Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så du har ikke REW å din pc og bare viser bilder du har fått av Daniel? Hadde jo vært enklere med mdat filen
    Jeg har REW på min computer. Det har drillet tidligere, men er blevet opdateret.
    Det ligger på Daniels computer, og jeg har fået lagt det over på en USB nøgle.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.818
    Antall liker
    9.240
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Om det er vingene som lager disse i bassen er jo uvist.
    Men i mine øyne er det ikke det som er "normalt"
    Mer en jevn forlengelse av klangen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    steinost, måske skyldes det 1 indblæsning og 2 udsugningarør fra Lytterummet. Der er en 1,5 meter flexslange med Glasuld. Altså lyd dæmpet.
    Jeg har altid åben dør, så lyden kan vandre ned igennem en lang gang mm.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.818
    Antall liker
    9.240
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    steinost, måske skyldes det 1 indblæsning og 2 udsugningarør fra Lytterummet. Der er en 1,5 meter flexslange med Glasuld. Altså lyd dæmpet.
    Jeg har altid åben dør, så lyden kan vandre ned igennem en lang gang mm.
    Tror ikke det er årsaken til dette.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.162
    Antall liker
    16.251
    Sted
    Langesund
    Har prøvd Rør som helmholtz og de ringer noe voldsomt i tid. Var helt ubrukelig i rommet mitt, men sikkert helt fint i dette rommet som bygges opp på tvers av all fornuftig vitenskap.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vi prøvede at holde en absorbent foran det ene hul, og det gav ikke rigtig noget. En træplade foran hver kan afprøves ved næste måling.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En Hi-fi ven skrev, der er akustiker dette:
    1715370023796.png



    En Hi-fi ven skrev, der er akustiker dette:
    Hej Svend, flot waterfall måling der viser at der ikke er resonanser i dine højttalere og at du har et dødt rum. Jeg vil gerne høre det.

    Så tak til Daniel for hans arbejde. :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    3.519
    Hvordan Med den forstærker som skulle tilbage til Norge for reparation. Det l.o.r.t. har du været uheldig med. 😥
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    38
    Antall liker
    36
    Det er lidt sært at du bliver ved med sære teorier, når vi målte alle mulige steder, og du så hvor lidt variation der var på målingerne... Så må jeg bevise det (igen) at de teorier du opfinder ikke holder ;) Det er fysik, vi taler om.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er lige det med at få hentet papæsken hos dig, som jeg må låne af dig.

    Hvis det var LessLoss, der skulle opgraderes,, til bedre kabler og man manglede emballage, så ville LessLoss sende det med UPS.

    Daniel, ja der var forbløffende lidt variation med målingerne.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har lyttet til placering af mine 3 subwoofere. To med en 18 tommere i, og em med 2x15 tommere I et stykke tid. Det lyder bare så godt! Men flere hi-fi venner snakker om, at det er bedre at have dem ved Frontvæggen. Det skal så afprøves nu. Det er en læringsproces.
    Nu havde jeg en gæst, der købte 4 forstærkere af mig. Alle Holton, som jeg var glad for tidligere. Men nu var der mulighed for at placere en højttaler ovenpå hinanden. Der er flere der taler for at placere subwooferne alle ved Frontvæggen. Flageborg bestemt også.
    De har tæt på samme afstand til lyttestolen. Det lyder anderledes med mere kraftig bas. Men det skal naturligvis trimmes ind med miniDSP Flex.

    20240612_123416.jpg
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    3.519
    Godt at du fik solgt dine forstærkere. Var det også dem i trækasserne?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20240703_173403.jpg


    Så blev der i dag flyttet en subwofer 2x15 tommere. Den stod ved bagvæggen i venstre side. Men jeg kunne høre lyd bagfra, men nu er alle 3 subwofer ved Frontvæggen. Så det giver en ro, synes jeg.
    Det er en anden lyd og miniDSP Flex skal justeres igen. Man kunne sænke delefrekvens i stedet for, men jeg tror at dette er en bedre løsning.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har mange overvejelser for tiden. Jeg overvejer at købe en miniDSP Flex eight og så få mine Fronthøjttalere med aktivt delefilter. Man kan sige i dag, der sidder delefilteret i miniDSP Flex Digital. At det så bagefter kører igennem et passivt delefilter i hver højttaler, kan så forbigåes. Det må give bedre lyd. Samtidig skal så de interne kabler i Fronthøjttalerne skiftes til LessLoss kabler.
    Jeg har et problem og det er, hvordan kombinerer jeg stereo med surround? Jeg har en Marantz AV8805 processer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.788
    Antall liker
    3.272
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har et problem og det er, hvordan kombinerer jeg stereo med surround?
    Jeg har en Marantz AV8805 processer.
    Problem og problem..........heller mer av et luxus-problem og muligheter i alle retninger,
    men det er hjelp å få.....før du raserer for mye av eksisterende løsninger :unsure:
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjør frontene med aktivt delefilter i Flex 8. Så lenge du filtrerer imed IIR, er forsinkelsen minimal. Du handterer de som aktive høyttalere.

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20240715_232250.jpg


    Jeg har lånt en effektforstærkere af en Hi-fi ven. Det er en Lyngdorf.
    Det er ikke den bedste opstilling, fordi mine højttalerekabler fra LessLoss kun på 1,5 meter. Så måtte der bruges en taboret.
    Lyngdorf forstærkeren lyder godt. I morgen skal PS Audio tilbage og der skal lyttes ige.
    Jeg mangler desværre at få den ene ICEpower 2000AS repareret. De skal så med de 4x1000 watt trække hver en tre-vejs højtalere samt en subwofer.
    Det skal så sælges 2 PS Audio Stellar m1200. Måske tre.

    Flageborg du er så velkommen, hvis du kommer på denne vej. 😀
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kjør frontene med aktivt delefilter i Flex 8. Så lenge du filtrerer imed IIR, er forsinkelsen minimal. Du handterer de som aktive høyttalere.

    Johan-Kr
    Jeg vil anskaffe mig ikke en Flex 8, men en miniDSP Flex HTx. Den har flere ind- og udgange end Flex 8. Igen med Dirac.
    Så kan jeg køre et stereosignal ind i miniDSP Flex HTx, og kombinere surround med stereo. Jeg har en Marantz AV 8805 processer.

    Jeg skal så måske ned på kun 2 styk subwoofere, der kører i stereo. Måske gemme en til LFE signalet.

    miniDSP Flex HTx - 8ch USB/HDMI/Analog + DSP + 8ch DAC for Multiway Speaker Processing - Dirac Live Room Correction

    1721155774310.png
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    127
    Antall liker
    128
    Hej Sven,

    Dette skulle nok være skrevet i din højttaler tråd. Det er ikke et simpelt projektet at konvertere dine højttalere til aktiv. Hvis det var mig ville jeg ikke køre fuldt aktivt. Jeg ville lave en hybrid, hvor bas og højpas-delen til mellemtone deles aktivt. Resten ville jeg bi-beholde som passiv. I de begrænsede forsøg jeg har lavet, synes jeg ikke gevinsten ved at køre fuldt aktivt står mål med mængden af ekstra grej, hvis overhovedet der er nogen. Gode passive komponenter er dyre og havde du ikke allerede haft et filter, så kunne man argumentere for at køre aktivt. Men da du allerede har et filter med gode komponenter, ville jeg ikke konvertere til aktiv ved diskant og mellemtone lavpas filteret. Derved kan du køre mellemtone og diskant på samme forstærker.

    I det hele taget er det en lidt kompliceret affære, da det er baseret på en formodning om at det må være bedre. Nu ved jeg ikke om du har besluttet dig om det forsat skal være et Duelund filter eller du vil skifte til noget andet. Hvis det er det sidste så vil det helt sikkert lyde anderledes. Men hvis du vil køre videre med Duelund filteret så burde det aktive som udganspunkt have samme afvigelse fra den ideelle targetkurve da du ellers ikke vil være i stand til at vurdere om det er en reel forbedring eller bare en forandring. Hvis man derefter konkludere at det er en forbeding kan man eventuelt prøve at tweake filteret til at følge target kurven bedre, hvis det er muligt.

    Hvem skal lave filteret? Jeg håber I vil forsætte tråden omkring dine højttalere og dokumentere processen med at lave den aktive konvertering og gerne med individuelle før og efter målinger på de enkelte enheder. Det ville være rigtig spændende.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.162
    Antall liker
    16.251
    Sted
    Langesund
    Hvis den høyttalerkonstruksjon skal tas over til aktiv deling ville jeg også i samme slengen byttet diskanten. I mine ører en dårlig diskant det som står der nå
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Sven,

    Dette skulle nok være skrevet i din højttaler tråd. Det er ikke et simpelt projektet at konvertere dine højttalere til aktiv. Hvis det var mig ville jeg ikke køre fuldt aktivt. Jeg ville lave en hybrid, hvor bas og højpas-delen til mellemtone deles aktivt. Resten ville jeg bi-beholde som passiv. I de begrænsede forsøg jeg har lavet, synes jeg ikke gevinsten ved at køre fuldt aktivt står mål med mængden af ekstra grej, hvis overhovedet der er nogen. Gode passive komponenter er dyre og havde du ikke allerede haft et filter, så kunne man argumentere for at køre aktivt. Men da du allerede har et filter med gode komponenter, ville jeg ikke konvertere til aktiv ved diskant og mellemtone lavpas filteret. Derved kan du køre mellemtone og diskant på samme forstærker.

    I det hele taget er det en lidt kompliceret affære, da det er baseret på en formodning om at det må være bedre. Nu ved jeg ikke om du har besluttet dig om det forsat skal være et Duelund filter eller du vil skifte til noget andet. Hvis det er det sidste så vil det helt sikkert lyde anderledes. Men hvis du vil køre videre med Duelund filteret så burde det aktive som udganspunkt have samme afvigelse fra den ideelle targetkurve da du ellers ikke vil være i stand til at vurdere om det er en reel forbedring eller bare en forandring. Hvis man derefter konkludere at det er en forbeding kan man eventuelt prøve at tweake filteret til at følge target kurven bedre, hvis det er muligt.

    Hvem skal lave filteret? Jeg håber I vil forsætte tråden omkring dine højttalere og dokumentere processen med at lave den aktive konvertering og gerne med individuelle før og efter målinger på de enkelte enheder. Det ville være rigtig spændende.
    Tak for dit svar. Nu er det i overvejelser, og når/hvis det går i gang, så vil det fortsætte i min højttalertråd.
    Det der har holdt mig tilbage er, at det er et godt delefilter bygget af Modifix, Jens Gregersen, men som jeg har skrevet, at når der bruges miniDSP, så er der sket en regulering og skaden er sket... Jeg kan så spare de komponenter, og det må give en bedre lyd. Der er nogle der foreslår, at man skal beholde impedans korrektionen, og andre siger at det er lige meget. At det gøres i miniDSP.
    En Hi-fi ven foreslår mig, at jeg skal droppe de mange forstærkere og gå over til Lyngdorf og så ikke bruge aktiv drift. Det er nemmere, men jeg har købt korte højttalerkabler på kun 1,5 meter, så det er ikke realistisk.
    Færre apparater gør det billigere. Hvis man skal have det bedste ud af et apparat koster det et godt LessLoss Stellar Entropic strømkabel og en LessLoss Firewall 640X, og det er dyrt.
    Jeg har i øvrigt sammenlignet;
    Lyngdorf effektforstærker.
    PS Audio Stellar M1200, som er ICEpower 1200A1.
    Andreas Knedahl ICEpower 2000AS
    Lyden er forskellig naturligvis.
    En Hi-fi ven Poul, har tilbudt at trække kablerne i højttalerne. Han har et loddebad hedder det vist. Der skal bruges LessLoss kabler internt.
    Daniel hjælper mig også gerne. Det er skønt med hjælpsomme Hi-fi venner.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis den høyttalerkonstruksjon skal tas over til aktiv deling ville jeg også i samme slengen byttet diskanten. I mine ører en dårlig diskant det som står der nå
    Tak for dit svar.
    Jeg synes nu, at den er god den Vifa Ringradiator er god. Men jeg har overvejet en SB Acoustic, som den der sidder i min centerhøjttaler, og jeg synes, at den giver en god diskant.
    Har du en diskant, du vil foreslå mig?
    Jeg har lyttet til en Mundorf hos Poul, og det var en fantastisk god diskantgengivelse. Det var ikke den mindste Mundorf, fordi det var en hjemmebygget 2-vejs højttaler.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.788
    Antall liker
    3.272
    Torget vurderinger
    0
    Flageborg du er så velkommen, hvis du kommer på denne vej. 😀
    Mange takk for invitasjon......og plutselig kan det bli en tur, meeeeeeen...........
    Pr. i dag er du litt lengre enn ved forrige besøk, men allikevel langt fra samlet
    til et system som skal finpusses. Du er fortsatt opptatt med grunnmuren.....

    Veien videre har du belyst på flere måter og du har mange mulige veiskiller
    å velge mellom. Flere alternativer gir mer kaos......og tar lang tid

    Det vil være bedre for deg å besøke noen flere oppsett som har lagt
    kaoset bak seg og funnet sin hovedvei til eget mål.

    Forskjellene er ikke så store når det "endelige" lydbildet presenterer resultatet,
    men kaoset har tatt lang tid for alle og enhver og vil være meget nyttig for
    din del å få et innblikk og belysning av hvilket resultat du selv vil være fornøyd
    med før du bruker avsindig med tid og bittesmå steg når du egentlig ønsker
    å nyte din musikk og film i 2-kanal og fler-kanal i løpet av 2024/2025....... :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn