Snart.Du går da totalt shopamok. Hvornår bliver vi inviteret ?
Tak!Oj, här händer det grejer. Det skall bli kul att höra vad du tycker om ljudet när allt kommer på plats. Riktigt roligt att se att du satsar.
Mvh Krelle
Hej SteinarSå må du komme med REW målinger av hele frekvensgangen.
Detter er vi spente på.
Steinar.
Tak for de pæne ord. De varmer!Hej ! Mycket intressant tråd. Detta är mitt första inlägg på detta forum. Har följt denna tråden länge med spänning. Jag gillar din all in mentalitet. Själv har sedan tidigare 4 st V4or och 2 V6or. Har också 4 m2 Golden Horn. Inspererad av denna tråd har jag lagt en beställning på 20 st vita pappwings idag. Jag vill tacka för all nyttig info jag fått på denna tråd. Keep up the good work Sven och lycka till i jakten på det musikaliska Nirvana. Jag fortsättar att följa dig och kommer att dela med mig av mina egna erfarenheter när jag ska få ordning på mitt rum.
Tak for dit svar Atle.Hei, kommer med "et skudd i blinde" når det gjelder frontveggen din.
Det vil nok ikke gjøre noe for symmetrien å ha en varitune på høyre side og to på venstre når det gjelder bassen. Basstrykket er sjelden likt i de ulike hjørnene.
Det kan jo muligens være et poeng i toppregisteret at rommet ikke er symmetrisk bak høyttalerene, men når rommet er såpass diffusert som ditt, så lurer jeg på om det også blir mindre følsomt i forhold til symmetri.
Hej Sven! Du skulle ju kunna använda detta utrymme för att göra en stor helmholtz av hela utrymmet och samtidigt behålla garderoben och få en täckt bakvägg. Jag tänkte om du skulle montera en skjutdörr som du kan ställa in storleken på slitsen (öppningen) själv för att ta de djupaste tonerna du har problem med. Jag skickar med en bild så du kanske förstår vad jag menar. Det är viktigt att dörren är tät bara att tänka på.Tak for dit svar Atle.Hei, kommer med "et skudd i blinde" når det gjelder frontveggen din.
Det vil nok ikke gjøre noe for symmetrien å ha en varitune på høyre side og to på venstre når det gjelder bassen. Basstrykket er sjelden likt i de ulike hjørnene.
Det kan jo muligens være et poeng i toppregisteret at rommet ikke er symmetrisk bak høyttalerene, men når rommet er såpass diffusert som ditt, så lurer jeg på om det også blir mindre følsomt i forhold til symmetri.
Jeg kunne godt tænke mig at købe nogle Varitune, men skal have sendt nogle målinger om, hvor mange ekstra der er brug for.
Jeg vil prøve at placere en ovenpå og bagefter den ene liggende.
Symmetrien holder ikke i forvejen, så måske vil det fungere med 2 oven på hinanden.
Jeg foretrækker V-6 erne stående som de gør nu, istedet for at ligge ned. Det er måske at peaken er midt i rummet; eller måske er det refleksioner bag fronterne.
Dette klædeskab vil jeg fjerne og der, placere en Varitune V-4 og en V-6.
Vis vedlegget 266549
Jeg har faktisk en måling, der viser en måling lidt tættere på frontvæggen. Det viser et løft på 5 dB i dibben. Måske en målefejl. Men jeg tror som dig, at det nok kan være det. Og bliver dippen løftet, så ser det rigtig pænt ud, syntes jeg.Hei Sven, fine målinger!
Hvis fronthøyttalere/sub står ca 1.5 meter fra frontveggen kan dippen være kansellering fra frontvegg.
Du kan forsøke å flytte høyttalerene frem eller tilbake og se om dippen flytter seg.