Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Godt jobbet Val !

    Kan en konkludere terskelwatt utifra den testen montro ?

    Selv syntes jeg 20 minutterstesten til Aaberg er en grei måte å estimere Terskelen på, om en har tilgang til wattmåling da.

    ------------------------------------

    Mitt trenigsopplegg nå om dagen (kjøres på Tacx rulle, ikke i motbakke) for å booste terskelwatten og VO2max raskt. I tillegg kommer 2 timer styrketrening som kommer utenom. Vurderer i skrivende stund en tredemølle for å variere 4X4 intervallene litt.


    Dag 1
    10 min oppvarming (70-80 % av maksimal puls)
    Intervall 4x4 min i motbakke (90-95% av maksimal puls)
    3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80 % av maksimal puls)


    Dag 2
    10 min oppvarming (70-80 % av maksimal puls)
    Intervall 4x4 min i motbakke (90-95 % av maksimal puls)
    3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80 % av maksimal puls)

    Dag 3
    10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls)
    Intervall 4x4 min i motbakke (90-95 % av maksimal puls)
    3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls)


    Dag 4
    10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls)
    90-120 min ”konkurransetrening” (85-90% av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls)

    .............. med tilsvarende motstand på ruller eller ergometersykkel. Kjør med samme intensitet i hele draget og på alle dragene. Velg en belastning som fører deg inn i treningssonen (90-95% av maksimal pulsen) det siste minuttet på første draget. Deretter vil du komme inn i sonen etter 1-2 min på de neste dragene. Du skal være andpusten, men ikke stiv i beina!



    Ellers ble billettene til Birkeinerrittet 2012 sikret imorrest. ;D
    Ser ut som et effektivt og veltesta opplegg. Omtrent det samme opplegget som jeg kjører. Men jeg får ikke tid til/orker ikke mer enn 3 økter (noen ganger 2) i uka. 2 på tredemølle, 1 på spinningsykkel. Spinningtimen ledes av en erfaren syklist fra bedriftsidrettslaget. Etter øktene på tredemølle trener jeg 1 time styrketrening.

    Vi får se hva jeg gjør når snøen kommer. Da blir nok skigåing utendørs prioritert høyest.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    Dette programmet er ikke for alle med den intensiteten det krever. Dog er det mange som mener det er formtoppende og helt feil å kjøre i disse tider (November). Jeg er ikke enig og jeg biter meg merke i mange som har kjørt opplegget og har svært overbevisende resultater å vise til. Sone 4 og ett lite innslag i sone 5 tror jeg gjør underverker. At det i tillegg tar lite tid i en ellers hektisk hverdag gjør jo ikke noe det heller.

    Vi for se, jeg sparer alle øvelsene som .hrm filer så for vi se hvor Watten ender på intervallene/terskelwatten fram mot sommeren.
    Det er ikke alltid jeg heller klarer å fullføre alle 4X4 øvelsene i uka men klarer en ihverfall 3 er vi jo langt på vei. Formen min er ihverfall stigende til tross for ett virus jeg har hatt i kroppen ettpar uker nå.
    D
    SITAT

    Trening av utholdenhet

    Siden den høyeste hjertefrekvensen du oppnår er bestemt av arv og ikke forandrer seg med trening (men synker litt med alder), er hjertets evne til å pumpe blod avhengig av hvor mye blod hjertet kan pumpe i hvert slag – såkalt slagvolum. Slagvolumet øker ved at hjertet blir større med trening som utfordrer hjertevolumet og at det blir mer elastisk. Dette har tidligere vært vanskelig å måle under aktivitet, og en har trodd at hjertet oppnådde fullt slagvolum ved langkjøringsintensitet på ca 70% av maksimal hjertefrekvens. Ny forskning viser imidlertid at selv hos mosjonister øker slagvolumet opp mot en intensitet som tilsvarer maksimalt oksygenopptak. Høyere intensitet gir imidlertid hurtig opphopning av melkesyre, som reduserer tilbakestrømmingen av blod fra muskelen til hjertet, og dermed fall i slagvolum.

    Økning i hjertets pumpekapasitet og dermed utholdenhet krever størst mulig fylling av hjertet, og den største fyllingen av hjertet skjer ved en intensitet som ligger nært maksimalt oksygenopptak. Dette vil være en arbeidsintensitet som ligger ca. 10-20 slag under maksimal hjertefrekvens, en intensitet du normalt kan opprettholde i 6-9 minutter.

    Etter oppvarming tar det normalt ca. 2 minutter å oppnå en hjertefrekvens innenfor treningssonen 85-95% av maksimal hjertefrekvens med full fylling av hjertet. Det vil si at intervaller med kortere varighet normalt har minimal effekt på oksygenopptaket og dermed på utholdenhetsprestasjonen. Dette er grunnlaget for at vi anbefaler 4x4 minutters intervalltrening som den mest effektive treningsformen for aerob utholdenhet.


    https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-forbrenning-med-4-x-4-intervaller
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Formtoppede ja. Intervall med høy intensitet på denne tiden av året er for skiløpere. En syklist med ambisjoner som trener intervall med høy intensitet nå er som en skiløper som trener knallhard intervall i april.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Spinner med en gjeng hver torsdag, og det er lagt opp slik at denne torsdagstreningen skal være den harde eller hardeste økta i uka. Frem til jul har vi 105 minutters økter hvor vi avslutter med to lange drag på 25-27 min hvor pulsen skal ligge i "sone 3". Etter jul går vi over til kortere og flere "drag" (intervaller) ned mot 8-10-12 minutter, også de i "sone 3" (som er 82-88% av makspuls).

    Jeg er ikke så langt inne i "4x4-debatten" men en treningskamerat kjørte mye på slike økter frem mot 2011 sesongen. Den ble ikke spesielt god for hans del.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    529
    Antall liker
    50

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    Andreas skrev:
    Spinner med en gjeng hver torsdag, og det er lagt opp slik at denne torsdagstreningen skal være den harde eller hardeste økta i uka. Frem til jul har vi 105 minutters økter hvor vi avslutter med to lange drag på 25-27 min hvor pulsen skal ligge i "sone 3". Etter jul går vi over til kortere og flere "drag" (intervaller) ned mot 8-10-12 minutter, også de i "sone 3" (som er 82-88% av makspuls).

    Jeg er ikke så langt inne i "4x4-debatten" men en treningskamerat kjørte mye på slike økter frem mot 2011 sesongen. Den ble ikke spesielt god for hans del.
    Leste du linken og forskningsresultatene ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    Wergeland skrev:
    Formtoppede ja. Intervall med høy intensitet på denne tiden av året er for skiløpere. En syklist med ambisjoner som trener intervall med høy intensitet nå er som en skiløper som trener knallhard intervall i april.
    Formgivende i tillegg så er jeg enig.

    http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=877797#Post877797


    Hva Dæhlie uttrykker relatert til saken :

    - Vi brukte ikke dagens intensitetskala 1-5 , men dragene var langt hardere enn definisjonen av drag på intensitet 3 (populært kalt terskeltrening). Det var rekordforsøk på disse intervalløktene. Mot slutten av dragene gikk vi over den anaerobe terskel der syra kommer, sier Dæhlie.
    Han mener dette er den beste måten å gjennomføre intervalltrening på. Man skal trene både hode og kropp. Og man må lære kroppen å kjenne, det er kjemping mot slutten av dragene, og ned i knestående. Dette bør være mer regelen enn unntaket, sier skikongen.

    Mye av det som gjorde at vi ble gode var at vi pushet hverandre, og turte å gjøre det som ikke står i lærebøkene. Litt ufornuft og tøffhet må til for å bli god, mener Dæhlie.
    Bjørn Dæhlie holdt trykket oppe hver dag hele karrieren
    - Jeg tillot meg selv aldri å bli i dårlig form, sier Bjørn Dæhlie.
    - jeg var livredd for at jeg ikke skulle klare å komme tilbake om jeg hvilte for lenge etter sesongavslutningen, avslører Dæhlie.
    - Konkurranser sommerstid var en fin måte å holde trykket oppe. Det kunne være både baneløp eller rulleskikonkurranser. Jeg hadde også testrunder slik at jeg kunne sammenligne sommerformen fra år til år.
    - Motbakkeintervallene var en av grunnpilarene i treningen og en av hovedårsakene til min gode fysiske kapasitet.



    Hva Alsgaard mener om saken :

    – Innen trening finnes det to ytterpunkter. Det ene er å trene ekstremt mye, men da med lav intensitet. Det andre er å kun trene med høy intensitet, men man må da begrense mengden. De fleste følger en filosofi et sted mellom disse to ytterpunktene. Selv heller jeg mest mot den siste. Det handler om å trene så hardt at man ikke orker mer, for så å ta det rolig til du er klar for ny hardøkt. Og kanskje legge på en rolig dag ekstra for å være på den sikre siden. Det virker i dag som det har blitt veldig populært med økter i intensitetssone 3. Jeg skjønner godt hvorfor det er populært, for det er ganske behagelig å ligge under melkesyregrensa. Men skal man bli god, må man flytte smerteterskelen ved å kjøre hardt. Man må også trene på å holde teknikken selv om man er full av melkesyre, mener Alsgaard.




    Selvfølgelig er ikke slik trening for alle men kort og hardt blir for meg en fristelse da jeg for fristilt mer tid til familie og andre gjøremål i hverdagen. Blir spennende og se hvor jeg ender, sålangt har jeg hatt meget bra økning på de 12 gjennomkjøringene jeg har hatt, til tross for at formen ikke har vært helt på topp. (les virus)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Mye god teori og forskning bak 4x4, jeg er som sagt ikke så veldig inne i det. Har tro på at man må trene på det man ønsker å bli god til, dvs at 4x4 ikke nødvendigvis gjør deg veldig god til lange, seige landeveisritt. At det derimot er effektivt for å øke oksygenopptaket kan jeg godt forstå. Det er bare så mye mer som må på plass før man blir (virkelig) god til å sykle.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    Øker du VO2max høyner du også terskelen noe du har igjen for i de lange løpene.

    Terskelwatt: Den høyeste wattutvekslingen du kan produsere hvor kroppen fjerner like mye melkesyre som den produserer.


    VO2maks: Maksimalt oksygenopptak (VO2maks) er den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte i løpet av ett minutt. Verdien er trenbar og kan enkelt forklart beskrive størrelsen på din «motor».


    Hos gjennomsnittlige 20-årige menn er hjertets pumpekapasitet ca. 20 liter per minutt, mens det hos topp utholdenhetsidrettsutøvere er ca 40 liter per minutt, noe som tilsvarer 4 kjøkkenkraner på full åpning.
    Så her er det absolutt ett potensiale for de fleste å forbedre seg. 8) inklusive mæ sjølv ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Drømmesøndag i sør :)
    Rolig tur til Svensheia, kaffe og niste i sekken.

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    thomand skrev:
    Drømmesøndag i sør :)
    Rolig tur til Svensheia, kaffe og niste i sekken.

    Der så det fint ut, thomand. Har dere set sånn store deler av vintern der i sør? Kristiansand?

    Jeg er nødt til å begynne å trene mer. Skal 12 dager til Malaga og sykle i slutten av mars, og da må formen være bedre enn den er nå.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nei, kan vel ikke akkurat skryte på meg at det ser sånn ut hele vingteren. Ihvertfall har de to siste vintrene vært ganske "hvite".
    Er rett utenfor Kristiansand ja :) Kilometervis med sti 200 meter fra døra ;D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva slags riser styre har du på sykkelen? Det slår meg ikke som orginalt tilbehør? Har litt lyst på et med 30mm rise til min Merida Birkebeiner.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Griffenfeldt skrev:
    Hva slags riser styre har du på sykkelen? Det slår meg ikke som orginalt tilbehør? Har litt lyst på et med 30mm rise til min Merida Birkebeiner.
    Det er et syntace styre som faktisk stod på orginalt. 66cm bredt hvis jeg ikke tar feil.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder 4*4: Grunnen til 4*4: Tanken er at det tar litt tid å få systemet opp på maks, og når man er oppe så skal det kjøres et par-tre minutter på det nivået. Det blir ca 4 minutter til sammen. 4 drag er vel det det er realistisk å orke for de fleste med høy intensitet. om det skal være 3 eller 6 drag og om de skal være 3 eller 6 minutter mener vel ikke engang trondheimsmiljøet (på NTNU?) som har popularisert resultatene å ha svar på, men 4*4 har uansett blitt den hellige gralen, nok fordi det er først og fremst den kombinasjonen som har blitt testet systematisk: En testgruppe på 4*4 mot en testgruppe på kontinuerlig kjøring på moderat intensitet. Etter en del uker har man målt fremgangen og intervallgruppen gruser den andre. Det stemmer utmerket med egen erfaring der jeg økte tidsdifferansen per km mot en kamerat med >30 sekunder (løping) gjennom i fjor vinter der han jogget mye og jeg kjørte 2 (av og til 3) harde intervalløkter i uka. Men: Om målsetningen er å bli stadig bedre år for år tviler jeg på at dette er oppskriften.

    Okke som: Kun halv dag innendørs i dag. Etter lunch blir det stistykling i marka. Hygg dere på kontorene.

    totte, kjepphøy nå
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Hva slags riser styre har du på sykkelen? Det slår meg ikke som orginalt tilbehør? Har litt lyst på et med 30mm rise til min Merida Birkebeiner.
    Det er et syntace styre som faktisk stod på orginalt. 66cm bredt hvis jeg ikke tar feil.
    Ordentlige sykler kommer gjerne med fornuftige deler.

    Altfor mange ser kun på vekt og pris med det resultatet at de får en lite allsidig sykkel.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Griffenfeldt skrev:
    Hva slags riser styre har du på sykkelen? Det slår meg ikke som orginalt tilbehør? Har litt lyst på et med 30mm rise til min Merida Birkebeiner.
    Rise er ikke hele dealen. Sweepen, altså hvor mange grader bakoversving styret har er vel så viktig. Flere grader sweep gir som regel et mer behagelig grep. Bredere styre gir bedre kontroll og mer moment på hjulet og dårligere luftmotstand.

    Merida Birkebeiner er en utpreget grusracer med ganske bratte vinkler. Sikkert ikke den beste å kjøre på med altfor bredt styre på. Men prøv, og du vil mest sannsynlig ikke gå tilbake.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Styret som står på Merida'en er 60mm. Jeg har kikket litt på et 62mm styre. Backsweep på 8 grader.
    Anonym: å handle deler etter vekt på min sykkel vil jeg mildt sagt kalle bortkastet energi. Jeg er ingen ytstyrshysteriker. Kun ute etter å tilpasse sykkelen til mitt komfornivå og behov.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    totte skrev:
    Om målsetningen er å bli stadig bedre år for år tviler jeg på at dette er oppskriften.

    Okke som: Kun halv dag innendørs i dag. Etter lunch blir det stistykling i marka. Hygg dere på kontorene.
    Det trengs nok enda mer enn 4X4 om en ønsker å bli god på sykkel, for meg som ikke har bedrevet kondisjonskrevende idrett på mange år er nok dette den beste boosten for bli bedre på sykkelen. Jeg ønsker en rask forbedring av kondisjon så jeg kan trå mer watt og samtidlig forbedre Terskelen. Når jeg begynner å komme opp i anstendige målinger her vil jeg naturligvis legge inn langkjøringer i form av ritt og kjøringer inne på rulla (2-4 timer )

    Jeg kjørte langintervall trening på Søndagen 3X20 minutter i høy sone 3 (rittempo) med 5 minutter hvile imellom dragene og må si denne intervalløkta var tyngre både for bein og hode enn 4X4, skal dog sies at jeg hadde 1.5 time styrektrening dagen før og var nok ikke helt resturert før øvelsen. Hele øvelsen med oppvarming og nedkjøring tok 1 time og 35 minutter og da var det en liten plaskedam under meg ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Anonym: å handle deler etter vekt på min sykkel vil jeg mildt sagt kalle bortkastet energi. Jeg er ingen ytstyrshysteriker. Kun ute etter å tilpasse sykkelen til mitt komfornivå og behov.
    Du misforstår poenget mitt. Det jeg sier er at "vanlige" sykler i sportsbutikker er satt sammen med tanke på lav vekt og enkelte kostbare enkeltdeler (gir) for det er det de fleste kunder interesserer seg for.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Griffenfeldt skrev:
    Hva slags riser styre har du på sykkelen? Det slår meg ikke som orginalt tilbehør? Har litt lyst på et med 30mm rise til min Merida Birkebeiner.
    Riserstyrer har vært standard på stisykler i en årrekke. Det er bare wannabe landeveissyklistene (men som ikke tør å sykle langs veien, for det er altfor hardcore/tøft) som bruker smale, korte styrer. Det som passer proffene er ikke nødvendigvis best for mannen i gata som vil mosjonere.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Et par bilder til fra turen i går :)







    Bildekvaliteten ble som del ble med iphone
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Rise er ikke hele dealen. Sweepen, altså hvor mange grader bakoversving styret har er vel så viktig. Flere grader sweep gir som regel et mer behagelig grep. Bredere styre gir bedre kontroll og mer moment på hjulet og dårligere luftmotstand.
    Et bredere styre gir også plass til litt styretape mellom styre og stem. Der kan man ha et greit aerodynamisk grep når man bomber langs grusveier mellom de mer tekniske festlighetene. Win-win.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    C. Alshus skrev:
    Hva slags setepinne bruker du?
    Standard den også. Har bestillt en syntace P6, men har ikke fått den enda.
    Ellers er stort sett hele sykkelen standard. Sete er byttet ut med et Selle Italia når jeg tenker meg om.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    thomand skrev:
    C. Alshus skrev:
    Hva slags setepinne bruker du?
    Standard den også. Har bestillt en syntace P6, men har ikke fått den enda.
    Ellers er stort sett hele sykkelen standard. Sete er byttet ut med et Selle Italia når jeg tenker meg om.
    Om du sykler sti, som til tider er litt bratt eller teknisk, har jeg kun ett forslag. Nemlig Gravitydropper eller lignende pinne hvor du kan justere lengden med en knapp. Det vil gi deg en stor fordel og jeg går aldri tilbake til vanlig pinne på stisykkelen igjen. Noe dyrt, men det er glemt når du får prøvd det i praksis.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Wergeland skrev:
    Skjønner at det kan være litt provoserende å se to syklister sykle ved siden av hverandre, men hva gjør egentlig dere når det ikke er veiskulder og bilistene ikke tar hensyn i det hele tatt?
    Jeg synes ikke det er bra å sykle to i bredden hvis man sperrer helt for biler bak og det er mye trafikk andre veien. Det jeg gjør da er å sykle nok ut i veien til at man får en "sikkerhetssone". Ca halvmeteren er normalen. Har syklet mye i de områdene og ja, det er en kjent sykkeltrase ut av byen. Det vil nok trigge noen som kjører der fast slik som i Maridalen.

    I mine klubber syklet vi bare to i bredden hvis det er lite trafikk og naturligvis hvis når vi var mange.

    Jeg har også hatt noen skrekkopplevelser og dessverre finnes det noen aggressive fok bak rattet som ser sitt snitt i å få ut følelser på oss syklister. Det er synd man ikke får tak på dem så de kan stå til ansvar for handlingene. Godt det gikk bra da i allefall, Wergeland. Ser nå at en syklist ble drept av en bilist som er en kjenning av politiet like ved der jeg bor i morgentimene i dag. Han var sikkert godt rusa. Tragisk!
    Å sykle to i bredden er helt legitimt. ...Og kan mange ganger være helt riktig å gjøre. (Uten at jeg har sagt noe om den omtalte hendelsen. ..Annet enn at en politianmeldelse hadde vært på sin plass.)

    http://www.tcyk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=136
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi sykler to i bredden med mindre:
    1) Vi må hjelpe trafikken frem
    2) Vi kjører lagtempotrening med et lite lag

    Dette for å unngå å bli snittet av idiotene. Alene ligger jeg en meter fra hvitstripa.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Traktorer, tunge vogntog og kjerringer som synes det er skummelt med mer enn 65km/t på veier som ikke er snorette er så vidt jeg vet pliktige å svinge til siden for å slippe trafikken frem. Er ikke syklister på landevei pliktige å stoppe i veikanten når de har mulighet om de er til hinder for biler bak seg?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men jeg tror at de syklistene som er til sjenanse for hurtigere trafikk ofte ser seg selv som mer hensynsfulle enn de ses på som av trafikken bak. Er man grenseløst altruistisk byr landeveien på et hav av muligheter for å slippe en hver bil som når en igjen forbi. Dette går selvfølgelig ut over egen fremdrift og utbytte av turen, og den jevne syklist ser ut til å vekte eget utbytte og egen fremdrift relativt tungt i forhold til hensynet til dem som stanger der bak, mye på samme måte som tungtransportsjåfører og andre som ikke kan/vil holde samme fart som den øvreige trafikken. Mitt poeng er at den skjønsmessige vurderingen til den jevne landeveissyklist av hvor ofte og når denne skal kjøre ut til siden for å slippe raskere trafikanter frem neppe er i tilstrekkelig konflikt med lovens bokstav til at oppførselen deres kan betegnes som ulovlig, men akk, hvor er den vel usympatisk. Ikke helt som å stå til venstre i rulletrapp, men dog.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Traktorer, tunge vogntog og kjerringer som synes det er skummelt med mer enn 65km/t på veier som ikke er snorette er så vidt jeg vet pliktige å svinge til siden for å slippe trafikken frem. Er ikke syklister på landevei pliktige å stoppe i veikanten når de har mulighet om de er til hinder for biler bak seg?
    Jo, syklister er å anse som tunge vogntog, traktorer og lignende sinker i trafikken. Hensyn må utvises begge veier. Skal du kjøre forbi en syklist må du blinke og legge deg ut, ikke kaste deg på hornet med en gang du ser syklisten for så å snidde stakkaren med speilet (slikt blir man utsatt for altfor ofte!).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Joda, men jeg tror at de syklistene som er til sjenanse for hurtigere trafikk ofte ser seg selv som mer hensynsfulle enn de ses på som av trafikken bak. Er man grenseløst altruistisk byr landeveien på et hav av muligheter for å slippe en hver bil som når en igjen forbi. Dette går selvfølgelig ut over egen fremdrift og utbytte av turen, og den jevne syklist ser ut til å vekte eget utbytte og egen fremdrift relativt tungt i forhold til hensynet til dem som stanger der bak, mye på samme måte som tungtransportsjåfører og andre som ikke kan/vil holde samme fart som den øvreige trafikken. Mitt poeng er at den skjønsmessige vurderingen til den jevne landeveissyklist av hvor ofte og når denne skal kjøre ut til siden for å slippe raskere trafikanter frem neppe er i tilstrekkelig konflikt med lovens bokstav til at oppførselen deres kan betegnes som ulovlig, men akk, hvor er den vel usympatisk. Ikke helt som å stå til venstre i rulletrapp, men dog.
    Dette var da uventete følerier fra din kant.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    totte skrev:
    men akk, hvor er den vel usympatisk. Ikke helt som å stå til venstre i rulletrapp, men dog.
    Dette var da uventete følerier fra din kant.
    Dessverre er nok dette helt "in character" for totte.

    Wergeland skrev:
    Jo, syklister er å anse som tunge vogntog, traktorer og lignende sinker i trafikken. Hensyn må utvises begge veier. Skal du kjøre forbi en syklist må du blinke og legge deg ut, ikke kaste deg på hornet med en gang du ser syklisten for så å snidde stakkaren med speilet (slikt blir man utsatt for altfor ofte!).
    Det du skriver her er åpenbart, og de fleste bilister (i.e. >50%) deler oppfatningen at syklister, på tross av beskjeden fart, må få ferdes i trafikken og at disse ikke kan presses av veien fordi man er irritert. Som syklist opplever man dog den lille andelen av bilistene som er på syklistjakt mye sterkere enn amn opplever den vennlige majoriteten. Som syklist kan man derfor få inntrykk av at "bilistene"* er mye verre enn "bilistene" er.

    Men: Om en syklist holder 20 km/t og blir tatt igjen av en bilist i 80-sone så vil syklisten koste bilisten 750 millisekunder for hvert sekund syklisten ikke slipper bilisten forbi. Dersom man ser på veien som like mye hjemmebane for syklister som for bilister så bør syklisten ta sikte på å få til et null-sumspill når han skal velge hvor mye han skal vike, altså at det samlede tidstap syklisten påfører medtrafikanter skal tilsvare tidstapet syklisten tar selv gjenom å være hensynsfull og stoppe i veikanten. Min påstand er at de færreste syklister ser det slik, og da mener jeg ikke at de mener at de tar sikte på selv å gå i minus. Altså er "syklistene"** skrekkelige menesker.

    *Med "bilistene" menes medianbilisten, 75% persentilen e.l. Altså den jevne bilist, bulken av bilister. Dere skjønner hva jeg mener.

    **Ditto
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    6.754
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    C. Alshus skrev:
    Rise er ikke hele dealen. Sweepen, altså hvor mange grader bakoversving styret har er vel så viktig. Flere grader sweep gir som regel et mer behagelig grep. Bredere styre gir bedre kontroll og mer moment på hjulet og dårligere luftmotstand.
    Et bredere styre gir også plass til litt styretape mellom styre og stem. Der kan man ha et greit aerodynamisk grep når man bomber langs grusveier mellom de mer tekniske festlighetene. Win-win.
    Jeg ble lett forundret over styret på min nye Ghost Lector 5800. Det er 620 mm, og sikkert over 100 mm mer enn på gamlesykkelen. Jeg begynte å lette etter baufil straks jeg kom hjem. Heldigvis var den ikke på plass, og etter noen turer i skogen med en lyktestolpe til styre er jeg omvendt. Sitter godt, og mye bedre kontroll, akkurat som Roar Skalstad sa.. Ditt poeng er jeg også helt enig i. Greia her er vel at mange ikke trekker terreng lengre enn til Birken, og der er det jo ikke så nøye.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Styretape mellom styre og stem. Tjihi. Jeg mente Styretape mellom styreholker og stem. Men det ble kanskje forstått allikevel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn