Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fiffig løsning, fint på vei til jobben i regnvær.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Spiller det noe rolle da - man slipper en sprut opp ryggen, men blir våt ellers alikevel. Har aldri skjønt dette med skvettskjermer mm man kjører på grusveg. Dessuten, under setet har jeg slange og mekke utstyr !

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer relativt kaldt regn er det greit å slippe å få byttet ut det kalde vannet i rumpa så ofte. Tror at man kommer ganske langt komfortmessig med en slik og et par av Assos' smått geniale vadestøvler.

Liker at den kan brettes sammen og gjemmes under setet. :)
    Og for setebagbrukere: Den får fint plass over festeanordningen til Topeak, f.eks.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg må si at det er lenge siden jeg har kost meg så mye med et treukersritt som jeg gjør med årets Vuelta, første uken har vært fantastisk morsom rent sportslig. Bonussekundordningen og alle toppfinishene skaper virkelig en morsom konkurranse. Tempo i morgen, og på torsdag er etappen paddeflat før den avslutter med Mirador de Ézaro, sjekk den bakken! Her kan man putte på sekunder.

mirador_de_ezaro.png

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ja, ja. Da har jeg montert tubeless på bakhjulet. Da jeg skulle skru ventilen ut av ventilstammen på forhjulet røk det en liten pakning inne i ventilen, så forhjulet står på vent. Jeg fikk tak i nye ventiler i dag, og monterer i kveld. Er det fortsatt trykk i dekkene i morgen tidlig jobbpendler jeg med dem i morgen.

Første observasjoner: Jaggu er det forskjell på 23mm dekk... Jeg målte rundt dekket fra felgkant til felgkant. Conti er 5mm større enn Hutchinson den veien, Michelin omtrent som Conti. Og kanttråden i tubelessdekkene er noe inni H*** trang, nesten så man får vannblemmer på fingrene av å montere dem. Ikke lett å klemme inn en slange heller. Jeg punkterte en i forsøket.

Så. Disse bør ikke punktere, for å si det sånn.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det fine er at om de skulle punktere oppfører de seg som pariserdekk. Til å bli verdensmester på, altså.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den var bratt! og utsikten fra toppen var fin også. Vakkert ved den spanske vestkysten.

Bikeshop hadde inne Assos' forede kortbukse T.607 i min størrelse. Merkelig at jeg ikke har tenkt på at noe slikt kunne være smart tidligere. Blir fin å ha utover høsten.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kanskje Steffen Kjærgård (presidenten i Norges Cykleforbund) kjenner at det brenner under føttene? Lite trolig at han var den ene rene US Postal rytteren...
    Tror nok det brenner under føttene på de mest profilerte rytterene i Norge før Arvesens tid også dessverre.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Gnistrende avslutning idag ja, ekstremt bratt bakke.

Blir du ikke kald på knærne da Valentino, nå som høsten kommer?

Valentino skrev:
    Den var bratt! og utsikten fra toppen var fin også. Vakkert ved den spanske vestkysten.

Bikeshop hadde inne Assos' forede kortbukse T.607 i min størrelse. Merkelig at jeg ikke har tenkt på at noe slikt kunne være smart tidligere. Blir fin å ha utover høsten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har både kne- og benvarmere på lur, Fidelio. Det var derfor jeg valgte T.607 og ikke knebuksevarianten tK.607.

Nå er såvidt 3. generasjon Assos langarmtrøye for typiske norske sommertemperaturer kommet i salg.
    ASSOS iJ.intermediate S7 - ASSOS ONLINESHOP
    Mulig å gjøre varp på 2.generasjon f.eks hos Wiggle nå, men jeg venter til våren kommer og snoper meg den nye tenker jeg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må si at det er lenge siden jeg har kost meg så mye med et treukersritt som jeg gjør med årets Vuelta, første uken har vært fantastisk morsom rent sportslig. Bonussekundordningen og alle toppfinishene skaper virkelig en morsom konkurranse. Tempo i morgen, og på torsdag er etappen paddeflat før den avslutter med Mirador de Ézaro, sjekk den bakken! Her kan man putte på sekunder.
    29% - Er det nær grensen for hvor bratt man kan sykle? Jeg tenker da på grepet med vanlige dekk.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    29% - Er det nær grensen for hvor bratt man kan sykle? Jeg tenker da på grepet med vanlige dekk.
    29% var det vel bare på svært korte strekk. Jeg tror det skal være vesentlig brattere enn dèt før et racerdekk slipper asfalt dog. Toppen av Zoncolan, med oljegrus derimot..da må man holde rompa på setet.

Kjørte en bakke med oljegrusdekke og deler godt over 20% i dag, null stress på racer. Bare moro.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Det var vel bare så bratt om man tok innersvingen, noe de færreste gjør.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selle SMP kommer med en ny modell i 2013, Drakon. Den er basert på Forma-skallet, og plasserer seg polstringsmessig mellom Dynamic og Lite 209.
    Drakon

01.jpg

I uken som var samtalte jeg med en urolog som var delaktig i studiene som ledet fram til Selle SMPs sadeldesign. Interessant.

---

Ser ut til at Rodriguez blir vanskelig å slå, gitt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Rodriguez har kommet seg veldig i lengre bakker i år, men vi får se hvordan det utarter seg. Få fjellgjeiter som kan slå spurten hans, fordel mht bonussekunder.

Er egentlig mest imponert over Valverde, han har da aldri kjørt så bra i sånne bakker før?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Etter litt for mange mil de siste ukene røk jeg girvaieren til bakskifteren idag. Er det noen vet om man får kjøpt Campavaiere over disk i Oslo? Jeg kan vel også kanskje bruke eksisterende sleeves og sette inn en generisk vaier, noen som vet om Campaskifterne ser med blide øyne på dette? Har faktisk aldri skiftet kabler på sykkelen selv, håper det ikke er mye strul og mekk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Generisk girwire funker helt greit, men når wiren ryker er nok strømpen temmelig slitt den også.
    Sørensen og Sportslageret bør iallefall ha Campasett inne, og jeg mener at de nye ultrashiftwirene skal funke i 10-delt dersom man bruker ferruller inn mot girbremsehendlene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Har de siste månedene syklet 10-15 mil i uka (til jobb) på en hybrid med skjermer ,bagasjebrett osv, har også tatt noen spinning timer før jobb i det siste for å forbedre kondisjonen. Vurderer nå om jeg skal kjøpe meg en racer og begynne å trene til f.eks et turritt neste år. Ser det er mye sykler på tilbud nå, men hva kjøper man?
    Starter jeg med en rimelig eller bør jeg kjøpe en "skikkelig" når jeg ført kjøper?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Minutten: Hva definerer du som skikkelig? Det finnes flere grader med skikkelig som du muligens har funnet ut. For mitt vedkommende begynner skikkelig på 25+ For andre vil det muligens starte på 50+
    Jeg vil uansett benytte meg av muligheten til å anbefale http://www.bikebuster.no/www.bikebuster.no/ Jeg kjøpte en Wilier Cento1 med Campagnolo utstyr som jeg har vært MEGET fornøyd med! Jeg gav 22000 for min. Satt ned fra 30.000

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ramma til Bikebros vet jeg INGENTING om. Skeptisk, ja!

Du får en god sykkel for ordinærpris 15-20k. Her er noen rammer jeg synes det er fornuftig å se på for en som ikke har peiling:
    Bianchi Via Nirone 7 og Impulso
    Cannondale Synapse
    Specialized Roubaix og Secteur
    Cervelo RS
    Giant Defy
    Lapierre Sensium
    Trek Domane (ikke Madone, men Domane)
    BMC Granfondo

Disse er alle laget med henblikk på sykkelturister/gubber som oss, men flere blir også brukt av proffene på brosteinsrittene i april.
    Kjøp sykkel der du får god hjelp til tilpasning. Det er viktig at en landeveissykkel passer. Ikke gi deg før du finner et sete som ikke legger press på perineum. Det er verd å legge penger i å bytte ut standardsetet med din egen favoritt.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar. Tenkte kanskje det var gunstig å kjøpe nå i høst når de skal kvitte seg med 2012 modellene istedet for å vente til våren? Du er skeptisk til ramma? (se de påstår : Rammen ble forøvrig benyttet av OL vinner i Beijing, her hjemme er det vunnet Norgescup på akkurat denne Bros modellen?)
    Ser at Bike Bros også har har Cannondale Synapse så da har jeg et alternativ der.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er den Bros-ramma en frigitt eldre Orbea-modell (spør dem om det var mennenes ritt som ble vunnet på den) er den sikkert ok. Du skal bare vite at den er laget for ritt. Du vil nok ønske å kunne kjøre feitere dekk enn de typiske 23mm, så du må sjekke at ramma har plass.
    Ultegrautstyr holder i massevis, forresten. Bruk det overskytende på ordentlig bukse, sko, pedaler (Shimano SPD-SL systemet er bra), sete, og proff tilpasning. Det styret som er vist på bildet er ganske grusomt, forresten. Du vil garantert ha et med bedre ergonomi. Spør etter noe a la 3T Ergonova, FSA Compact, Ritchey Curve eller Deda RHM.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Så dette på et annet forum, kan noen utrede litt?

"Når det gjelder krank: Igjen er det skuffende at butikken leverer deg standardkrank. Det er sikkert mange meninger om dette, men JEG mener at de fleste norske mosjonister skal ha kompaktkrank"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er fullstendig enig!
    Bruker kompaktkrank selv. Den gir mulighet for videre gearing enn en standardkrank, og lar deg sitte og spinne opp de lengre bakkene i stedet for at du MÅ stå oppreist.
    Forlang kompaktkrank (50/34) og en 11-26 eller 11-28 kassett.

Når jeg kjører ritt bruker jeg 50/34 og 11-23. Jeg trener vanligvis med et litt lettere minstegir (11-25), og noen ganger også med 12-27. 50x12 er imidlertid for kort for lagtempokjøring (typisk Styrkeprøven) i utforbakke. Derfor bør det minste tannhjulet bak ha 11 tenner for at en og samme kassett skal kunne brukes til "alt".

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Får ikke du begrenset max watt med lange krankarmer når du bruker kompaktkrank Valentino?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Skjønner ikke hvor den misforståelsen kommer fra. Det er ingen sammenheng mellom krankarmlengde og girutveksling, annet enn at det er lettere å tråkke små gir (høy kadens) med korte krankarmer. Derfor ser man ofte kortere krankarmer på bane enn på landeveien.

Kompatkrank ble funnet på for å gi videre gearing med to tannhjul foran uten at det blir større sprang mellom girene.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Et alternativ til kompaktkrank er jo 12-27 eller 12-29 på kassetten. Jeg prøvde kompaktkrank for første gang i år på sykkelen til en kompis, og jeg synes minsteskiva foran blir vesentlig mindre anvendelig enn med standardkrank, bortsett fra i de aller bratteste bakkene (10%+). Men jeg er nok i mindretall her. En 12-27 eller endog 12-29 vil gi vesentlig lettere gir på det letteste enn 12-25, på bekostning av at giringen jo blir litt mindre tight. Så det er vel en avveining. Jeg kommer til å sette standardkrank og kanskje 12-27 på min nye sykkel. Og for mosjonisten: Husk at man blir sterkere i bena av tunge gir! Kanskje 39-25 ikke blir så ille likevel etter hvert når man blir tvunget til å dra girene opp diverse kneiker :)

Det er ikke sikkert dèt over er noe godt råd, men det er i alle fall slik jeg personlig liker å sykle. Og en annen ting er jo at Campa kommer med 52-36-kranker i 2013, dèt kan jo være najs. 52-36 og 12-25 høres nesten perfekt ut i mine ører.

Hvis man ikke liker å kjøre bakker i det hele tatt, kan man jo også ta'n helt ut og kjøre 53-42 og 11-23. Det er vakkert å se på, og nydelig på flatene ;)

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    ...og à propos 53-42/11-23: Cipo har lansert en ny ramme, som heter BOND. Fyren kan jo gjøre hva som helst, han er like kul uansett. Ser ikke for meg andre ekssyklister med eget sykkelmerke som hadde laget en slik reklamefilm, hehehe.

Er det sjefen for Canyon som sees i starten mon tro?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Cipo, den Cipo. Han kommer unna med alt.

På generelt grunnlag mener jeg at mosjonisten bør gis alle muligheter til å holde kandensen sin over 90, og at den store forskjellen på standardkrank og kompaktkrank ligger i spranget mellom stor og liten skive, dvs. 14 versus 16 tenner. Kompaktkranken gir mindre overlap på kassetten enn standardkranken, og det betyr at det må kompensasjonsgires ett ekstra knepp når man skifter mellom kranktannhjulene på kompakt. En ikkesak på Campa, men ekstra jobb på SRAMaNO.
    Men: Det er fint at det tilbys både 50/34, 52/36 og 53/39. Så kan man velge. Men skal du til Norditalia er ikke 53/39 og 12-29 nok over alt:

ubbthreads.php?ubb=download&Number=79165&filename=GodMat%u002520016mortirolo2.jpg

Fra Mortirolo-passet, lånt herfra.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Bruk det overskytende på ordentlig bukse, sko, pedaler (Shimano SPD-SL systemet er bra), sete, og proff tilpasning. Det styret som er vist på bildet er ganske grusomt, forresten. Du vil garantert ha et med bedre ergonomi. Spør etter noe a la 3T Ergonova, FSA Compact, Ritchey Curve eller Deda RHM.
    Hva er en ordentlig bukse? Kjøpte noen fra Stormberg nettopp, de korte ser ut til å holde men den lage er helt "nuppete" etter 2 gangers bruk og vask på 40 grader. (Har reklamert og venter på svar)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Er det noe spesielt med disse og hvor lenge kan jeg regne med at disse holder?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lenge de holder kommer an på hvordan du behandler dem. Jeg følger instruksjonene (dvs håndvask og krysting), og etter rapporter er de meldt å holde i mange år uten at puten blir dårligere.
    Assos er også litt sånn boutique, Apple-aktig. Men kvaliteten er legendarisk. De er også sydd slik at de ikke passer når du står oppreist, men i sykleposisjonen tenker du ikke på dem.
    Sykkelzentrum på Sandnes har Assos on du vil se om det er noe for deg, men jeg tviler dog på at du treffer Assos-frøkna der.

Unik_Assos_garan_4f36431a3f14f.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Håndvask?? Jeg sykler hver dag + jeg har kjørt spinning 3 dager i uken i det siste, så noen håndvask kommer ikke på tale. Nei jeg trenger noe som tåler maskinvask.
    Noen alternativer? Må nok ha minst 2, så gjerne litt under Assos i pris.

klesvask.jpg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Håndvask av sykkelbukser er noe jeg gjør på vei inn og ut av dusjen. :)
    Det går an å maskinvaske Assos. 30 grader og 400 o/min på sentrifugen funker det.
    Du kan bruke billigbuksene på spinning. Alternativer: Se om du liker Castelli, Exte Ondo, Santini, Nalini, Kalas, Craft. De bruker så vist jeg vet frie/åpent marked puter fra Cytech alle sammen, til forskjell fra Assos som lar Cytech produsere sitt egetutviklede design.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Helt ærlig så har jeg ikke peiling! :) Så de hadde disse to i min lokale sykkelbutikk

bikebrothers.no
    bikebrothers.no
    Etter hva jeg hørte for noen år siden, er Bros-rammene for det meste fra Kinesis' sitt standard OEM-sortiment, bare lakkert i egne farger og logoer, og prissatt drøyt mye høyere. (De er i godt selskap i så måte.) Jeg vet ikke om det fremdeles er tilfelle.

Noen som vet?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.199
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det fremdeles er Kinesis tipper jeg at den olympiske referansen er til den Boardman-lakkerte sykkelen Nicole Cooke brukte da hun tok gull i kvinnenes fellesstart i Beijing.
    Ikke mye galt med Kinesis.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Noen som bruker regnbukse/overtrekk over kort sykkelbukse i regn eller når det er kaldere? Syklet i begynnelsen bare i en bokser med en windbreaker fra Biketec over, og dette fungerte helt OK. Men med bukse med pute så ble det mindre behagelig. Bruker nå sykkelbukse når jeg tar en spinning time før jobb, slik at jeg slipper å ha med så mye tøy og skifte. Så det jeg er på jakt etter en en grei bukse til å trekke over en sykkelbukse med pute.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn