Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200211_224328.jpg

Utroligt, hvad sådan en mindre ændring af diffusere kan betyde for lyden. Jeg har lagt en SMT Pap-Wings ned ovenpå SMT V-Wings, lige foran Hofa diffusere. Skulle nok skæres de pap-Wings over, så den står lodret. Men et mere roligt lydbillede og på en god måde uden at miste dynamik. Tværtimod ovenikøbet. Det en liggende Wings gør, at den dæmper virkningen af loftet, så det virker til at være mere afstand til loftet. Mere højt til loftet. :p Det har jeg oplevet før tidligere, men mangel på de diffusere gør, at de er brugt andet sted.

Altså, musikken bliver mere rolig, dynamisk og med mere højt til loftet. Måske jeg skulle spare sammen til de dyrere typer derfra. Jeg synes godt om designet af Flower-Wings, men har aldrig lyttet til dem. Men nu må de nok blive... Jeg må spare sammen til nye.

Akustikken betyder så meget.

Billedet viser også venstre Wide højttaler. Front højttaleren og Front High højttaleren.

Sist redigert:

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Veldig spennende trå dette! Inspirerende.
    Er veldig spent på rapport når Acustic fields absorbentene kommer. Håper du får tatt før/etter-målinger.

Mvh

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sniff, nu er det kun tegninger jeg skal modtage. Men har planer om at bygge absorbenter, der skal bruges ved Frontvæggen, men pladsen er begrænset.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes disse Pap-wings diffusorer var interessante men finner ikke ut hvor de kan kjøpes. Har du tips om hvor de kan bestilles og hvor mye de koster?

Har forsøkt en mail til diffusor.com, men har ikke fått noe svar fra dem.
    Matts Odemalm har ikke set din besked. Jeg skrev til ham, og nævnte det.

matts.odemalm@gmail.com

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er veldig spent på rapport når Acustic fields absorbentene kommer. Håper du får tatt før/etter-målinger.

Mvh
    Da jeg fik mit nye loft, mente jeg ikke, at jeg mere havde brug for de 2 Varitune V-6 og de 2 Varitune V-4. Ham der købte de 2 Varitune V-4 er vildt begejstret. Så det var nok dumt af mig. Men store forstærkere, højttalere og kraftige kabler fylder så meget.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94

Mvh
    Da jeg fik mit nye loft, mente jeg ikke, at jeg mere havde brug for de 2 Varitune V-6 og de 2 Varitune V-4. Ham der købte de 2 Varitune V-4 er vildt begejstret. Så det var nok dumt af mig. Men store forstærkere, højttalere og kraftige kabler fylder så meget.
    Ja. Det ser ut som om du utnytter plassen effektivt, for å si det slik. Mulig du har skrevet om det tidligere i tråden, men bruker du senterkanalen kun til film, eller også musikk? Ser du viser Floyd Toole et par steder, og han har jo vært en talsmann for senterkanal til musikk.

Mvh

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg bruger centeren kun til film, men kunne godt tænke mig at købe en cd plade med stereo i 3 kanaler. Som det var fra begyndelsen i stereons barndom. Jeg savner at sangeren står i midten, når man sidder ude i siden.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruger centeren kun til film, men kunne godt tænke mig at købe en cd plade med stereo i 3 kanaler. Som det var fra begyndelsen i stereons barndom. Jeg savner at sangeren står i midten, når man sidder ude i siden.
    Det er her dette med demping kommer inn:=)
    Dama står rett foran meg, blir skremt til tider, føler att de står å ser meg dypt inn i øynene:=)
    Ikke Kari Bremnes da, der går jo øynene i kryss.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Ja. Har skjønt det at stereo har hatt sin tid i trekanaler. Frank Sinatra skal visst ha hatt et svært system av den typen.
    Synes denne artikkelen til Floyd Toole har noen gode poeng.
    https://www.audioholics.com/room-acoustics/room-reflections-human-adaptation

mvh

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er her dette med demping kommer inn:=)
    Dama står rett foran meg, blir skremt til tider, føler att de står å ser meg dypt inn i øynene:=)
    Ikke Kari Bremnes da, der går jo øynene i kryss.
    Hu står rett foran meg og, når jeg sitter i midten, men flytter jeg meg til en av sidene så gjør hu ikke det lengre. Tror det er dette Sven mener. Ingen problem for meg. Sitter stor sett i sweetpoint:)

L

Lassencad

Gjest
    Mange måter å lytte på og noen bryr seg lite om lydbilde - dem om det. De største opplevelsene er forbeholdt symmetriske rom og pinlig nøyaktig oppmålt lytteposisjon:)
    Helt enig.
    Men det skal jo være på optagelsen. rigtigt mange optagelser er der ikke skyggen af et lydbillede :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er jo en diskussion om man skal dæmpe refleksioner fra sidevæggen eller bruge diffusere. Jeg mener og har gode erfaringer at bruge diffusere.

Jeg fandt dette i mine gemmer som Matts Odemalm har skrevet tilbage i 2009, i en tråd på en dansk side. Jeg synes at det er interessant!

Her er lidt fra Matts, det er ham der ejer Svanå akustik:

"Rumsresonanser:
    fasvrider och grumlar basgångarna (nära nog omöjligt att integrera en sub)
    sätter igång falska toner som ej finns på inspelningen(ex en ton från en kontrabas på 50Hz triggar igång en rumsresonans vid 40Hz
    maskerar mellanregistret (minimeras rummets bidrag upplevs mellanregistret (för vissa guldöron diskanten) klarare
    Har man en gång lyssnat på en inspelning med minimalt rumsbidrag, så är det svårt att gå tillbaka

Efterklangsfältet över 300Hz
    Bör ligga runt 0.25 till 0,4 beroende på rums storlek
    Svanå konceptet bygger på att difusera alla tidiga reflexer för att optimera lyssningen
    Varför diffusorer främjar musikaliteten är helt enkelt att hjärnan inte hänger med hörselorganen
    Responstiden hos hjärnan ligger mellan 30-50 ms, vilket är 100ggr långsammare än hörselorganen (hörselskador uppstår ofta vid snabba kraftiga transienter där hjärnaninte hinner med att skydda de ömtåliga organen)

Diffusorerna kan enkelt sägas att man ger hjärnan en extra chans att uppleva den ambience, timbre mikrodetaljer mm som förhoppnings vis finns på inspelningen Detta innebär att välgjorda diffusorer(bredbandiga med låg och jämn absorbtionskoefficient) INTE kan ersättas av bokhyllor möbler mm som finns i hemmiljö om hjärna ska hinna registrera all information på inspelningen
    (Med detta resonemang följer också att välgjorda diffusorer sätter Sabins formel ur spel inom smårums akustiken)
    I och med diffusionen så breddas också sweetspot vilket tydligt kan upplevas hos Kim
    Hälsningar
    Matts"

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Morten fra High-Performance Audio skrev i samme tråd:

Pas på du ikke tager energien ud af rummet ved at dæmpe her og der - det er faktisk de færreste som har behov for dæmpning! - noget som langt de fleste gør og oftest er det forkert.

Såfremt du ikke har deciderede stående bølger* eller stærkt forstærkende hjørner, så skal du langt overvejende diffusere i stedet, eller på dansk 'sprede' lyden - dette gælder især ved første refleksionerne på sidevæggene samt loftet over højttalerne og gulvet foran højttalerne.

* EDIT: Har du stående bølger, så skal højttalerne flyttes, gerne lidt asymmetrisk.

Du sætter dig i sweet-spot, sender konen eller kæresten rundt langs væggene i lokalet med et spejl - alle de steder du kan se højttalerenhederne i spejlet har du en første refleksion.

Det er også godt at diffusere bag højttalerne i midten, dér hvor lydbilledet og dybden bygges op - samt bag lyttepositionen (bag dit hoved), især hvis du sidder tæt på bagvæggen - med diffuserene opnår du detaljer, flot top og mellemtone samt rum, rum og atter rum.

Go' fornøjelse
    Morten

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Her må jeg korrigere deg.
    Diffusjon tett på dine ører er ikke å anbefale, der skal du heller dempe.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville brukt absorbenter på sidevegger. Kort og godt for å få et bedre stereo bilde. Med diffusorer vil en få refleksjonen fra motsatt høyttaler som roter det hele til.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er godt med dit svar, selvom vi er uenige. :rolleyes: Jeg har brugt absorbering, dog ikke så grundigt som dig. :)

Dennis Foley siger, at man skal ikke bruge et tykt lag absorbering på sidevæggen, fordi det sluger for meget lyd.
    Jeg har været der, og jeg bruger ikke absorbering mere der. :cool:

Den lyd du høre indenfor de første 20 ms, lægges til den direkte lyd, kaldes Haas effekten.

Hvis du som jeg brugte SMT Wings indenfor de første 5 ms, vil du opleve en bedre lyd, synes jeg. Der skabes en bredbåndet kopi af direkte lyden, som så integreres med den direkte lyd. Lyden bliver nemmere at forstå. Måske derfor, at jeg har så nemt ved at lytte forskel på strømkabler, og andre kan ikke. Når man bruger Wings, bliver det mere tydeligt, hvad der synges på en optagelse. Man får skarpere øre. Det er ikke sådan, at der lægges noget til i musikken. En tør optagelse er stadig tør.

Hvis man anvender absorbering, så får hjernen det svært, fordi man så mangler delvist den refleksion, som er så gavnlig. Lyden vil blive mere trættende og u-dynamisk. Vingerne lægger ikke noget til, som ikke er i indspilningen. De har den fordel, at de virker på kortere afstand.

At placere SMT V-Wings tæt på Fronthøjttalerene betyder, at man får et meget bredt lydbillede. Der er mange, der anbefaler mindst 1,5 meter til sidevæggen; men det er altså ikke nødvendigt med de diffusere fra SMT. Et bredere lydbillede giver et dybere lydbillede. Man kan tegne en bue imellem de to Front højttalere, og når afstanden er større, vil buen gå længere tilbage.

Når man fjerner lyd i første reflekspunkt, så mister man energi.

Med SMT Wings, diffusere lyden videre. Men det er på en god måde. Der skabes en bredbåndet kopi af direkte lyden hvilke integreredes med den direkte lyd fra højtaleren. Når man bruger wings, bliver det mere tydeligt, hvad der synges på en optagelse.
    Wings gør det, at optage rummet træder tydeligere frem. Er optagelsen fra en kirke eller en hall.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er godt med dit svar, selvom vi er uenige. :rolleyes: Jeg har brugt absorbering, dog ikke så grundigt som dig. :)

Dennis Foley siger, at man skal ikke bruge et tykt lag absorbering på sidevæggen, fordi det sluger for meget lyd.

Den lyd du høre indenfor de første 20 ms, lægges til den direkte lyd, kaldes Haas effekten.

Hvis du som jeg brugte SMT Wings indenfor de første 5 ms, vil du opleve en bedre lyd, synes jeg. Der skabes en bredbåndet kopi af direkte lyden, som så integreres med den direkte lyd. Lyden bliver nemmere at forstå. Måske derfor, at jeg har så nemt ved at lytte forskel på strømkabler, og andre kan ikke. Når man bruger Wings, bliver det mere tydeligt, hvad der synges på en optagelse. Man får skarpere øre. Det er ikke sådan, at der lægges noget til i musikken. En tør optagelse er stadig tør.

Hvis man anvender absorbering, så får hjernen det svært, fordi man så mangler delvist den refleksion, som er så gavnlig. Lyden vil blive mere trættende og u-dynamisk. Vingerne lægger ikke noget til, som ikke er i indspilningen. De har den fordel, at de virker på kortere afstand.

At placere SMT V-Wings tæt på Fronthøjttalerene betyder, at man får et meget bredt lydbillede. Der er mange, der anbefaler mindst 1,5 meter til sidevæggen; men det er altså ikke nødvendigt med de diffusere fra SMT. Et bredere lydbillede giver et dybere lydbillede. Man kan tegne en bue imellem de to Front højttalere, og når afstanden er større, vil buen gå længere tilbage.

Med SMT Wings, diffusere lyden videre. Men det er på en god måde. Der skabes en bredbåndet kopi af direkte lyden hvilke integreredes med den direkte lyd fra højtaleren. Når man bruger wings, bliver det mere tydeligt, hvad der synges på en optagelse.
    Wings gør det, at optage rummet træder tydeligere frem. Er optagelsen fra en kirke eller en hall.
    Så du mener det er riktig med diffusering tett inntil ditt hode, der du sitter med hode mot en vegg?
    Dette strider da mot all sunn fornuft.
    Dette har jeg til og med opplevd selv på en messe.
    Du vil jo da høre diffusoren.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94

Så du mener det er riktig med diffusering tett inntil ditt hode, der du sitter med hode mot en vegg?
    Sendte en forespørsel til Matts. Han mente 30 cm var minimum avstand man burde ha til diffusoren. Det er tett på! Men ulike diffusorer oppfører seg jo ulikt. Jeg hadde en skylinediffusor i mitt rom. Den synes jeg ikke det var noe problem å ha tett på. Mens en QRD vil låte veldig rart tett på, særlig om den er basert på et høyere primtall? Romkoblere krever vel heller ikke all verdens avstand?

Mvh

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Sendte en forespørsel til Matts. Han mente 30 cm var minimum avstand man burde ha til diffusoren. Det er tett på! Men ulike diffusorer oppfører seg jo ulikt. Jeg hadde en skylinediffusor i mitt rom. Den synes jeg ikke det var noe problem å ha tett på. Mens en QRD vil låte veldig rart tett på, særlig om den er basert på et høyere primtall? Romkoblere krever vel heller ikke all verdens avstand?

Mvh
    Der skal naturligvis være nogen afstand. Hvor den er ved jeg ikke. Hvis valget er en SMT diffuser og en afstand der er 30 cm, er det bedre med en SMT diffuser, end ingen. Større afstand vil være nok være bedre. Jeg har skam lyttet til de 30 cm og det kan sagtens bruges.

Men prøv at gøre det forsøg, jeg har gjort i går. Og tidligere. Prøv at tale til din væg. Du vil opleve lyden af din stemme ændre sig. Hvor din stemme lyder bedst, er vel den bedste "væg" at have. Glas har en hård lyd. Gips lidt bedre med lidt mindre hårdhed. Min lyd dør, der er fineret med egetræ, lyder varmere i klangen end gips væggen. Forbløffende meget. Så det passer nok, at naturlig træ eller MDF lyder bedre end gips.

En SMT Diy Pap Wing har en lyd der er en del bedre. En V-Wings lyder rigtig godt og man taler til et stort rum. V-Wings lyder bedst i siden, hvor de længste kanaler er og det svarer nok til at det rent faktisk er en større afstand. Lige i samlingen i mellem to V-Wings, er lyden allerbedst, og det er fordi der er et kammer, der opfanger lavere bas lyde.

Jeg så en lille film, for år tilbage, hvor der blev spillet guitar foran absorbenter, diffusere og lydspredere. Det ligger tilbage i denne tråd et sted. Guitaren lød bedst foran diffuserene.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville brukt absorbenter på sidevegger. Kort og godt for å få et bedre stereo bilde. Med diffusorer vil en få refleksjonen fra motsatt høyttaler som roter det hele til.
    Helt riktig, det er det som er hele poenget.
    Diffusering kan virke imponerende med en gang, men ved nøye lytting blir det et rotete digert diffust lydbilde.
    Hvor man ikke kan plassere noe som helst. Virker stort, men blir rotete.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Diffusering kan virke imponerende med en gang, men ved nøye lytting blir det et rotete digert diffust lydbilde.
    Hej steinost, du skal være velkommen til et besøg hos mig i løbet af året. Du vil ikke finde noget rodet, altså i musikken. :rolleyes:

Afhængig af hvor meget styr der er på bassen hos mig, så har jeg måske et Level 2 rum. Jeg må se at få det målt omhyggeligt. Jeg har en drøm om et Level 3 rum.

Jeg fandt noget Mads Odemalm fra SMT har skrevet:

Att placera högtalaren mellan 20-30cm från sidodiffusorn samt att placera konkava diffusormoduler bakom sweetspot, blir mer och mer vanligt i de dedikerade rumme (level2 och 3) detta eftersom högtalarna försvinner både visuellt i rummet och ur ljudbilden, samtidigt som en mer widescreen och 3D ljudbild uppstår.

(Kan jämföras med en passiv variant av Super Stereo).

Et Level 1 rum er: Ser vi till 2 kanals lyssningen och du använder dig av Svanå konceptet så räcker det om du tar hand om alla första reflexer som högtalarna skapar.
    Det innebär att du kan välja de interiör material som du tycker om på alla andra ställen. Detta är vad vi kallar ett level 1 rum.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    Det oplevede jeg også Sven Palvig og jeg fortalte det. Kan du huske? Nu sidst jeg var der syntes jeg det var rigtigt godt. Tror man kan miste overblikket når man går i det daglig og modificerer hele tiden. Friske ører som kommer udefra kan nogle gange være et must.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Drossel, du skal vurdere lyden fra sidste gang og ikke fra tidligere med de fejl der var. Ikke fejl med SMT diffuserne. De er de samme jeg har haft i årevis.

Der var jo det problem med det store lærred, der har sort filt på bagsiden. Det virker som en absorbent af de højere frekvenser. På nær sidste gang med dit besøg, har det jo stået der i lang tid.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sevald, det er sådan, at vi hører lyden 2 gange. Det er vigtigt at vide. For at få glæde af det, må de første refleksioner være en kopi af den direkte lyd. Hvis du placere bløde absorbenter på første refleksionssted, vil du dæmpe de højere frekvenser, og dermed farve gengivelsen af den direkte lyd. Hvis du gør det, vil det hindre hjernen at få den anden chance med hjælp af de tidlige refleksioner (5-15ms). Du påvirker lydens klangfarve negativt. Du påvirker timbre. Du påvirker detaljer, som findes i en akustisk indspilning.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sevald, det er sådan, at vi hører lyden 2 gange. Det er vigtigt at vide. For at få glæde af det, må de første refleksioner være en kopi af den direkte lyd. Hvis du placere bløde absorbenter på første refleksionssted, vil du dæmpe de højere frekvenser, og dermed farve gengivelsen af den direkte lyd. Hvis du gør det, vil det hindre hjernen at få den anden chance med hjælp af de tidlige refleksioner (5-15ms). Du påvirker lydens klangfarve negativt. Du påvirker timbre. Du påvirker detaljer, som findes i en akustisk indspilning.
    Hjernen blir forvirret med å høre refleksjon fra f eks høyre vegg som kommer fra venstre høyttaler. Jeg er positiv til diffusorer jeg. Har nettopp laget 2 store QRD diffusorer på bakvegg, og det ga en veldig fin effekt i mitt rom. Men jeg har ikke troen på å bruke diffusorer på alle refleksjoner. Skaper nok et stor lydbilde, men vil tro det går ut over stereo bilde. Jeg har også erfart at absorbenter stjeler mye av energien i rommet. Derfor viktig å ikke aldeles overdrive, men treffe med riktige tiltak. Jeg kritiserer ikke ditt rom, synes det er spennende at du gjør ting litt annerledes.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg forstår din bekymring for at høre lyden fra venstre højttaler med højre øre. Det vil også være forkert og det er det de fleste gør, hvis man ikke bruger akustiske remedier. Lyden fra venstre højtaler rammer venstre sidevæg, og farer over til højre sidevæg og derefter til dit øre. Det vil ikke være godt.
    Jeg har tidligere skrevet om det, og jeg blev anbefalet af Steen Duelund som forsøg, at arbejde med et filt tæppe. Det blev meget besværligt placeret imellem mine Fronthøjttalere og til lige før næsen på mig. Det betød, at lyden fra venstre sidevæg og til højre sidevæg, skulle igennem det filt tæppe. Jeg fortsatte så med forsøg, hvor jeg brugte Rockwool Silk i forskellig tykkelser, 10, 20 og 30 cm. Sjovt at se mine børns reaktion, da de kom ind i lytterummet, og kikkede på deres far. De tænkte nok deres...
    Hvis du bruger i det tænkte tilfælde har SMT diffusere V-Wings på din venstre sidevæg, vil den hårde lyd der næsten har samme styrke som lyden fra dine højttalere, ramme V-Wings og komme ud som mange små lyde. Som græsstrå. Problemet vil være minimeret. Lyden bliver mere spredt, men energien er næsten intakt. Derefter vil den ramme den højre sidevæg, og det samme sker, hvis du der også har en diffusere. Problemet er væk.

Hjernen blir forvirret med å høre refleksjon fra f eks høyre vegg som kommer fra venstre høyttaler. Jeg er positiv til diffusorer jeg. Har nettopp laget 2 store QRD diffusorer på bakvegg, og det ga en veldig fin effekt i mitt rom. Men jeg har ikke troen på å bruke diffusorer på alle refleksjoner. Skaper nok et stor lydbilde, men vil tro det går ut over stereo bilde. Jeg har også erfart at absorbenter stjeler mye av energien i rommet. Derfor viktig å ikke aldeles overdrive, men treffe med riktige tiltak. Jeg kritiserer ikke ditt rom, synes det er spennende at du gjør ting litt annerledes.

[/QUOTE]

Jeg forstår din bekymring for at høre lyden fra venstre højttaler med højre øre. Det vil også være forkert og det er det de fleste gør, hvis man ikke bruger akustiske remedier. Lyden fra venstre højtaler rammer venstre væg, og farer over til højre væg og derefter til dit øre. Det vil ikke være godt.

Jeg har tidligere skrevet om det, og jeg blev anbefalet af Steen Duelund som forsøg, at arbejde med et filt tæppe. Det blev meget besværligt placeret imellem mine Fronthøjttalere og til lige før næsen på mig. Det betød, at lyden fra venstre sidevæg og til højre, skulle igennem det filt tæppe. Jeg fortsatte så med forsøg, hvor jeg brugte Rockwool Silk i forskellig tykkelser, 10, 20 og 30 cm. Sjovt at se mine børns reaktion, da de kom ind i lytterummet, og kikkede på deres far. De tænkte nok deres...

Hvis du bruger i det tænkte tilfælde har SMT diffusere V-Wings på din venstre væg, vil den hårde lyd der næsten har samme styrke som lyden fra dine højttalere, ramme V-Wings og komme ud som mange små lyde. Som græsstrå. Problemet vil være minimeret. Lyden bliver mere spredt, men energien er næsten intakt. Derefter vil den ramme den højre væg, og det samme sker, hvis du der også har en diffusere. Problemet er væk.

Jeg fandt dette i mine gemmer fra da jeg købte mine Wings.
    "Lösningen är diffusorer som skapar ca 100 000 små budbärare /m2 vilka fyller på med den musikaliska informationen som hjälper hjärna att hinna uppfatta instrumentens fulla klang
    Viktigt dock att diffusormodulen uppfyller följande så inte färgningar uppstår
    jämn och låg absorbtionskoefficient
    sprider ljudet vidare så lika i frekvens som möjligt, men i nivå ca. 10- 15dB lägre jämfört med direkt ljudet".
    Jeg tror, at det er skrevet af Matts Odemalm fra SMT.

L

Lassencad

Gjest
    :) Ved mit besøg for nu et par Weekender siden bemærkede jeg også alt det der var ændret i lydrummet :) Du fortalte mig også lidt om hvordan disse produkter blev brugt til at dæmpe flader der åbenbart giver problemer .

Ved at læse det meste af tråden finder man ud af at du virkelig har brugt så meget tid energi og penge på at tilpasse dine højttalere til rummet . Og det ser ud til det ikke lige stopper :)

Hat tænkt lidt over efter mit besøg .. hvordan vil dine højttalere lyde hvis du fjernede alt den dæmpning . Jeg gætter på de vil være meget livlige :)

I min stue kommer mine højttalere aldrig til at bestemme hvilket møbler eller andet indbo der skal stå. Højttaleren skal kunne gengive musik med lydbillede og detaljer perspektiv med alt hvad en stue nu indeholder hvis det er på optagelsen :)

Har så lige et par spørgsmål til dette . Det skal på ingen måde tages som en provokation eller på nogen måde være nedladende.

1. Er det bare en del af din hobby vedrørende musik gengivelse hele tiden ændre og ændre synes jo det ingen ende vil tage :)

2. Havde det ikke bare været bedre at du for længe siden skiftede dine højttalere ud til fordel for et sæt der bedre og nemmere kunne tilpasse dit lydrum

3. Hvis nu du dæmpede den mellemtone som jeg synes var alt for voldsom ville det så i sig selv ikke begrænse noget af alt den dæmpning. (Ved godt Drossel nævnte sådan vil nogen have det)

Vh

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    Musik som er optaget tæt på instrumenter kan da sandelig også opleves som voldsom. Ligesom instrumenter live også kan være voldsomme hvis man er tæt på. Det er mikrofoner jo også ofte. Meget sølv i kæden som Sven har, medvirker til det.. Jeg synes absolut ikke det var for lyst da jeg var der sidst. Hvilket Q har dit system?

L

Lassencad

Gjest
    Musik som er optaget tæt på instrumenter kan da sandelig også opleves som voldsom. Ligesom instrumenter live også kan være voldsomme hvis man er tæt på. Det er mikrofoner jo også ofte. Meget sølv i kæden som Sven også har medvirket. Jeg synes absolut ikke det var for lyst da jeg var der sidst.

Alt det du skriver ved jeg alt om. Det er bla derfor jeg har så meget membran areal over hele linjen . Netop for at kunne gengive den voldsomhed et givent instrument KAN give fra sig :)
    Ang Svens lyd : Den er han jo glad for længere er den ikke. Mine spørgsmål kommer kun på grund af nysgerrighed :)
    De fleste mikrofoner er jo nær fokuseret det er vores øre ikke. Derfor vil en gengivelse være noget anderledes end hvis det ikke gik igennem en mikrofon men blev opfanget direkte af vores øre :)

Nogle optagelser er jo direkte komiske. Men jeg er spændt på hvad Sven_Palvig svare på mine spørgsmål.

L

Lassencad

Gjest
    Lige en tilføjelse :

Jeg synes jo det er spændende at se /læse om hvordan man er kommet frem til den lyd man er endt med. Det giver tit stof til efter tanke

Der af mine spørgsmål til Sven_Palvig :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    :) Ved mit besøg for nu et par Weekender siden bemærkede jeg også alt det der var ændret i lydrummet :) Du fortalte mig også lidt om hvordan disse produkter blev brugt til at dæmpe flader der åbenbart giver problemer .

Ved at læse det meste af tråden finder man ud af at du virkelig har brugt så meget tid energi og penge på at tilpasse dine højttalere til rummet . Og det ser ud til det ikke lige stopper :)

Hat tænkt lidt over efter mit besøg .. hvordan vil dine højttalere lyde hvis du fjernede alt den dæmpning . Jeg gætter på de vil være meget livlige :)

I min stue kommer mine højttalere aldrig til at bestemme hvilket møbler eller andet indbo der skal stå. Højttaleren skal kunne gengive musik med lydbillede og detaljer perspektiv med alt hvad en stue nu indeholder hvis det er på optagelsen :)

Har så lige et par spørgsmål til dette . Det skal på ingen måde tages som en provokation eller på nogen måde være nedladende.

1. Er det bare en del af din hobby vedrørende musik gengivelse hele tiden ændre og ændre synes jo det ingen ende vil tage :)

2. Havde det ikke bare været bedre at du for længe siden skiftede dine højttalere ud til fordel for et sæt der bedre og nemmere kunne tilpasse dit lydrum

3. Hvis nu du dæmpede den mellemtone som jeg synes var alt for voldsom ville det så i sig selv ikke begrænse noget af alt den dæmpning. (Ved godt Drossel nævnte sådan vil nogen have det)

Vh
    1. Hi-fi er vel at ændre tingene for hele tiden at komme nærmere den autentiske øjeblik, da det skete. Jeg ændrer ikke noget, bare for at ændre. Jeg prøver noget, når jeg tror, at det måske er bedre. Ofte kan små ting betyde så meget for lyden. I går målte jeg afstanden fra højttaleren og til SMT V-Wings. Kom ned på 36 cm til diskanten og 116 cm til Frontvæggen. Først rykkede jeg dem lidt tætter på Frontvæggen, men bassen virkede voldsom, så de kom lidt tilbage igen.

2. Jeg har ikke hørt nogen bedre højttaler end dem jeg har nu. Jeg har ikke råd til nye, men var der penge til det, kunne jeg godt have lyst til, at Jens Gregersen, byggede mig nogle større med to Monacor 12 tommer i. Og en SB Acousticcs diskant som i centrer højttaleren. Samme mellemtone tror jeg.

3. Der blev spillet for højt den dag du var på besøg, synes jeg, til rummet og højttaleren. Men normalt, (før besøgene fra Norge), brugte jeg Marantz målesystem, som var blevet resetet af Hifi-freak, da der var problemer med 4 K og projektoren, men det skal bruges igen, da det forbedre lyden. Tidligere erfaring. Det giver lige det sidste og mellemtonen bliver korrigeret evt.
    Du har en anden lyd med i din rygsæk, og hvis du har et ikke akustisk reguleret rum, vil det påvirke din lytning hos mig. Du har en 3000 - 4000 watt og følsomme højttalere ikke.

Jeg synes, at jeg har en rigtig godt lytterum og bedre end de fleste. Jeg vil meget gerne have det gjort færdigt akustisk med lidt flere V-Wings og andet.

Jeg skal have en subwoofer nr. 2, som dog bliver mindre end den meget store. Den skal stå under centeren og det samlet bliver en lidt lavere, for at få mindre i vejen der for mellemtonen.

Sist redigert:

smt

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2011
    Antall liker
    14
    Tidiga reflexer som skapar spökhögtalare och kamfilter effekter undviks med Wing familjens unika närfälts diffusion Spot on förklarat av världsledande Jamie Angus :
    jamie angus mix room.jpg

Upplösning och precision i ljudbilden i ett bredbandigt diffusfält är överlägsen olika mix koncept där monitorernas första reflexer absorberas Ett av många Wing exempel på Gearslutz
    https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=10576531&postcount=47

Floyd Tooles slutsatser från 300 science referenser
    “Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”. Floyd Toole
    "Reverberation alone could increase our sensitivity to a medium or low-Q resonance by about 10 dB – which is a huge effect.
    This latter fact explains why music is so much more satisfying in a reverberant space than outdoors. Timbrally richer because we can hear more of the resonant subtleties, but it also explains why the toughest test for loudspeaker accuracy is in a room with some reflections, and why headphones (which have no added reflections) have an inherent advantage, and can sound acceptable when measurements indicate that there really are resonant problems.” Floyd Toole

Lennart Nilsson (över 1000 studio referenser )
    ”One of the keystones in psychoacooustic is the aprox 1000 times timeconstant difference between the hearing auditorium and the brain
    A sound that is 1 ms , sounds much lower in level than the one that is 100 ms long despite the fact that the amplitude is the same. A estimated distinguishes of about 15 dB in subjective level.
    By lengthening the short sound in time (Wing Family ) without affecting the amplitude increases gradually, the subjective level and thus reduces different kind of masking effects relative to other frequencies / sounds.
    This also explain why we must measure peak level (0,05ms rise time ) to keep track on hearing harmful levels the brain dont percive A powerfull example is a gunshot in the open field with a peak level of over 150dB and it just sound as pops but listen to a rock concert at the same level is not a good idea”

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Førsterefleksjon fra samme side og motsatt side er ikke på samme sted så det går da fint å bruke diffusor for samme side og så bredbåndet demping som mulig for den fra motsatt, avstanden til ørene vil sannsynligvis bli mer enn lang nok.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for dit indlæg Roald. jeg fik genlæst "Når mørket senker seg". Så det blev sent i går. :D

Vores stuer / Lytterum er forskellige og man må tage individuelle løsninger i brug, og får ofte god lyd eller rettere bedre end før. Du har et godt stort rum. :D

Jeg har set mange opfordrer til symmetri, og jeg har selv arbejdet med det siden du var og besøge mig sammen med The Shy.

Jeg tog lidt af vindueskarmen for en finpudsning af afstanden fra højttaleren og til sidevæggen og diffusere, for at få dem ens.

SMT Svanå V-Wings er rykket frem, og de billiger Pap-Wings er placeret på sidevægen ud for lytterne. Dog er der to V-Wings på hver sidevæg ved første reflekspunkt og højttaleren, så den kan stå tættere på sidevæggen og give endnu bredere lydbillede.

På min ønske seddel står der flere SMT Svanå V-Wings, fordi de gør det så godt.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har rykket den store subwoofer med en 18 tommer til bagvæggen. Naturligvil ikke stor efter norske forhold. :D

Grunden er en bedre lyd med hensyn til dybdeperspektiv og rum. En meget stor Centerhøjttaler placeret højt imellem Fronterne er godt for dens lyd, men ikke for stereo. Så den er nu sænket 20 cm, og det er klart hørbart medhensyn til dybdeperspektiv og med plads til de udøvende musikker.
    Meningen er ekstra subwoofer. En nr. 2 subwoofer, der er lavere og måske får en ny placering, fordi det fungere faktisk så godt med den flytning af den 18 tommer.
    20200219_165803.jpg

Den 18 tommers flyttedag.

20200226_212253.jpg

Billedet viser den sænkede Centerhøjttalere. Det er jo bare at fjerne nogle fliser. Tre fliser og et bræt lig med 20 cm.

Den mindre subwoofer på billedet er en købt brugt Kef 15 tommer med en 300 watt forstærker. Den skal sælges.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200222_235243.jpg

Den 18 tommers nye plads, der fungere så godt. Den kan spille utrolig dyb og kraftig bas.

Det hvide skab der er til højre i billedet, kunne være en evt. ny placering for den subwoofer eller for den nr. 2.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn