Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    145
    Tak for dit svar. Nu er det i overvejelser, og når/hvis det går i gang, så vil det fortsætte i min højttalertråd.
    Det der har holdt mig tilbage er, at det er et godt delefilter bygget af Modifix, Jens Gregersen, men som jeg har skrevet, at når der bruges miniDSP, så er der sket en regulering og skaden er sket... Jeg kan så spare de komponenter, og det må give en bedre lyd. Der er nogle der foreslår, at man skal beholde impedans korrektionen, og andre siger at det er lige meget. At det gøres i miniDSP.
    En Hi-fi ven foreslår mig, at jeg skal droppe de mange forstærkere og gå over til Lyngdorf og så ikke bruge aktiv drift. Det er nemmere, men jeg har købt korte højttalerkabler på kun 1,5 meter, så det er ikke realistisk.
    Færre apparater gør det billigere. Hvis man skal have det bedste ud af et apparat koster det et godt LessLoss Stellar Entropic strømkabel og en LessLoss Firewall 640X, og det er dyrt.
    Jeg har i øvrigt sammenlignet;
    Lyngdorf effektforstærker.
    PS Audio Stellar M1200, som er ICEpower 1200A1.
    Andreas Knedahl ICEpower 2000AS
    Lyden er forskellig naturligvis.
    En Hi-fi ven Poul, har tilbudt at trække kablerne i højttalerne. Han har et loddebad hedder det vist. Der skal bruges LessLoss kabler internt.
    Daniel hjælper mig også gerne. Det er skønt med hjælpsomme Hi-fi venner.
    Hej Sven,

Problemet med sådan en konvertering er at det er omfattende og vil potentiet kræve en del investeringer, som kan vise sig at være spildt. Dine overvejelser tager udgangspunkt i at du forstiller dig det må være bedre. Så intet er sikkert.

Som jeg husker billederne af dine højttalere, har Jens monteret filteret på bagsiden hvor det skulle være muligt at komme til at få fat i ledningerne til de enkelte højttaler enheder? Ville det ikke være muligt at lave en test opstilling evt. med nogle låne forstærkere hvor du kan prøve at få en fornemmelse af om det er en vej der er værd at forfølge? Uden at skifte interne kabler osv. Dette er jo ikke kritisk for at vurdere om aktiv versus passiv er at foretrække.

Nu svarede du ikke præcist på hvem som skulle implementere filterne i det digitale domæne, men har vedkommende forklaret dig hvordan man vil gribe dette an? Du skal huske at enhver afvigelse fra dele frekvenser og frekvens forløb dit passive filter har, vil kunne forklare en eventuel lydforskel og derved gøre det umuligt at sige om det er en forbedring at køre aktivt.

Senilix

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Et ældre billede af det omtalte filter.

Tak for dit indlæg Senilix. Jeg overvejer igen igen. Godt forslag med en prøveopstilling.
    På trods af, at jeg har solgt mine Holton forstærkere, så har jeg en del forstærkere, og dermed er det fristende.
    To forstærkere fra Andreas Knedahl, hvoraf den ene skal repareres. Men det giver i alt 8 udgange med 1000 watt eller 4 med 2000 watt. Samt 3 styk M1200. Det er helt vildt.

1721225141709.png

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når en først har en dsp inne i systemet, så er det poengløst å beholde et passivt delefilter ut fra teorien om at det blir mindre tap av oppløsning. Et passivt delefilter medfører også tap. Å kjøre først en dac, og så inn på en analg inngang på en dsp medfører likeledes tap (en ekstra runde da/ad-konvertering

Om en benytter klasse D forsterkere og aktiv deling er det heller ikke noe poeng å beholde impedanskorreksjon, da disse forsterkerne er lite påvirket av høyttalerens impedansforløp. Det kan være en ide å ha en beskyttelseskondensator på diskanten.

Johan-Kt

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Groundhog Audio..... (y)
    Ja det er en mægtig god højttaler som Modifix Groundhog Audio har bygget til mig, med et meget fint Duelund delefilter. Som er en stor del af den gode lyd!
    Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle blive glad for miniDSP. Jens Gregersen var bestemt ikke begejstret for den slags. Jeg lånte en miniDSP for år tilbage, for at prøve. 2x4 hed den, og jeg var ikke begejstret for den. Men der er sket en udvikling siden.

Selvom mine højttalere er rigtig gode, har de da gavn af to 18 tommere til de lave frekvenser, og to subwoofer med hver en 18 tommer, kan bare bede spille dyb bas end to 8 tommere i hver højttaler. Problemet er integration med fronthøjttalerne. Og når man så filtrerer de lave frekvenser væk, renser man de andre frekvenser. Samtidig kan subwooferne placeres, hvor de får hjælp fra hjørnerne, og højttalerne kan placeres på den bedste plads for dybdeperspektiv.

Og som Fenalaar skriver: " Når en først har en dsp inne i systemet, så er det poengløst å beholde et passivt delefilter ut fra teorien om at det blir mindre tap av oppløsning. "

Det tager jeg af notam.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Delefilter bare kødder til ting.
    Følsomheten går også opp ved å fjerne det.
    Kaller det en sugekrets.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20240906_151346.jpg

Så er der nyt fra mit Lytterum.
    Jeg havde besøg af Daniel, hvor den ene subwoofere fik erstattet 2x12 tommere med 2x15 tommere. Den er magen den ved højre Frontvæg. Dwn blev tilsluttet. De to 18 tommere er rykket til Bagvæggen. De går op til 60 hertz. Den ene placeret i venstre hjørne ved Bagvæggen og den anden mere i midten. Der er fuldt afput ned til 15 herts.
    Fronterne går ned til en ca. 70 hertz.

20240906_151419.jpg

Tak for hjælpen Daniel. 😀😀
    Det spiller helt forrygende godt. Lydbilledet er så åbent åbent og alt er så præcist.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20241102_180038.jpg

Venstre side af mit Lytterum. På nederste hylde ser man Routeren ligge ned og til højre er der en AfterDark switch. Jeg prøvede at placere den på øverste hylde, og det gav bedre lyd. Imellem hylderne er der placeret Ansuz feet. De Ansuz har nok en stor skyld i den bedre lyd.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20241123_184930.jpg

Nederste hylde fjernet, men der er placeret Ansuz fødder under.
    Det er faktisk forbløffende bedre med at få apparaterne ned i højde. Det viser hvor vigtig akustik er.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20241120_194418.jpg

Frontvæggen er en trykzone og derfor ville jeg prøve at forbedre de apparater s underlag.
    De træ kasser er fra LessLoss og de er helt forrygende. Det er helt vildt hvad de gør. Det virker så autentisk. Det er 10x er.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20241123_185126.jpg

Når min ene effektforstærkere ICEpower 2000AS bliver reapereret, så skal underlaget rykkes tilbage. Højttalere kablerne er kun 1,5 meter. LessLoss 10X er placeret ovenpå Bassocontinou Ultra Feet level 2.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å låne en Lyngdorf TDAI3400 og først teste KUN hovedhøyttalern. Da vil du høre om høyttalern låter bedre med korrigert frekvensrespons. Med Lyngdorf kan du sitte med fjernkontrollen og switche Roomperfect off / global / sweetspot.

Deretter kobler du til subwooferne med effektforsterkere til Lyngdorf og gjør samme testen.

Så slipper du å gjøre masse store endringer med en gang.

Personlig så tror jeg aktiv deling aller mest er viktig i bassen, delefilteret ellers er jo korrekt laget og i fase (Det er vel poenget med Duelund filter og fysisk nøye bestemt plassering av drivere på baffelen).

NB! Lyngdorf TDAI 3400 har mulighet for treveis da den har både coax og optisk utgang. Dvs at du kan dele diskant og mellomtone passivt og drive bass og subwoofer aktivt.

Så herlig å forklare danske produkter til dansker. Det er deilig å være norsk i Danmark 😊

IMG_4232.jpeg

Altså, i tillegg til analog ut har også Lyngdorf digital tilkobling til SDA2400 effektforsterkeren, det muliggjør å koble til to stereo effektforsterkere og drive totalt 6 kanaler aktivt (treveis):

IMG_4234.jpeg
    IMG_4233.jpeg

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.372
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å låne en Lyngdorf TDAI3400 og først teste KUN hovedhøyttalern. Da vil du høre om høyttalern låter bedre med korrigert frekvensrespons. Med Lyngdorf kan du sitte med fjernkontrollen og switche Roomperfect off / global / sweetspot.

Deretter kobler du til subwooferne med effektforsterkere til Lyngdorf og gjør samme testen.

Så slipper du å gjøre masse store endringer med en gang.

Personlig så tror jeg aktiv deling aller mest er viktig i bassen, delefilteret ellers er jo korrekt laget og i fase (Det er vel poenget med Duelund filter og fysisk nøye bestemt plassering av drivere på baffelen).

NB! Lyngdorf TDAI 3400 har mulighet for treveis da den har både coax og optisk utgang. Dvs at du kan dele diskant og mellomtone passivt og drive bass og subwoofer aktivt.

Så herlig å forklare danske produkter til dansker. Det er deilig å være norsk i Danmark 😊

Vis vedlegget 1077077
    Han bruker allerede miniDSP, ikke bare en.. men to i kjede etter hverandre. Hvor bra ting er bestemmes helst på forhånd istedet for å utnytte potensialet i det man bruker eller skjønne hvordan det brukes selv, aktiv deling er visstnok på plass fra før. En Lyngdorf ville nok ha gjort samme nytten den også.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Ok 👍, lang tråd, har ikke klart å få med meg alt. Også så jeg at Palvig nevnte Lyngdorf som en mulighet. Minidsp Flex låter også transparent, man får testet aktivt med det og.

Men vi får uansett skryte litt av Danske produkter her da 👏😊

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ok 👍, lang tråd, har ikke klart å få med meg alt. Også så jeg at Palvig nevnte Lyngdorf som en mulighet. Minidsp Flex låter også transparent, man får testet aktivt med det og.

Men vi får uansett skryte litt av Danske produkter her da 👏😊
    Takker for Jeres svar.
    Ja Lyngdorf har bestemt været en mulighed og jeg har overvejede det længe. Flere af mine hi-fi venner har anbefalet Lyngdorf til mig. Tre personer bruger Lyngdorf med godt resultat. En har Lyngdorf TDAI-3400. To har 2170. Akustikeren jeg kender, har været direktør for Steinway og jeg har lånt hans Lyngdorf 2170.
    Jeg lånte også en Lyngdorf 2400 effektforstærker.
    Jeg havde opdaget, at mine højttalere faldt i niveau i bassen og det var utilfredsstillende. Så en miniDSP blev brugt til at styre 2 subwoofere, der kun skulle give det tilskud der mangles.
    Poul akustikeren foreslog mig at låne hans Lyngdorf 2170 og vi så delte fronterne nedadtil, så de blev aflastet nedad til. Det var en klar forbedring. Bassen stod så flot. Og det var en fremragende billig løsning. Men ligesom forsent, da jeg havde investeret i ICEpower 2000AS2 medto styk. Lyngdorf dpa-1 blev også overvejet at købe. Men endte med miniDSP Flex. Desværre fungerer miniDSP Flex HTX ikke i stereo med USB. Det er så ærgerligt, og jeg må bruge en miniDSP Flex Digital først. Det er et ærgeligt ekstra led.
    Jeg kunne skifte rca kabel og undgå usb, men usb med Innuos Phonix reclocker lyder bedst.
    Aktiv deling er der nu mellem 4 subwoofere og fronthøjttalere.
    Der skal skiftes interne kabler i Fronthøjttalerne eller overgå til aktiv drift. Måske bare de to 8 tommere i hver Fronthøjttalere som aktive.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Mange overvejelser er gjort om jeg skulle gå aktivt eller LessLoss vejen.
    Jeg valgte LessLoss vejen og det vil være for dyrt at have LessLoss i et aktivt system. Men det sindsygt godt. Dyb præcis bas, og det kan takke Daniel for. Det er fantastisk.
    Så blev der købt LessLoss Firewall og 10x bokse.
    Disse LessLoss ting de har virkelig rykket! Detaljerne står så flot og kan det nu blive bedre... Man tror det jo ikke og så sker det igen og igen alligevel. Disse 10x bokse, de kan noget.
    Næste trin er LessLoss nye futter. De kommer snart.
    En anden ting er, at få udskiftet mine diskanter. The Shy har nævnt det tidligere, at de nok burde skiftes. Men jeg mente at fejlen nok var andet sted og diskanten står så flot nu.
    Men besøg af René Fechner og vi talte om diskanterne. Anlægget fik megen ros, men jeg fortalte, at man kunne høre, når mikrofonerne blev presset.. René mente, at H.M.S. Pinafore cd'erne kke fejlede noget. Altså mine diskanter var grunden til, at de kunne blive presset, når der skete noget voldsomt.
    Så resultatet udviklede sig til, at nu er der bestilt nye diskanter. Men hvordan skal de monteres...

Sist redigert:

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    544
    Med alle de "opgraderinger" kan lyden vel ikke blive bedre, så hvorfor ikke bare læne dig tilbage og nyde musikken :giggle:

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    820
    Sven_Palvig skrev:
    " at man kunne høre, når mikrofonerne blev presset. " og "... mine diskanter var grunden til, at de kunne blive presset, når der skete noget voldsomt. "
    Nå trenger vel ikke følelsen av "mikrofon pressing" (hvis det er et hifi utrykk") komme av problemer med at diskantene ikke henger med.
    Hvordan vet du at det f.eks ikke er mellomtoner, eller for den sags skyld skader i sneglehuset som får frem disse fenomenmene du nevner?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja det har du ret i. Jeg har oplevet at i Garnisions kirken i København, hvor et stort kor sang fra Kief, at kvindelig tenor forvrængede i mine ører, når der var tryk på. Men andre gange gjorde de ikke med samme lydstyrke. Der var søjler i kirkerummet, der nok har spillet et pus.
    Om det er mellemtone ved jeg ikke pt.
    Men bånddiskant er nok toppen i dag og bruges til mange fine højttalere.

Disse er bestilt!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det har du ret i. Jeg har oplevet at i Garnisions kirken i København, hvor et stort kor sang fra Kief, at kvindelig tenor forvrængede i mine ører, når der var tryk på. Men andre gange gjorde de ikke med samme lydstyrke. Der var søjler i kirkerummet, der nok har spillet et pus.

Disse er bestilt!
    Fine,dyre eller bra?

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    145
    Hej @Sven_Palvig

Jeg er lidt forundret over valget af diskanten. Nu har jeg ikke lige trevlet din højttaler-tråd igennem så jeg er ikke lige klar over hvad Fc og A-værdien er for dine højttalere. Jeg kan ikke huske om det er nævnt i den. Har du den informartion? Hvis du har, kan vi hurtigt lige lave en vurdering af diskant forløbet.

Som jeg forstod Duelunds valg af ring-radiatoren, så var det begrundet i, at ved at modificere den, kunne han sænke den resonans frekvens en del hvilket gjorde den nemmere at intergrere ind i Duelund filteret. Du skal huske, at selvom et 3-vejs Duelund filter i princippet er et 4-ordens filter, så er afrulningen ikke så stejl som man ville forstille sig som følge af det lave Q som Duelund foretrak.

Du kan under alle omstændigheder ikke bare tilslutte den nye diskant til det eksisterende filter. Det kommer ikke til at fungere rigtigt. Så det er et redesign. Men da jeg vil tro at du bliver nødt til at dele højere end med ring-radiatoren, så slår det igennem på hele filteret. Så hele filteret skal redesignes. Her ville det afgjort have været nemmere hvis det var aktivt med DSP.

Det med at diskanten kan begynde at lyde presset når lydtrykket stiger kan godt skyldes at der deles relativt lavt og diskanten bliver presset til at bevæge sig noget mere end den var tiltænkt til. En forvrængningsmåling kunne måske give en indikation om dette.

Jeg håber ikke dette opfattes som om jeg er negativ. Men tingene er ikke helt så simple, at der er frit valg med hensyn til enheder.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Del de for guds skyld høyt nok. De tåler ikke mer en 30 W.
    AMT 29 jeg hadde fra Mundorf delte jeg på 3500 hz.
    Som er en langt større og tåler veldig mye mer effekt og høyere følsomhet.
    Har det ikke kommet i dine tanker på att de kan være sprengt de du har?
    Att det er der problemet ligger.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej @Sven_Palvig

Jeg er lidt forundret over valget af diskanten. Nu har jeg ikke lige trevlet din højttaler-tråd igennem så jeg er ikke lige klar over hvad Fc og A-værdien er for dine højttalere. Jeg kan ikke huske om det er nævnt i den. Har du den informartion? Hvis du har, kan vi hurtigt lige lave en vurdering af diskant forløbet.

Som jeg forstod Duelunds valg af ring-radiatoren, så var det begrundet i, at ved at modificere den, kunne han sænke den resonans frekvens en del hvilket gjorde den nemmere at intergrere ind i Duelund filteret. Du skal huske, at selvom et 3-vejs Duelund filter i princippet er et 4-ordens filter, så er afrulningen ikke så stejl som man ville forstille sig som følge af det lave Q som Duelund foretrak.

Du kan under alle omstændigheder ikke bare tilslutte den nye diskant til det eksisterende filter. Det kommer ikke til at fungere rigtigt. Så det er et redesign. Men da jeg vil tro at du bliver nødt til at dele højere end med ring-radiatoren, så slår det igennem på hele filteret. Så hele filteret skal redesignes. Her ville det afgjort have været nemmere hvis det var aktivt med DSP.

Det med at diskanten kan begynde at lyde presset når lydtrykket stiger kan godt skyldes at der deles relativt lavt og diskanten bliver presset til at bevæge sig noget mere end den var tiltænkt til. En forvrængningsmåling kunne måske give en indikation om dette.

Jeg håber ikke dette opfattes som om jeg er negativ. Men tingene er ikke helt så simple, at der er frit valg med hensyn til enheder.
    Jeg takker dig for dit indlæg og at du brugte tid på det. Jeg er i vilrede lige nu.
    I går sad jeg og lyttede til musikken og spurgte mig selv om, hvorfor! Men tænker på, at der ville være noget at hente. Poul's diskant lød så godt med hans forrige højttalere med sådan en slags diskant.
    Jeg troede, at de havde magnetisk olie, men det er fjernet. Det afskyede Steen Duelund..

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    145
    Hej Sven,

Jeg skimmede lige din højttaler tråd igennem. umiddelbart synes jeg ikke at jeg kunne finde nogen information om den A værdi og center frekvens der er brugt ved din højttaler. Ved ikke om du har den information? Har du et diagram over det aktuelle filter? Ikke at det ville sige noget om det. Men f.eks køkkenhøjttaleren har, efter min mening, en design fejl i filteret til diskanten som gør diskanten bliver noget presset i den.

Nu er det ikke for at genoptage en gammel diskussion. Men da jeg skimmede din gamle tråd kom jeg igen til at tænke på at det var ærgerligt vi ikke fik nogle akustiske målinger af de enkelte enheder med filter. Da følsomheden på den nye mellemtone enhed afveg en del fra SPH-130 så det vil ikke virke uden et redesign af filteret. Al den snak om elektrisk fase, som intet har med den fase Duelund talte om og som er det essentielle i et Duelund filter. Jeg ville gerne se akustiske målinger som viser om dine enheder virkelig følger targetkurven som forventet.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.582

Disse er bestilt!
    Hvem laver filter til dem Sven Palvig? By the way så lyder mange kirkerum hårdt og med tendenser til ekko som samtidig kan kamouflere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn