Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    356
    Torget vurderinger
    11
    Jeg hadde en tendens til å dra meg endel framover på tempodrag før jeg var til sykkeltilpasning hos Sykkellaboratoriet (Retül). Etter den sitter jeg langt mer stabilt, men om jeg drar meg litt framover er det ikke ubehagelig, dvs. det er fremdeles sittebena som tar lasten.

Har du sjekket at du ikke har fått setet for langt bak? Mitt var.
    Hvordan er vinklingen på setet nå?
    (Evolution og Stratos skal i følge Steve Hogg tåle mindre nese ned enn Composit/Carbon, Dynamic, Lite 209 og Forma/Carbon Lite, kanskje bare 6-7mm max. Det kan gi vel mye trykk når man moser på. Jeg hadde Evolution og syntes det.)
    Ditt Composit bør tåle det samme som mitt Full Carbon (ca. 10mm nese ned med referanse til de to høyeste punktene), men så var det formen på sittebena da... Kanskje du egentlig skulle hatt litt padding, dvs. et Dynamic?

Edit: Etter å ha finlest innlegget ditt tror jeg nok at du trenger mer tid til (fin)justering. Selle SMP er kjent for å være krevende i innstillingsfasen.
    Får prøve å justere litt i kveld. Begynner å få dårlig tid nå. Kr.Sand-Hovden i morgen tidlig..... Mulig det blir på det gamle setet.

Edit. Har plassert setet slik at front av kne er rett over pedalaksel. Det gamle var nok 1 eller 2 cm lengre framme ja.
    Men tenkte at jeg skulle plassere det i "standard" plassering til å begynne med.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med forbehold om at jeg misforstår: Front av kne bør jo være der det var med det gamle setet.
    Lykke til på Kristiansand-Hovden! Jeg skal kjøre Randsfjorden Rundt i en diger lagtempo, med høyprofilhjul, tempodrakt, skoovertrekk, overrørsbag og det hele.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    356
    Torget vurderinger
    11
    Med forbehold om at jeg misforstår: Front av kne bør jo være der det var med det gamle setet.
    Lykke til på Kristiansand-Hovden! Jeg skal kjøre Randsfjorden Rundt i en diger lagtempo, med høyprofilhjul, tempodrakt, skoovertrekk, overrørsbag og det hele.
    Lykke til til deg også!
    Det gamle hadde jeg så langt fram det gikk og det med setepinne uten setback...Får prøve å dytte det nye setet like langt fram som det gamle.
    Hvis jeg ikke får god følelsen da, så sykler jeg med det gamle setet. Så får jeg prøve meg litt fram senere når jeg har bedre tid.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Sitter i en bar på landsbygda i sør-Frankrike og ser på Giron, fikk overtalt den lokale gjengen til å skifte kanal, hehe. Siste bakken begynner nå!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men Purito har overrasket hele den siste uka.
    De Gent fikk vist Zomby at den ramma kan brukes til mer enn rambukk og spurter.

Og:

giro12st20jg-stelvioview.jpg

På Randsfjorden Rundt går fikk jeg kramper, gitt. Rye Lille 40 hadde akkurat kjørt forbi oss i et av disse gruspartiene (har jeg nevnt at jeg elsker å sykle racer på grus, montro?) mellom km 110 og 120 av 152 og da sa det pang! i venstre lår. Oh-la-la. Hadde nok fått i meg en halvliter drikke for lite så langt i rittet. Det var bare å la feltet gå og få i seg gel og drikke i mengder. Jeg klarte å komme meg og presterte en snittfart på over 37 km/t etter å ha pacet en ennå slitnere klubbkompis de siste 25. Måtte få hjelp til å klikke ut etter målgang, og krampene satt perfekt igjen så snart jeg rettet ut benet.
    Hadeland CK leverte igjen et flott arrangement, men denne gangen savnet jeg de flaskelangende jentene ved Hov. Flaskelangende middelaldrende menn gjør for all del jobben de og, men de er langtfra så søte.

Sist redigert:

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Kramper er ikke spesielt moro... :p

Årets Giro er over og jeg har på langt nær sett hele, men synes flere av etappene jeg har fått med meg har vist frem sykkelsporten på en bra måte!
    Kamp om trøyer til siste slutt, rå spurter, knallharde bakker og hårreisende nedkjøringer. Mange spenstige brudd, der noen faktisk gikk helt inn er også bra og viser at det er verdt å prøve!

Da er det heller ikke lenge igjen til Le Tour...

N

nb

Gjest
    Ble en bra avlutning av Giroen. Så de to siste etappene på opptak i dag etter å ha vært TV-løs ved Mjøsas bredder i pinsehelgen. Kult at de Gent lyktes så bra med stuntet sitt, at ikke en suspekt italiener vinner rittet og at de som bare kjørte defensivt ikke vant til slutt. Hadde fått en bra oddskupong på å tippe de tre gutta på pallen før rittets start i alle fall.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Driver å titter litt etter en cyclocross sykkel i prisleie 15-25k , noen som har noen forslag? Sett på Cannondale Superx 3 Ultegra . virket bra men greit å vite om det er noen opplagte kandidater?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter 3 år med enorme forventninger og skyhøye mål som aldri blir verken oppnådd eller skaper større motivasjon. Startet jeg i år med å ha et enkelt mål, å sykle til jobb så mye som mulig. Holder jeg dette noenlunde greit får vi se om 30års krise får belønning til neste år ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da er det hårfagrerittet på Lørdag. 4 treningsturer iår er grunnlaget. Går så fint atte..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På søndag har jeg tenkt å se de udugelige kjøre på grus på Landeveisbirken. ;)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    897
    Ny sykkel. Gjenstår diverse justeringer, nye dekk, pedaler, flaskeholder, computer osv.

IMAG0347.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og plutselig ser jeg hvor Cervelo hentet inspirasjon til S5...

cervelo-s5-side.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den S5'en hadde sett bedre ut med framspringet opp ned og færre avstandsringer.
    Den Canna var ganske så kul, Ole_Martin. Første hybrid jeg har sett med F-117-look og strømlinjet gaffelkrone. Jeg tror jeg hadde satt på Conti GP4season (28mm) eller Challenge Paris-Roubaix om det var asfalt, grus og by som sto på menyen.

Hvordan går det med klatregeita, Zomby?

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Geita er levert til bygging.

Men det er 6-8 uker leveringstid på 170 mm krankarmer og 2-way fit hjul. Det får ta den tiden det tar. Jeg har jo sykkel mens jeg venter.

Håper den er klar til ferien.

Sist redigert av en moderator:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.672
    Hola! Har kjøpt meg "voksensykkel", gleder meg til å trille litt fortere enn på BMXsykkelen. Noen som har tips eller link til innstilling av sete etc?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er noen fine tips på youtube. Finn frem tommestokken eller målebåndet og søk der.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Se der ja. Ridley og Bianchien så jo også ganske lekre ut. Er det noen i Oslo å anbefale for disse merkene? har sett det er litt snaut med cyclocross i butikkene om dagen. Og hvordan er det med størrelse? er 1.80, men blir litt skeptisk når selgeren i butikken sier at den eneste sykkelen de har inne er riktig størrelse.

Ikke-prioritert rekkefølge:

1) Ridley. Belgisk.

2) Mitt personlige lystobjekt: Bianchi Cavaria

3) Den du har sett på. :)

4) Colnago World Cup cyclocross '11 - colnago world cup cyclocross | Oslo Sportslager Litt i underkant prismessig, men et ekstra hjulsett (med et par deilige FMB pariserdekk på) er alltid kjekt å ha ekstra.

--

Ekteparet Gruber, nok en gang:

Vis vedlegget 139057

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Min cyclocross er str 54. Jeg er 182 cm. Cyclocrossen bør være litt mindre så du ikke slår deg i skrittet når/hvis du detter av setet. Det går ofte litt utenfor asfalten med cyclocross.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er du 180 er ca. størrelse 56 riktig for en landeveissykkel. Det er vanlig å anbefale å gå ned et par cm på cyclocrossrammer. Det er også verd å merke seg at ordentlige cyclocrossrammer har horisontale overrør, og at noen av dem faktisk ikke har boss for flaskestativer.

Her er en kandidat til: Specialized Bicycle Components : CruX Expert Force

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Takk for svar, da er nok størrelse 54 riktig for meg slik selgeren mente. Får ta tur rundt i butikkene til uka med litt penger i lomma ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert av naboen, som skal ut på en lett treningstur i morgen på 220km (riktig - 22mil) - så da var det å hive seg på sykkelen og ta en tur langs den lokale jærkysten / -strendene.

22 mil = lett tur? Om 6 år - kanskje...

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    42
    Hei!

For første gang har jeg deltatt i et sykkelløp, men har ikke så fin sykkelcomputer som Griffenfeldt.
    Bergen Voss på 7:53. Ikke et lyn, men fullført. Til tider var det og gøy :)

Mvh Knut

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er ikke en computer, men en app på iphonen min som heter runkeeper. Går inn på nettsiden etterpå og tar et skjermbilde. Genial app som forteller meg underveis hvor langt jeg har syklet, snittfart, hastighet osv, alt rett i øret slik at jeg slipper å se på en skjerm.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har samme app selv, og den er meget god - eneste ulempen er at GPS viser opptil 37% feil. Gøy lel. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.511
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    HTC kjører vel Android?
    Var tilskuer og litt banemannskap på Landeveisbirken i dag. Birkenvær var det, men 7 km grus er for lite for dette rittet. 25-30 km ville gjøre seg.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    897
    Den Canna var ganske så kul, Ole_Martin. Første hybrid jeg har sett med F-117-look og strømlinjet gaffelkrone. Jeg tror jeg hadde satt på Conti GP4season (28mm) eller Challenge Paris-Roubaix om det var asfalt, grus og by som sto på menyen.
    Takk for tips; menyen er riktig, men prøver noe enda grovere - Schwalbe Sammy Slick 35mm.

Noen som vet om styrer hvor man slipper å montere separate bar-ends (ikke bukk)?

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    På min Nokia telefon har jeg nå begynt å bruke Endomondo. En app som ser ut til å være noe lignende som Runkeeper.

Synes det meste funker ok på den, men tror ikke gps-funksjonen på telefonen er helt god nok til at alt blir riktig. Ser på enkelte turer ganske stort avvik mot sykkelcomputeren, men det kan også være at det er litt dårlig satelittdekning i deler av området her.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En morsom ting med Runkeeper er at man kan kalle den Runke-Per. Jeg har dessverre etter 9 måneder med Motorola Defy, verdes dummeste smart-phone, kanskje den den dummeste telefonen i det hele tatt, ikke fått til noe annet enn ringing og SMS, i det siste bare SMS på skikkelig vis, så jeg må klare meg uten. Ikke morsomt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn