Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.319
    Antall liker
    38.268
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tenke tenke.. Har fått klarsignal fra kona så nå kan jeg se etter en racing-sykkel, jeg har offroadsykkel med de smalteste dekkene en kan få på de, og jeg synes at den fungerer bra på alle punkter uten om to, den er tung (14kg) og jeg trår som gal på det høyeste giret..

    Spørmålet er da, skal jeg se etter brukt eller nytt? Hva bør jeg se etter - og holde meg unna?

    Maks pris 12k

    Jeg kan få en del rabatt på Bike Brothers, men må ha meg sko osv. så hvis jeg kjøper der så blir det Race 105
    http://www.bikebrothers.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.ilvm_grey.tpl&product_id=92&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=174

    eller den som heter Race
    http://www.bikebrothers.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.ilvm_grey.tpl&product_id=65&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=174
    Hva er forskjellen mellom disse?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    HoJ, til den prisen ville jeg først se meg om etter noe brukt; ligger en drøss med velholdte, lett brukte sykler på bruktbørsen til syklingensverden.com, se f.eks på denne.

    Hvis du skal kjøpe noe nytt, ville jeg satset på noe med bra ramme som passer deg godt - andre deler som hjul/gir kan byttes siden hvis du skulle føle for å pimpe sykkelen ytterligere. I tillegg ville jeg aldri kjøpt noe jeg ikke får prøvd, eller i alle fall sittet på. Racergeometri er som en dress, det skal passe. Tilbake til Giroen, slutten på dagens etappe er rimelig rå.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville tenkt i to forskjellige retninger. Shimano er inne i et generasjonsskifte på utstyrsgruppene sine. De nye er lett gjenkjennelige på at de har girwire trukket under styretapen. Uansett. Det er sånn at de begynner fra toppen og tar en gruppe nedover inn i den nye generasjonen pr. år. Dura Ace og Ultegra er kommet. 105 er rett rundt hjørnet. Hvis du tenker på tilgjengelighet på reservedeler noen år fremover, er det smart å gi noen ekstra kroner for å komme seg inn i den nye generasjonen. Hvis du er ute etter gode kjøp er det mye å spare på å kjøpe brukt (pass for all del på at du får riktig størrelse!).

    De Bros-syklene er utstyrt med 'forrige' generasjon 105. Jeg ville tenkt meg nøye om der. Heller et godt bruktkjøp (du får lett en Ultegrasykkel, kanskje til og med Dura Ace for de samme pengene). Ellers er det kanskje en idé å strekke seg til en ny Ultegra.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Selv er jeg en tilhenger av funksjon foran form.
    For prisen de syklene starter på får en kjøpt en god fixie eller ss med bra hjul andre steder eller evt en relativt godt utstyrt racer fra en billigprodusent.

    Forøvrig artig å lese at både DN og Aftenposten fokuserte mye på trening i dag.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Anonym skrev:
    Selv er jeg en tilhenger av funksjon foran form.
    For prisen de syklene starter på får en kjøpt en god fixie eller ss med bra hjul andre steder eller evt en relativt godt utstyrt racer fra en billigprodusent.

    Forøvrig artig å lese at både DN og Aftenposten fokuserte mye på trening i dag.
    Forsåvidt enig i det med funksjon, men et så lekkert "design" som Bertelli, så kunne jeg tenkt meg å ha begge deler ;)
    Nesten verdt å ha stående på stua som et stykke kunstverk!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.036
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tenkte jeg skullee snope meg litt sykkelutstyr nå til sommeren....

    Først om fremst tenker jeg på nye dekk (jeg har dekk med en del knaster i nå...)

    Foran har jeg: Maxis 35x622 (700x35C)
    Bak har jeg Continental 37x622(28x13/8x15/8)

    Hva anbefaler dere...? Sykler kun for trening og på asfalt med denne sykkelen, men er veldig lite lysten på å punktere selv om det skulle være en stubb med grus/stein å forsere... (Er dekkstørreslesen min 35x622 + 37x622...?)

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Syklet hele fjorårsesongen på Continental UltraRace 700x25C uten en eneste punktering og syklet såpass mye at begge dekkene var gode og firkanta på slutten av sesongen. På asfalt var de suverene med tanke på punktering.

    I år sykler jeg med toppdekkene til Michelin, Race3 eller noe sånn i 700x23C sammen med Michelin ultralight slanger og punkterer for et godt ord, hatt 2 punkteringer på 15 mil.

    Jeg vil anbefale de Continental dekkene jeg nevnte, gode og rimelige dekk til bruk på asfalt. Kommer til å kjøpe meg nye dekk fra Continental før Styrkeprøven i år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Sånn til Michelins forsvar så ruller de veldig godt.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er denne tråden for sykler med slicks?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Når man nevner slicks..... ;)
    Kunne tenke meg noen slicks til min Hard Rocx "off road" som ikke brukes offroad ;)
    Forslag?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er en tråd til som har ordet "terrengsykkel" i seg, så jeg tar sjansen på at denne omhandler alt det andre.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Joa, er med der, men det hender jo en sykler i byen ; )
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    FallenA skrev:
    Når man nevner slicks..... ;)
    Kunne tenke meg noen slicks til min Hard Rocx "off road" som ikke brukes offroad ;)
    Forslag?
    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7135

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37021

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35796

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18819

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=39338

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18831

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18816

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18822

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3244

    Som du ser er det bøttevis av dekk som kan anbefales. Og dette var kun fra side én av fem... http://www.chainreactioncycles.com er forøvrig Europas største nettsjappe for sykkelstasj og er dønn trygg å handle fra. De tilbyr gratis frakt ved bestillinger over ca 1700,-

    Skal du bruke sykkelen til allroundbruk på asfalt og kanskje litt inni byen etc, så ikke kjøp noe mindre dekk enn 1,5-1,75". Da slipper du å pungtere særlig ofte.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    C. Alshus skrev:
    Det er en tråd til som har ordet "terrengsykkel" i seg, så jeg tar sjansen på at denne omhandler alt det andre.
    Men med "Sykkelsesongen 2010" som trådtittel kan man vel fange innen hele sykkelspekteret. ;)
    Jeg mener.... en sykkelsesong gjelder vel både Kong Salomon, og Jørgen hattemaker?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp!

    ---

    Pussig at du får trøbbel med Michelin, Anonym. Jeg punkterte vel siste gang i 2002. Bruker du latex-slanger eller butyl? Bruker latex selv, også til trening.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Nettopp!

    ---

    Pussig at du får trøbbel med Michelin, Anonym. Jeg punkterte vel siste gang i 2002. Bruker du latex-slanger eller butyl? Bruker latex selv, også til trening.
    Bruker butylslanger fra Michelin. Kjører med 110-115 psi i dekkene og veier i underkant av 90 kg.

    Har satt tilbake fjorårets noname slanger og håper det skal hjelpe på punkteringssikkerheten, mistenker slangene for å være det svake leddet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ca. 7 3/4 Bar er omtrent som meg det, Anonym. Men jeg er 76 kg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Inspirasjon på NRK2 nå: Trillingene fra Belleville
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Først i går var jeg løypevakt på Hamarrittet som klubben min arrangerer sammen med idrettskretsen. 210 startende (1/3 kvinner!), fint vær for alle unntatt de langsomste, og jeg hadde damn god coffee på termosen. Etterpå:



    Zoncolan ser vond ut. Igjen et fantastisk fotografi av Cor Vos.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hadde en fin tur i går. Ny lengde rekord for min del, 92km. 25km/t i snittfart. Godt fornøyd :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fy søren, Zoncolan var bra! Giroen i år har jo vært helt fantastisk så langt, og bedre skal det nok bli. Tour de France klarer aldri å komme opp på Giroens nivå sportslig.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Var i Lillomarka idag. På fellestur. 5-5,5 timer. Helt ødelagt nå.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.724
    Antall liker
    6.416
    Sted
    Holmestrand
    coolbiz skrev:
    Valentino skrev:
    .. og jeg hadde damn god coffee på termosen.
    "god coffee" eller good coffee?
    Hva med "jævlig god kaffe" eller "veldig/svært god kaffe" hvis man vil avstå fra "gatesprog".

    Si meg, var det damn-God coffee eller damn God-coffee?

    Smakte sikkert himmelsk uansett.

    :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Treningskameraten min gikk i en velt på sesongens første ritt. 7-8 stykker gikk i bakken og for to av dem var rittet over. Kompisen min kom seg videre bare med noen skrubbsår, men bakhjulet skrantet litt. I går bytta vi kassetten over på et annet, gammelt hjul slik at han kan få sykla, men vi lurer på et par ting:

    - Hjulet virker ikke så skeivt og jeg har både stativ og litt erfaring med å rette opp hjul, men hvordan forholder det seg når hjulet har fått seg en smell og ikke gått seg skeivt over tid. Bør vi være mer skeptisk til å bruke det?

    - Vi vurderer å bruke den gamle kassetten på dette brukte hjulet som treningshjul og så ha et nytt hjul med ny kassett til konkurannse. Det finnes en regel som går på at man kan vurdere hvor slitt kjedet/ drivverket er ut fra at et visst antall ledd ikke skal være lenger enn et visst antall millimeter. Noen som kan fylle ut med tall.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.413
    Antall liker
    5.186
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra http://www.sheldonbrown.com/brandt/chain-care.html:

    When chain pitch grows over one half percent, it is time for a new chain. At one percent, sprocket wear progresses rapidly because this length change occurs only between pin and sleeve so that it is concentrated on every second pitch; the pitch of the inner link containing the rollers remaining constant.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sett en o?

    Forbannet være transportstreiken, forresten. Helvetes tullinger som ikke kan snakke med hverandre.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Valentino skrev:
    Noen som har sett en o?

    Forbannet være transportstreiken, forresten. Helvetes tullinger som ikke kan snakke med hverandre.
    Venter du på ny sykkel du også? Min skal vel sendes fra Trek imorgen og jeg håper at streiken i Norge ikke stopper den på veien....
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    2.555
    Torget vurderinger
    4
    Bedriftspost med Bring går visst som normalt med sendinger opp til 35kg.

    Rammen til min nye terrengsykkel ankom Bergen i går. Var en stund redd for at den befant seg på et eller annet spedisjonslager, men heldigvis ordnet det seg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DHL/Bring kommer igjennom, men DPD/Tollpost stopper. Sistnevnte sitter på min Blanca.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Bedriftspost med Bring går visst som normalt med sendinger opp til 35kg.

    Rammen til min nye terrengsykkel ankom Bergen i går. Var en stund redd for at den befant seg på et eller annet spedisjonslager, men heldigvis ordnet det seg.
    Kjekt at sykkelen tikker inn på under 35kg da ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ganske festlig. Nå har jeg alt jeg trenger unntatt denne:


    Og det er jo ramma jeg ha...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    DHL/Bring kommer igjennom, men DPD/Tollpost stopper. Sistnevnte sitter på min Blanca.
    Jepp. Mine 1,6 kg AKG (2 stk. inkl. emballasje) ankom postkontoret i dag, så jeg puster lettet ut.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Arroyo var fantastisk ned Mortirolo. Superunderholdende etappe.
    Blanca blir i Flensburg så lenge det streikes. Faen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det har jo ingenting å si, Val. Ramma di er jo ikke noe bedre enn en hvilkensomhelst karbonramme til landevei. Det er kun prestisje det går i. ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det går i prestisje også ja.
    Kunne aldri tenkt meg en Trek eller Giant eller Cannondale eller Felt eller Focus eller Merida eller Pinarello eller Colnago eller Bottechia eller Ridley eller De Rosa. Og de kan å konstruere karbonrammer hele bunten. Ikke en gang en helblå Gios kunne jeg tenkt meg. Sånn er det bare. :)

    Ennå et ventebilde.



    Pen også fullrigget med ShimaNO Ultegra, Infinitoen. Skal tro om det blir tidlig mørkt der bildet er tatt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn