Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    @anonym: Om kranken på CAAD10en din var en FSA Gossamer er det ikke nødvendigvis kun BB30-standardens feil at lageret gikk føyken.
    Det er den jeg har, min 2. FSA krank og jeg har utelukkende dårlig erfaring med merket.
     
    Sist redigert:

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Tror ikke BB30 er mere holdbart enn GPX/Hollowtech 2. Har en kompis med Cannondale Lefty som fikk slakke i BB30 kranken etter 6 mnd bruk.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for å være en frekk kverulant, men.....
    Vi har brukt continental slanger på jobb omtrent hele sesongen, jeg har sikkert montert 500+ slike slanger uten trøbbel og passformen er god. Har vel ikke funnet produksjonsfeil heller, noe som kan forekomme på enkelte merker. Det kommer av og til kunder innom etter å ha kjøpt slange som mener den er for lang,kort,tynn eller tykk fordi de ikke kan å montere dekk \slanger og deretter skylder på en abnormal og fryktelig tverr slange....
    Slutt let etter feil med slangen og bare monter slangen for guds skyld... :rolleyes:
    Først monterer du den ene siden av dekket på felgen, tre så ventilen gjennom hullet, fyll litt luft slik at slangen holder seg rund, legg slangen nedi dekket og sett så den andre sipden av dekket på felgen. Er det trangt så pass på at dekket ligger i midten av felgringen, dersom det gjør det så trenger du sjeldent å bruke dekkspak i det hele tatt. Ja til og med de "strevsomme" piggdekkene.8)
    Det er alltid noen som strever, men det er aldri felger og dekk sin skyld, kun montøren.... <-Igjen,unnskyld for frekkheten min! :rolleyes:





    BTW: Min storebror ble nr 4 på SuperPrestige , kjenner jeg er litt nervøs siden jeg skal stille som "attpåklatt" på treningssamlingen til laget hans på Mallorca i april.. :p
    Hei, Jeg opfatter det overhodet ikke som frekt. Det ble montert og er prøvekjørt. Ingen problemer. Dekk: maxis hookworm 2,5 på 65mm felg ER trangt, VELDIG trangt å få på! særlig med en halv 20" slange som felgbånd (man tager hva man haver). Her kan dekket rett å slett ikke ligge i mitten under montasjen siden den lengden blir større enn 1,5 cm fra kanten. Ihvertfall på denne felgen.
    Piggdekk er ikkeno problemer i forhold, jeg har montert flere, dog ikke på denne felgbredden. takk for innspill om enn litt sent.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lagt på Schwalbe dekk i 2.35 og 2.4 bredde på 17c felg (23mm felgbredde) og jeg forstår virkelig ikke hvorfor du har problemer.

    Hva slags herlighet har 65mm felgbredde?
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lagt på Schwalbe dekk i 2.35 og 2.4 bredde på 17c felg (23mm felgbredde) og jeg forstår virkelig ikke hvorfor du har problemer.

    Hva slags herlighet har 65mm felgbredde?
    Hei.
    Først dekk: Jo jeg har lagt på 2.4 "holli roller"(sikkert skrivefeil) på 40mm uten problemer, 2,2 design by jurgen, 2,225 (cruiser) på 33mm dee vee uten problem, cruiserdekket er nesten for slakt. MTX 39mm felg synes trangere (les større). 1,95 / 2,2 på flere uten problemer. Også schwable pigg uten at opplevelsen trangt har vært på samme måte, om enn trang. Jeg antar derfor at det har med felgdim/konstruksjonen å gjøre samt dekk eller kombinasjonen. Nå skal det sies at 65mm sier at minimum dekk er 2,5 det har sikkert noe å si (?).

    Herligheten ligger i flyteegenskapene særlig grus/sand eller bløt sti. Opplevelsen er nesten som bil med lavprofildekk (en runde teip som mine pleier å si), samt med vinkel og ikke steinharde dekk er ikke opplevelsen av at dekket er uttafor felgen der på samme måte, laaangt fra. Slik som en for stor dekkdim på smal felg, det er direkte grusomt i sammenlikning, som å ikke ha kontakt med styring/underlag.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmål om landeveishjul:
    Nå har jeg Fulcrum 4 (en 3/5-hybrid) på Tarmacen og synes det er utmerket, men så har jeg heller ikke erfaring med noe som er bedre (stivere, lettere, dyrere). Jeg har registrert at hjul er noe det brukes mye oppmerksomhet på, så jeg lurer på:
    -Hva kan jeg oppnå med å bytte til et annet clincherhjulsett til under 10,000, er det verdt prisen, og hvilke hjul bør jeg i tilfelle vurdere?

    Edit: Dessuten: Om man går for karbon, trenger man egne klosser for disse?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.993
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hjul for dekk og slange med alubremsebane, samme bremseklosser som til vanlig, aero:

    Hed Jet 5 Express. 17c felg kjent fra Ardennes/Belgiumserien, med ikkestrukturell karbonkåpe på.
    Fulcrum Red Wind XLR 50mm med vanlige stållagre. 15c felg. Strukturell karbon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Evt Shimano fra RS80 og opp til DA avhengig av hvor mye penger man vil bruke på fabrikkhjul.

    Hvis jeg på nytt skulle kjøpt meg "dyre" hjul på nytt ville jeg ha brukt en norsk hjulbygger og glemt aero og profil.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.993
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da hadde jeg latt bygge noe på Hed Belgium-felg om det skulle vært alubremsebane. Karbonbremsebane = Enve Smart 3.4.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor Hed Belgium og ikke Velocite A23?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takker for svarene.

    Evt Shimano fra RS80 og opp til DA avhengig av hvor mye penger man vil bruke på fabrikkhjul.

    Hvis jeg på nytt skulle kjøpt meg "dyre" hjul på nytt ville jeg ha brukt en norsk hjulbygger og glemt aero og profil.
    Hvilke ting blir bedre og billigere med en norsk hjulbygger enn fabrikkene (?) til Roval, Zipp, Carbomania, Fulcrum?

    Hjul for dekk og slange med alubremsebane, samme bremseklosser som til vanlig, aero:

    Hed Jet 5 Express. 17c felg kjent fra Ardennes/Belgiumserien, med ikkestrukturell karbonkåpe på.
    Fulcrum Red Wind XLR 50mm med vanlige stållagre. 15c felg. Strukturell karbon.
    Hva er bedre med disse to enn de andre? Jeg ser for meg at hjulkvalitet ikke har så veldig mange dimensjoner, og at det er lettere å finne det entydig beste hjulet enn den beste rammen. Enige?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En god hjulbygger får gjerne hjulene stivere enn "fabrikkhjul" selv ved å bruke de samme komponentene og garantien er gjerne bedre på customhjul enn fabrikkhjul.

    På stisykkelen har jeg hjul fra rundehjul.no og da jeg helt selvforskyldt tok noen eiker fikk jeg det utbedret kostnadsfritt. Dogstar skriver litt om hva hjulbygging har å si på nettsidene sine, http://www.dogstar.no/
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En god hjulbygger får gjerne hjulene stivere enn "fabrikkhjul" selv ved å bruke de samme komponentene og garantien er gjerne bedre på customhjul enn fabrikkhjul.

    På stisykkelen har jeg hjul fra rundehjul.no og da jeg helt selvforskyldt tok noen eiker fikk jeg det utbedret kostnadsfritt. Dogstar skriver litt om hva hjulbygging har å si på nettsidene sine, http://www.dogstar.no/
    Takker, Dogstar ser veldig lovende ut. Hvis jeg forstår prisene rett koster byggingen 750/hjul, altså i tillegg til nav, eiker, felg. Det er da ikke galt.

    Hva koster et slikt prosjekt?*

    *Ja, jeg skjøner at det er et "hva veier en fisk-spørsmål".
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    En god hjulbygger får gjerne hjulene stivere enn "fabrikkhjul" selv ved å bruke de samme komponentene og garantien er gjerne bedre på customhjul enn fabrikkhjul.

    På stisykkelen har jeg hjul fra rundehjul.no og da jeg helt selvforskyldt tok noen eiker fikk jeg det utbedret kostnadsfritt. Dogstar skriver litt om hva hjulbygging har å si på nettsidene sine, http://www.dogstar.no/
    Takker, Dogstar ser veldig lovende ut. Hvis jeg forstår prisene rett koster byggingen 750/hjul, altså i tillegg til nav, eiker, felg. Det er da ikke galt.

    Hva koster et slikt prosjekt?*

    *Ja, jeg skjøner at det er et "hva veier en fisk-spørsmål".
    Jeg fikk som nevnt bygget opp et sett av Dogstar for et par uker siden. Ambrosio Chrono pariserfelger på Campa Record-nav. Betalte ca. 2700,- ink. moms for felger og nav fra ytlandet, og så 2500,- for bygging+eiker. Hjulene er helt Suverene. Og så får du hjul som er skreddersydd din vekt og ditt bruk.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.993
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samler deler til nyrammen. Fordi rammen er større trenger jeg et kortere framspring og en rett opp og ned setepinne.

    100993-1.jpg

    OS99CSIComp.jpg

    Grafikken blir som på det nederste framspringet. Tar sjansen på FSA, hehe.

    ---

    Dersom hjulene ikke skal hjelpe til med å spare krefter på lange lagtemporitt kan man egentlig glemme aero. Tror man må til ytlandet for å få tak i HED Belgium. Ser at Bikeshop skal få inn Belgium+, men 25mm (19c) bredde blir noe drøyt for de fleste landeveisdekk. Man blir nestem programforpliktet til å bruke Open Pavé 27mm eller tilsvarende med slike.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takk for ytterligere svar om hjul.

    Det er klart at det kunne jo være kjekt å få bygd både det ene og det andre, men man må besinne seg. Stisykkelen får beholde originalhjulene, det samme med Roubaixen på Vestlandet (DT 2.0).

    I Oslo har jeg både Tarmacen og Cruxen. Tarmacen er blitt en ren sommerhalvårssykkel og er satt til vinterlagring nå. Cruxen kommer jeg nok til å bruke året rundt, på søle, grus og salt, men i mindre grad på asfalt, bortsett fra litt transport. Jeg lurer på å sette piggdekk på Crux-hjulene nå. Disse hjulene - Axis 2.0 - er ganske tunge og slappe, og ligger vel noen nivåer under rammen (FACT 10r). Spørsmålet er om jeg har mest igjen for å få bygd nye hjul til Tarmacen og å bruke hjulene fra denne (Fulcrum 4) som sommerhjul på Cruxen, eller å få bygd nye CX-hjul. Tarmacen vil fortsatt i hovedsak bli brukt til soloturer på asfalt på Østlandet, samt ett og annet lite ritt. Cruxen skal kjøres på grus, sti og forhåpentligvis flere CX-ritt neste år. Jeg satser også på litt trening i tekniske løyper med den.

    Kjør debatt.

    Fidelio: Hva må jeg regne med av bestillingstid hos Dogstar?

    totte
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Det er massevis av gode hjul på markedet. Hvis proffene klarer seg med fabrikkbygde hjul, gjelder det nok også for oss glade amatører. Carbonhjul er kult, selv har jeg prøvd ulike varianter men har endt opp med Reynolds 32 som mine favoritter. Disse har DT nav (lette å vedlikeholde), stive og solide (snorrette selv etter et pars års bruk), ruller fantastisk og sist men ikke minst: De er meget komfortable å kjøre på.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er massevis av gode hjul på markedet. Hvis proffene klarer seg med fabrikkbygde hjul, gjelder det nok også for oss glade amatører.....
    Hva noen klarer seg med er da totalt irrelavant for både sykkel- og hifinerder?
    :)
    En annen ting er at proffene får betalt for å bruke hjul (og alt mulig annet), og man skal vel ikke se bort fra at noen av disse også er justert og ikke brukes rett ut fra esken. I CX brukes visst bare storskiva, men alle kjører med dobbel skive med skifter foran for å vise hele den sponsede gruppa. Jeg er så lite aktuell som sponsorobjekt at jeg kan droppe slike hensyn.

    Når det gjelder hifi så bygger man jo gjerne til lavere pris enn man kjøper ferdig hyllemerkevare, så om byggeren er flink og ikke for dyr så er det ikke rart om custom-hjul faktisk er mer økonomisk.

    Custom er dessuten stas. "Bygd til meg" føles bra, uansett hvor lite det hjelper på farten.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Jeg anser meg ikke for å være helt nerd verken på sykkel eller hifi, men har likevel dyrere utstyr på begge fronter enn de fleste jeg kjenner... :rolleyes:
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da har jeg gått til anskaffelse av en meget rimelig stisykkel. Kjøpte bare ramme med dempere og setepinne og supplerte med skrot liggende på jobb... Det er en 2009 Mongoose Khyber som fungerte meget godt i ulendt terreng :)
    Lockout foran og bak, dog har den italienske marzoochi gaffelen sett bedre dager, men den klatret bedre enn trodde og det gikk overraskende raskt på flata og i motbakker. Var litt vel vått i marka igår, gleder meg til barfrost! ;)

    GT Force foran, Mongoose bak...
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.993
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være Luis Ocaña etter hva jeg forstår. Litt etterforskning leder meg til dette:
    Han syklet for Fagor i 68 og 69. I 69 brøt han TdF på etappe 8B, en fjelletappe. Bildet kan være fra etter en velt på den etappen.
    Bildet er ikke tatt etter hans berømte krasj med Merckx og Zoetemelk i 71, da han syklet i gult for BiC.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Bildet er av Luis Ocaña, som hadde flere stygge uhell både i Touren og Giroen på slutten av 60- og begynnelsen av 70-tallet.

    Litt historikk her:
    One Tough Spaniard � Elcyclista

    Edit: Ser også at han skiftet fra Fagor til BiC ganske tidlig, så jeg tror kanskje teksten i min link er feil med hensyn til når det var...
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    Hvem er han på fotografiet midt i bildet? Er det Jaques mot slutten av karriéren?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn