Sven_Palvig
Hi-Fi freak
Et noget bedre billede fra venstre side af skrivebord. Nu ser man den rejste SMT V-6 er.
Sist redigert:
Det spiller sindsygt godt lige nu. Jeg har trimmet diffuserne og fin indstillet højtalerne. De var lidt længere afstand til forvæggen samt du sad bedre.Sven jeg syntes det var bedre sidst jeg var hos dig end i går. Eller var det bare musikmaterialet ? Min konverter er altså ikke faset forkert . Så da Elling bad om at vi lavede om på fasen blev det faktiskt forkert og derfor den lød tynd.
Jeg skal iaften have målt lytterummet og der skal justeres på V4 og V6 erne. Det bliver spændende.Ser bra ut Sven, det har hänt mycket på kort tid. Det skall bli kul när du ställt in v-4r och V-6 vad du tycker. Har du laddat ner frekvens-svepet från Svanås hemsida? Tror dom är från 20-100 hz.Det går att ställa in dom om man tar sina problemfrekvenser och kör på repeat och ställer in dem m hörseln, men det bästa är väl att mäta sig fram. Gott nytt wing-år önskar Krelle
Fint med spørgsmål!Bare et spørsmål Sven,
Ser på den grafen (Pdf filen ) du la ut i innlegg 74. Der har du det litt opp og ned i bassen. med bunnen på 63hz og to topper på hver side på etter hva jeg kan se 40hzca og 100hz ca. på den andre siden av 100 så faller det med en del db igjen, men ikke slik som på 63hz.
Synes du ikke at det blir noe basstungt og ville det ikke vert ønskelig å senke de to toppene. Du har 12db og 15db nivåforskjell på hver side av 63hz?
Fint med spørgsmål!Bare et spørsmål Sven,
Ser på den grafen (Pdf filen ) du la ut i innlegg 74. Der har du det litt opp og ned i bassen. med bunnen på 63hz og to topper på hver side på etter hva jeg kan se 40hzca og 100hz ca. på den andre siden av 100 så faller det med en del db igjen, men ikke slik som på 63hz.
Synes du ikke at det blir noe basstungt og ville det ikke vert ønskelig å senke de to toppene. Du har 12db og 15db nivåforskjell på hver side av 63hz?
Det virker ikke bastungt på nogen måde. Men den spids ved 40 hz skal ned. Jeg har efter målingen flyttet de 4 stk. Svanø V4 og V6 samt manuelt justeret V4 til 40 Hz. Nu må vi se hvad målingen siger iaften.
I billede 3, som er de gamle højtalere med samme basenheder og ca. placering er der også problem med 40 hz samt 70 hz. Der er et dyk ved 50 - 63 hz og 125 hz.
I billede 4, som nu er med min subwoofer, går spidsen ved 40 hz igen men spidsen ved 70 hz er væk. Samt dykket ved 50-63 hz er også væk.
Efter flytning af Svanø SMT V4 og V6 blev lyden bedre. Men selv om de ikke er justeret, er det jo så en pladeabsorbent og vil påvirke lyden.
Jeg glæder mig vildt meget til at få problemet løst.
Det har jeg faktisk tænkt på. Men så skulle der isoleres grundigt derude.Luk op ud til garagen
Nej, det har jeg ikke. Jeg har altid syntes jeg har haft en god frekvensgang, hvor det har været nemt at følge bassen, her i rummet. Fik målt mine gamle højtalere til at gå fra 10 hz til deropad. Det var nærfelt.Har du aldri vurdert en DSP løsning i tillegg til akustikkbehandlingen du har gjort ?
Tak for dit svar. Jeg har ikke erfaring med DSP.Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
Hvad har du af erfaringer med DSP?Har du aldri vurdert en DSP løsning i tillegg til akustikkbehandlingen du har gjort ?
Det er helt riktig!Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
Er det for bikkjas del?Det er helt riktig!Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
Det er dog mulighet å EQ`e om du har noen dipper også men dette krever dessto mer av ampen og bør gjennomføres med forsiktighet, jeg har forøvrig en kraftig dipp på 48khz, den har jeg boostet noen få db.
Ja hvis det skyldes en udfasning, vil det være fuldstændigt lige meget, hvor meget energi der bostes deri. Det vil stadigvæk være den samme udfasning.Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
Jeg ser lige, at der anvendes Pap-vinger i front, bag højtalerne, ved CES 2014 udstillingen. Der står 4 stk. sorte.Det taket var något nytt! Ser att de använder S-vingar på sidorna.
Mvh Krelle
Tak for svaret!Har selv simulert meg til en liknende løsning.
Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt.
Nei, jeg har ingen erfaringer med å diffusere taket, men kommer til å forsøke etterhvert.Tak for svaret!Har selv simulert meg til en liknende løsning.
Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt.
Problemet er bare, at der går så mange til af diffusere. Men de gør så meget godt for lyden. Har du erfaring med diffusere i loftet?
Jeg har fået et tip fra en jeg kender, der selv har sat diffusere op i loftet, med at sætte op over lytteplaceringen og over højtalerne. Og så lidt imellem. Grundet det er den største reflekterende flade. Det skulle være et anlægstransformerende skridt at tage.Nei, jeg har ingen erfaringer med å diffusere taket, men kommer til å forsøke etterhvert.Tak for svaret!Har selv simulert meg til en liknende løsning.
Problemet er bare, at der går så mange til af diffusere. Men de gør så meget godt for lyden. Har du erfaring med diffusere i loftet?
Tror man helt klart kan få til noe godt med diffusorer i taket, men min mening er at de bør plasseres bak lytteposisjon og ikke spre lyden forover til lytteposisjon, men inn til sidene. Førsterefleksjonene i taket ville jeg ha dempet. Da tror jeg illusjonen om høy takhøyde vil bli størst.
Hej igen, det börjar bli mycket vingar nu, det ser bra ut Sven! Vad gäller taket så kommer en bild på mitt gamla tak som såg ut såhär med en del dämpat och lite diffusering. Efter att jag bytt till full diffusering med pappvingarna så blev effekten nästan som att taket försvinner. Första reflex i tak är den viktigaste att diffusera, där hör man verkligen effekten mest. Jag kan bara rekommendera att diffusera hela taket, det är som sagt en stor yta att täcka men effekten är oxå stor. En bild på mitt gamla tak:Tak for svaret!Har selv simulert meg til en liknende løsning.