Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Fine bilder dere legger ut!

Scott Spark som jeg la ut bilde av blir min første fulldemper. Trenger å lære meg hvordan man setter opp dempere på en slik sykkel. Noen av dere som har tips til nettsider som forklarer både terminologi og teknologi. Det er 15 år siden sist jeg holdt på med slikt som ansatt på en sykkelbutikk, og da var det ikke mange fulldempere i omløp. Kjenner terrengsykkel.no og f.eks Park Tool sine sider, men det finnes kanskje flere gode ressurser der ute?

http://www.parktool.com/blog/repair-help/categories/frame-fork-tools

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    51
    Valentino skrev:
    Jøss, BMC jo! Iflg. Thor Hushovd verdens beste sykkel fra første januar*.

*(Zomby og jeg vet at dette ikke er riktig, men skitt au.)
    Thor Hushovd er vel kontraktsforpliktet til å si akkurat det, fra 1. januar :D Det samme gjelder vel alle andre som får betalt for å benytte sykler vi andre betaler dyrt for å benytte. Det er neppe utstyret som setter begrensningene mine selv om det er et langt bedre verktøy enn aluminiumssykkelen jeg hadde. Andy Rihs er forøvrig en spennende mann med sans for kvalitet i det han produserer, traff ham i Sveits for noen år siden.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Anonym skrev:
    eldo472 skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Kan dette være en sykkel som kan tilfredstille som høst/vinter sykkel?

Det er Birkebeiner 2010 modellen. Kostet ettersigende 13000 inkl utstyret som står på
    Nei, den er alt for fin til å kjøre i saltlaken på vinteren.
    Aluminium ruster ikke, med et ekstra hjulsett til vinterbruk går det helt greit å bruke en kostbar sykkel.
    Sykler er som hifi, fotoutstyr og dyrt brennvin: Det er verktøy (ikke brennvin da) og laget for å brukes!
    Når det er oppbrukt eller ødelagt så reparerer vi eller kjøper nytt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg avtalt å komme å kikke på den. Det er en 18" og jeg er 182 lang. Egentlig er den 1" for liten, men til terreng/sti/snø tenker jeg den er grei.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da ble jeg en lykkelig eier av en Merida Birkebeiner rd. Nydelige bremser og en fantastist komfortabel opplevelse å sykle på brostein.
    Satser på noen snarveier gjennom skogen på vei til jobb.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    UCI er ganske rabiate på utstyrsfronten, ja. Ikke under 6,8 kg, ikke nesa på sadelen lenger fram enn kranklageret, styret maks en cm foran navet i forhjulet og jeg vet ikke hva (fritt etter minnet). Og nå... Skoene er for aerodynamiske?

Skulle ønske at all denne energien gikk med til dopjakt i stedet.

En annen ting, forresten.. Det koster en god slant å få godkjent nye produkter. Dette hindrer nyetableringer i utstyrsmarkedet. Det er dyrt nok å utvikle utstyret, om man ikke skal fore UCI med penger før noen får lov til å konkurrere på det også.

Faktisk ganske irriterende.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt me slepp UCI i triathlon ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når min første tur/retur etappe er unnagjort fikk jeg smertelig erfare at 4 uker uten sykkelsete gjør noe med rumpa. Like sår bak som en eselrytter dro jeg frem Unbrakoen og skiftet sete. Madammen har parkert sin sykkel, så da var det en grei affære. På med et polstret C4 sete. Har allerede rukket å bestilt et Giant sete på Bayen, så dette blir bare en mellomløsning.
    Skjønner Roda når han tråkker på lave gir. Å sitte på en slik sykkel å prøve på høy tråkkfrekvens virket for meg som en unaturlig sak å gjøre. Muligens pga sitteposisjon, lårvinkel e.l? Minte meg selv om minstemann på tråsykkelen i full fart og bein som går som stempel.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Griffenfeldt skrev:
    Når min første tur/retur etappe er unnagjort fikk jeg smertelig erfare at 4 uker uten sykkelsete gjør noe med rumpa. Like sår bak som en eselrytter dro jeg frem Unbrakoen og skiftet sete. Madammen har parkert sin sykkel, så da var det en grei affære. På med et polstret C4 sete. Har allerede rukket å bestilt et Giant sete på Bayen, så dette blir bare en mellomløsning.
    Skjønner Roda når han tråkker på lave gir. Å sitte på en slik sykkel å prøve på høy tråkkfrekvens virket for meg som en unaturlig sak å gjøre. Muligens pga sitteposisjon, lårvinkel e.l? Minte meg selv om minstemann på tråsykkelen i full fart og bein som går som stempel.
    Etter noen mil blir det lettere både for rumpa og hodet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er litt skeptisk til tilnærmet upolstret sete til terrengsykling. Vil nødig falle hardt ned på setet pga feiltråkk eller hopp. Mine sykkelthights med lange ben er desverre ikke like godt polstret som shortsene.
    Tråkkfrekvensen er nok muligens bare en vanesak, men det gjenstår å se. Først må H. ankel bli bra igjen etter forrige ukes basketball trening. Klarte å tråkke over.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.828
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Skjønner Roda når han tråkker på lave gir. Å sitte på en slik sykkel å prøve på høy tråkkfrekvens virket for meg som en unaturlig sak å gjøre.

Rumpeproblemet er kun grunnet tilvenning.
    Dersom det er problematisk å tråkke raskt så er dette på grun av feil innstilling av sykkelen, vil jeg tro.

Jeg synes disse var lærerike:

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/video.epl?cat=12972&id=217576

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/video.epl?cat=12972&id=217575

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/video.epl?cat=12972&id=217574

Myke seter er for kjærringer med handlevogn på styret :D :D :D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Handlekurv på styret... Selvsagt!? ::)

Jeg også vet det er tilvenning da. Setet på cyclocrossen er betong og det er kledlig på en slik sykkel, da jeg letter på ræva når jeg ser en dump, men på en terrengsykkel setter jeg meg lengre bak på setet, krummer ryggen og strekker armene i tilsvarende situasjoner. Nå er jeg ferdig med alt som innbærer familieøkning ol, men sædlederen kan jo komme til nytte likevel.

Vi prater ikke om fjærbelastet sete, men et med et lag med gel på hver rumpeball. Dere krisemaksimerer jo mer enn et kvinnfolk dere ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.828
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Vi prater ikke om fjærbelastet sete, men et med et lag med gel på hver rumpeball. Dere krisemaksimerer jo mer enn et kvinnfolk dere ;D
    ;D ;D ;D

Sædleder-kanal og rumpeball-gel ;)

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er jo slikt sete som sto på min når jeg fikk den!
    Der er den jævla spinningsykkelen jeg fikk av deg som har fjærnet trælene jeg hadde brukt 6 mnd på å få ;D

my ass is spoiled with soft cussioned seats ::)

Takk for linkene lengre opp. Litt dårlig lyd, men forsto sånn i grove trekk hva det handlet om.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    ;D ;D ;D

Sædleder-kanal og rumpeball-gel ;)

Det der er da ikke noe, RoDa. Her er John Holmes-varianten.

Men seriøst, Griff. Du bør sjekke ut Selle SMP.

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.152
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg skal notere meg det bak øret Valentino, men først skal Giant setet testes. Regner med å motta det ila 1 uke.
    Hadde en tur i skogen istad. Svartskauen heter skogen jeg syklet igjennom. Man trenger ikke rare fantasien for å skjønne hvorfor. Deilig å kunne stole på en liten led lykt og intusjonen for å komme trygt igjennom steiner, røtter, gjørme og provisoriske lemmer/broer.
    Kjenner jeg blir 12 år og fryktløs igjen når jeg sykler på steder hvor man ikke burde sykle fort :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Griffenfeldt skrev:
    Kjenner jeg blir 12 år og fryktløs igjen når jeg sykler på steder hvor man ikke burde sykle fort :)
    Herlig !

Selv er jeg i forhandlinger om å kjøpe en Tempo sykkel, gudhjelpe hvor mye billig som finnes der ute i øyeblikket. (brukt dvs) Kjenner jeg blir litt ungdom igjen jeg også ;D

Ellers blir det mye 4x4 trening på rulle om dagen, kjørte idag den fjerde denne uken. Formen er mildt sagt stigende og VO2Max på bedringens vei :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne fikk det til å rykke i kjøpemuskelen:

Dessverre kun for standardkrank foreløpig. Forhåpentlig ser SRM og Campa business i en kompaktversjon også.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å kjære, jeg har vært så snill i 2011. Campa har sluppet katta ut av sekken:

Record EPS skal være lettere enn Dura-Ass Di2 og koste det samme omtrent. Den girer 1, 3 eller 10 gir alt ellersom du gir knappen(e) et kort trykk, holder inne et halvt sekund, eller holder inne halvannet sekund.

De lanserer Super Record EPS i samme slengen. Bella!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Til MTB har Acros kommet med spennende hydrauliske gir:

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    I morgen blir det høstens første lykte-tur. Gleder meg som en unge :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Til MTB har Acros kommet med spennende hydrauliske gir:
    Jeg følger ikke så godt med på MTB-utstyrsfronten, så:
    Ryktes det om noen XTR Di2? Med overlevelsesevnen Di2 viser både på landevei og i sykkelcross (tenk høytrykkspylere) kan jeg ikke skjønne annet enn at fordelene med Di2 også skulle være kjekke å ha i skogen.

Video: http://bcove.me/ashfxqp5

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ooohh! Kanskje du har noen å selge en pent brukt mekanisk Record til neste sommer?

Ellers må jeg flire litt av 'batteries not included'-kampanjen til SRAM om dagen. Shimano og Campa gir kundene valg mellom strøm og mekanikk, SRAM gir valget mellom mekanikk. Dette prøver de å vri til et salgsargument for seg selv.... Hysterisk morsomt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Ooohh! Kanskje du har noen å selge en pent brukt mekanisk Record til neste sommer?

Ellers må jeg flire litt av 'batteries not included'-kampanjen til SRAM om dagen. Shimano og Campa gir kundene valg mellom strøm og mekanikk, SRAM gir valget mellom mekanikk. Dette prøver de å vri til et salgsargument for seg selv.... Hysterisk morsomt.
    Når mekaniske gir fungerer utmerket ser jeg ikke noe problem med reklamen til Sram.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Anonym skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Når mekaniske gir fungerer utmerket ser jeg ikke noe problem med reklamen til Sram.
    Problemet er ikke at mekanisk ikke fungerer. Problemet er at både Shimano og Campa leverer ytterst velfungerende mekaniske systemer i tillegg til de elektroniske. SRAM er til de grader tatt på den elektroniske senga, og kampanjen er en latterlig konstruksjon som forsøker å tåkelegge virkeligheten. Faktisk såpass teit at den får SRAM til å minne om comical Ali.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Spylervæske i øynene er ikke morro, og på en dag som det der er det godt mulig at det ble sprutet med overlegg, men det kan like gjerne være p.g.a. skylapper. Bilister tenker sjelden på hva som måtte være på den andre siden av autovernet.

--

SRAM-kampanjen er som

Jeg har vært på laktat- og maxwattest i dag. Måtte av tekniske årsaker (ikkeeksisterende Campakompatibilitet) gjøre testen på en annen sykkel enn min egen. Uansett besynderlig lav terskelpuls, og maxeffekten jeg fikk til bakhjulet i trappetrinnstesten var 275 W v/186/min i puls.
    Jeg mener Fränk Schleck sa at han hadde angrepet Fast Phil med 500W på Liege-Bastogne-Liege. Gilbert laget lapskaus av både ham og broren etterpå. Ja ja.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Val, ikke at jeg vet hvilken form du er i, men det hørtes ut som at noe gikk feil på den testen. 275 W på max aerob powertest tilsvarer terskel på 200-210W, eller oksygenopptak på 38 ml/min/kg ved 80 kg.

Enten gikk noe galt ved testen, eller er du godt under 70 kg.

Mitt tips er wattmåleren. Tacx?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Yumeya, ja.... Synes det blir drøyt å blåse en månedslønn for noen få gram. Da legger jeg heller igjen snusboksen hjemme. Dessuten får jeg litt Electrocompaniet- og MBL-assosiasjoner av alt gullet..

8)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Valentino skrev:
    Jeg har vært på laktat- og maxwattest i dag. Måtte av tekniske årsaker (ikkeeksisterende Campakompatibilitet) gjøre testen på en annen sykkel enn min egen. Uansett besynderlig lav terskelpuls, og maxeffekten jeg fikk til bakhjulet i trappetrinnstesten var 275 W v/186/min i puls.
    Jeg mener Fränk Schleck sa at han hadde angrepet Fast Phil med 500W på Liege-Bastogne-Liege. Gilbert laget lapskaus av både ham og broren etterpå. Ja ja.
    Jeg fikk ingen treff når jeg søkte etter trappetrinntesten. Hvordan utføres testen ? Er det 275W i snitt ?
    Jeg sliter litt med å skjønne resultatet altså 275W v/186 HR.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janerlen skrev:
    Val, ikke at jeg vet hvilken form du er i, men det hørtes ut som at noe gikk feil på den testen. 275 W på max aerob powertest tilsvarer terskel på 200-210W, eller oksygenopptak på 38 ml/min/kg ved 80 kg.

Enten gikk noe galt ved testen, eller er du godt under 70 kg.

Mitt tips er wattmåleren. Tacx?
    Cycleops/Powertap. Jeg er 75 kg. Lånt sykkel. Herpesutbrudd.
    Det blir flere tester. Jeg kan ikke noe om dette her. Vi kjørte i trappetrinn på 25W med ett minutt mellom trinnene. Jeg ble satt iganglavt på grunn av elendig resultat på laktattesten, så MAP testen min gikk 175-200-225-250-275W. Ved 275W var pulsen min 186. Jeg er 46 år gammel.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Godt jobbet Val !

Kan en konkludere terskelwatt utifra den testen montro ?

Selv syntes jeg 20 minutterstesten til Aaberg er en grei måte å estimere Terskelen på, om en har tilgang til wattmåling da.

------------------------------------

Mitt trenigsopplegg nå om dagen (kjøres på Tacx rulle, ikke i motbakke) for å booste terskelwatten og VO2max raskt. I tillegg kommer 2 timer styrketrening som kommer utenom. Vurderer i skrivende stund en tredemølle for å variere 4X4 intervallene litt.

Dag 1
    10 min oppvarming (70-80 % av maksimal puls)
    Intervall 4x4 min i motbakke (90-95% av maksimal puls)
    3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80 % av maksimal puls)

Dag 2
    10 min oppvarming (70-80 % av maksimal puls)
    Intervall 4x4 min i motbakke (90-95 % av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80 % av maksimal puls)

Dag 3
    10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls)
    Intervall 4x4 min i motbakke (90-95 % av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls)

Dag 4
    10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls)
    90-120 min ”konkurransetrening” (85-90% av maksimal puls)
    10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls)

.............. med tilsvarende motstand på ruller eller ergometersykkel. Kjør med samme intensitet i hele draget og på alle dragene. Velg en belastning som fører deg inn i treningssonen (90-95% av maksimal pulsen) det siste minuttet på første draget. Deretter vil du komme inn i sonen etter 1-2 min på de neste dragene. Du skal være andpusten, men ikke stiv i beina!

Ellers ble billettene til Birkeinerrittet 2012 sikret imorrest. ;D

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har syklet/konkurrert på landevei i seks år, og trent et par år med Powertap. Min erfaring er at MAP-test (trappetrinn) er veldig vanskelig å gjennomføre riktig. Det som er vanskelig, er å oppnå det som faktisk er maksimal fysisk kapasitet. Det samme gjelder såkalte makspulsetster. Dette gjelder spesielt om man ikke konkurrerer mye eller trener mye hardt. Man må uansett form ha en maks dag, og være knallsterk mentalt for å oppnå noe i nærheten av det man er god for.

20 mins test er mye bedre til å estimere terskelwatt eller arbeidskapasitet. Denne testen er heller ikke gratis å gjennomføre, men er lettere å gjøre riktig, og beskriver form bedre, uten å være påvirket av anarob kapasitet.

PS! Rullewatt er ikke det samme som utewatt. Mange jeg kjenner erfarer å produsere minst 20W mindre på rulla enn ute. Jeg tror det er på grunn av mentale og ergonomiske årsaker.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.828
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er imponert av det tekniske innholdet i treningene deres!
    Grandis: Kjører du styrke hver dag i tillegg til syklingen?
    Selv har jeg hoppet av sykkelen for i år.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    janerlen skrev:
    20 mins test er mye bedre til å estimere terskelwatt eller arbeidskapasitet. Denne testen er heller ikke gratis å gjennomføre, men er lettere å gjøre riktig, og beskriver form bedre, uten å være påvirket av anarob kapasitet.

PS! Rullewatt er ikke det samme som utewatt. Mange jeg kjenner erfarer å produsere minst 20W mindre på rulla enn ute. Jeg tror det er på grunn av mentale og ergonomiske årsaker.
    Nei sikkert ikke men jeg ser ingen grunn for betale for å gjøre en slik test da den enkelt kan gjøres selv om en har en rulle med Wattmåler. For meg er ikke Watten avgjørende men framgangen som teller. Så om Watten måler 5-10-20 watt feil ifht en mer "godkjent utemåler" spiller det liten rolle. Dog med den nyeste software oppgraderingen for Tacx sine Watt ruller viser tester at forskjellen med riktig kalibrert rulle ikke er så stor som enkelte gir uttrykk for en må bare huske å kalibrere likt hver gang for at treningene skal være sammenlignbare. Forskjellen er faktisk ikke stor om du sammenligner en "varm" rulle Som du kan se av grafen under. I begynnelsen med kald rulle viser den faktisk for lite Watt. Med varm rulle viser den litt i overkant mye. Uansett flisespikkeri for en glad mosjonist som meg.

Vedlegg

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte ikke økonomi, men "ikke gratis" - som i " koster blod, svette og melkesyre opp til øra".

Enig i at Tacx sine målere er fullgode alternativ gitt likt dekktrykk, forspenning og slope, da de er konsekvente over tid.

Om man forbedrer seg med 30W gjennom vinteren har man jobbet bra. Da spiller det ingen rolle om det står 200W eller 400W etter 20mins testen. Man blir frasyklet av de som er bedre uansett :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn