Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bestiller stort sett fra Ebay. Jeg har kun 1 sykkelbukse jeg ikke er fornøyd med og det er fra Stormberg. Den blir litt for varm i skrittet på lengre turer. Kinesiske sykkelbukser og jersey til 2-250 kr inkl frakt gir jeg på Ebay og har sålangt vært fornøyd.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg sykler enten kort bukse med pute, eller 3/4 bukse med pute. Blir det kaldt, har jeg en varm sykkeltights med seler som jeg trekker over enten den korte buksen eller 3/4-buksen. Jeg elsker for øvrig 3/4-bukser, som er en veldig anvendelig sak under norske forhold.

Noen som bruker regnbukse/overtrekk over kort sykkelbukse i regn eller når det er kaldere? Syklet i begynnelsen bare i en bokser med en windbreaker fra Biketec over, og dette fungerte helt OK. Men med bukse med pute så ble det mindre behagelig. Bruker nå sykkelbukse når jeg tar en spinning time før jobb, slik at jeg slipper å ha med så mye tøy og skifte. Så det jeg er på jakt etter en en grei bukse til å trekke over en sykkelbukse med pute.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Ser det er mange som mener at 3/4 er "damete"? ( men de barberer leggene og er veldig opptatt av at fargen på flaskeholderen matcher fargen på sykkelen osv!) Kjøpte en billig 3/4 fra Stormberg da det virket logisk med litt ekstra beskyttelse/varme på knærne på litt kaldere dager. (har ikke brukt den enda) Disse fra Stormberg var billige ( ca 1200 for 2 korte, en 3/4 og en lang) men jeg merker jo atløpetightsen jeg har fra 2XU er av en helt annen kvalitet, og pris. Sliter med lyskestrekk når jeg løper så den fra 2XU er kun brukt en gang...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    3/4 er ikke damete i det hele tatt. :)
    Jeg har ingen, men det er helst fordi jeg liker å kle meg lagvis. Bruker løse knær heller. Men man kan ikke kombinere 3/4 med kortermet trøye. Det er fryktelig viktig. ;)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Valentino har selvsagt rett, 3/4 er ikke damete! Faktisk synes jeg 3/4 er den barskeste av buksene. Spesielt hvis du bruker den når det er skikkelig kaldt og du egentlig burde ha hatt lang.

Man kan kombinere 3/4 med kortermet trøye hvis man har pakket feil sykkelklær og valget står mellom 3/4 og t-skjorte og 3/4 og kortermet trøye. Bortsett fra dèt er jeg enig i at langermet er best da :) Det er også tillatt med 3/4 hvis man har løsermer i baklommen, enten fordi man startet turen med ermer fordi det var kaldt, eller fordi man har tatt dem med fordi det er usikkert for regn og kjøligere vær underveis.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Cipollinisyklene for 2013 er jamre meg lekre. Spesielt RB800. Ny paintjob, virkelig fin.

rb800.JPG

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker de nye navnene på hjulene til Lightweight/Carbonsports Gmbh: Gipfelsturm, Meilenstein, Fernweg, Autobahn. Får lyst til å høre på Kraftwerk igjen.

Vi er enige om hvordan man kler seg oventil med 3/4, F. Armvarmere skal være i bruk, dyttet ned til håndleddene eller puttet i baklomma. Jeg er SKEPTISK til Assos-forslaget her:

3105.jpg
    Vest oppå undertrøye er da slett ikke lov!

Sist redigert:

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Er ikke det en slik evo trøye da? ser ut som samme stoffet hvertfall

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er den nye vesten som heter iG.falkenZahn. En slags arvtaker til Element Zero-vesten. IntermediateEvo-trøya som du nevner har også fått en arvtaker: iJ.Intermediate_s7:

ctkw7bpqden4ojhewefm96icu4udjf8g8t0-0-preview.jpg

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Da er gruppesett til den nye rammen innkjøpt. Hadde egentlig tenkt å gå for Record, men fikk en utrolig god deal på Athena så da blir det dèt inntil videre. De to ankepunktene mine mot Athena ble forbigått fordi jeg får carbonkranksettet fra 2010, som har Ultra Torque (nå har vel Athena Power Torque), og jeg får Chorusskiftere (Athena kan bare gire ned én klinge om gangen på kassetten..).

Ett aber igjen, og det er at jeg får kompaktkrank! Skrekk og gru! Bestilte Choruskassett med 11-23, bør bli rimelig tight giring da med 11-delt. 34-23 ligger vel mellom 39-25 og 39-26 et sted i utveksling. Herligheten kommer på 6 laken med frakt og moms til Norge, noe som er rimelig med karbonkrank og Chorusskiftere.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt kjøp! Du kommer til å digge 50x17-18-19, garantert. Til å begynne med er det uvant å kaste om så mye bak når man går fra stor til liten skive foran, men det sitter i hendene etter ganske kort tid.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Helt ærlig så har jeg ikke peiling! :) Så de hadde disse to i min lokale sykkelbutikk

bikebrothers.no
    bikebrothers.no
    Strengt tatt så er det med utstyrsnivå omtrent som høyttalerkabler, andre ting betyr mer.

En komplett 105 eller Veloce gruppe er god nok for absolutt alle, Hushovd tok U23 VM-gull i tempo med 105 gruppe.
    Jeg er helt enig i dette. Utstyrsgruppe er kanskje det minst viktige å legge penger i, med unntak av krank kanskje. Også fordi det er så lett å oppgradere. Imidlertid er det er par ting som er viktig for Campafolket, som man ikke får med de rimeligere gruppene, bl.a. muligheten til å skifte opp og spesielt ned flere trinn på kassetten med ett trykk. Høres kanskje ikke så viktig ut, men når man har kjørt i åresvis med girhendler der man kan gire ned seks og opp tre klinger om gangen, virker én og én-giring som en grusom skjebne. Jeg synes det er teit at Campa fjernet dette på Athena og Centaur, men disse gruppene begynner vel å bli så bra at noen ulemper må det være. Athena veier det samme som Dura-Ace nå. Aner for øvrig ikke hvordan dette er på Shimano, der kan det hende det er ett fett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mange fine bilder her nå. Får vel pynte litt jeg óg...

Jeg har forsøkt å møte tidligere flisespikking på et par punkter. Flaskene er nå i riktig størrelse, krankarmene står i riktig vinkel, styretapen har kommet på plass (viktigst synes jeg), og wirevasen er kortet ned til elegante lengder. Nye hjul er på plass, og like gode som de er vakre. Jeg venter fortsatt på mitt hvite Deda zero 100 servizio corse, måtte purre på bikeshop.no som fortsatt ikke har fått fra Italia. Styrerøret kappes først når nytt stem er på plass.

400846_175760322559276_1127447893_n.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Både sykkel og bakgrunn er i særklasse Zomby.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Finale i Tour de Ottestad i kveld. 40 km jaktstart, hvorav 12 km på gylne gutuer. Er det ikke vakkert?

simenogtobias.jpg

oleingar.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Nydelig! Det kribler i bena. Hvilken grusvei er det?

Leste for øvrig nettopp en god artikkel i Pez om Lance-opplegget, finnes her.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er Karl Johan (!), som går mellom Ottestad St. og RV222.
    Link klikket. Tillegg: Og lest. Enig med Mr. Hood: Det bør være 3, ja.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det er nå tillatt å klikke ut begge skoene av pedalene mens man sitter på setet. Tradisjonelt har man valgt, når man skal av sykkelen, å klikke ut den siste foten etter den første er klikket ut og ført over på samme side som den senest utklikkede skoen, men hvis man tenker på det skjønner man poenget: Det er vanskelig å klikke ut begge skoene samtidig mens man sitter på setet og så gå av sykkelen uten å se teit ut. Med én pedal festet, kan man støtte seg på sykkelen mens man bremser og triller til stans, og så klikke ut trygt idèt den andre foten treffer asfalten.

Cippo har humor, og ikke en liten dose selvironi.

Screen fra en kar på roadbikereview,

Capture.gif

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ser ikke ueffent ut det der Alshus. Reiste du rundt til forskjellige downhilløyper?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.935
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så franskt ut det der :) - Minnet meg både om noen åssider i Chamonix og en plass i Italia (Dolomitene) som jeg var i sommer.

PS: Du kan umulig sett kjekkere ut i ungdommen :cool:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dro først ned til Winterberg (kjørte dette stykket i ett; 155 mil via Køben, brukte litt mye aircondition og blei forkjøla) som ligger i nærheten av Kassel, men der var det så jævla varmt (37grader) at jeg allerede etter én dag satte kursen nedover mot alpene. Surra rundt i Sveits og norditalia og chamonix i noen dager før jeg dro til Portes De Soleil hvor jeg var i en drøy uke. Fin tur. Litt for mye god mat, og det synes.

Ny sykkelmobil ble også innkjøpt før turen. Så nå er det bare å kjøre syklene rett inn der bak uten å demontere noe som helst. Yiihaa!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.935
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var noen netter i Arabba (pordoi) - likte plassen veldig godt. Kan tenke meg at mye rundt omkring der var egnet for downhill. Og ikke minst "uphill" makan å kjøre slalåm mellom syklister har fått en helt ny mening. Var vel noe mesterskap i oppoverbakke sykling eller noe i den tida vi var der.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Passo Pordoi er et av disse legendariske Dolomiterpassene. "Alle" syklister skal over det, og da gjerne en av de to dagene i året Sella Ronda arrangeres og veien er stengt for motorisert trafikk. En av de hardere femmilsturene dette.

pordoi.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og der blåste AC og Bjarne Vueltaen til himmels. Årets etappe i et treukersritt!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fantastisk etappe i et fantastisk ritt. Beste treukersrittet jeg har sett på åresvis, faktisk kanskje enda bedre enn Giro'n i 2010.

Edit: Hvordan kom egentlig Contador seg av gårde? Han lå foran allerede da jeg skrudde på.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dro først ned til Winterberg (kjørte dette stykket i ett; 155 mil via Køben, brukte litt mye aircondition og blei forkjøla) som ligger i nærheten av Kassel, men der var det så jævla varmt (37grader) at jeg allerede etter én dag satte kursen nedover mot alpene. Surra rundt i Sveits og norditalia og chamonix i noen dager før jeg dro til Portes De Soleil hvor jeg var i en drøy uke. Fin tur. Litt for mye god mat, og det synes.

Ny sykkelmobil ble også innkjøpt før turen. Så nå er det bare å kjøre syklene rett inn der bak uten å demontere noe som helst. Yiihaa!
    Den sykkelbobilen med det kreative sykkelstativet likte jeg !! Tydelig hva som er viktigst !

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha lest litt på nettet så tror jeg at jeg bør ha en "sykkel med en geometri som gir deg muligheter til å sitte komfertabelt på lange turer"? (den siste delen av setningen var copy paste fra nettet) [FONT=Tahoma, Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Er det generert bra kompetanse i sykkelbutikker eller bør en være like skeptisk som når en kjøper hifi? :) Det er jo mange +50% rabatt kampanjer som virker fristene nå men jeg tror jeg velger en lokal forhandler med eget verksted. (man betaler vel ikke listepris uansett?)[/FONT]

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    @Minutten: Du bør være ca like skeptisk til sykkelselgere som hifi selgere.

Jeg anbefaler deg at du prøvesykler et par aktuelle sykler i butikken, det å få låne en sykkel rundt kvartalet er normal god service i en butikk. Ser din lokale butikk fører både Orbea og Cannondale som er to flotte merker. Cannondale CAAD10 er stort sett den sykkelen som blir anbefalt i prisklassen rundt 10k (vanlig tilbudspris er 10k). Modellen over (Supersix) er god nok for Liguigas.

Bruk magefølelsen og din estetiske sans.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og hvis Caad10 og Supersix er for aggressive har du Synapse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra Orbea er det vel Aqua- og Onixrammene som gjelder for ditt bruk, Minutten.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar. Dere anbefaler altså Cannondale/Orbera foran butikken egne som denne som de har i min størrelse til 13000? bikebrothers.no

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rent personlig ville jeg valgt Orbea eller Cannondale fremfor den du linker til.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    “It was my first term and I was walking home alone across the village green after school when suddenly one of the senior twelve-year-old boys came riding full speed down the road on his bicycle about twenty yards away from me. The road was on a hill and the boy was going down the slope, and as he flashed by he started backpedalling very quickly so that the free-wheeling mechanism of his bike made a loud whirring sound. At the same time, he took his hands off the handlebars and folded them casually across his chest. I stopped dead and stared after him. How wonderful he was! How swift and brave and graceful in his long trousers with bicycle-clips around them and his scarlet school cap at a jaunty angle on his head! One day, I told myself, one glorious day I will have a bike like that and I will wear long trousers with bicycle-clips and my school cap will sit jaunty on my head and I will go whizzing down the hill pedaling backwards with no hands on the handlebars!
    “I promise you that if somebody had caught me by the shoulder at that moment and said to me, ‘What is you greatest wish in life, little boy? What is your absolute ambition? To be a doctor? A fine musician? A painter? A writer? Or the Lord Chancellor?’ I would have answered without hesitation that my only ambition, my hope, my longing was to have a bike like that and to go whizzing down the hill with no hands on the handlebars. It would be fabulous. It made me tremble just to think about it.”
    -Roald Dahl, Boy.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn