Jeg hadde en uhyggelig opplevelse på veien i går. En kamerat og jeg syklet fra Oslo og utover Oppegård, Ski, Kråkstad og Enebakk. Jeg har inntrykk av at dette er en mye brukt vei for syklister i Oslo øst og sør.
Rundt Kolbotn ligger vi tidvis to i bredden. Mest fordi det var en separat gangvei og (dermed?) ingen veiskulder og det var nokså ubehaglig når biler hele tiden kjørte forbi og nesten sneiet oss, mens det kom møtende trafikk i mot.
Så vi syklet to i bredden for å få bilistene til å legge seg ut og foretå korrekte forbikjøringer. Ved Kolbotn fikk vi raskt tre biler bak oss og en av de tutet. Vi la oss raskt bak hverandre og to av bilene kjørte forbi. Den tredje, en sort pick-up med en lokal hillbilly bak rattet, kjørte ikke forbi, men la seg på siden av meg, sveiva ned ruta og begynte å skrike og kjefte. "ser jeg deg sykle to i bredden en gang til så kjører jeg deg av veien!, prøv da vel.. prøv å sykle to i bredden så får du se hva som skjer.. jeg skal kjøre deg av veien og drepe deg!". Uten veiskulder, med meg syklende på hvit stripe kjørte han nesten midt i veien og en rekke farlige situasjoner da det kom flere biler i mot. Han holdt på skrikingen og trusslene i omtrent ett minutt før han ga gass og kjørte forbi. To hundre meter lenger framme vrenger han bilen opp på gangveien, snur, og gir bånn gass mot oss. I motsatt kjørefelt! Vi bremser hardt og like før han når oss svinger han over i riktig kjørefelt.
Jeg var litt småshaky etterpå for å si det mildt.
Skjønner at det kan være litt provoserende å se to syklister sykle ved siden av hverandre, men hva gjør egentlig dere når det ikke er veiskulder og bilistene ikke tar hensyn i det hele tatt?
Veitrafikkloven sier vel at man regnes som kjørende når man sykler i hastigheter over 10 km/t, og dermed skal vel biler se på syklister som andre "trege" kjøretøy som mopeder, traktor eller vogntog i motbakke?