Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.375
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette var heslige sykler, janghell, imho. Men smak er jo ofte vanskelig å diskutere.

    Vakre sykler for meg er klassiske linjer, slanke rør, gammeldagse felger og eikemønster (2/3 kryss).

    For eksempel Vanilla Bicycles:






     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...eller min kones stål-Colnago fra 1999. Bianchien min kvalifiserer ikke...

    Det var et heslig styre de hadde satt på den Vanillaen. Ellers var den pen. Dario Pegoretti lager fine stålrammer, og han er herlig fri i sitt grafiske uttrykk også.

    dario-pegoretti-25.jpg
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Synes denne Pinarello Catina'n er en riktig så pen sykkel, men den passer ikke mitt bruk.
    74829.jpg
    Denne fra Creme, er heller ikke så værst å se til...
    69700.jpg
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    665
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    11
    Er enig at de gamle syklene har litt mere sjel, og har mange fine detaljer. Men det ser jo ut som om de har anoreksia...
    Se på denne her da; (sikle)
    bici-da-corsa-rb1000-silver-carbon1.jpg
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Jeg synes fortsatt de gemmelmodige syklene er penest, men de moderne har helt klart større baller.

    1651F7B5-03C7-E74C-1BEC0C21D2BA005D.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pippo var innom Museo Ferrari før dagens etappe startet.

    bettiniphoto_0109779_1_full_600.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Giroen skal opp her ca. 100 km før mål i dag.
    DSCN1169.JPG
    Det er ikke mye grus de skal over, men det bratt og skulle være mulig for sammenlagtfavorittene å komme i trøbbel i dag siden nedkjørslene er tekniske på variabel asfaltkvalitet. Tune in om du har anledning. Det er en kortere grusbakke ca 33 km fra mål også, men den har bare 15% makshelling.
    tappa_dettagli_tecnici_altimetria_06.jpg
    Som en gammel sag...
     
    Sist redigert:

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    F....! Tror jeg glemte å sette Get-boksen på opptak i dag! Husker det jo alltid ellers.

    Får av en eller annen grunn ikke satt serieopptak på Giroen.

    Når er forventet målgang i dag?


    Giroen skal opp her ca. 100 km før mål i dag.
    Vis vedlegget 136368
    Det er ikke mye grus de skal over, men det bratt og skulle være mulig for sammenlagtfavorittene å komme i trøbbel i dag siden nedkjørslene er tekniske på variabel asfaltkvalitet. Tune in om du har anledning. Det er en kortere grusbakke ca 33 km fra mål også, men den har bare 15% makshelling.
    Vis vedlegget 136369
    Som en gammel sag...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1700 +/-.

    Og det ble jo en rysare, selv om de store favorittene holdt kruttet tørt. Zomby er sikkert fornøyd med at utstyret kan gjøre en Colombianer til temporytter. ;)

    Meanwhile, rett foran kostebilen:

    tumblr_m3wgb99mLp1r3fuiro1_250.jpg tumblr_m3wgb99mLp1r3fuiro3_250.jpg tumblr_m3wgb99mLp1r3fuiro4_250.jpg

    Fish out of water. Det er som vanlig Passepartout, dvs. Bernard Eisel som passer på. Cav klarte maksimaltiden med et minutts margin.

    rub5.jpg
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    12 dager uten sykkel har ikke vært lett, men har brukt tiden effektivt for å finne den rette sykkelen. Valget falt tilslutt på Nakamura grade 7.0. Den er vel rimelig identisk med Diamant apex t1, takk til Valetio for tipset! Mange gode deler og rundt 8 kg.
    Skal hente den i morgen tidlig og gleder meg som en unge :)
    7.0.jpg

    Grade 7.0 - Nakamura
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Det er alltid spennende å skifte kjede og finne ut om man må skifte ut drivverk i tillegg. Denne gangen var det nødvendig. Uansett, følelsen av nytt kjede og frikrans er en av de tingene som gir meg en følelse av lykke her i verden :)

    frikrans.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Deilig med nye rene deler, skjønner hvordan du har det! Var selv ute på jomfrutur i sted og det var fantastisk :)
    Hvor handler dere sykkeldeler?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Min LBS har faktisk konkurransedyktige priser sammenlignet med nett på Shimano.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kjørte en kort testrunde i dag på 12.18 km på 24 min (Bingenrunden fra Sørumsand) uten oppvarming. Brukte min nye MTB-sykkel og er stålende fornøyd med gjennomsnittshastigheten på 30,1 km/t. Pulsen gikk det dårligere med, 86% av maks i snitt og 94% av maks som høyeste opp bakkene. Ser at jeg må jobbe mye med og forbedre o2-opptaktet for å holde dette tempoet i timesvis:)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Terskeltrening er ...vondt.
    Husk også å trene mye på relativt lav intensitet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vakker seier til Roberto Ferrari i dag.

    bettiniphoto_0111038_1_full_600.jpg

    Han sa i intervjuet at dette gjorde godt etter alle feilene han gjorde i Danmark. Fin sykkel, forresten.

    Edvald åpnet spurten for tidlig i Tønsberg i dag. Jaja. Han har jo ikke bursdag før i morgen.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Enig, Cav rotet det til for seg selv i dag.

    Og på den andre siden av kloden er Mr. Man igang for fullt:
    tumblr_lr4jkrm4R71r2jq3ao1_400.jpg
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens med peiling på sykler.
    Morsom tråd å følge. Jeg er best som tilskuer, og har fulgt sykkelsporten endel år.
    Men nå tenkte å kjøpe meg en landeveis, for å teste ut litt.

    Har funnet en rimelig Bianchi Alu, alloy 6061, med noe som ser ut som tiagra all over, i riktig størrelse.
    Er dette et greit sted å begynne eller?
    Er det noe spesielt jeg bør se etter?

    E
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Hei folkens med peiling på sykler.
    Morsom tråd å følge. Jeg er best som tilskuer, og har fulgt sykkelsporten endel år.
    Men nå tenkte å kjøpe meg en landeveis, for å teste ut litt.

    Har funnet en rimelig Bianchi Alu, alloy 6061, med noe som ser ut som tiagra all over, i riktig størrelse.
    Er dette et greit sted å begynne eller?
    Er det noe spesielt jeg bør se etter?

    E
    Lurer på om 6061 ikke har en del mer fleks enn hva som er optimalt, antar 7XXX(7075)-aluminium vil være mer egnet. Det er kanskje også en idé å se på sykler med 105-gruppe heller enn Tiagra. Dette avhenger selvfølgelig av hvor mye du er villig til å legge ut.

    Nå er jeg ingen ekspert, men det er mine ukvalifiserte antagelser. Det er sikkert andre her som kan arrestere meg, eller eventuelt utdype.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Aaaaahhh. Who am I kidding?

    Oltre 005.jpg
    Oltre 010.jpg

    Jeg måtte for pokker åpne esken før jeg kom hjem.... En snøballs sjans i helvete for at jeg klarer å trekke utpakkingen ut over flere sider...

    Regner med å overlate den til Lorentz Tanner hos Sørensen sykler på fredag. Tipper det lar seg gjøre å lage en sykkel av dette.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan ikke nekte for at dette er en eksess, nei. For en med min inntekt er den hysterisk, idiotisk, hinsides all fornuft dyrt. Ikke har jeg beina som hører til heller.

    På den annen side. Jeg slapp nok billigere fra det enn man kunne tro. Jeg handlet ramme hos Børkop cykler i Danmark, det endte på DKKR 16500,- pluss 700,- i frakt. Ramma, altså. Det er godt under halvparten av budsjett for ferdig sykkel. Resten blir kjøpt med hyggelig klubbrabatt hos Sørensen (jeg er medlem av Frøy).

    Så langt er jeg fornøyd. Et, ahem, ankepunkt er et par uker med hjertet i halsen mens jeg ventet på pakken. Dansken var ikke akkurat veldig flink til å kommunisere underveis. Han klarte ikke en gang å hoste opp sporingsnummeret da jeg begynte å bli urolig. Men, så vidt jeg vet fullstendig uslåelig på pris. Den Norske importøren kunne bare skaffe svart, og visste ikke en gang hva de skulle ha for den (veiledende ble vagt antydet til rundt 28000,-).
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Gratulerer så mye. Kan se for meg at det var passe greit at den endelig ankom og pinselen var over. Skal det være så skal det være.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mange takk.

    Det kommer dessverre ikke noen byggebilder. Jeg spurte pent om jeg kunne være med og se på under byggingen, men eksperten ville helst jobbe i fred.

    Han er nok til å stole på, da. Han har skrudd to VM-sykler for Thor Hushovd (U23 og senior).

    Ferdig sykkel blir nok dokumentert. :D
     
    Sist redigert av en moderator:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.978
    Antall liker
    4.833
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    I helgen väntar prövningenstid, race i morgon på 14 mil och Mälaren Runt 333 km eller 200 km på lördag, med tanke på vilken grupp jag skall köra Vättern Runt med. Om jag skall köra med vår 8.30 grupp eller fega ur och byta.:confused:
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er misunnelig, Zomby. Skjønner godt at det var herlig å få den i hus. Killer pris, må jeg si. Betalte omtrent det samme for Infinitorammen min for to år siden.

    Det hørtes ut som en kraftig helg, Figge. Er vel ingen grunn til å feige ut, er det?
     
    Sist redigert:

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om 6061 ikke har en del mer fleks enn hva som er optimalt, antar 7XXX(7075)-aluminium vil være mer egnet. Det er kanskje også en idé å se på sykler med 105-gruppe heller enn Tiagra. Dette avhenger selvfølgelig av hvor mye du er villig til å legge ut.

    Nå er jeg ingen ekspert, men det er mine ukvalifiserte antagelser. Det er sikkert andre her som kan arrestere meg, eller eventuelt utdype.
    Takk for svar.
    Jeg så jo for meg at det fantes kvassere saker. Men denne er rimelig (2k), og ser pen ut.
    Bare den ikke er så kjip at jeg ikke blir hekta, det er mer det :)

    Så tenkte jeg at hvis ramma er grei, så kan jeg legge litt i utstyr etter hvert.
    Eller jeg bare ordner meg en bedre sykkel neste år.

    Så, altfor mye flex, eller grei nok?
    Siden jeg ikke har syklet landevei før, vet jeg ikke helt hvor bra det kan bli...
    Setter pris på meninger.
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Fleksingen vil føre til marginalt dårligere kraftoverføring, det vil også gjøre den mer tilgivende, mer behagelig. Oppgraderingen til 105 var noe jeg nevnte fordi jeg har hørt så mye bra om den gruppen, jeg antar likevel at Tiagra er funksjonelt og forhåpentligvis relativt robust all den tid det er Shimano. Til prisen og skissert bruk vil sykkelen sikkert være god nok.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.965
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg vet er (10-delt) Tiagra på høyde med 105 funksjonsmessig. Forskjellen ligger mest i vekt og estetikk.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.978
    Antall liker
    4.833
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    I helgen väntar prövningenstid, race i morgon på 14 mil och Mälaren Runt 333 km eller 200 km på lördag, med tanke på vilken grupp jag skall köra Vättern Runt med. Om jag skall köra med vår 8.30 grupp eller fega ur och byta.:confused:
    Det 1 avklarad, 3,55 på 140 km helt ok om ej på topp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn