal man bare lade være med at kommenterer på div påstande.. :)
    Andre gange ved man ikke om man skal grine eller græde.

    Jeg må og vil udfordre jer. Hvis ikke vi bor alt forlangt væk fra hinanden kommer jeg forbi med en håndfuld sikringer . I vælger et ..kun et stykke musik i kender og jeg skifter sikringer. Retnings bestemte og alm. Altså en blind test hvor i kender anlæg rum og musik . Hvis i med bind for øjnene kan høre forskel når jeg skifter giver jeg Rødvin aftensmad og is til jer der kan. :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Det vil jeg diskutere med Sven. Men jeg mener det bør være de samme sikringer som igår.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det vil jeg diskutere med Sven. Men jeg mener det bør være de samme sikringer som igår.
    Okay :)

    Nej jeg tager sikringer der passer i størrelse og Amp. Det bliver en blanding af samme type men af forskellige fabrikanter . Jeg har lavet en del blindtest og alle påstande er altid faldet til jorden med et brag
    I bestemmer musik /rum/ anlæg. Jeg tager en stort tæppe med og mange sikringer. Tæppet bliver hængt op bag ved højttaler men foran anlæg. Her vil jeg stå bag tæppe og skifte imellem de forskellige sikringer hvor i ikke kan se hvad jeg laver i lytter og skiver ned. Sikringer bliver mærket med 1.2.3. Osv osv . Sidst jeg lavede en blindtest var det 3 forskellige Cd afspillere efter en del lytning og alle IKKE kunne høre forskel foreslog en af deltagerne om vi ikke bare skulle drikke lidt mere Rødvin. :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Det vil ikke kunne lade sig gøre at hænge tæppet op som du foreslår. Hvis det er andre sikringer end dem vi brugte den aften så deltager jeg ikke.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lassencad, det kan ikke lade sig gøre, da jeg har store forstærkere og store Front højttalere og ikke at forglemme mega subwoofer og mega centerhøjtaler. Der er slet ikke plads til at du kan stå der.
    I øvrigt vil det tæppe forringe lyden meget. Og det er dyre sarte ting, der skal skilles og samles, som jeg ikke er begejdtret for.
    At mennesker ikke kan høre forskel i blindtest, betyder ikke, at der ikke er forskel, og du kan ikke bruge det til meget. De mennesker du har brugt, er nok påvirkelig over for det pres nogle vil føle. Steen Aage Duelund sagde: At blindtest kunne ikke bruges til noget som helst, og var forskning i hi-fi med blindtest for øje, var man på ingen måde kommet så langt, som i dag. Jeg har deltaget i blindtest, og jeg har kunnet høre forskel, men metoden er ikke god. Der er stor forskel på cd afspiller, og når de ikke kunne høre forskel, viser jo systemets mangel.
    Du skal være velkommen til at komme og lytte, og det vil næppe være svært for dig, at afgøre. Du kunne få bind for øjnene. 😎
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Lassencad, det kan ikke lade sig gøre, da jeg har store forstærkere og store Front højttalere og ikke at forglemme mega subwoofer og mega centerhøjtaler. Der er slet ikke plads til at du kan stå der.
    I øvrigt vil det tæppe forringe lyden meget. Og det er dyre sarte ting, der skal skilles og samles, som jeg ikke er begejdtret for.
    At mennesker ikke kan høre forskel i blindtest, betyder ikke, at der ikke er forskel, og du kan ikke bruge det til meget. De mennesker du har brugt, er nok påvirkelig over for det pres nogle vil føle. Steen Aage Duelund sagde: At blindtest kunne ikke bruges til noget som helst, og var forskning i hi-fi med blindtest for øje, var man på ingen måde kommet så langt, som i dag. Jeg har deltaget i blindtest, og jeg har kunnet høre forskel, men metoden er ikke god. Der er stor forskel på cd afspiller, og når de ikke kunne høre forskel, viser jo systemets mangel.
    Du skal være velkommen til at komme og lytte, og det vil næppe være svært for dig, at afgøre. Du kunne få bind for øjnene. ??????
    Blindtest kan bruges . Men kun i et kendt miljø. Altså den der lytter med bind for øjnene kender alt fra rum /udstyr. Her udtager man noget af det han kender. Det kunne være en Cd afspiller og her indsætter man en anden ca afspiller som lytter ikke kender hverken af navn ej heller pris. De musik nydere jeg kender lader sig ikke presse :) Du burde møde nogle af dem.
    Og jo der er forskel på meget . Men at påstå man kan høre forskel på en sikring provokerer mig meget. Jeg kan selv høre forskel på meget. Men at sige det er bedre kan jeg ikke . Men at sige det er anderledes kan jeg. Mange musik nydere har det med at forveksle lyd de kan lide med Bedre. Men de oplever det som bedre netop fordi de kan lide lyden.
    Jeg kan høre forskel på meget men en sikring ... Nej . Når man når der til at der er forskel på lyden i en sikring frem for en anden ja så mener jeg at man keder sig :)
    Dette er bare min mening.

    Jeg vil meget gerne komme forbi en dag i nærmere fremtid. Dog tror jeg ikke jeg tør det med bind for øjnene i din /jeres nærvær :)
    Vh
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Der blev skiftet sikringer i monoblokkene, med nogle fra Synergistic Research sikringer, jeg har købt, men først skulle de vendes med retningen, og det blev bedre. Nu skal de tilspilles, men umiddelbart var de ordinære bedre. De siges, at skulle have rigtig mange timers tilspildning.
    Og så skal det vel vera fullmåne og flo sjå for å få fullt utbytte av desse sikringane? Har du tenkt på at dei skal stå i sørvestleg retning?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    20200208_162741.jpg


    Var i dag forbi Sven_Palvig nogle få timer. Alt for lidt tid . Har allerede aftale at et nyt besøg skal ligges ind i kalenderen.
    Sven_Palvig er yderst gæstfri. Og vores snak handlede heldigvis ikke kun om anlæg :)
    Igen var det befriende at høre noget man ikke selv har. Lyd gengivelse er jo så individuelt :) Heldigvis . Det ville jo et sted være kedeligt hvis vores anlæg lød ens.

    Alle vores anlæg har deres styrke et sted. Sven_Palvig har sit synes jeg ved gengivelse af stemmer/kor. En direkte sammenligning imellem Sven_Palvig og mit eget kommer her og dette er jo kun oplevet med mine øre altså min menig.

    Det lydbillede Sven_Palvig anlæg kan gengive kan mit også.. Men det synes lidt mere detaljeret end mit. Men jeg synes helheden om man vil manglede .
    Fra ca 100Hz og ned manglede der drive i bassen. Noget anonymt i forhold til mit. Dette givet et sted god mening da Sven_Palvig front indeholde 4x 8" Bas. Hos mig har jeg 8x15" . Omvendt vil nogle måske synes min Bas gengivelse for voldsom.
    Hvis jeg skulle komme med et kritikpunkt synes jeg den øvre mellemtone synes noget kraftig som om der var lidt mere volumen i forhold til resten . Det var dog en oplevelse af de gode da Sven_Palvig spillede noget Opera.

    Jeg synes det er vigtigt at kunne lytte til musik i timer uden lyttetræthed . Den ene optagelse skal bare afløse den anden. Alt i alt en hyggelig eftermiddag.
    Ser frem til Sven_Palvig deltager i en af mine musik aften.
    Vh
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Din vurdering er ikke uventet. Men vi er nogle som kan li det sådan. Synes der er alt for meget bas på de fleste anlæg. Naturlige instrumenter mener jeg ikke har så meget bas. Kun hvis man er til en koncert med forstærkning.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes disse Pap-wings diffusorer var interessante men finner ikke ut hvor de kan kjøpes. Har du tips om hvor de kan bestilles og hvor mye de koster?

    Har forsøkt en mail til diffusor.com, men har ikke fått noe svar fra dem.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Din vurdering er ikke uventet. Men vi er nogle som kan li det sådan. Synes der er alt for meget bas på de fleste anlæg. Naturlige instrumenter mener jeg ikke har så meget bas. Kun hvis man er til en koncert med forstærkning.
    Helt enig her. Vi er så forskellige :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Din vurdering er ikke uventet. Men vi er nogle som kan li det sådan. Synes der er alt for meget bas på de fleste anlæg. Naturlige instrumenter mener jeg ikke har så meget bas. Kun hvis man er til en koncert med forstærkning.
    Dette du her sier, Drossel, har jeg ikke tenkt så mye over... Men du har da rett!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.872
    Antall liker
    9.313
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det er vel ikke derved sagt att store og mange basselementer spiller for mye bass.
    Dette handler om kapasitet og att de spiller bass mer korrekt pga mindre utsving.
    Dette er det mange som missoppfatter.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Du har ret steinost. Men jeg vurderer på baggrund af akustiske instrumenter uden forstærkning.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.872
    Antall liker
    9.313
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da kan mann kutte ut hobbyen og begynne å gå på konserter uten bruk av amper;=)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Men det er vel ikke derved sagt att store og mange basselementer spiller for mye bass.
    Dette handler om kapasitet og att de spiller bass mer korrekt pga mindre utsving.
    Dette er det mange som missoppfatter.
    Ja jeg ville bare ikke kommenterer på det . Men du har ret mange basser behøver ikke betyde bulder bas ej heller udefineret bas. Men derimod lav forvrængning og kontrol ud over alle grænser :) Sven_Palvig er velkommen her næste gang jeg holder en musik aften. Her kan jeg give en demo og forklare hvad jeg mener.

    Når Drossel nævner det om forstærket lyd synes min erfaring med uforstærket (Akustisk ) kan bassen bestemt også være voldsom/kraftig det behøver man ikke forstærkning til.
    Men de fleste af os lytter til musik hvor nok størstedelen er forstærket ved indspilningen . Men hvordan jeg vil have min lyd og hvordan Sven_Palvig vil have sin er jp individuelt og igen heldigvis for det. Hverken Drossels/ Sven_Palvig/ Lassencads lyd er rigtige det er hver vores lyd
    Vh .
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men det er vel ikke derved sagt att store og mange basselementer spiller for mye bass.
    Dette handler om kapasitet og att de spiller bass mer korrekt pga mindre utsving.
    Dette er det mange som missoppfatter.
    Når jeg sa meg enig, så var det utgangspunkt at mengde og kvalitet ikke er det samme. Vet jo DU godt, sågar bedre enn de fleste :) Men, kanskje derfor, fordi kvalitet ofte mangler i bassen så er det lett å putte på mengde, som jo blir feil.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Din vurdering er ikke uventet. Men vi er nogle som kan li det sådan. Synes der er alt for meget bas på de fleste anlæg. Naturlige instrumenter mener jeg ikke har så meget bas. Kun hvis man er til en koncert med forstærkning.
    Vi er helt enige Drossel og det falder helt på linje med Steen Duelund. Han sagde, Sven du hører ikke voldsom bas i en koncertsal. Et kraftigt slag på stortromme, og lyden forsvinder igen. Der er ikke den voldsomme bas, man kan opleve nogle steder med elektrisk forstærket lyd.
    Vi spilede voldsom højt, og for højt. Jeg mener selv, at jeg spiller musik højt og kraftigt, men dette var for meget. Der kræves mere, end på det er beregnet til. Min surround processer Marantz AV 8805 plejerat vise 70 - 73, men vi var op 80 - 85 på displayet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget 570417
    20200209_200030.jpg


    Denne fremragende cd med Ole Paus, fra Kirkeligt Kultur verksted, blev brugt, og jeg bruger den meget, når jeg tester. Ole Paus brugte stemme i kontrast med det smukke og meget krævende kor, er så smukt.

    Når jeg forbedre noget, er det en af mine cdèr, der bliver brugt. jeg oplever, at koret bliver tydeligere, ja de enkelte sangere bliver tydeligere og tydeligere imellem højttalerne.

    Da jeg havde placeret Hofa diffusere og jeg erstattede 2 50 x 50 cm Hofa med en SMT Pap-Wings, placeret ovenpå den store centerhøjttaler, blev Ole Paus bedre defineret med placering. Meget præcist.

    Vis vedlegget 570418
    20200209_200045.jpg
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Din vurdering er ikke uventet. Men vi er nogle som kan li det sådan. Synes der er alt for meget bas på de fleste anlæg. Naturlige instrumenter mener jeg ikke har så meget bas. Kun hvis man er til en koncert med forstærkning.
    Vi er helt enige Drossel og det falder helt på linje med Steen Duelund. Han sagde, Sven du hører ikke voldsom bas i en koncertsal. Et kraftigt slag på stortromme, og lyden forsvinder igen. Der er ikke den voldsomme bas, man kan opleve nogle steder med elektrisk forstærket lyd.
    Vi spilede voldsom højt, og for højt. Jeg mener selv, at jeg spiller musik højt og kraftigt, men dette var for meget. Der kræves mere, end på det er beregnet til. Min surround processer Marantz AV 8805 plejerat vise 70 - 73, men vi var op 80 - 85 på displayet.
    Et kraftigt slag på stortromme, og lyden forsvinder igen : Det er præcis sådan min bas opføre sig. At jeg spillede for højt i forhold til hvad du selv er vant til er jo en helt anden sag. Jeg kan spille højt rent og klart :) herhjemme men ikke alt skal spilles højt . Men når man så har en indspilning der opfordre til at give den gas er det rart man kan.
    Spørgsmålet om et given stykke musik blev spillet for højt synes jeg at det pragtfulde stykke du spillede for mig(Ole Paus, fra Kirkeligt Kultur verksted) var alt for højt. Jeg ville aldrig selv spille det så højt som du gjorde det. Kor musik efter min smag skal ikke have så voldsom volumen... Igen vi er så forskellige.

    Sven_Palvig du referer tit til Steen Duelund. Savner lidt at høre lidt om hvad du selv mener. Eller er det Steen Duelund lyd der 100% er i dit lytterum. Jeg ville aldrig acc en andens mening om lyd i min stue. Nej det må og kan kun være min lyd

    Men dette handler jo ikk om mit er bedre end dit. Slet ikke . Det handler om at mit er anderledes end dit Sven_Palvig på godt og ondt som jeg skrev i min beskrivelse efter besøget. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Men det er vel ikke derved sagt att store og mange basselementer spiller for mye bass.
    Dette handler om kapasitet og att de spiller bass mer korrekt pga mindre utsving.
    Dette er det mange som missoppfatter.
    Det tror jeg sådan set også.

    Men mængden af lyd et rum kan klare, hænger sammen med rummets volumen og de akustiske remedier der er brugt. Højere lydstyrke kræver flere tiltag.

    Dennis Foley er af den opfattelse, at større membraner belaster rummet mere, og han viser, at hvis man har en pukkel et sted f.eks. 70 hertz, og går fra en 6,5 tommer og til en 8 tommer, vil den pukkel vokse, og der skal dæmpes yderligere ved 70 hertz.

    Men hvis jeg nu valgte, at bruge min Marantz AV 8805 justeringer for fase og frekvens, vil det ikke være et problem. Det er en fordel for lyden, men bliver først gjort, når mit lærred kommer op igen, efter at det er gjort mindre. Marantz blevet nulstillet, da et HDMI kabel ikke kunne vise 4K, og hvor var så fejlen. Jeg troede, at det var Marantz processeren, men det var HDMI kablet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Lassencad

    Jeg havde lige skrevet et længere svar, men det forsvandt på mystisk vis.

    Tak for dit besøg. Det var hyggeligt, og det er altid interessant, når man møder andre med hi-fi som interesse, og de har andet med i rygsækken. Her menes dit anlæg er anderledes en mit. Det vil være interessant, at lytte til dit, og du er måske nået i mål med at bruge den professionelle verden. Vi får se. :)

    Det drejer sig ikke om, hvem der har det bedste anlæg. Men vi mødes for at høre, hvor langt vi hver især er kommet, og forhåbentlig lære noget af hinanden. :rolleyes:

    Mit anlæg er min lyd, med hjælp fra andre. Jeg har kommet hos Steen Duelund igennem en del år, da han levede og lært noget. Jeg har glæde af mine højttalere, som Modifix har bygget. Jeg mener, at jeg har et godt anlæg, og jeg har også arbejdet meget med det. Akustisk. Elektrisk osv. Mener nu nok, at jeg har min egen mening. :) :) :cool:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej Lassencad

    Jeg havde lige skrevet et længere svar, men det forsvandt på mystisk vis.

    Tak for dit besøg. Det var hyggeligt, og det er altid interessant, når man møder andre med hi-fi som interesse, og de har andet med i rygsækken. Her menes dit anlæg er anderledes en mit. Det vil være interessant, at lytte til, og du er måske nået i mål med at bruge den professionelle verden.

    Mit anlæg er min lyd, med hjælp af andre. Jeg har kommet hos Steen Duelund igennem en del år, da han levede og lært noget. Jeg mener at jeg har et godt anlæg, og jeg har også arbejdet meget med det. Akustisk. Elektrisk osv. Mener nu nok, at jeg har min egen mening. :) :) :cool:
    Selv tak.

    Jeg er helt enig i at du har et godt anlæg. Det er der ingen tvivl om :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.872
    Antall liker
    9.313
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det er vel ikke derved sagt att store og mange basselementer spiller for mye bass.
    Dette handler om kapasitet og att de spiller bass mer korrekt pga mindre utsving.
    Dette er det mange som missoppfatter.
    Det tror jeg sådan set også.

    Men mængden af lyd et rum kan klare, hænger sammen med rummets volumen og de akustiske remedier der er brugt. Højere lydstyrke kræver flere tiltag.

    Dennis Foley er af den opfattelse, at større membraner belaster rummet mere, og han viser, at hvis man har en pukkel et sted f.eks. 70 hertz, og går fra en 6,5 tommer og til en 8 tommer, vil den pukkel vokse, og der skal dæmpes yderligere ved 70 hertz.
    Dette stemmer ikke, ved samme lydtrykk vokser ikke pukkelen.
    Du får mindre utsving på elemente ved samme lydtrykk. Derved lettere å få mer definert bass.
    Samme gjelder for mellomtonen mine tilsvarer en stk 13" ca pr side.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu er det måske ikke Sven_Palvigs tråd jeg burde bruge . Men vil bare nævne at jeg synes man skal bruge alt det membran areal man har plads til både ved Bas og mellemtonen. Ved at gøre det opnår man en mere præcis gengivelse og det er især ved høje lydtryk. Synes især mellemtonen bliver tit underdimensioneret .
    Ang mellemtonen lærte jeg det ved noget selvbyg. Havde forbandet svært ved at styre mellemtonen indtil jeg lavede nogle forsøg med en 8" fuldtone enhed jeg så skar i begge ender og brugte som mellemtone. Pludselig fik jeg styr på det og kunne spille noget højt rent:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    16.350
    Sted
    Langesund
    Vil bare nevne min faste klassiske scene der jeg alt for sjelden er på besøk. Der står en stortromme for symfonien. Mulig det er en 36"x18" Alltid umikket.

    Den kikker ganske så brutalt nede i dypet når den trakteres med litt makt. Vet om et anlegg som kan nærme seg denne ultimate kikk og klang utfoldelsen der nede.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vil bare nevne min faste klassiske scene der jeg alt for sjelden er på besøk. Der står en stortromme for symfonien. Mulig det er en 36"x18" Alltid umikket.

    Den kikker ganske så brutalt nede i dypet når den trakteres med litt makt. Vet om et anlegg som kan nærme seg denne ultimate kikk og klang utfoldelsen der nede.
    Nej :)

    Det var måske lige kort nok svar. Husker nogle af de gange jeg gik til koncerter i Radiohuset koncertsal.
    Når fyren ved slagtøjet gav stortrommen en over nakken kunne man ikke lade være med at trække på smilebåndet. Voldsomt og brutalt.

    Tror hvis jeg skulle tvinge mine 8x15" til at gengive i samme lydstyrke/lydtryk ville jeg have pap i hele stuen
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn