Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Et sommerbilde ifra Jærbladet.Er nok noen som har dumpa en sykkel på et jorde.Så var nok graset grønnest inne i sykkelramma:)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    C. Alshus skrev:
    En skiftenøkkel er fin til å bøye skiva med.
    For pokker! Selvsagt! :-[
    Takk for et glimrende tips som jeg ikke klarte å komme på selv. Noe flaut :-[
    Skla huske på det neste gang, takker :)

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje det eneste en skiftenøkkel er dugandes til, bortsett fra å ødelegge mutterhoder da!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    På onsdag syklet jeg et liten tur til Høgdefjell i Sør Aurdal. Ganske bra over tregrensa, men litt for mange myrområder for at det når helt opp. Området skal uansett sjekkes nærmere.

Toppen. Utsikt sørover mot Vassfaret.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fine bilder, c.alshus.

men si meg, sykler du på de stiene der?
    hvorfor vil du deg selv så vondt?
    du bor jo i byen, og der er det vel mye fin asfalt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Canales skrev:
    fine bilder, c.alshus.

men si meg, sykler du på de stiene der?
    hvorfor vil du deg selv så vondt?
    du bor jo i byen, og der er det vel mye fin asfalt.
    Sykler på de stiene der ja. Hvorfor? Fordi det gir mestringsfølelse, balanse, teknikk. Det er god trening og så er det veldig moro.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehhe, joa, jeg skjønner vel det.
    kul sport.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I dag har jeg sendt avgårde mine vitale mål for tilpassing av ny NOR sykkel. Hvis jeg klarer å sy sammen en tårlig grei sykkel til en vettug pris får jeg en ny tilpasset hybridsykkel. Alt er valgfritt, dvs farger og utstyrsnivå. Med farger mener jeg alt fra sykkel til kabler, styrestem, setepinne, sete osv osv.

Sykkelen blir montert på Sandnes sykkelfabrikk.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    356
    Torget vurderinger
    11
    Da har jentungen på 8 år fått seg ny sykkel :)
    Hun ble godt fornøyd da hun så hva jeg hadde i den store esken;en Trek racer ;D

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sunn og god oppvekst på gang der. Bra pappa, janghell!

M

Mr-T

Gjest
    Hadde aldri trodd jeg skulle poste i denne tråden, men... jeg sykler jo faktisk, ganske ofte også.

Syklet i dag et lite stykke ut i svarte skauen (taigaen bokstavelig talt), spiste meg stappmett på moden multe plukket rett fra bakken, og så lykkelig hjem igjen. Perfekt sykkeltur. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg fått et tilbud på en Nor hybridsykkel. Usikker på hva slags sete, setestamme og styrestem o.l, men den blir utstyrt med Shimano SLX gir/bremser ( hydrauliske bremser ) Prisen blir 12.000 KR ferdig montert.
    Da lurer jeg litt på hva man kan forvente av resten av sykkelen? Hvor mye bedre enn min 2 år gamle Diamant Allnat vil jeg kunne forvente både på respons og vekt?
    Noen som tør uttale seg?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Nå har jeg fått et tilbud på en Nor hybridsykkel. Usikker på hva slags sete, setestamme og styrestem o.l, men den blir utstyrt med Shimano SLX gir/bremser ( hydrauliske bremser ) Prisen blir 12.000 KR ferdig montert.
    Da lurer jeg litt på hva man kan forvente av resten av sykkelen? Hvor mye bedre enn min 2 år gamle Diamant Allnat vil jeg kunne forvente både på respons og vekt?
    Noen som tør uttale seg?
    Du får ikke svaret du ønsker deg av meg men jeg tror ikke du vil merke noen forskjell av betydning på respons og vekt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Føler at jeg bør utdype svaret for å ikke fremstå som en grinebiter.

Sykkelen du har i dag er en lett hybridsykkel med stiv gaffel og generelt gode komponenter, hvis du føler du ikke sitter godt på den er det bare å bruke et par hundrelapper på et nytt styrefremspring. Ser ikke noe behov for å kjøpe en like bra sykkel av samme type.

Hvis du har 12k som brenner i lomma vil jeg anbefale deg å kjøpe en cyclocross, racer eller offroad for pengene.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takk for svar.
    Landeveissykkel ville ikke tålt mitt bruk og offroadsykkel blir overkill. Cyclocross tror jeg blir litt sært og legger seg muligens også litt i feil sjanger. Du kjenner jo godt veistandarden her i området jeg sykler. Det blir noen snarveier, brosteiner og kantsteiner som blir forsert i høy fart. Humpler og hull i veienr er det flust med.
    Jeg bruker sykkelen endel, så jeg er avhengig av en sykkel som er godt skrudd sammen og som tåler en støyt, samtidig som tråkket er responsivt.

Kjøpte desverre 22" ramme. Den er litt for stor for meg som er kort i drittfallet og lang i overrennet.
    Denne sykkelen blir mer tilpasset i bredde på styret, lengde på krank og høyden på rammen.

Er litt i tvil, men når jeg ser bilder av den blir jeg fristet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner at du vil bytte til en sykkel som passer bedre da med tanke på størrelsen.

En hybridsykkel er sikkert kjekk men som eier av cyclocross mener jeg at cx er overlegen hybrid på alle områder.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ok, hvilken str måtte jeg gått for med en landveissykkel/cyclocross i såfall? 56?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg googlet cyclocross, og det ser ut som dette kanskje er noe for meg likevel. I korte trekk er dette en hardfør landveissykkel med grovere dekk/felg. Det ser ut som jeg kan få en til en betalbar sum som er greit utstyrt. Da må jeg lese meg opp på U bremser.
    Noe spes jeg må ta hensyn til når jeg kikker? Noe jeg bør ha/ikke ha?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Ok, hvilken str måtte jeg gått for med en landveissykkel/cyclocross i såfall? 56?
    Etter at syklene fikk bøyde overrør er det ofte misvisende med lengden på seterøret.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ok. Jeg må kanskje ut å prøve en før jeg bestiller på nettet. Ser det er stedvis mye å spare på netthandel kontra butikk.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Du kan komme langt med å studere en tabell som beskriver geometrien.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Ok. Jeg må kanskje ut å prøve en før jeg bestiller på nettet. Ser det er stedvis mye å spare på netthandel kontra butikk.
    I anstendighetens navn.

Går du i en butikk for å få hjelp medstørrelsen, så handler du der. Skal du spare penger kan du bruke en nettbutikk som har en størrelseskalkulator (det er en del av dem også).

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    I anstendighetens navn.

Går du i en butikk for å få hjelp medstørrelsen, så handler du der. Skal du spare penger kan du bruke en nettbutikk som har en størrelseskalkulator (det er en del av dem også).
    100% enig!
    Dette blir som å få hjelp i timesvis/dagevis i en hifi-butikk og så løpe på nettet for å kjøpe brukt eller fra utlandet.
    Det er selvsagt lovlig, men IMO ikke slik man skal oppføre seg.

I beste mening

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    I anstendighetens navn.

100% enig!
    Dette blir som å få hjelp i timesvis/dagevis i en hifi-butikk og så løpe på nettet for å kjøpe brukt eller fra utlandet.

I beste mening
    Nå er det ikke slik at jeg er runket på en flaske og satt i solveggen i forrige uke. Jeg vet hva jeg skal kikke etter når jeg måler str. Det bruker jeg 3 minutter på i butikken. Er man 3 minutter i en butikk, er det fremdeles 5 minutter igjen før personalet dukker opp og spør om man trenger hjelp.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå er det sikkert noen nisser i vårt langstrakte land som kjøper hifi etter 1 time i butikk.jeg deponerer, har det hjemme i flere dager før jeg bestemmer meg. Da kjøper jeg det selvsagt i den butikken.
    Faen, har dere ikke noe tiltro til meg? ::)

Og en annen ting..Nå skal jeg ned til "det blide sørlandet" i morgen. Der skal jeg på xxl sport, prøve en sykkel. Nå er det slik at man ofte sparer endel penger hvis jeg reiser hjem å bestiller den på nettet.
    Der er IKKE jeg som har lagt opp til at systemet er slik.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Ser Kona - JAKETHESNAKE er å oppdrive til under 10k med fornuftig og bra utstyr.

I mine øyne gir Kona mer cred enn de fleste av merkene som blir solgt i kjedebutikker.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Med cyclocross har du muligheten for skivebremser. Helt klart noe jeg ville brukt penger på.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert meg det er noe galt med men jeg synes ikke det ser bra ut med skivebremser på cx selv om det har blitt tillatt nå.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    RoDa skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    I anstendighetens navn.

100% enig!

I beste mening
    Nå er det ikke slik at jeg er runket på en flaske og satt i solveggen i forrige uke. Jeg vet hva jeg skal kikke etter når jeg måler str. Det bruker jeg 3 minutter på i butikken. Er man 3 minutter i en butikk, er det fremdeles 5 minutter igjen før personalet dukker opp og spør om man trenger hjelp.
    ;D

Hehe, godt poeng. Er sikkert bare stemningen her på Sørlandet som fikk meg til å skrive det... :D :D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Sånn, da var det gjort. Reiste ned til en lokal "sykkelguru" Sykkelbjørn som han heter. Endte opp med en Giant cyclocross. Fikk en fin pris inkl kombipedaler o.l

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    Sikkert meg det er noe galt med men jeg synes ikke det ser bra ut med skivebremser på cx selv om det har blitt tillatt nå.
    Kanskje ikke så vakkert, men det er mye bremser.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Her er forresten et bilde av sykkelen. Satser på å få hentet den i morgen. Det er en Giant tcx1 2011 mod.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med flott sykkel!
    Liker konseptet med cyclocross, og tenker at det kan være noe for meg også fremover.
    Aller først vil jeg nok bytte dekk på min egen, disse terrengdekkene suger seg mer til asfalten enn hva moro er.. :p
    Har ikke peil, men håper og tror det finnes gode dekk som er slette på midten og har knaster på sidene og som kan fungere godt på både stier, grus og asfalt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Med et ekstra hjulsett med racerhjul er man ikke så langt unna en landeveissykkel med en cyclocross så det er mange fordeler.

Eneste ulempen er at det er forbudt i Birken for sponsorene ønsker å selge flest mulig dyre offroadsykler til folk som ikke har behov for det.

Jeg føler meg trygg på at Griffenfeldt kommer til å bli fornøyd.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    Eneste ulempen er at det er forbudt i Birken for sponsorene ønsker å selge flest mulig dyre offroadsykler til folk som ikke har behov for det.
    Ulempe? Er vel bare fint å slippe unna Birken, er det ikke?
    Er det forresten greit å sykle Birken ellers i året? Greit merket og slikt?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Anonym skrev:
    Ulempe? Er vel bare fint å slippe unna Birken, er det ikke?
    Er det forresten greit å sykle Birken ellers i året? Greit merket og slikt?
    For min del skal jeg være med i Ultra versjonen så da er ikke cyclocross så veldig egnet uansett.

Antar at det er greit å sykle ellers i året også så lenge det er bart, er jo stort sett en eller annen form for vei. Hvis du går inn på Garmin Connect finner du gps spor for hele sykkelrittet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn