Her må jeg korrigere deg.
Diffusjon tett på dine ører er ikke å anbefale, der skal du heller dempe.
Det er godt med dit svar, selvom vi er uenige.
Jeg har brugt absorbering, dog ikke så grundigt som dig.
Dennis Foley siger, at man skal ikke bruge et tykt lag absorbering på sidevæggen, fordi det sluger for meget lyd.
Jeg har været der, og jeg bruger ikke absorbering mere der.
Den lyd du høre indenfor de første 20 ms, lægges til den direkte lyd, kaldes Haas effekten.
Hvis du som jeg brugte SMT Wings indenfor de første 5 ms, vil du opleve en bedre lyd, synes jeg. Der skabes en bredbåndet kopi af direkte lyden, som så integreres med den direkte lyd. Lyden bliver nemmere at forstå. Måske derfor, at jeg har så nemt ved at lytte forskel på strømkabler, og andre kan ikke. Når man bruger Wings, bliver det mere tydeligt, hvad der synges på en optagelse. Man får skarpere øre. Det er ikke sådan, at der lægges noget til i musikken. En tør optagelse er stadig tør.
Hvis man anvender absorbering, så får hjernen det svært, fordi man så mangler delvist den refleksion, som er så gavnlig. Lyden vil blive mere trættende og u-dynamisk. Vingerne lægger ikke noget til, som ikke er i indspilningen. De har den fordel, at de virker på kortere afstand.
At placere SMT V-Wings tæt på Fronthøjttalerene betyder, at man får et meget bredt lydbillede. Der er mange, der anbefaler mindst 1,5 meter til sidevæggen; men det er altså ikke nødvendigt med de diffusere fra SMT. Et bredere lydbillede giver et dybere lydbillede. Man kan tegne en bue imellem de to Front højttalere, og når afstanden er større, vil buen gå længere tilbage.
Når man fjerner lyd i første reflekspunkt, så mister man energi.
Med SMT Wings, diffusere lyden videre. Men det er på en god måde. Der skabes en bredbåndet kopi af direkte lyden hvilke integreredes med den direkte lyd fra højtaleren. Når man bruger wings, bliver det mere tydeligt, hvad der synges på en optagelse.
Wings gør det, at optage rummet træder tydeligere frem. Er optagelsen fra en kirke eller en hall.