Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.994
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    hva synes folk om skivebremser på landeveien? Jeg makter det rett og slett ikke.
    I'm cool. Funksjonelle løsninger er vakre løsninger. Men først får UCI bestemme en standard for hvordan rotordiametere og annet skal være.
     
    Sist redigert:

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Ikke fått testet den ute i regnet enda Valentino men den fikk duge som vindjakke i morgenkulda idag. Leste om den på landevei ja. det som vippet meg over på kjøp :p

    Joje : Tror nok vi er ganske like i størrelsen, virker som man må ha L i pro team om man har M i "vanlig" forøvrig farlig med salg.

    Noen som har testet pro team jakka forresten? funderer på en høstjakke, og den ser da finfin ut. :p
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.994
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    #stemgazer #pointyelbows #froomestyle

    lookingatstem.jpg

    Men kneføringen er passabel. #sommerminner

    Du vil se ut som en million i en sort Tiburu, Ekorre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor trenger man skive på landevei? Har aldri trengt mere bremsekraft på raceren min. Ekstra tunge nav, tunge skiver og mere roterende vekt, mindre utvalg i racerhjul, tyngre?.... ser ingen fordeler jeg. Men at det er nok en skrikende kundemasse som kommer til å hoppe på disse, det er jeg sikker på...

    Overflod av kraft tilgjengelig. Bedre, MYE bedre modulasjon og kontroll. Poenget er ikke at man ikke kan låse hjulet med felgbremser, men at man kan porsjonere bremsekraften med mye større kontroll med hydrauliske skiver. Tunge nav og tunge skiver er irrelevant all den tid alle kan lage sykler på minimumsvekta uansett, og at roterende vekt krever mer krefter å akselerere enn ikke-roterende vekt er beviselig helt neglisjerbart og ikke noe å tenke på. Dessuten ligger den ekstra roterende vekta inne ved navet, og felgene kan bygges lettere fordi bremsebanene kan kuttes ut, så det blir ikke noe problem uansett hvordan du snur og vender på det. Videre slites ikke felgsidene ut av bremsing, bremsekraften er mye mer forutsigbar/mindre variabel enn med felgbremser, og jeg synes det ser jævlig kult ut.

    JEG ser bare fordeler.





    Dette er fremtiden, og så fort reaksjonære UCI skjønner det og får ut finger'n, har alle det. Dere også! ;)

    OK, jeg ser en ulempe: Styggere brifters, før noen finner en penere løsning for væskereservoiret.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De SRAM-hendlene er virkelig øyesår. Jeg håper, nei tar for gitt at det etterhvert kommer noe penere fra de to andre. De kan jo trøkke væskereservoaret inn der hvor SRAM har sin girmekanikk, for eksempel.

    Men jeg liker ikke skivene heller. Det krasjer mot gaselleestetikken i en landeveissykkel, og er et visuelt overgrep mot hele savannen.

    På terrengsykler og CX synes jeg det er helt ok.

    Når det gjelder funksjonalitet=skjønnhet:

    velomobile_007_1.jpg

    Jeg ville virkelig hate å se noe sånt vinne en tempoetappe....
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    For min del skjønner jeg ikke poenget med skivebremser på landevei. Uansett hvordan man snur og vender på det er det et mer komplisert system enn dagens, altså med fler feilkilder. Og jeg skjønner ikke hvorfor man skulle trenge det. Bremsene mine modulerer godt nok og har mer enn tilstrekkelig bremsekraft til en landeveissykkel. Hvis det pøsregner og man skal ned laaange bakker, kan man jo alltids bare sette på aluhjulene. Husk at det heter racersykkel, ikke bremsesykkel. Selv om skivebremser er genialt til MTB og CX betyr ikke dette nødvendigvis at det passer på en racer. Eneste fornuftige argumentet til fordel for skivebremser på racer er hvis man synes det ser kult ut, noe jeg ikke under noen omstendighet gjør.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Men hva synes folk om skivebremser på landeveien? Jeg makter det rett og slett ikke.

    Det er fremtiden. Deal with it! ;)
    Got that right!! Greit med fislebremser når du veier 7 hg. men for oss røslige Grizzlybikers på RIKTIG side av hundre så er faktisk stopping power av betydning.

    Eh...... somby, sist vi møttes virket det da som du også burde være best tjent med skiver..?? :rolleyes: :D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For min del skjønner jeg ikke poenget med skivebremser på landevei. Uansett hvordan man snur og vender på det er det et mer komplisert system enn dagens, altså med fler feilkilder.
    Det er jeg ikke enig i. Du har en bremseskive som har én oppgave, så du slipper å slite ut (svindyre) felger som dermed kan optimaliseres bedre til sin viktigste oppgave, du har en helstøpt, stiv caliper med templer som overfører friksjonskrefter til skiva. Disse har dessuten en mye høyere virkningsgrad enn typiske "dual pivot"-bremser. Det samme gjelder for hydraulikkslanger i stedet for wirer som skal gli i strømpe: Bedre virkningsgrad/mindre svinn og mer fleksibilitet. Jeg skjønner ikke hvor de "flere" feilkildene kommer fra. Å lufte en hydraulisk skivebrems er ikke verre enn å bytte/smøre en wire. Mekanisk sett synes jeg hydrauliske skivebremser er en mye mer elegant og effektiv løsning enn felgbremser med wiretrekk. Egentlig godt illustrert av ditt poeng om at man må bytte til (dårligere) felger dersom man trenger bremseeffekt når det regner og/eller man sykler lange utforbakker. Hva er egentlig komplisert med hydrauliske skivebremser?

    Og jeg skjønner ikke hvorfor man skulle trenge det. Bremsene mine modulerer godt nok og har mer enn tilstrekkelig bremsekraft til en landeveissykkel.
    Det svarte jeg på over her, og forøvrig: Det at man klarer seg med et gitt produkt i på et gitt tidspunkt betyr ikke at utviklingen gjerne kan stoppe. Ting kan alltid bli bedre. "Vi" sa det samme om V-bremser da skivebremsene kom til terrengsykkel, men etter å ha prøvd skikkelige skivebremser, vil jeg aldri, aldri, aldri komme til å velge å kjøre med mekaniske felgbremser igjen. Det er to helt forskjellige verdener. Jeg er helt 100% overbevist at hydrauliske skivebremser kommer til å ta bremsekraft- og kontroll på landeveien til et nytt nivå. For å kunne sykle fort må man kunne bremse fort, og når man kan gjøre det med fingerspitzgefühl, stålkontroll og vha. mye mindre håndkraft enn før, skjønner ikke jeg at noen i det hele tatt kan vurdere å være motstander av det.

    Det eneste gode argumentet jeg ser, er at man ikke liker utseendet, og det er jo udiskutabelt. Jeg synes det ser kult ut, som sagt, og tipper at det er noe man uansett vil venne seg til.

    Men selvsagt: Dette er bare nettkrangling, og alle gjør selvsagt nøyaktig som de vil.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    Jerg ser poengene dine Dazed, og er absolutt enig med deg i at skivebremser er et fullstendig overlegent system isolert sett. Jeg hoppet på skivebremser på terreng veldig tidlig, og det er bare fordeler med det der, spesielt når det er vått og sølete - hvor det går fra å være mye bedre til å være en helt annen verden av kontroll. Jeg er også enig i at man ikke skal overse ny teknologi bare fordi det man har fra før fungerer ok. Dog, når det gjelder skivebremser og landeveissykler, kan jeg fremdeles ikke se poenget. Hvor mye bremser man egentlig når man sykler landevei? Bremsen har en helt annen funksjon i terreng og CX enn på landeveien. Selvsagt, er man glad i å gønne ned serpentinersvinger kan man sikkert bremse mye senere og med mer kontroll med skivebremser, men for meg blir det fremdeles en løsning på et ikkeeksisterende problem 99% av tiden man sykler. Med andre ord - man bremser rett og slett ikke nok til at det er interessant.

    Det kan godt hende dette vil bli poppis på landeveien også om kort tid. De fleste syklister er jo utstyrshorer, og om en stund vil kanskje systemene bli mer elegante også. Foreløpig ser de litt ut som en ad hoc-løsning basert på terrengsykkelløsninger. Og alle må kjøpe ny ramme, en potensiell gullgruve for bransjen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    for oss røslige Grizzlybikers på RIKTIG side av hundre så er faktisk stopping power av betydning.
    Ja, spesielt hvis dere plutselig skulle se en sjappe som selger baconpølse med rekesalat.
    Du ligger tynt an nå.....:cool: Rekesalat var en unødvendig drøy og brutal beskyldning! Forøvrig er jeg absolutt seriøs mht. min betraktning rundt skivebremser. Det er mildt sagt stor forskjell når du veier 110 kontra 70. For ikke å snakke om 120 kontra 60. Asbjørn, hvor er du?? Regn ut forskjell i bremselengder! Og medgått effekt i kW for samme oppgave, for good measure.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror ikke noe på senere innbremsing i serpentinbakker. Det er dekkene som glipper, ikke bremsene, vått eller tørt. Landevei er og blir noe helt annet enn sølebading på terrengsykkel. Kanskje noe bedre med tanke på oppvarming og svekkelse av dekklim, kanskje litt mindre bremsesvekkelse på veldig lange utforbakker. Men det er vel det.

    Jeg kan se en mulig praktisk ulempe, forresten. På landeveien tryner man annerledes enn i skogen. Skogstryning er en ensom opplevelse. På landeveien faller man sammen, Vigelandinspirert og ikke ulikt moderne dans. Der ligger vel også forklaringen på at man ikke får kjøre fellesstart med tempobøyler, at 'spinachi' ikke er tillatt, at man får startnekt uten plugger i enden av styret og så videre. Skiver ser for meg ut som noe man kan skjære seg ganske så stygt på.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    Uff da, det hadde jeg ikke tenkt på. Skivebremser i massevelt i 60 km/t. Ugh.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er dekkene som glipper, ikke bremsene, vått eller tørt.
    Og det kan du kontrollere mye bedre, og dermed utnytte mer av det tilgjengelige veigrepet, med hydrauliske skivebremser enn med mekaniske felgbremser.

    Skiver ser for meg ut som noe man kan skjære seg ganske så stygt på.
    En ganske søkt problemstilling, tror jeg, men for all del. UCI skal jo nettopp undersøke og utrede slike ting før de evt. godkjenner skivebremser.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg skjønner ikke helt dette ønsket om bedre modulasjon om jeg skal være ærlig. Jeg har da ganske god kontroll på både FFWD karbonfelger og Campa alufelger. Ellers er det bare å bla tilbake i denne tråden for å se bilde av en hjelm med avtrykk etter krankdrev. Utstikkende detaljer og massevelt er ikke en søkt problemstilling i det hele tatt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.994
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BSP4sadIUAA1ywp.jpg
    Vaughters er kul, men det var en gang alt ikke var kult:

    _1456643_vaughters300.jpg

    Man fikk ikke lov til å behandle vepsestikk med kortison i TdF det året. EPOtjukt blod ble presset gjennom årene, men var man ærlig var det ut.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.354
    Antall liker
    16.104
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bytte klosser, Shimano M445.
    Er det komplisert å bytte?

    med_gallery_1_56_341254.jpg

    Har tidligere hatt ute klossene og det gikk smertefritt å få på plass igjen.
    Men nå blir det vel å presse inn stempler også?
    Hvor kjøper man klosser, forresten?

    Førstegangsklossebytte, derfor litt nerver :)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Bytte klosser, Shimano M445.
    Er det komplisert å bytte?

    Vis vedlegget 212611

    Har tidligere hatt ute klossene og det gikk smertefritt å få på plass igjen.
    Men nå blir det vel å presse inn stempler også?
    Hvor kjøper man klosser, forresten?

    Førstegangsklossebytte, derfor litt nerver :)
    Kjempelett, og disse bremsene er det aldri krøll med (bortsett fra en og annen caliperlekkasje, men det er sjeldent.)

    1. Ta av hjul
    2. spray wd40\lignende på stempler for å løsne evnt skitt.
    3. Sett et stort flattjern mellom klossene, vri det og press stemplene inn
    4. Ta ut gamle klosser og kast dem
    5. Tørk av caliper
    6. Vask skiver med rødsprit ller egnet skiverens.
    7. Sett i nye klosser
    8. Monter hjul
    9. Pump bremsene og om nødvendig sentrer caliper ved å løsne de to boltene som fester den til braketten, hold inn bremsen, og skru fast boltene igjen.
    10. Ta deg en øl og vær stolt over egen innsats.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.354
    Antall liker
    16.104
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bytte klosser, Shimano M445.
    Er det komplisert å bytte?
    Har tidligere hatt ute klossene og det gikk smertefritt å få på plass igjen.
    Men nå blir det vel å presse inn stempler også?
    Hvor kjøper man klosser, forresten?

    Førstegangsklossebytte, derfor litt nerver :)
    Kjempelett, og disse bremsene er det aldri krøll med (bortsett fra en og annen caliperlekkasje, men det er sjeldent.)

    1. Ta av hjul
    2. spray wd40\lignende på stempler for å løsne evnt skitt.
    3. Sett et stort flattjern mellom klossene, vri det og press stemplene inn
    4. Ta ut gamle klosser og kast dem
    5. Tørk av caliper
    6. Vask skiver med rødsprit ller egnet skiverens.
    7. Sett i nye klosser
    8. Monter hjul
    9. Pump bremsene og om nødvendig sentrer caliper ved å løsne de to boltene som fester den til braketten, hold inn bremsen, og skru fast boltene igjen.
    10. Ta deg en øl og vær stolt over egen innsats.
    Herlig, takker!!

    Har søkt på nett for å finne klosser, men er ikke kar om å gjøre akkurat det... :(
    Noen tips?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.341
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Bytte klosser, Shimano M445.
    Er det komplisert å bytte?
    Har tidligere hatt ute klossene og det gikk smertefritt å få på plass igjen.
    Men nå blir det vel å presse inn stempler også?
    Hvor kjøper man klosser, forresten?

    Førstegangsklossebytte, derfor litt nerver :)
    Kjempelett, og disse bremsene er det aldri krøll med (bortsett fra en og annen caliperlekkasje, men det er sjeldent.)

    1. Ta av hjul
    2. spray wd40\lignende på stempler for å løsne evnt skitt.
    3. Sett et stort flattjern mellom klossene, vri det og press stemplene inn
    4. Ta ut gamle klosser og kast dem
    5. Tørk av caliper
    6. Vask skiver med rødsprit ller egnet skiverens.
    7. Sett i nye klosser
    8. Monter hjul
    9. Pump bremsene og om nødvendig sentrer caliper ved å løsne de to boltene som fester den til braketten, hold inn bremsen, og skru fast boltene igjen.
    10. Ta deg en øl og vær stolt over egen innsats.
    Herlig, takker!!

    Har søkt på nett for å finne klosser, men er ikke kar om å gjøre akkurat det... :(
    Noen tips?
    Bikeshop.no - Norges beste sykkelbutikk - Bikeshop.no eller lokal pusher burde kunne hjelpe deg?
    Disse f eks?
    Shimano Deore M05 Bremseklosser 1 sett, For skivebrems - Bikeshop.no

    Eller her?
    http://www.chainreactioncycles.com/no/en/brake-pads?f=2258,4294964100

    :)
     
    Sist redigert:

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Har bestilt meg noen "Nukeproof" klosser fra chainreaction til samme bremser, blir spent på å se om det er forskjell. Har montert 185mm skive foran selv, men bytter nok til XT bremser etterhvert. Overlegent bedre bremsekraft hvis du trenger det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri tatt meg bryet med å vaske stempler eller skiver og på Shimano og Avid har jeg aldri opplevd problemer av noe slag. På italiabremsene (Formula K24) var det alltid noe tull men de tapte kampen mot Vidar og gikk i søpla til slutt.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    Hvis det er noen som trenger/har lyst på nye sko, har Planet X et helt noldus tilbud på 2012-modellen av Fizik R3 i rødt. 700 spenn ferdig momset inn... Kjøpte meg et par liksågodt.

    Fizik-R3-r.jpg
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Jeg har aldri tatt meg bryet med å vaske stempler eller skiver og på Shimano og Avid har jeg aldri opplevd problemer av noe slag. På italiabremsene (Formula K24) var det alltid noe tull men de tapte kampen mot Vidar og gikk i søpla til slutt.
    Det stemmer nok. Men ikke dumt med renhold uansett.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    Sjefen sjøl med de nye Sessanta-syklene. Fint bilde. Bestefaren min foretrakk også en sånn hvit plaststol.

    1077827_10151728191123958_1972589245_o.jpg
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Her om dagen opplevde jeg brudd i kassetten. Det skjedde under Sykkelenern da jeg skulle forsere terrengpartiet. Jeg er litt overrasket.

    kasettbrudd.jpg

    Bruddsonen synes på delen oppe til høyre. En tilsvarende ny del nederst.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Ja. Trodde et øyeblikk festesporene på navet var slitt bort. Dette er trossalt bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn