Ser jo ut som bassen stuper rett ned ved 100 og diskant ved 8000hz
det er årsaken til att jeg ønsker å se hele med vannfall.
Jeg har bestilt varer fra Svanø Acoustic og de er på vej. Når de er samlet og sat op skal der måles igen.
Målingerne skal ikke ses som lyden er, fordi jeg bruger den store subwooferen på billedet. Der deles ved 60 hz og da jeg selv målte med XTZ målesystem, var det det der gav den pæneste frekvensgang i bassen.
Derefter blev de 4 stk. Helmholtzresonatore justeret. Det er 2 stk. V4 og 2 stk. V6. De blev justeret efter omkring de 40 hz, da der var et problem ved 35 hz og 40 hz, når jeg afspillede rene toner med 35 hz og 40 hz.
De målinger der er vist, er gjort med en Bencmark Dac og det er gjort kun med de to fronter. Derfor er målinger ikke retvisende for frekvensgangen i de lavere toner. Men skulle vise forskellen på opsætning af diffusere af to slags om de ville vise en målemæssigt forskel. Der var der lydmæssig med placering af en Pap-diffusere i det venstre hjørne. Den gav et målemæssigt løft ved 16,5 hz på omkring de 4 db. Jeg er også interesseret at rette op på lytterummets uheldige sider med at det er asymetrisk.
Nu havde jeg besøg af Søren, der aldrig havde hørt mit musikanlæg, som han gerne ville og han havde så tilbudt at måle mit lytterum. Hans målesystem skulle være bedre end XTZ. Om han kan lave vandfaldsmåling ved jeg ikke, men det bliver undersøgt. Det vi jeg også selv gerne se.
Målingerne viser et fald i diskantgengivelsen og vi mente at diskant niveauet var for højt og der blev sat en effektmodstand på, som det ser ud til er for høj.
Der er også taget en seng ud af rummet, der også påvirker lyden. Hørbart er det, at rummet er lidt mindre dæmpet, hvilket også er en fordel. Bassen bliver sikkert også påvirket. Jeg skal senere justere V4 og V6érne om.