Sykepleierlønn dårlig?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Du kan ikke ta utgangspunkt i hva hun får netto. Det er for mange variabler som bestemmer hvorfor hus har 23 utbet. Hun jobber helger, kvelder og kanskje netter. Det gjør mest sannsynligvis ikke du. ( Du har x antall uker mer ferie enn henne, men det er en annen diskusjon ;D )

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det hjelper ikke hvor mye man tjener dersom privatøkonomien kvalifiserer til Luksusfellen på TV3.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.367
Sted
Østfold
Det fremgår vel av artikkelen at hun har 23k utbetalt UTEN tilleggsvakter. Det er vel ikke så sannsynlig at hun har 250k brutto i full stilling. Da tjener hun i såfall tilfeldig vis 110k under tariff.

C

Cyber

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Du kan ikke ta utgangspunkt i hva hun får netto. Det er for mange variabler som bestemmer hvorfor hus har 23 utbet. Hun jobber helger, kvelder og kanskje netter. Det gjør mest sannsynligvis ikke du. ( Du har x antall uker mer ferie enn henne, men det er en annen diskusjon ;D )
Kort: Jo, jobber ofte i helger og på kvelder. Ikke netter. Mye av de korte feriene går med til å jobbe inn det man ligger etter på. Prøv et par år og jeg vil like å se deg skrive det innlegget på nytt. Og jeg kjenner mange sykepleiere personlig så jeg tror jeg vet hvordan jeg ligger an arbeidsmengdemessig. Nok OT der.

Decibelius: Er noe i det. ;D

C

Cyber

Gjest
Snickers-is skrev:
Det fremgår vel av artikkelen at hun har 23k utbetalt UTEN tilleggsvakter. Det er vel ikke så sannsynlig at hun har 250k brutto i full stilling. Da tjener hun i såfall tilfeldig vis 110k under tariff.
Hvis hun har 23 netto så ligger hun nok godt over 250 brutto. Uansett er det jo et hån mot de virkelig fattige å skrive at en er på fattigdommens rand med den inntekten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
cybervision_ skrev:
Snickers-is skrev:
Hvis hun har 23 netto så ligger hun nok godt over 250 brutto. Uansett er det jo et hån mot de virkelig fattige å skrive at en er på fattigdommens rand med den inntekten.
hun har 270 netto. tipper hun har ca 350 i brutto

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Med 10 års ansinitet som sykepleier har hun avtalefestet rett på 374500,- i grunnlønn etter det nye lønnsoppgjøret, før dette hadde hun ca 350000,- i bruttolønn.

Hun har mellom 80-90kr i kveldstillegg og 50kr helgetillegg så hun kan ca legge på mellom 40-70k i tillegg gjennom et helt år hvis hun jobber turnus og helligdager.

G

Gjestemedlem

Gjest
Med 10 års ansiennitet ligger vel grunnlønnen som sykepleier på rundt 360-370-000 vil jeg tro. Med tillegg for ekstravakter og overtid. Det rimer også godt med nettoutbetalingen siden hun nok har heftige fradrag på all den gjelden hun har pådratt seg. Med overtid, nattillegg, ekstravakter og ekstrajobber så ligger vel den reelle bruttoen da en plass mellom 400-450.000 kr. Så kommer barnetrygd og bidrag/bidragsforskudd på toppen. Dette tilsvarer ent bruttolønnstilegg på i allefall 50.000kr ekstra i året. Så alt i alt snakker vi om inntekter tilsvarende en bruttolønn som begynner å nærme seg en halv million i året.

Ikke så ille lønn det for en som vanker på slumstasjonen for å tigge allmisser.

Matutdeling

De som har behov for det kan hente mat på Slumstasjonen en gang i måneden. Vi må registrere deg for at du skal kunne hente mat. Registreringen går fort og kan gjøres når du kommer innom.

Vi har matutdeling tirsdag til fredag klokken 10.00-13.00 i Heimdalsgata 14B.

Stemningsrapport fra Slumstasjonen:

http://www.frelsesarmeen.no/pages/enhet_toppflash.aspx?nr=6780

Venteværelset er fullt. Et eldre ekte-par med rullator, en familie på fem, en motebevisst unggutt, et voksent vennepar, en håndfull østeuropeiske menn og en stolt pappa som til helgen får sønnen på besøk. Da kan det jo være greit å ha litt mat i kjøle-skapet. Alle venter tålmodig på månedens matpose.
– En fra Romania, to fra Tsjetsjenia. De er ikke registrert her, noterer Laila.
Men heller ikke i dag blir rumeneren og tsjetsjenerne registrert.
– De snakker ikke norsk, så da er det veldig vanskelig å få korrekt in
for de forskjellige nasjonalitetene som har mottatt hjelp i disse tilfellene.
Tsjetsjenerne får en pose hver, full av mat. De kaster et blikk opp i pos-en, og begge holder straks opp hver sin pakke med oksefilet.
– Not pig, forklarer Laila, men herrene forstår ikke.
– Not «nøff, nøff», but…., Laila krummer ryggen og bruker pekefin¬grene til å illustrere oksehorn. Men herrene forstår fortsatt ikke. Oksefileten blir lagt igjen, og de forlater lokalet.
– Jeg prøvde i alle fall, sier Laila.

N

nb

Gjest
Til Dagbladets forsvar i valg av kasus, er vel artikkelen først og fremst ment å illusterere at også folk med høyere utdannelse og fast jobb kan ha det temmelig trangt økonommisk om forholdene "ligger til rette" for det - i dette tilfellet enslig i Oslo med omfattende forsørgeransvar. Ikke det heldigste valget av person til å illustrere det uansett, men neppe ment for å vise den klassiske fattigdommen.

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
247
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Lønnen til en sykepleier er etter siste tariffoppgjør.

Grunnløø etter 10 års ansenitet er 374500,-

Kveldstillegg kr 56,-

Helgetillegg kr 35,-

Dette gjelder kommunesektoren, og jeg tror at grunnlønnen i staten ligger litt under kommunene, men tilleggene er stort sett like.

mvh

Tom (spl)

P.s Det er samme grunnlønn for vernepleier, sosionom, barnevernspedagoger etc,( gjelder alle høgskoleutd, uten videreutd)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er betraktelig høyere kveldstillegg på full ansinitet, jeg har 8år og 85,50 i kveldstillegg, helgetillegget er 55,- okke som uavhengig av ansinitet.(vpl)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Og en stillasarbeider eller kioskansatt har vel et kveldstillegg på rundt 20 kroner....

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.187
Sted
Trondheim
Det jeg reagerer på er at man mener at 23000 utbetalt pr. mnd er en dårlig lønn. Det er det ikke. At man ikke greier å få til å leve av det er en annen sak, og har med forbruksmønster og livsstil å gjøre.

C

Cyber

Gjest
Poenget som er viktigst i saken er jo det faktum at rent økonomisk så er for mange det å ta høy utdannelse det dummeste man kan gjøre. Joda, en skal trives og ha en jobb som passer en, men en tjener jo mindre som høyt utdannet enn det "hvem som helst" som har gått yrkesfaglig og jobber noen timer overtid et par dager pr mnd gjør. Og det kommer til å gjøre at Norge vil slite utrolig med å få arbeidskraft til skoler og sykehus i fremtiden.

Staten skryter av at deres gnist-kampanje fikk så mange søkere til lærerutdanningen; Det de ikke nevner er at en stor del av de ivrige søkere ikke var kvalifiserte til å komme inn. ( http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____24376.aspx ) Jeg har selv gått sammen med andre som brukte 5-6 forsøk på matteeksamenen uten å få laveste ståkarakter. Den samme trenden gjelder innen sykepleie utifra hva personer jeg kjenner sier og nå opplever i yrkeslivet der de har ansettelsesansvar ved avdeling.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
cybervision_ skrev:
Poenget som er viktigst i saken er jo det faktum at rent økonomisk så er for mange det å ta høy utdannelse det dummeste man kan gjøre. Joda, en skal trives og ha en jobb som passer en, men en tjener jo mindre som høyt utdannet enn det "hvem som helst" som har gått yrkesfaglig og jobber noen timer overtid et par dager pr mnd gjør. Og det kommer til å gjøre at Norge vil slite utrolig med å få arbeidskraft til skoler og sykehus i fremtiden.

Staten skryter av at deres gnist-kampanje fikk så mange søkere til lærerutdanningen; Det de ikke nevner er at en stor del av de ivrige søkere ikke var kvalifiserte til å komme inn. ( http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____24376.aspx ) Jeg har selv gått sammen med andre som brukte 5-6 forsøk på matteeksamenen uten å få laveste ståkarakter. Den samme trenden gjelder innen sykepleie utifra hva personer jeg kjenner sier og nå opplever i yrkeslivet der de har ansettelsesansvar ved avdeling.
Det er nettop derfor det er din og min fordømte plikt som veileder i praksis og rettlede de som er på feil spor og stryke de som overhodet ikke er egnet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
23000 pr. mnd. for en enslig er grei lønn, men ikke noe mer. Er man aleneforsørger med 3 barn er det lite, uansett hvor i landet man bor. Husholdningen her har nesten det tredoble og har to barn. Det holder akkurat. ;D

C

Cyber

Gjest
pahf skrev:
cybervision_ skrev:

Det er nettop derfor det er din og min fordømte plikt som veileder i praksis og rettlede de som er på feil spor og stryke de som overhodet ikke er egnet.
Selvfølgelig, som øvingslærer har jeg stort sett hatt flinke studenter innom, men jeg vet at mange øvingslærere kvier seg for å stryke noen og jeg vet om mange som "gled" gjennom fag de ikke burde hatt - da jeg selv var ute i praksis var jeg f.eks. sammen med ei i Norsk som hadde så tung dysleksi at hun ikke kunne skrive "Ole vil ha en gul bil." på tavla uten å omtrent øve hjemme på forskudd. Hun kom ikke gjennom norsk, men det er jo skremmende å tro at en kan lære andre norsk når en har de problemene selv. Det er f.eks. en grunn til at jeg gjør mitt ytterste for å ikke undervise i kunst og håndverk. (Da spesielt delen med toving, strikking, filting og sying.) ;D

C

Cyber

Gjest
Pink_Panther skrev:
23000 pr. mnd. for en enslig er grei lønn, men ikke noe mer. Er man aleneforsørger med 3 barn er det lite, uansett hvor i landet man bor. Husholdningen her har nesten det tredoble og har to barn. Det holder akkurat. ;D
Helt enig, men poenget er jo at den lønna ikke kan sies å være grunn til å være på fattigdommens rand. En må alle og enhver sette tæring etter næring - om man tjener 23 000 eller 23 000 000 pr mnd.

Artikkelen tror jeg er ganske så feilaktig - 6000 i studielån per kvartal går det ikke an å få etter sykepleien. Jeg har nesten det dobbelt av utdanning og ha rett over 4000 å betale.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Da sier det seg sjøl at dere har nokså god råd dersom husholdningen nar 65 k + utbetalt/mnd. Om det holder akkurat, så er det nok mulig å gjøre noe med forbruket...

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
cybervision_ skrev:

Amen

I Norge i dag taper man på å ta høyere utdanning dersom man skal jobbe i det offentlige, og det er nettopp dette politikerne ikke har villet forstå.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Palace skrev:
I Norge i dag taper man på å ta høyere utdanning dersom man skal jobbe i det offentlige, og det er nettopp dette politikerne ikke har villet forstå.
Også tror noen at de offentlige utgiftene går ned ved å privatisere offentlige tjenester. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Townes skrev:
Pink_Panther skrev:
Da sier det seg sjøl at dere har nokså god råd dersom husholdningen nar 65 k + utbetalt/mnd. Om det holder akkurat, så er det nok mulig å gjøre noe med forbruket...
Nå er det vel slik at nesten alle tjener ca. 10% for lite.
Det er klart vi kan gjøre noe med forbruket, men jeg ser ingen grunn til å leve på First Price matvarer og gå kledd i klær kjøpt på Fretex. Nå skal det også sies at omsetningen i denne husholdningen ikke er helt A4, det er noen ekstraordinære poster her.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Pink_Panther skrev:
Palace skrev:
Også tror noen at de offentlige utgiftene går ned ved å privatisere offentlige tjenester. ;D
Ja det har jeg stor tro på, i mange stillinger i det offentlige så kan du gjemme deg bort, det er ikke like lett i det private.
I det private er vitsen å tjene mest mulig penger, i det offentlige skal man ikke spare på utgiftene for da får man mindre neste år, dermed så stimuleres det ikke til å drive effektivt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
[/quote]
Ja det har jeg stor tro på, i mange stillinger i det offentlige så kan du gjemme deg bort, det er ikke like lett i det private.
I det private er vitsen å tjene mest mulig penger, i det offentlige skal man ikke spare på utgiftene for da får man mindre neste år, dermed så stimuleres det ikke til å drive effektivt.
[/quote]
I det private er vitsen å tene pengar. Når eit offentleg tilbod drivast på minimum, er det uråd å tene pengar på å privatisere. Det må i så fall vere eit potensiale for overskot, noko ein ikkje har når bemanninga stort sett konsekvent fylgjer lovas minimum (1 lærar i kvar time kvar klasse pr 30 elevar gjev lite motivasjon for private å overta....liknande system finnest innan sjukeheimen her på staden). Problemet med effektivitet er at tilboda no er på minimum, og det er ingen grunn til å tru at politikarar frå noko politisk parti kjem til å rydde opp i dette. Dei raudgrøne pga manglande evne, dei blå pga manglande forståing og deira "politiske religiøse syn"....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
Når eit offentleg tilbod drivast på minimum, er det uråd å tene pengar på å privatisere.
Jøss -det er ingen mulighet i det hele tatt for å drive bedre/mer effetkivt enn staten....??

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Artikkelen tror jeg er ganske så feilaktig - 6000 i studielån per kvartal går det ikke an å få etter sykepleien. Jeg har nesten det dobbelt av utdanning og ha rett over 4000 å betale.
Nå står det vel "studielån og andre lån" på denne posten. Studielånsbiten er nok ikke så stor. Det resterende er vel gammel forbruksgjeld, reforhandlet kredittkortovertrekk osv. 6000kr måneden, eller 18.000kr i kvartalet, 72.000 kr i året.

Når man ikke har vett til å klare seg med det man har er det lett å ty til lån for å opprettholde forbruket. Så kan man syte i avisen og springe på Slumsentralen senere når dette må betales.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Når eit offentleg tilbod drivast på minimum, er det uråd å tene pengar på å privatisere.
Jøss -det er ingen mulighet i det hele tatt for å drive bedre/mer effetkivt enn staten....??

Mvh
OMF
Nei, de private skal ha overskudd. Det skal ikke staten. Se bare på de nyrike privatbarnehage-eierene. De har gjort seg kjent for å ansette ufaglærte og for å holde lønna nede. Så kan de kjøre Merc og bo fint. Jeg kjenner en slik. Første driftsår fikk vedkommende 150 tusen i driftstilskudd av kommunen, fordi det var noe tøffere å starte enn ventet. Et år senere kjørte vedkommende i ny merce.

Noen tror visst at det går an å krympe statsbudsjettet med å privatisere. Da må rettighetene fjernes samtidig slik at staten kan slutte å overføre penger til dette formålet. Det er det ikke mange som vil.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Mvh
OMF
Nei, de private skal ha overskudd. Det skal ikke staten. Se bare på de nyrike privatbarnehage-eierene. De har gjort seg kjent for å ansette ufaglærte og for å holde lønna nede. Så kan de kjøre Merc og bo fint. Jeg kjenner en slik. Første driftsår fikk vedkommende 150 tusen i driftstilskudd av kommunen, fodi det var noe tøffere å starte enn ventet. Et år senere kjørt vedkommende i ny merce.

Noen tror visst at det går an å krymnpe statsbudsjettet med å privatisere. Da må rettighetene fjernes samtidig slik at staten kan slutte å overføre penger til dette. . Det er det ikke mange som vil.
vel - hvis man greier å drive med overskudd - så har man jo drevet bedre enn det staten gjør. Og ikke noe er vel bedre om vi kan få samme ytelse for samm pris og at en eller to kan ta ut litt skikkelig lønn i tillegg. Kan man utbetal 1 mil ekstra i lønn så generer jo tross alt det masse penger i statskassa (drøyt 100k i arbeidsgiveravgiftt, rundt 500k i skatt, drøyt 100k i moms når pengene brukes - så av overskuddet så ender stort sett 70% i statskassa til slutt)

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Hvis lønna går på bekostning av kvaliteten også? Det er jo påvist at det er det som skjer. Som skrevet før: spare inn med ufaglært arbeidskraft. Regelbrudd med å ha ukvalifiserte folk til å styre.

Når private overtar et off tilbud er de ute etter å kutte kostnader for å få mer i egen lomme - ikke for å spare samfunnet for overføringer.

Du la kanskje merke til det ramaskriket som kom for en uke eller to siden, da regjeringen ville legge begrensinger på mulighetene til å ta ut utbytte av barnehagedrift?

De vil tilby noe som er billig, og ha maks overføringer, slik som alle andre. Det tjener de mest på. Men det tjener samfunnet minst på.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.062
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
Hvis lønna går på bekostning av kvaliteten også? Det er jo påvist at det er det som skjer. Som skrevet før: spare inn med ufaglært arbeidskraft. Regelbrudd med å ha ukvalifiserte folk til å styre.

Når private overtar et off tilbud er de ute etter å kutte kostnader for å få mer i egen lomme - ikke for å spare samfunnet for overføringer.

Du la kanskje merke til det ramaskriket som kom for en uke eller to siden, da regjeringen ville legge begrensinger på mulighetene til å ta ut utbytte av barnehagedrift?

De vil tilby noe som er billig, og ha maks overføringer, slik som alle andre. Det tjener de mest på. Men det tjener samfunnet minst på.
Skal man ha private barnehager så må det for pokker være lov å tjene penger på det. Det hadde vært rasende morsomt om Espira la ned hele butikken, da hadde fru Halvorsen sittet med skjegget så langt ned i postkassa som det er fysisk mulig.

Når det gjelder private barnehager så er de underlagt de samme regler som offentlige hva de ansattes kvalifikasjoner angår. Vi har hatt barn i tre forskjellige barnehager (to kommunale og en privat) og den eneste som ikke drev på disp. fra kravet om kvalifisert personale var den private. Den private barnehagen hadde også det klart beste pedagogiske tilbudet og mye mindre sykefravær på de ansatte. I følge eier så fikk de ca. like mye statsstøtte som de kommunale barnehagene men det var ikke tatt særlig høyde for at de faktisk måtte kjøpe tomten og bygge barnehagen. De kommunale barnehagene hadde allerede bygningsmassen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
HC skrev:
Gjest skrev:

Skal man ha private barnehager så må det for pokker være lov å tjene penger på det. Det hadde vært rasende morsomt om Espira la ned hele butikken, da hadde fru Halvorsen sittet med skjegget så langt ned i postkassa som det er fysisk mulig.
Ja, men alt med måte.

Det eksemplet du har er sikkert riktig. Det finnes hederlige folk i bransjen. Men vi vet også at det finnes haier der også. Og det eiere sier er ofte riktig, -sett fra deres ståsted.

De private har et objektivt økonomisk motiv for å bryte regler. Det viser seg i alle sammenhenger der det er privat drift, og hvis du mener noe annet så mangler du kunnskap om temaet. (Britene har f.eks nasjonalisert tilbake vedlikehold av jernbanenettet pga alle ulykkene)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.062
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
De private har et objektivt økonomisk motiv for å bryte regler. Det viser seg i alle sammenhenger der det er privat drift, og hvis du mener noe annet så mangler du kunnskap om temaet. (Britene har f.eks nasjonalisert tilbake vedlikehold av jernbanenettet pga alle ulykkene)
Med andre ord, alt bør drives av det offentlige?
Når det gjelder lovbrudd så er det vel såre enkelt for myndighetene å legge frem dokumentasjon på at de private barnehagene bryter loven oftere enn de kommunale. Finnes ikke slik dokumentasjon så kan man vanskelig bruke lovbrudd som argumentasjon mot private barnehager.
Det som eter SV er at noen tjener penger på barnehage, 'never mind' at full barnehagedekning (som SV tar kred for så ofte de har muligheten) aldri hadde vært mulig uten de private barnehagene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Om private bryter regler av profittmotiv eller offentlige sjefer bryter regler på grunn av inkompetanse kommer nå ut på ett synes jeg.

Når så er sagt mener jeg at troen på frelse og evig lykke som følge av privat drift er "noe naiv" for å si det forsiktig. Det er ingen naturlov som sier at private driver bedre og billigere enn det offentlige. Visse deler av samfunnet bør IMHO drives offentlig da det er med på danne basisen for statsdannelsen. Forsvar, infrastruktur og skatteinkreving er typiske områder der dette er naturlig. Men folk i offentlig tjesteyting må ansettes ut fra kvalifikasjoner og gis en konkuransedyktig lønn. I denne sammenheng er IKKE partibok/langvarig politisk engasjement en kvalifikasjon !

Ser at man i Tyskland nå er mildt sagt rasende på grunn av dårlig standard på Autobahn og et tvilsomt dårlig vedlikehold. Problemene skal etter sigende ha kommet som følge av privatisering av veivedlikeholdet.

For øvrig er det slik at om en privat aktør lønner sine ansatte like godt som i det offentlige og ikke driver rovdrift på dem bør i teorien den private løsningen bli dyrere ved at eierne i den private bedriften i tillegg til til andre utgifter gjerne også skal ha en smule fortjeneste til seg selv. Alt annet den private bedriften gjør for å effektivisere driften/spare penger burde den offentlige bedriften også være i stand til. At så ikke skjer skyldes nok mere inkompetanse enn det faktum at det er offentlig virksomhet i seg selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
HC skrev:
Gjest skrev:
Med andre ord, alt bør drives av det offentlige?
Når det gjelder lovbrudd så er det vel såre enkelt for myndighetene å legge frem dokumentasjon på at de private barnehagene bryter loven oftere enn de kommunale. Finnes ikke slik dokumentasjon så kan man vanskelig bruke lovbrudd som argumentasjon mot private barnehager.
Det som eter SV er at noen tjener penger på barnehage, 'never mind' at full barnehagedekning (som SV tar kred for så ofte de har muligheten) aldri hadde vært mulig uten de private barnehagene.
Nei, alt bør ikke drives av det offentlige. Men grunnleggende viktige ting der markedet ikke virker (eller virker negativt) kan med fordel drives av det offentlige. F.eks skole, barnehage, sykehus, strømforsyning og tele.

Det er ikke noe økonomisk eller politisk mål at noen skal bli rike. Det er et politisk mål at ingen skal være fattige. Da må pengene fordeles fra de som har mye til de som har lite.

Dokumentasjon på lovbrudd har vi sett.

C

Cyber

Gjest
Gjest skrev:

Hehe, jeg tror du skal være god for å kutte lengre inn i beinet enn det er i min kommune ihvertfall. Forrige kommune jeg jobbet i hadde et godt sparetiltak. Istedetfor lærere ansatte de ufaglærte assistenter - da hadde de jo 2 på jobb i stedet for 1. Kvaliteten på arbeidet gjort var det ikke noe snakk om.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
cybervision_ skrev:
Gjest skrev:

Hehe, jeg tror du skal være god for å kutte lengre inn i beinet enn det er i min kommune ihvertfall. Forrige kommune jeg jobbet i hadde et godt sparetiltak. Istedetfor lærere ansatte de ufaglærte assistenter - da hadde de jo 2 på jobb i stedet for 1. Kvaliteten på arbeidet gjort var det ikke noe snakk om.
Ja, nå skal jo kommunene drives etter bedrifttsøkonomiske prinsipper, så da får du slike tilstander, desverre. New Public Management - eller høyepolitikk ala Tony Blair. Kommunenes Sentralforbund ligger bak og får fram dette. De vil at lokalpolitikere skal ha makt over overføringene, og da går pengene til nye adm bygg i stedet for til skole og helse. Nei, vi må tilbake til øremerkede midler i kommunesektoren.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.062
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
Det er ikke noe økonomisk eller politisk mål at noen skal bli rike. Det er et politisk mål at ingen skal være fattige.
Mulig det er SV sitt mål, andre partier har økonomisk vekst som mål og det må nødvendigvis bety at noen blir rike. Uttvilsomt til stor ergrelse for noen.

Gjest skrev:
Dokumentasjon på lovbrudd har vi sett.
Men har vi sett det i større utstrekning i de private barnehagene? Jeg tviler på det.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.062
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
Ja, nå skal jo kommunene drives etter bedrifttsøkonomiske prinsipper, så da får du slike tilstander, desverre. New Public Management - eller høyepolitikk ala Tony Blair. Kommunenes Sentralforbund ligger bak og får fram dette.
Hadde de drevet etter bedriftsøkonomiske prinsipper så ville de ikke vært i den smørja mange av de befinner seg i nå, da hadde de ikke brukt mer enn de hadde. Det er vel det som skjer når man har vært sentralstyrt så lenge, man klarer seg ikke selv lengere.

Gjest skrev:
De vil at lokalpolitikere skal ha makt over overføringene, og da går pengene til nye adm bygg i stedet for til skole og helse. Nei, vi må tilbake til øremerkede midler i kommunesektoren.
Ja lokalt selvstyre er noe dritt. La heller AP/SV pampene bestemme sentralt, de vet hva som er best for oss alle.

Topp Bunn