Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en Bianchi titan 2007 mod med Dura-ace topp til tå.
    Dessverre får jeg ikke nyte den herlige Bianchifargen fordi man valgte å ikke lakkere for å spare noen gram vekt. Dermed ser sykkelen veldig grå og anonym ut, og vil ikke bli ofret et blikk av tjuver på jakt etter bling-bling i målområder.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Litt trist, det der, at Bianchi stadig oftere velger bort sin egen farge.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gunzi skrev:
    Jeg har en Bianchi titan 2007 mod med Dura-ace topp til tå.
    Dessverre får jeg ikke nyte den herlige Bianchifargen fordi man valgte å ikke lakkere for å spare noen gram vekt. Dermed ser sykkelen veldig grå og anonym ut, og vil ikke bli ofret et blikk av tjuver på jakt etter bling-bling i målområder.
    Hehe, de må legge farge til titanen ; P Eventuelt ha en følgebil med lyskastere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    I morgen skal jeg sykle de første 70km etter en masterbil.
    Står i beskrivelsen at den vil holde en jevn fart på ca 30 km/t, vil det si at man må la bilen stikke i oppoverbakkene og ta den igjen nedover og på slettene eller tilpasser bilen hastigheten i de værste kneikene?

    3 ritt på 3 dager er tøft, ferdig med ritt nr 2 under Eide sykkelfestival i dag og nå kan terrengsykkelen parkeres til fordel for racern.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.856
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En skikkelig masterbil tilpasser farten til terrenget. Lykke til!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    824
    Valentino skrev:
    Du har muligens slark i styrelageret, men sjekk at bremseklossene har riktig geometri ift. felgen. Fremste del av klossen bør treffe felgen først.
    Takk for responsen! Jeg skal sjekke det opp når jeg er tilbake fra ferie. Det rister såpass at dersom man sykler med normale sko mister man kontrollen; man mister rett og slett festet på pedalene. Noe plagsomt når man kommer i høy fart i rundkjøringer etc. og bilister overser vikeplikten...
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Gunzi skrev:
    Jeg har en Bianchi titan 2007 mod med Dura-ace topp til tå.
    Dessverre får jeg ikke nyte den herlige Bianchifargen fordi man valgte å ikke lakkere for å spare noen gram vekt. Dermed ser sykkelen veldig grå og anonym ut, og vil ikke bli ofret et blikk av tjuver på jakt etter bling-bling i målområder.
    Jeg tror vel noen har slitt med å få lakken til å herde på titan, i tillegg har de ønsket å flashe titanet. Det er nok mye av årsaken til at de fleste titan-sykler ikke er lakkerte. Litespeed hadde ofte klarlakk, men den flasset av i en del tilfeller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    joje skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har en Bianchi titan 2007 mod med Dura-ace topp til tå.
    Dessverre får jeg ikke nyte den herlige Bianchifargen fordi man valgte å ikke lakkere for å spare noen gram vekt. Dermed ser sykkelen veldig grå og anonym ut, og vil ikke bli ofret et blikk av tjuver på jakt etter bling-bling i målområder.
    Jeg tror vel noen har slitt med å få lakken til å herde på titan, i tillegg har de ønsket å flashe titanet. Det er nok mye av årsaken til at de fleste titan-sykler ikke er lakkerte. Litespeed hadde ofte klarlakk, men den flasset av i en del tilfeller.
    Når de tidligere har hatt titansykler med lakk er det lite sannsynlig at de glemmer/mister den kompetansen.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Anonym skrev:
    joje skrev:
    Gunzi skrev:
    Jeg har en Bianchi titan 2007 mod med Dura-ace topp til tå.
    Dessverre får jeg ikke nyte den herlige Bianchifargen fordi man valgte å ikke lakkere for å spare noen gram vekt. Dermed ser sykkelen veldig grå og anonym ut, og vil ikke bli ofret et blikk av tjuver på jakt etter bling-bling i målområder.
    Jeg tror vel noen har slitt med å få lakken til å herde på titan, i tillegg har de ønsket å flashe titanet. Det er nok mye av årsaken til at de fleste titan-sykler ikke er lakkerte. Litespeed hadde ofte klarlakk, men den flasset av i en del tilfeller.
    Når de tidligere har hatt titansykler med lakk er det lite sannsynlig at de glemmer/mister den kompetansen.
    Nei, da vil de nok flashe titaniumen, som jo var det helt store en tid. I ettertid har vel karbon overtatt fullstendig. Selv har jeg en Serotta titan-sykkel hvor 1/3 er "raw" og resten lakkert.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    For oss gutta på pluss/minus 100kg er Titan det eneste som er stivt nok....joda, det finnes bra aluminium også...
    De fleste carbonrammer er designet for italienske pingler på 60-70 kg.
    Når en nordmann bygd for nedoverbakker entrer noe slikt blir det som å sykle på en svampete gyngehest. Har lånt en del dyre carbonsykler, og de passet ikke meg. At jeg ikke får de glade farger på kjøpet lever jeg godt med. Veldig godt.... ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Gunzi skrev:
    For oss gutta på pluss/minus 100kg er Titan det eneste som er stivt nok....joda, det finnes bra aluminium også...
    De fleste carbonrammer er designet for italienske pingler på 60-70 kg.
    Når en nordmann bygd for nedoverbakker entrer noe slikt blir det som å sykle på en svampete gyngehest. Har lånt en del dyre carbonsykler, og de passet ikke meg. At jeg ikke får de glade farger på kjøpet lever jeg godt med. Veldig godt.... ;)
    Nå er ikke titan så veldig stivt akkurat, det er mye av grunnen til at det er et populært rammemateriale.

    Selv har jeg en billig carbonsykkel og veier 85kg, det er hjulene mine som flekser mest.

    Fordelen med carbon er at produsenten kan bygge ramma svært stiv der det er nødvendig og med fleks der det er behov for det.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Gi meg tips på hjelm (landevei). Sykkelbukser (med seler), trøye. Så skulle jeg gjerne hatt

    repkit+slange i drikkeflaskeetterligning med glidelås til å hå i drikkeflaskeholderen på ramma..

    Helst oslo omr. eller webhandel.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Anonym skrev:
    Fordelen med carbon er at produsenten kan bygge ramma svært stiv der det er nødvendig og med fleks der det er behov for det.
    Akkurat som med titan og stål da.


    At titan er det eneste som er stivt nok er bare tull!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.856
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med titan er at det varer.
    Det synes for meg meg som at det svelger unna småvibrasjoner på en måte som aluminium ikke er i stand til. Som en Serottamann en gang sa da Cannondalegutta holdt på å miste plombene på Mallorca: - Hvilken dårlig vei?!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mute skrev:
    Gi meg tips på hjelm (landevei). Sykkelbukser (med seler), trøye. Så skulle jeg gjerne hatt

    repkit+slange i drikkeflaskeetterligning med glidelås til å hå i drikkeflaskeholderen på ramma..

    Helst oslo omr. eller webhandel.
    Hjelm? Giro, Bell, og mange flere lager gode hjelmer. Jeg anbefaler å prøve på hodet først, og dra kortet etterpå. Feil fasong og feil størrelse er like gæærnt.

    Sykkelbukse? Jeg er veldig begeistret for min Asssos F1 13. Den er fantastisk god, jævlig å stå oppreist i, med perfekt på sykkelen. Men, den er også idiotisk dyr. Av rimelige ting jeg har prøvd har jeg likt flere modeller fra Castelli. Igjen, prøv først. Medium hos en produsent kan lett være large hos en annen.

    Repkit? Jeg har en nett liten veske fra Scicon under setet på raceren. Der er det akkurat plass til et Topeak multiverktøy, to CO2-patroner og munnstykke til disse, og en slange (lettvekts nitril, standard nitril eller latexslanger blir for store). Jeg ville aldri kastet bort plassen i en flaskeholder på noe annet enn flaska som hører hjemme der. Å dra på en 'to flaskers' tur med en flaske gjør man bare en gang...
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    C. Alshus skrev:
    Sjekk ut Anton Sport sin Gekko Firm+ Street til 9999,- ( http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=5734&cid=658&vid=33094 ) Den har gjennoomført kvalitet rund baut og kunne passe deg godt. (Det må sies at jeg jobber en sjelden gang på Sykkeldelisk).
    Var innom Anton Sport i går. Virket som en god sykkel, det. Jeg er selv på jakt etter noe i den prisklassen (8000-12000), og med skivebremser, komplett XT-system og en god dempegaffel med lock-out så har den vel egentlig alt jeg hadde satt som primærkrav for en ny sykkel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    roffe skrev:
    C. Alshus skrev:
    Sjekk ut Anton Sport sin Gekko Firm+ Street til 9999,- ( http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=5734&cid=658&vid=33094 ) Den har gjennoomført kvalitet rund baut og kunne passe deg godt. (Det må sies at jeg jobber en sjelden gang på Sykkeldelisk).
    Var innom Anton Sport i går. Virket som en god sykkel, det. Jeg er selv på jakt etter noe i den prisklassen (8000-12000), og med skivebremser, komplett XT-system og en god dempegaffel med lock-out så har den vel egentlig alt jeg hadde satt som primærkrav for en ny sykkel.
    Skal du ha hybrid ville jeg glatt hoppet over dempegaffel.
    Ser du får en fin Giant terrengsykkel som tilfredsstiller kravene dine på XXL for 10 høvdinger.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    6.563
    Nye hjul! Jeg liker å bygge hjul egentlig, så lenge man har litt peil på oppretting går det jo smertefritt. 36h, 3x.









    Ingen bremser, det gir en bra feeling og en ekstra utfordring.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Anonym skrev:
    roffe skrev:
    C. Alshus skrev:
    Sjekk ut Anton Sport sin Gekko Firm+ Street til 9999,- ( http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=5734&cid=658&vid=33094 ) Den har gjennoomført kvalitet rund baut og kunne passe deg godt. (Det må sies at jeg jobber en sjelden gang på Sykkeldelisk).
    Var innom Anton Sport i går. Virket som en god sykkel, det. Jeg er selv på jakt etter noe i den prisklassen (8000-12000), og med skivebremser, komplett XT-system og en god dempegaffel med lock-out så har den vel egentlig alt jeg hadde satt som primærkrav for en ny sykkel.
    Skal du ha hybrid ville jeg glatt hoppet over dempegaffel.
    Ser du får en fin Giant terrengsykkel som tilfredsstiller kravene dine på XXL for 10 høvdinger.
    Jeg har ristet nok på ujevne skogsstier og i lysløyper herjet av nedbør til at jeg tror jeg vil sette pris på en dempegaffel. Jeg går nok mer og mer over fra veisykling til terrengsykling, siden jeg merker at veisyklingen ofte blir for ensformig både for kropp og sjel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.856
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er rar. Jeg elsker å være alene på landeveien, men jeg hater egotrippende terrengsykkelritt. Lagarbeid må det være. Ingenting slår en velfungerende kjede med 10-15 kompser på landeveien.

    Valentino
    Arbeidsmaur
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kom syklende ca 10 meter bak veltet: http://www.rbnett.no/article/20090728/NYHETER02/181824298/1085

    Dette var mitt 2. landeveisritt og jeg sitter igjen med en uggen magefølelse.

    Har mer sansen for terrengritt enn landeveisritt selv om min rimelige racer som jeg kjøpte i våres har blitt brukt mye mer enn antatt. Sykkeltur på en 10-12 mil ute ved kysten på racer med en innlagt lengre lunch på en cafe eller gatekjøkken er en fin start på lørdagen.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Jeg er rar. Jeg elsker å være alene på landeveien, men jeg hater egotrippende terrengsykkelritt. Lagarbeid må det være. Ingenting slår en velfungerende kjede med 10-15 kompser på landeveien.

    Valentino
    Arbeidsmaur
    Enig Valentino
    Nå kalles det så fint groupetto, før i tiden sa vi lagtempokjør....det å lese vindretning og endre vifteform på laget, sette lokomotivet i fremste rekke på slettene, og jage lagets fjellgeit i tet opp bakkene...det er sykling det.
    Har en gammel medalje fra et eller annet NM i lagtempo liggende en plass...må se om jeg finner den før den går i oppløsning.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.102
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Ny sykkel:



    Riktignok ikke med Ultegra-utstyr, men likevel.
    Første tur idag. Morsomt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.856
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er fin, men de kunne (som vanlig, dessverre) spandert på den mer enn to dråper celeste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.102
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Liker ikke den celeste-fargen. Synes sykkelen er finere i hvit! Banner sikkert i kirka, nå, men sånn er'e bare.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med ny sykkel otare.

    Jeg er heller ikke enig med deg i fargevalget og jeg er overbevist om at hvit kommer til å forsvinne som motefarge på sykler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.102
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Nå var det for såvidt ikke noe fargevalg involvert. Jeg kan ikke legge så veldig mye i en sykkel og kjøpte det de hadde i passe rammestørrelse (jeg er lang - 192 cm) til en passende pris (ca. 15000). Da hadde de bare denne med 61 cm rammestørrelse i carbon.
    Hadde jeg valgt celeste (eller noe annet en hvit) hvis de hadde? Vet ikke, men jeg liker sykkelen i hvit.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.856
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi bruker samme rammestørrelse, otare (om Bianchi fremdeles måler senter-topp). Jeg er 184 langbeinte cm. Lange armer har jeg også og 13cm styreframspring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.102
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Rapport etter en uke med landeveissykkel:

    + : Det er morsomt å sykle igjen. Det går utrolig fort.

    - : Den er tungt giret så motbakkene er foreløpig litt slitsomme. Det tar på ryggen og knærne :(

    Fantastisk sykkel der det er ganske lett å holde en høy gjennomsnittsfart. Skjønner plutselig hvorfor jeg bestandig ble forbikjørt av folk på landeveissykkel da jeg tidlligere var ute på min terrengsykkel :D
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har kjøpt en nydelig Trek Madone 4.5 i Carbon. Nye Look pedaler krevde nye sko. XXL hadde best utvalg og pris.
    Da ble det nye Shimano carbonsko, da mine gamle kun har SPD fix.

    Skal melde meg inn i klubb nå!

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Tror du blir fornøyd med de skoa der, jeg har R-131 (forgjengeren) og jeg er meget fornøyd med de. Tror jeg betalte 450 kroner for de inkludert frakt.

    Gratulerer med ny og fin sykkel også forresten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Rapport etter en uke med landeveissykkel:

    + : Det er morsomt å sykle igjen. Det går utrolig fort.

    - : Den er tungt giret så motbakkene er foreløpig litt slitsomme. Det tar på ryggen og knærne :(

    Fantastisk sykkel der det er ganske lett å holde en høy gjennomsnittsfart. Skjønner plutselig hvorfor jeg bestandig ble forbikjørt av folk på landeveissykkel da jeg tidlligere var ute på min terrengsykkel :D
    Selv har jeg en treningsrunde rundt den største øya i kommunen (24km) og på den strekningen er det ca 5 minutter som skiller mellom racer og offroad.

    Selv sykler jeg med tre tannhjul foran så jeg kan ned på pinglehjulet dersom det blir veldig bratt eller jeg er veldig sliten, i praksis bruker jeg det sjeldent.
    Hvis det blir for tungt for deg med utvekslingen kan du jo bytte til trippel eller kompakt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.102
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Jeg er klar over at jeg kan skifte utveksling og kanskje t.o.m. få 3 tannhjul foran, men så langt har det gått greit. Må bare stå og trå noe mer enn jeg gjorde før. Det er ikke veldig bratte bakker her hvor jeg bor. Kommer greit opp Bøckmannsveien og Selsbakklia i Trondheim, og Byneset rundt går greit på rimelig tid, så jeg er egentlig fornøyd. "Pinglehjul" foran er en idé, men skal avvente litt til.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Arrgg!

    Er det flere enn meg som sliter med 9-delt? Det er rett og slett ikke gøy å lete etter deler. Nå har jeg bestemt meg for å bytte ut det knirkende kranklageret. Da må jeg selvfølgelig ha et verktøy som ikke finnes på lager, men må bestilles hos importøren. Samtidig kjøpte jeg nye hjul etter 8-9 år. Fulcrum funker ikke med 9-delt, så det ble Mavic. Utvalget er altså begrenset.. For to år siden mosa jeg bakgiret, det nye måtte jeg vente nesten halvannen måned på. Neste gang jeg skal ha ny kassett og nytt kjede kommer jeg til å trenge krankdrev også. 53? Finnes ikke i Dura Ace....
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Valentino skrev:
    Jeg er rar. Jeg elsker å være alene på landeveien, men jeg hater egotrippende terrengsykkelritt. Lagarbeid må det være. Ingenting slår en velfungerende kjede med 10-15 kompser på landeveien.

    Valentino
    Arbeidsmaur
    Og 4 millioner nordmenn som ikke tar hensyn til o2-snappere langs veien. Tror jeg holder meg i skogen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.856
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Arrgg!

    Er det flere enn meg som sliter med 9-delt? Det er rett og slett ikke gøy å lete etter deler. Nå har jeg bestemt meg for å bytte ut det knirkende kranklageret. Da må jeg selvfølgelig ha et verktøy som ikke finnes på lager, men må bestilles hos importøren. Samtidig kjøpte jeg nye hjul etter 8-9 år. Fulcrum funker ikke med 9-delt, så det ble Mavic. Utvalget er altså begrenset.. For to år siden mosa jeg bakgiret, det nye måtte jeg vente nesten halvannen måned på. Neste gang jeg skal ha ny kassett og nytt kjede kommer jeg til å trenge krankdrev også. 53? Finnes ikke i Dura Ace....
    Måtte gjøre en liknende øvelse i 2002. Tok spranget fra 8 til 10 da. Innrømmer å være bak utviklingstakten nå, men drivverkoppgraderinger krever alltid research, så pytt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn