Kjørte kona på jobb forrige dagen. Mørkt, dårlig med gatelys, regn. Alt så dårlig sikt!
På vei ned en lang bakke skimter jeg så vidt noe midt i veien. På nærmere hold viste det seg å være en mørkkledd syklist. Fart rundt 30 km/t. Ikke lys, ikke refleks. Først på ca 15 m hold så jeg ham ordentlig (joda, briller og Xenonlys på plass). Da jeg passerte tutet jeg. 4-500 lengre fram tok han meg igjen. Banket på ruta og kjeftet. Jeg rulla ned, og sa så vennlig jeg kunne: "Ville bare gjøre deg oppmerksom på at lyset ditt har slutta å virke." Til svar fikk jeg beskjed om "at det har du faen meg ingenting med!"
Antagelig ikke fra syklistens ståsted, han var jo forskriftsmessig antrukket med topplue!
For så vidt driter jeg i om dusten blir overkjørt og ødelagt, men hvis jeg jeg hadde kjørt på spøkelseskladden, så hadde det plutselig vært min sak. Minimum inndragelse av førerkort og gode utsikter til et opphold bak lås og slå.
Både kjøre på syklist og fengsel hadde vært en svært dårlig start på sesongen.
Jeg sykler året rundt selv, og har hatt mange frustrerende opplevelser med dustete bilister, men syklister har også et ansvar for å unngå at ulykker skal skje, og i den forbindelse er krav om utstyr som lys og reflekser et lite forlangende. Det er for øvrig helt klart påbudt i veitrafikkloven.