Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Var jeg kulere før?
    Det meste var det. ;)

    ...Men strengt tatt er vel det aller kuleste å faktisk bruke greiene. De som bryr seg om hvilke krankkjedehjul som er kulest har kanskje et litt annet fokus. :-[
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.330
    Antall liker
    3.855
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dazed skrev:
    ...Men strengt tatt er vel det aller kuleste å faktisk bruke greiene. De som bryr seg om hvilke krankkjedehjul som er kulest har kanskje et litt annet fokus. :-[

    Sier herren som har brukt sin flotte Ventana fulldemper tyve ganger på to-tre år. ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Dazed skrev:
    Det egentlige svaret er selvsagt at det ser cowboy ut med trippelkrank, og at det er kulere med dobbel. 53/39 er selvsagt enda kulere enn kompakt. :)

    ....Tråkke ut den giringen? Selvsagt ikke, men syklene mine står jo uansett bare i boden. ;)
    :eek:

    Og jeg som akkurat gikk over til kompakt og 11-25. Var jeg kulere før?

    Forresten hadde jeg 53/39 og 12-25 den gangen. Jeg har et lengre gir på sykkelen nå. Trengte det ikke da, trenger det jaffal ikke nå.
    Jeg var kulere før...

    Konverterte til kompaktkrank 50/34 i fjor etter å ha hatt 53/39 og 53/42 på mine tidligere sykler. Jeg ser meg aldri tilbake - det er ikke flatt på flatbygdene, det ekstra spriket mellom kranktannkjulene er ikke noe mas med Campa Ultrashift siden man kan gire opp 5 i slengen, og knær har ikke vondt av 80+ i kadens opp bakkene også.

    Slik jeg ser det har normalkrank ikke noe for seg med mindre du er i stand til å kjøre Lillehammer-Oslo på 4:30. Da kan 53x11 faktisk ha en misjon.
    Har tre kassetter: 11-25 (til alt) 12-27 (fjell og trening) og 11-23 (typisk Styrkeprøven, tett fin kassett 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23. Campa 11 rules ok.)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Dazed skrev:
    ...Men strengt tatt er vel det aller kuleste å faktisk bruke greiene. De som bryr seg om hvilke krankkjedehjul som er kulest har kanskje et litt annet fokus. :-[

    Sier herren som har brukt sin flotte Ventana fulldemper tyve ganger på to-tre år. ;)
    Du leser med feil fortegn. Jeg sa jo ikke at jeg var kul. :)

    Tjue ganger? ...Ja, kanskje såpass. ;)
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanskelig å si noe om kvalitet på de respektive rammene.

    Det er fristende å anbefale Ultegra fremfor 105, dyrere og bedre utstyrsbruppe. Fuji'en så fin ut, selv om jeg er skeptisk til bremsene (aner ikke hva det er, men helt sikkert et sparetiltak).

    Når det gjelder sykkelen fra Spinn antar det er Race5 med SRAM Apex? Det er i hvert fall den som stemmer med prisen. Synes egentlig Viperaene ser dyre ut.

    Det kan forresten være en ide å prute på en fjorårsmodell, hvis du finner en som passer (viktig!). Pass i så fall på at utstyrsgruppa er den siste generasjonen (105/5700 eller Ultegra 6700, hvis Shimano). Ikke kjøp siste modell før et generasjonsskifte. Det blir et j*** styr å skaffe reservedeler noen år etter at gruppene er gått ut av produksjon.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Jeg skjønner tanken mht. Ultegra og 105, men hva med spesifikasjonene på resten av sykkelen i forhold til Giant?

    Likte veldig godt rammen til Giant iallefall, så det står mellom de to. Giant og Fuji. Er så vrient, men kanskje hipp som happ hva jeg velger? Er vel to gode sykler begge to.

    Mvh. Ole
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Her er en jeg mener er verd pengene:

    ...
    Jeg vet jo ikke hvor du bor, men Cannondale fås "overalt". Her geometriene:

    ...
    Min erfaring er at det er langt mellom forhandlerne av Cannondale. Snakker du med noen som "hadde det i fjor" rister de bare oppgitt på hodet.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    xerxes skrev:
    Valentino skrev:
    Her er en jeg mener er verd pengene:

    ...
    Jeg vet jo ikke hvor du bor, men Cannondale fås "overalt". Her geometriene:

    ...
    Min erfaring er at det er langt mellom forhandlerne av Cannondale. Snakker du med noen som "hadde det i fjor" rister de bare oppgitt på hodet.
    Hvorfor har det blitt slik?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjellsykkel i Brumunddal har iallefall, men det ville forundre meg storligen om ikke Anton Sport, som har mange butikker i Stor-Oslo også har.

    Men det er jo en enkel togtur fra Larvik til Brumunddal uansett da.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    Olbor skrev:
    xerxes skrev:
    Valentino skrev:
    Her er en jeg mener er verd pengene:

    ...
    Jeg vet jo ikke hvor du bor, men Cannondale fås "overalt". Her geometriene:

    ...
    Min erfaring er at det er langt mellom forhandlerne av Cannondale. Snakker du med noen som "hadde det i fjor" rister de bare oppgitt på hodet.
    Hvorfor har det blitt slik?
    Vet ikke, men det har pågått i mange år. Kanskje Cannondale ikke er flinke til å støtte forhandlerne sine? Har hørt mye klager på hvordan de blir behandlet. Upålitelige leveranser, problemer med deler etc. Ser at Stian har mistet Specialized, dem finner du heller ikke så mange steder lengre.
    Tror Valentino har rett mhp at Anton Sport har Cannondale. Jeg er også enig med Valentino at det er veldig fine sykler. Min frustrasjon skyldes stort sett at hver gang jeg har vært i posisjon til å handle har min forhandler sluttet med merket. Jeg har nemlig stort sett valgt forhandler ikke merke.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å få passet sykkelen til ordentlig, ja, så det er sikkert intet dumt valg å kjøpe sykkel i nærmiljøet.

    Jeg synes nok det blir vel store sprang med en 10-delt 11-28 kassett, iallefall på Vestfold Rundt som jo er flatt som en pannekake bortsett fra kneika ved Holmestrand. Nuvel. 105-kassetter er ikke dyre og funker like bra som Ultegra.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    Olbor skrev:
    Det blir denne: http://www.birksport.no/index.php?m...d=5528&zenid=c211bd96d4f44ba478ea778679c17b94

    Har bestemt meg grunnet forhandler og service-sted i nærheten samt hjelp til tilpasning, utstyr og råd.. Tror jeg blir fornøyd jeg, er jo faktisk Ultegra-utstyr på den.. :)

    Er ikke så kresen heller, men tror den er et bedre valg enn Giant....

    Mvh. Ole
    Tror du er på riktig vei her. Om det er 105, ultegra eller dura-ace går mye på det samme. En dyktig forhandler som du stoler på er en viktig samarbeidspartner når man holder på med denne galskapen.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Viktig å få passet sykkelen til ordentlig, ja, så det er sikkert intet dumt valg å gjøpe sykkel i nærmiljøet.

    Jeg synes nok det blir vel store sprang med en 10-delt 11-28 kassett, iallefall på Vestfold Rundt som jo er flatt som en pannekake bortsett fra kneika ved Holmestrand. Nuvel. 105-kassetter er ikke dyre og funker like bra som Ultegra.
    I Holmestrand kaller vi faktisk "kneika" for fjellet....
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    xerxes skrev:
    Valentino skrev:
    Viktig å få passet sykkelen til ordentlig, ja, så det er sikkert intet dumt valg å gjøpe sykkel i nærmiljøet.

    Jeg synes nok det blir vel store sprang med en 10-delt 11-28 kassett, iallefall på Vestfold Rundt som jo er flatt som en pannekake bortsett fra kneika ved Holmestrand. Nuvel. 105-kassetter er ikke dyre og funker like bra som Ultegra.
    I Holmestrand kaller vi faktisk "kneika" for fjellet....
    :D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    12-25 er iallefall tett nok. Jeg var ute og trente med 50x12 som lengste gir i går, og det kjennes litt kort av og til slik vi holder på med digre lagtempolag. På ritt må jeg ha 11, men jeg digger å bombe på utfor også. 80 ned Brøttumsbakkene er hjartans fröjd.

    Uansett: En kassett for Vestfold Rundt og en helt annen for Vestfold På Tvers (om sistnevnte fremdeles eksisterer da)...
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Jeg takker dere så mye for mange gode råd og vink, men det ble helomvending igjen, og utstyr er bestilt. Det ble giant-sykkelen med et vesentlig bedre hjulsett.

    Shimano Ultegra 6700 Hjulsett
    Clincher/UST, 1652 gram

    Shimano 105 5700 12-25T Kassett
    10-delt, 12-25

    Veil. 6300kr pluss sykkelen.. Fikk hjulsettet for 2980 inkl. kassett! Tror jeg blir fornøyd med dette.

    Nok en gang; tusen takk.

    Mvh. Ole
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Ikke lenge siden jeg kjørte på en tilsvarende ramme på Mallorca, faktisk. Husker sykkelen som responsiv, men stabil. Giant er kjent for å ha de korteste kjedestagene i bransjen, forresten.

    Fikk du Ultegrahjulene i tillegg? Og skal du prøve slangeløst?
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Valentino skrev:
    Gratulerer! Ikke lenge siden jeg kjørte på en tilsvarende ramme på Mallorca, faktisk. Husker sykkelen som responsiv, men stabil. Giant er kjent for å ha de korteste kjedestagene i bransjen, forresten.

    Fikk du Ultegrahjulene i tillegg? Og skal du prøve slangeløst?
    Ultegrahjulene kjøpte jeg hos Bikeshop i Horten. De har noen fantastiske tilbud om dagen, hyggelige folk og.

    Har vært inne på slangeløst, men usikker på hva fordeler\ulemper er her.?
    Har tenkt til å oppgradere sykkelen til Ultegra rund baut litt senere om det har noe for seg?

    Mvh. Ole
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bikeshop, ja. Har brukt nettbutikken deres endel. Gode priser på favorittdekkene mine Michelin Pro3Race, utmerkede møkkaværsklær fra Endura, etc. etc.

    Ultegrahjulene har noe for seg.
    Oppgradering fra 105 til Ultegra gir deg mer bling og mindre vekt. Funksjonen er den samme.
    Jeg hadde tatt med Ultegrahjulene til neste sykkel.

    Hva gjelder slangeløst vet jeg ikke helt. De scorer høyt på komfort og sikkerhet ved punktering, men lavt på rullemotstand. Noen sverger til dem, andre hater dem. Jeg har aldri prøvd, og det siste hjulsettet jeg handlet var for pariserdekk...
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Valentino skrev:
    Bikeshop, ja. Har brukt nettbutikken deres endel. Gode priser på favorittdekkene mine Michelin Pro3Race, utmerkede møkkaværsklær fra Endura, etc. etc.

    Ultegrahjulene har noe for seg.
    Oppgradering fra 105 til Ultegra gir deg mer bling og mindre vekt. Funksjonen er den samme.
    Jeg hadde tatt med Ultegrahjulene til neste sykkel.

    Hva gjelder slangeløst vet jeg ikke helt. De scorer høyt på komfort og sikkerhet ved punktering, men lavt på rullemotstand. Noen sverger til dem, andre hater dem. Jeg har aldri prøvd, og det siste hjulsettet jeg handlet var for pariserdekk...
    Er skikkelig sugen på de Pro3Race-dekkene! Det blir neste oppgradering, jeg holder meg nok til slange.. :)
    Trodde Ultegra-girene var noe mer "sømløst" og mykere ved giring, men greit å vite, er vel ikke mange grammene å spare her? Bling bryr jeg meg ikke om..


    Ok da.. Litt så...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du kjøper P3R, sørg også for å få med Michelins lateksslanger. Bedre veifølelse finnes ikke på denne siden av pariserdekk til 600 kroner stykket. Men sett dem på Ultegrahjulene, som du kan bruke til ritt og kafeturer i juli. Purkehjulene som kom med sykkelen kan du trene på med whatever som er montert fra fabrikk.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Det og kontaktpunkter. Spesielt seter er individuelle greier, og det spares ofte på slikt på sykler i din prisklasse. Sjappa bør kunne hjelpe om komfortnivået ikke er som det bør være.

    Forresten anbefaler jeg folk å kjøpe 25mm dekk med mindre de veier under 70 kg. De rulle lettere og er mer komfortable.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.413
    Antall liker
    5.183
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Dersom du kjøper P3R, sørg også for å få med Michelins lateksslanger.
    <...>
    Jeg hadde noen Michelin lateksslanger i terrengsykkelen en gang for lenge siden. De måtte pumpes opp annenhver time, såvidt jeg husker. Har lateksslanger blitt lufttettere siden den gang?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    coolbiz skrev:
    Valentino skrev:
    Dersom du kjøper P3R, sørg også for å få med Michelins lateksslanger.
    <...>
    Jeg hadde noen Michelin lateksslanger i terrengsykkelen en gang for lenge siden. De måtte pumpes opp annenhver time, såvidt jeg husker. Har lateksslanger blitt lufttettere siden den gang?
    ..ja, og til 600 kr? Per stykk? Kall meg en ufølsom j... , men så stor forskjell har jeg aldri kjent på slanger.
    :)
    Red: Men nå får du dem til 90 kr hos Bikeshop ( f eks).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Annenhver time? Nå har jeg aldri kjørt lateks i terrenget.

    Mener å huske at jeg pumpet mine Vittoria Corsa CX pariserdekk med lateksslanger til 8 Bar om morgenen på Trondheim-Oslo i 1999 og at de hadde 6.5 Bar da jeg kom hjem til leiligheten i Oslo 17 timer senere.

    Lateks mister luft fortere enn butyl, men det er ikke et problem slik jeg ser det.
    Jeg leste forresten at Garmin-Cervelo på Paris-Roubaix pumpet FMB-pariserdekkene slik at rytterens foretrukne dekktrykk skulle være på plass circa ved inngang Arenbergskogen.

    (Det er pariserdekk til 600,- stykk jeg skrev om, ikke lateksslanger. De har en langt hyggeligere pris, ja.)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    ...
    (Det er pariserdekk til 600,- stykk jeg skrev om, ikke lateksslanger. De har en langt hyggeligere pris, ja.)
    Det hjelper å lese nøye ....
    :)
    Ellers er gode parisere nydelig å kjøre på. Ingen tvil om det.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.413
    Antall liker
    5.183
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for info, Valentino. Halvannen time var nok overdrevet, men de måtte ihvertfall toppes opp hver eneste dag og det ble slitsomt på en brukssykkel.

    Forresten har jeg i en amerikansk butikk en gang sett lateksslanger med butylcoating. Fra Ritchey, tror jeg det var.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    La Fleche Walonne på TV2 Zebra nå, alltid morsomt ritt. Contador har satt frem laget, så han har nok ambisjoner idag:)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så Saxo tillater ingen eskapister? Passeres ikke muren 30 km før mål også? I såfall vil jo en slik kjøring sikre dødsdommen til enhver som forsøker å komme avgårde da. Ser for meg et heftig posisjonsrace før målklatringen.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Valentino skrev:
    Så Saxo tillater ingen eskapister? Passeres ikke muren 30 km før mål også? I såfall vil jo en slik kjøring sikre dødsdommen til enhver som forsøker å komme avgårde da. Ser for meg et heftig posisjonsrace før målklatringen.
    Bruddet hadde jo 17 minutter på det meste, så noen må jo også ta ansvar. Har faktisk troen på Contador idag. Muren også 30k før mål ja, her blir det hardkjør:) Sitter og ser utover solfylte Mjøsa bak TVn her, blir en fin påske med stille landeveier (og LBL søndag!).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Over til noe ganske annet: Verdensmesterskapet på Brompton-sykler!



    Rytteren i sort jakke er Roberto Heras.
    Rett fra kontoret, av med benklærne, og rett ut i racet. Dette er en sport som passer min livsstil. Synes godt de kunne brukt skikkelig hatt eller sixpence, men disse ungdommene... ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn