Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Er det noe hokuspokus med voksing av kjede og drev eller er det bare å klabbe på litt med passe ujevne mellomrom? -ja, jeg har alt å lære.
    Krysser fingrene for at nærbutikken har voks hvis ikke får jeg krype til netthandelkorset.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    R'n'R påføres i ganske rause mengder, og tørkes deretter av med en klut. Tørk av så mye du klarer, det blir nok igjen der det skal smøres uansett. Det er rens og smøring i en enkel operasjon.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om sykkelen har rukket å tørke innen du er hjemme, børst av så godt du kan før du tar den med inn. Jeg går alltid over og børster av det verste med hendene før jeg bærer den inn. Da er det ikke så mye barnåler og jord som vil tette sluket når den tas med i dusjen.
    Strengt talt blir behovet for å dusje sykkelen så lite etter en skikkelig børsting at jeg faktisk pleier å la være.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det enkleste er å alltid skyllle terrengsykkelen etter bruk, det som er av skitt rekker ikke å sette seg fast på den måten.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men trenger den egentlig være REN? Jeg pleier ihvertfall ikke å nusse og sleike på sykkelen min. For meg er det viktigste at begevelige ting ikke gøgger seg til, at det ikke drysser eller drypper inne, og at ting som kommer borti ikke blir møkkete.
    Om jeg kan la være å skylle sykkelen unngår jeg at det drypper. Om jeg børster av sykkelen skikkelig så drysser det heller ikke.

    At jeg ikke kan servere mat på sykkelen får så være. Jeg har heldigvis tallerkener til sånt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Det fristet ikke med et bad i elva, så børsting før jeg dro de inn hadde vært smart. Neste gang!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Sett på haugen nå; mann i dress og dokumentmappe på uelektrisk fatbike. Jeg skjønte ikke helt hva det handlet om. Men hurra for alle som sykler.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Synes du det er krøkkete eller grei skuring å montere dropper post? Det kunne vært noe for hardtailene mine, men siden de er antikvariske er det neimen ikke sikkert om det finnes i riktig dim.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Trondheim
    Det er temmelig enkelt. Tilpasning av kabelenlengden er vel det eneste som krever litt tankekraft. Og hvordan man monterer kabelstopperen. Ja, også hvordan man skal feste setepinnekabelen på ramma.

    Siden min ramme har all girkabelføring på underrøret tenker jeg å montere setepinnekabelen sammen med bremsekabelen vha straps. Den ligger på overrøret.

    Jeg er veldig spent på funksjonaliteten. Dropper post har jeg savna i årevis. Nå er sykkelen snart komplett.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tipper det er 27,2 mm setepinne du har, da? Andre veien er det shims å få, men en foring som får ytterdiameteren på setepinnen ned, eller innerdiameteren på seterøret opp, det har jeg ikke sett.....
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Voks er fine greier.

    https://bikeshop.no/tilbehor/verkst...extreme-kjedeolje-117-ml-rockl001-p0000030480

    Noe rart med linkene, og det ser ut som den blå ikke er å få i storflaske. Dette er favoritten til jobbpendling, drittvær og lav vedlikeholdsfrekvens. Gold til fine tørre sommerdager og racer.
    Det er da ikke skikkelig voksing, men olje..

    Bruker selv Molten Speed Wax Kjedevoks.
    https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/smøring/vedlikehold/voks/molten-speed-wax/molten-speed-wax-kjedevoks-453-gram-revolusjonerende-smøremiddel-msw10001-p0000155982

    Oppskrift.
    Kutt kjedet i riktig lengde. Rengjør kjedet og kjedelås 100% med whitesprit og aceton. Kok kjedet i voksen på 93 grader. Latt det voksen stivne og knekk opp alle leddene med hånden. Kjør inn kjedet i ca 30 min og tørk av kjedet etter bruk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Thomson lager i 27,2mm
    De er dyre, fine og noen få kunder får pinner som faktisk virker over tid.

    GravityDropper kommer også i 27,2mm
    De er billige, stygge og ikke spesielt sofistikerte. Men de funker. Alltid.

    Det beste alternativet slik jeg ser det, er KS Lev.
    Gode, enkle og driftsikre, og ikke idiotisk dyre. Lite skandaleoverskrifter å lese om KS Lev-pinnene. eneste minuset er at du ikke kan henge sykkelen etter setet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Voks er fine greier.

    https://bikeshop.no/tilbehor/verkst...extreme-kjedeolje-117-ml-rockl001-p0000030480

    Noe rart med linkene, og det ser ut som den blå ikke er å få i storflaske. Dette er favoritten til jobbpendling, drittvær og lav vedlikeholdsfrekvens. Gold til fine tørre sommerdager og racer.
    Det er da ikke skikkelig voksing, men olje..

    Bruker selv Molten Speed Wax Kjedevoks.
    https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/smøring/vedlikehold/voks/molten-speed-wax/molten-speed-wax-kjedevoks-453-gram-revolusjonerende-smøremiddel-msw10001-p0000155982

    Oppskrift.
    Kutt kjedet i riktig lengde. Rengjør kjedet og kjedelås 100% med whitesprit og aceton. Kok kjedet i voksen på 93 grader. Latt det voksen stivne og knekk opp alle leddene med hånden. Kjør inn kjedet i ca 30 min og tørk av kjedet etter bruk.
    R 'n' R er voks, ja. Ikke et spor av olje i den. Kjedelås bruker jeg ikke, det blir for mye arbeid for meg å ha kjedet av for rens og vask. Ikke at det ikke funker, antageligvis helt nydelig, men for mye jobb for min del.

    Ellers har jeg sett at mange blander litt parafinolje med voksen for å gi den en bedre konsistens. Har testet litt selv med xylen som løsemiddel, men synes ikke det har løst opp voksen så fint som jeg ønsker, og dessuten stinker det. Blir vel en test med limonen (tror det er det som brukes i skirens) om jeg får tak i det.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Tipper det er 27,2 mm setepinne du har, da? Andre veien er det shims å få, men en foring som får ytterdiameteren på setepinnen ned, eller innerdiameteren på seterøret opp, det har jeg ikke sett.....
    Yeti har 26,8 mm -og noe i hodet mitt sier at det samme er på Bontrageren. Så er ikke sikkert det er rett frem å få tak i dropper post til de. Ikke vet jeg om de kommer til å bli brukt på en måte fremover som gjør at det hadde vært kjekt heller. Men det er jo gøy å pusle.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om det er slike klassikere at de har 26,8mm så skal du ikke ha en moderne dropper, da skal du enten ha en Hite-Rite eller en PowerPost, litt avhengig av årgangen det er snakk om.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Trondheim
    Thomson lager i 27,2mm
    De er dyre, fine og noen få kunder får pinner som faktisk virker over tid.

    GravityDropper kommer også i 27,2mm
    De er billige, stygge og ikke spesielt sofistikerte. Men de funker. Alltid.

    Det beste alternativet slik jeg ser det, er KS Lev.
    Gode, enkle og driftsikre, og ikke idiotisk dyre. Lite skandaleoverskrifter å lese om KS Lev-pinnene. eneste minuset er at du ikke kan henge sykkelen etter setet.
    De du nevner her har ikke tilstrekkelig setback.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager!
    Sånn går det når man tror man kan lese, men ikke tok seg tid til å se på alle ordene i innlegget ditt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er så tung at jeg antageligvis kunne forsynt Oslo med strøm om jeg tråkka såpass, i hvert fall lada byens samtlige elbiler....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noe har gått veldig galt. Jeg fikk feil blad i posten i dag, men med riktig logo. Veldig forvirrende.

    landesykkel-terrengvei.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår ikke den trenden, en XC hardtail vil være like rask på alt utenom asfalt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har abonnement på Landevei som kan sjekke om de har kjørt en 2-for-1 utgivelse? Sparer jo masse jobb om man bare trenger å endre logo og kan selge samme blad en gang til under et annet navn.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Koster lite å senke farten fremfor å lage lange køer.

    Det er lov å tenke på andre enn seg selv.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Strekningen fra sentrum til Hverven er knapt lang nok til oppvarming for en langtur, alt for kort til å være en selvstendig treningstur. For de med krutt i beina har vi en brillefin omvei via Kongsveien-Ekebergveien-Ljabruveien.


    Jeg synes dette er drøyt egoistisk, på en måte som bare "menn i 50-åra" klarer uten å skjemmes.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.979
    Antall liker
    22.112
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Grusracere i Terrengsykkel er akkurat like markedsdrevet som bukkestyreklassen på Birken. Birken er et landeveisritt på grus for folk med ryggsekk vet vi.

    ...

    Han egoisten setter nå fingeren på noe da: Elendig veiplanlegging.

    Minner meg om et tema jeg tok opp i en lunch med NCF, SVV og Vegdirektoratet for et års tid siden angående utformingen av Dronning Eufemias gate. Svaret jeg husker best var at den var "utformet etter forskriften". Da lo jeg. Tullinger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Strekningen fra sentrum til Hverven er knapt lang nok til oppvarming for en langtur, alt for kort til å være en selvstendig treningstur. For de med krutt i beina har vi en brillefin omvei via Kongsveien-Ekebergveien-Ljabruveien.


    Jeg synes dette er drøyt egoistisk, på en måte som bare "menn i 50-åra" klarer uten å skjemmes.
    Det er heller ikke mye fotgjengere der. Fyren er jo bare på en stor egotripp.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^Grusracere i Terrengsykkel er akkurat like markedsdrevet som bukkestyreklassen på Birken. Birken er et landeveisritt på grus for folk med ryggsekk vet vi.
    Nå finnes det vel en ren landeveisutgave av Birken også. Men det har heller ingenting å gjøre i et fagblad om terrengsykler. Selv om det er markedsdrevet.

    Jeg er klar over at jeg er mer enn snittet åndssnobb på dette her, men jeg merker at dette likte jeg skikkelig dårlig.
    "Det neste blir vel barnevogntester, siden så mange terrengsyklister er småbarnsforeldre, eller i ferd med å bli det" murrer det i bakhodet mitt. Uten at jeg sier det selvsagt. Jeg er jo ikke -helt- paranoid heller.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.979
    Antall liker
    22.112
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den rene landeveisutgaven av Birken ble lagt ned etter to utgaver om jeg minnes riktig. Viste at et kjent merkenavn (heldigvis) ikke funker på en elendig trasé. På den tiden Landeveisbirken ble arrangert var jeg bekymret for at de skulle komme på det samme som vi i Ottestad hadde kommet på med Gylne Gutuer som den gang var på klubb/tur-nivå. En Landeveisbirken med en haug grusseksjoner kunne blitt bæltøff. Sånn kan det gå når man ikke har visjoner.

    Jeg har forøvrig hatt stor moro av å ta landeveissykkelen min ut på flytsti sammen med "birkenister". Det skal ekstremt lite til for å imponere dem. De må jo ha totomsdekk og litt til allerede på gruslagte fylkesveier.

    Men altså: Bukkestyrer på forsiden av Terrengsykkel funker ikke for meg heller.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Minner meg om et tema jeg tok opp i en lunch med NCF, SVV og Vegdirektoratet for et års tid siden angående utformingen av Dronning Eufemias gate. Svaret jeg husker best var at den av "utformet etter forskriften". Da lo jeg rått. Tullinger.
    Jeg husker rett når jeg mener at Dronning Eufemias gate ble åpnet, så brått stengt igjen fordi de hadde glemt å lage sykkelsti, sant? Eller husket de det og utsatte åpningen?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Minner meg om et tema jeg tok opp i en lunch med NCF, SVV og Vegdirektoratet for et års tid siden angående utformingen av Dronning Eufemias gate. Svaret jeg husker best var at den av "utformet etter forskriften". Da lo jeg rått. Tullinger.
    Jeg husker rett når jeg mener at Dronning Eufemias gate ble åpnet, så brått stengt igjen fordi de hadde glemt å lage sykkelsti, sant? Eller husket de det og utsatte åpningen?
    MDG liker å kritisere Eufemias gate siden de ikke var i byråd da den ble besluttet bygd. En forferdelig gatestubb uansett hvem som har ansvaret og det måtte bygges 80 meter utelatt sykkelfelt der, noe som førte til stenging en stund.

    Se på den som et nostalgisk tilbakeblikk til de gamle drømmene om motorvei i flere etasjer tvers gjennom byen.

    https://www.aftenposten.no/osloby/i...nning-Eufemias-gate-bli-trygg_-ma-bilene-bort
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn