Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I morgen drar jeg på Harry handel og skal prøve å finne meg sykkelsko. Noe spesielt jeg må ta hensyn til eller som jeg må kikke etter?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.375
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den første du linket til prøvde jeg på xxl avd sørlandet i helgen. Den satt godt på foten, men jeg ble overrasket at jeg trengte 45. Fin pris også.
    Den andre så litt hitech ut.
    Det er en butikk v Nordbyen i Strømstad som skal legges ned som har salg denne mnd.

Kjøper man sko først og plater til pedalen etterpå?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.375
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.781
    Sted
    Nøtterøy
    Sykler en del selv med offroader. Holder meg alltid på sykkelstier. Det burde en del andre gjøre også. Hater folk som vingler i veien med livet som innsats. :mad:

Forferdelig trist hvis en skulle være så uheldig å kjøre ned et menneske. Forstår ikke at folk tørr å sykle i veien? :(

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg synes faktisk det er skumlere å dele sykkelstien med gående, enn det er å dele veien med bilister. Fotgjengerene vingler vesentlig mer enn bilistene.

Vel, hadde min første tur på cyclocrossen igår. Uvant å gire med bremsehendlene. Uvant sitteposisjon og måten jeg måtte bruke muskelaturen på baksiden av lårene. Noe jeg synes er greit, er å ha et ekstra sett med bremser på styret.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Andy skrev:
    Sykler en del selv med offroader. Holder meg alltid på sykkelstier. Det burde en del andre gjøre også. Hater folk som vingler i veien med livet som innsats. :mad:

Forferdelig trist hvis en skulle være så uheldig å kjøre ned et menneske. Forstår ikke at folk tørr å sykle i veien? :(
    For det første er det ikke lov til å sykle i treningsfart på gang og sykkelstier og for det andre er det livsfarlig å sykle på gang og sykkelstier med tanke på kryss og bilister som bor langs gang og sykkelstiene som ikke ser seg for.

Men det er helt klart mulig å bruke skjønn.

C

Cyber

Gjest
    O'garvede syklister!

Jeg har en 3 år gammel sykkel som kostet lite penger, men har fungert fint til bybruk. I det siste har jeg tatt fatt på sykling for å avlaste understellet fra litt for mye løping. Underlaget jeg sykler på er grus/middels god asfalt og jeg er selv en "voksen" kar. På de siste turene så har girsystemet begynt å hoppe og fuske når jeg sykler opp bakker, men også på sletter ved solid "pådrag". Jeg føler selv at sykkelen er litt "ustabil" og "vinglete". Merket er Nakamura.

Spørsmålet er:
    Vil en dyrere sykkel ha et klart bedre og mer solid girsystem og vare lengre? Hva slags sykkeltype anbefales til mitt bruk og til en godt voksen person? (193 cm).

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Etter tre år med regelmessig bruk og uregelmessig vedlikehold er det nok på høy tid å bytte slitedeler.

Nytt kjede, ny kasett, nye bremseklosser, ny wire til gir og bremser. Da funker den nok godt igjen. Hakkinga er symptom på kjede/kasett.

C

Cyber

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Etter tre år med regelmessig bruk og uregelmessig vedlikehold er det nok på høy tid å bytte slitedeler.

Nytt kjede, ny kasett, nye bremseklosser, ny wire til gir og bremser. Da funker den nok godt igjen. Hakkinga er symptom på kjede/kasett.
    Hmm, er det verd på en sykkel til 2400,- som jeg tror den kostet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Hmm, er det verd på en sykkel til 2400,- som jeg tror den kostet.
    Neppe. Det blir fort noen kroner å bytte slitedeler uansett hva slags pris sykkelen hadde i utgangspunktet. Når det gjelder nysykkel ville jeg nok sett på en cyclocross. Pris 'bestemmer' du selv, men som treningutstyr er det en idé å legge noen kroner i det.

C

Cyber

Gjest
    Cyclocross? Er det noe ala hybrid? En racingsykkel er vel ikke noe poeng på grus - riktig?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.375
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    Cyclocross? Er det noe ala hybrid? En racingsykkel er vel ikke noe poeng på grus - riktig?
    Jeg tror det er det ultimate, en landeveissykkel med grovere dekk - og om du vil, skivebremser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclo-cross

EDIT:
    Cyclo-cross bicycles roughly resemble road racing bicycles. The major differences between the two are that cyclo-cross frames have wider clearances, knobby tires, cantilever brakes, and lower gears. A rear brake cable routed on the upper right side of the top tube allows the rider to carry the bike on the right shoulder through portage sections. Popular on many cyclocross bikes is routing the brakes opposite that of a classic road bike, meaning the right brake is often the front brake. This is done because a majority of your stopping power comes from the front brake, and many people use the right brake more often than the left brake. As a high-end bicycle purpose-built for a specific sport competition, they also differ from ordinary cross bikes, which are general-purpose utility bikes fitted with slightly wider 700C tires for use on unpaved paths or trails.

Litt morsomt er det at jeg på min gamle Merida hadde byttet på bremsene siden det satt så hardt i fra moped-tiden at forbrems er høyre...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ahh. Pokker!

Gå inn på Landsväg/Cross, velg cyklar og cross fra menyen på venstre side. Da kommer det opp 5 varianter. Den rimelige til BH med 105-utstyr ser fin ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvis du velger NOK som valuta på cyclecomponents.com blir BH'en litt billigere enn Scott'en.... Bedre utstyr har den også (Tiagra er ikke allverden å skryte av).

Noen kroner er det jo, men peanuts i forhold til HIFI-kabler. 8)

Høsten er som regel sesong for gode sykkelkjøp, selv om det ofte er litt utplukka på størrelser. Pass på at du ikke blir lurt til å kjøpe den størrelsen som tilfeldigvis er på lager.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er 182 og bruker M str. Har prøvd L, men da satt jeg på sykkelrammen. M/L tilsvarer 57.5 cm ca. Tror ikke det blir altfor smått. Det går vel an å vurdere å skifte ut styrestemet hvis rammen er for kort?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Folk er skrudd sammen forskjellig. Jeg er like høy som min bedre halvdel når jeg sitter og når jeg står oppreist er det 13 cm som skiller oss. Jeg bruker 21" på offroad og 58 på cx og racer mens hun passer godt på 17,5" offroad.

Det beste er å prøve sykkelen for å se.

olebrum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Noen som kan anbefale en terrengsykkel hardtail sykkel Rundt 10000-15000kr. (Max20000kr)
    Hva er viktig å se etter når en skal kjøpe sykkel? Mange spørsmål som kommer opp 26" eller 29", Alu eller carbon ramme, Hvilket merke?

Har kikka litt på:

Nakamura Grade 6.0
    Nakamura Grade 5.5
    Diamant Apex t3
    Diamant Apex t2
    Richmond slc 1 limited
    Richmond slc 2 limited
    Cube Reaction GTC Team
    Cube Reaction GTC SL
    Noen som kan komme med noen råd, Er 170cm høy og 75-80kg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke store forskjeller på de syklene du nevner men spørsmålet er snarere hva du skal bruke den til og hvor mye vedlikehold du har tenkt å gjøre selv. Hvis du har tenkt å bruke et verksted til å utføre vedlikehold for deg anbefaler jeg å handle der du opplever best service.

Rent personlig ville jeg nok valgt en av Cube modellene siden de kommer med ordentlige dekk og riser styre så de er egnet til litt mer enn kun asfalt og helt fine grusveier. Fox gaffel er også et pluss med tanke på service. Funksjon er viktigere enn vekt når det kommer til sykler.

Alu eller carbon spiller ingen rolle.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    351
    Torget vurderinger
    1
    olebrum skrev:
    Da ble det sykkel kjøp i dag.
    En Richmond slc med Sram X0 gir rundt om.

Gratuler med flott sykkel olebrum :) men du må jo få satt på klikkpedaler så du kan få brukt sykkelsko!

Destiny.. :)

olebrum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Klikk pedaler vurderes sterkt, men må bli litt kjent med sykkelen først. Budsjette strakk ikke til nye sko å pedaler i første omgang. Følte hjelm var det mest riktige å kjøpe først. 30km sykkel tur er planlagt i dag.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.375
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med ny flott sykkel!
    Bare å komme seg ut og kjøpe sko og pedaler med det samme, ellers har du bare en halv sykkel og det vil være synd å ikke få benyttet en så rå sykkel som du nå har kjøpt. ;)

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    356
    Torget vurderinger
    11
    Vi var på Sørlandsparken Grand Prix i går og det ser jammen ut som om Thor har begynt med turn... ;D
    Vi stod godt plassert og fikk orkesterplass til velten.
    Vi ble kontaktet av FVN.no etterpå, de ville ha filmen som samboeren filmet. Så nå ligger den ute på nettsiden deres.
    Ser ut som om bakdekket løsnet fra hjulet til han som forårsaket velten.

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I dag er det Sandefjord som er verter for Tour of norway kids. Samtidig arrangerer de Sandefjord gran prix hvor bla Hushovd og Boasson Hagen skal delta. Flott vær i tillegg her nede. Begge ungene mine skal delta i dagens ritt.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    God treningsøkt unnagjort langs hardangerfjorden,66km med snittfart på 27.

Kjørte bil over vikafjellet på søndag 24.7,og der var det sykkelritt fra voss til vik i sogn(tur-retur,,90km),dei første som kom i stigningane opp mot vikafjellet holdt ca samme fart som eg sjøl på flatene,masse deltakere gammel som ung.

Mvh.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte investere i en remote til lockouten på min fox-gaffel. Men prisen er sjokkerende: 2500 kroner for en hendel + kabel + overgang. Jeezes.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    OAlex skrev:
    Jeg tenkte investere i en remote til lockouten på min fox-gaffel. Men prisen er sjokkerende: 2500 kroner for en hendel + kabel + overgang. Jeezes.
    Hva koster delen hos utenlandske nettbutikker?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn